مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت گفت: از نظر شرعی موظف به اجرای مسائل مربوط به معاملات قرض الحسنه هستیم.
کد خبر: ۹۱۳۱۸۶۷
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹

پیش درآمد: بانک قرض الحسنه رسالت از جمله بانک های موفق کشور است که از سال 1391 پا به عرصه بانکداری نهاد. این بانک نوپا علیرغم جوان بودن اما توانسته در میان مردم جای پای خوبی برای خود دست و پا کند. خصوصیت بارز این بانک، شرعی بودن آن است به صورتی که نه سود به مردم پرداخت می کند و نه از مردم بابت ارائه تسهیلات، سود دریافت میکند. اما ویژگی عمده این بانک، پرداخت تسهیلات خرد است. به گونه ای که مردم با دریافت وام قرض الحسنه، علاوه بر رفع نیازهای روزمره زندگی خود، بهره معنوی دریافت و پرداخت وام قرض الحسنه را تجربه می کنند. شاید با وجود بانک قرض الحسنه رسالت،  بتوان به راحتی طعم بانکداری بدون ربا در جامعه را چشید. برای اطلاع از چند و چون فعالیت های بانک قرض الحسنه رسالت به سراغ جناب آقای محمد حسین حسین زاده مدیرعامل محترم این بانک رفتیم . ضمن تشکر از ایشان بابت اختصاص وقت این گفتگو، توجه خوانندگان محترم را به مشروح گفت و گوی ما با ایشان جلب می کنیم.

 

*خبرگزاری بسیج: مهمترین تمایز بانک قرض الحسنه رسالت با سایر بانک ها چیست؟

- حسین زاده: بانک قرض الحسنه رسالت به عنوان نخستین و تنها بانک قرض الحسنه خصوصی مرداد ماه 91با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد. هویت سازمانی این بانک در سه بُعد قرض الحسنه، خرد و اجتماعی تعریف شده است. بُعد اول بانک، قرض الحسنه بودن است به این معنا که به صورت حرفه ای کار قرض الحسنه انجام می دهیم وساختارمان برای مدیریت بانکداری قرض الحسنه شکل گرفته است. همچنین از نظر شرعی موظف به اجرای مسائل مربوط به معاملات قرض الحسنه هستیم.

بانک اجتماعی هستیم یعنی اینکه سودمحور نیستیم. به این معنی که نه سهامداران سودی طلب می کنند و نه سودی به سهامداران پرداخت می شود. از طرفی بانک های تجاری دارای سهامدار هستند که به صورت طبیعی از این بانک‌ها طلب سود می کنند. سپرده گذاران در این بانک ها سرمایه گذاری کرده اند که بانک باید به آنها سود بپردازد ولی بانک قرض الحسنه رسالت برای سوددهی خلق نشده است.

همچنین یکی از مهمترین تخصص های بانک قرض الحسنه رسالت حضور و فعالیت در معاملات خرد است. بدین معنا که سایر بانک ها در فعالیت های خرد و کلان سرمایه گذاری می کنند، اما بانک قرض‌الحسنه رسالت به صورت تخصصی تنها در بخش های خرد حضور می یابد. بر همین اساس، (قرض الحسنه، اجتماعی وخرد بودن) مهمترین وجوه تمایز بانک قرض الحسنه رسالت با سایر بانک ها است.

بانک قرض الحسنه رسالت در یک جهت با سایر بانک‌های تجاری اشتراک دارد و آن وجه بانکی آن است یعنی ما تمام ابزارهای قانونی و تکنولوژی بانکی را در اختیار داریم.

 

*خبرگزاری بسیج: با توجه به اینکه بانک قرض الحسنه رسالت به صورت تخصصی قرض الحسنه ای عمل می کند و به فعالیت تجاری نمی پردازد آیا از این منظر متضرر شده اید؟

-حسین زاده: در پاسخ باید گفت که هر نوع بانکداری اعم از تجاری و قرض الحسنه ی  حسن ها و امتیازات خود را دارد. سود دادن و سود گرفتن به معنای سودده بودن برای یک مجموعه محسوب نمی شود. ما بانکی چابک و جوان هستیم دو درصد به عنوان کارمزد بابت خدمات از مشتریان می گیریم و ازهمین محل هزینه های بانک تامین می شود.

در واقع هر سازمان و مجموعه ای بر اساس یک فلسفه به وجود می آید. بانک قرض الحسنه رسالت نیز فلسفه خاص خودش را دارد و به عنوان نخستین بانک قرض الحسنه خصوصی کشور با جدیت به دنبال تحقق اهداف و ماموریت های تعریف شده است. ما با کار کردن در حوزه قرض الحسنه نه تنها متضرر نیستم بلکه با جدیت مسیر قرض الحسنه را ادامه می دهیم وخدمات شرعی، آسان و ارزان ارائه می دهیم.

 

*خبرگزاری بسیج: چرا بانکداری قرض الحسنه و اجتماعی مغفول مانده است. برکات و حسنات بانکداری قرض الحسنه یا اجتماعی را در مجموعه بانک قرض الحسنه رسالت احساس کرده اید؟

-حسین زاده: اعتقاد ندارم که بانکداری قرض الحسنه در کشور مهجور یا مغفول باشد. اثبات این ادعا آن است که از سال ۹۱ که بانک قرض الحسنه رسالت تاسیس شد. تاکنون میزان تراکنش بانکداری ما در بین ۳۶ بانک کشور به رتبه 9 رسیده است. این میزان حجم از تراکنش و مشارکت سرمایه‌گذاری نشان از آن دارد که قرض الحسنه  در کشور مهجور نیست.

پنج میلیون سپرده گذارو پرداخت حدود سه میلیون وام قرض الحسنه با میانگین 11میلیون تومان و با معوقات کمتر از یک درصد از سال92تاکنون دلیلی محکم بر استقبال مردم از اینگونه خدمات است. از طرفی ما هم سعی داریم تا مردم جامعه برای دریافت هرگونه تسهیلات بانکی و قرض الحسنه تا سال ۱۴۰۰ نیازی به حضور فیزیکی نداشته باشند. این موارد نمونه ای از برکات و حسنات بانکداری اجتماعی است.

 

*خبرگزاری بسیج: در زمینه حمایت بانک قرض الحسنه رسالت از کسب و کارهای نوظهور چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

- حسین زاده: خوشبختانه بانک قرض الحسنه رسالت در زمینه های حمایت از تولیدات و کسب و کارهای نوظهور فعالیت‌های بسیاری انجام داده است. بر این اساس با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک های فناوری سراسر کشور تفاهم نامه امضا کرده ایم. به صورتی که تمام مشاغل و فعالیت های استارتاپی و دانش بنیان از وام های خرد بانک قرض الحسنه رسالت استفاده کرده اند. در پایان باید گفت رویکردی که بانک قرض الحسنه رسالت در خصوص انجام ماموریت‌ها و فعالیت‌های خود در پیش گرفته این است که به دنبال ارائه خدمات شرعی، آسان و ارزان بوده است تا اگر مردم تسهیلاتی از بانک دریافت می دارند، شرعی، آسان و ارزان باشد. هدف دیگر بانکداری قرض الحسنه رسالت آن است که در جهت توسعه کار آفرینی و تولید در کشور فعالیت کند. در واقع کارآفرینی اجتماعی بدین معنا است که کسب و کارهای خرد و خانگی در شهرهای کوچک و روستاها به تولید برسند تا شهرهای بزرگ از این تولیدات مصرف نمایند. در موضوع حمایت و تامین مالی این کسب و کارها، بانک قرض الحسنه رسالت به خوبی وارد عمل شده و این بانک با ساختار بانکداری اجتماعی توانسته است به این کسب و کارها و تحقق شعار هر خانه یک کارخانه کمک شایان ذکری کند.

ارسال نظرات