خبرهای داغ:
بی حجابان و هنجارشکنان حوزه عفاف و حجاب در نظر داشته باشند که تا امروز با آنها بر اساس رأفت اسلامی و با توجه به مصالح اجتماعی رفتار شده است و ارسال پیامک و تذکر لسانی و توقیف چند روزه خودرو در برابر آسیب های روانی، اجتماعی و فرهنگی که این افراد به جامعه وارد می کنند، برخوردی بسیار مهربانانه است.
کد خبر: ۹۱۳۲۳۹۴
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،برای خرید گل به «بازار گل محلاتی » واقع در خیابان نبرد جنوبی یکی از محلات قدیمی و در عین حال مذهبی تهران رفتم. خانواده های زیادی برای خرید گل به این مکان مراجعه می کنند و شلوغی زیادی دارد. دو طرف خیابان مملو از ماشین هایی است که سرنشینان آن از مناطق مختلف تهران برای تهیه انواع ملزومات باغبانی، نهال و .. به آنجا مراجعه می کنند. تفاوت در نوع پوشش آقایان و بانوان و حتی نوع آرایش زنان و دختران، فارغ از زیبایی گل ها و عطر بی نظیر برخی از گلدان ها، مسئله ای است ذهن را مشغول می کند.
دختر خانمی ۱۶-۱۵ ساله با بلوز و شلوار لی که موهای بافته شده اش را به دو طرف شانه انداخته بود، اوج بی حجابی را در ملاء را به نمایش گذاشته بود کمی آن طرف مردی جوان با تی شرتی کوتاه و ساپورتی تنما و طرح دار هنجار شکنی تأسف برانگیز و خنده دار را به وجود آورده بود. در کنار بانوانی که به درستی حجاب و عفاف خود را در پوشش مانتو یا چادر حفظ کرده بودند، زنانی دیده می شدند که با شال هایی افتاده از سر، مانتوهایی جلوباز و آرایش های تند سعی در جلوه گری خاصی داشتند...
**وجه مشترک همه این هنجار شکنان بی قید لاابالی، هنگامی که پا به ماشین خود می گذاشتند برداشتن همان شال نصفه و نیمه از روی سرشان بود! برخی که حتی خود را ملزم به پوشیدن مانتو هم نکرده بودند و با بلوز از خانه خارج شده بودند .
علت انتخاب این نوع پوشش و چرایی اینگونه حضورشان در خیابان را از بانوی جوانی که می گفت ساکن خیابان هفت حوض تهران است پرسیدم، گفت: هوا می طلبد که اینگونه لباس بپوشم و اصلا هم نگاه و نظر مردم برایم مهم نیست! و ادامه داد: به مردم ما یاد نداده اند وارد حریم خصوصی کسی نشوند؛ ماشین من حریم خصوصی من است و هر طور که دوست دارم ، سوارش می شوم!
الهه اشرفی پور نیز سعی دارد روسری افتاده بر روی شانه اش را کمی جلو بکشد و می گوید: چه خوب شد این سؤال را از من پرسیدی. می خواهم بدانم مگر من به پوشش کسانی که حجاب شان را حفظ می کنند و قانون را رعایت می کنند کاری دارم؟ این حق ماست، آنطوری که دوست داریم لباس بپوشیم و در جامعه رفت و آمد داشته باشیم. قانون حجابی که شما از آن حرف می زنید، ناقض حقوق خصوصی ماست.
به مرجان اسدی کمک می کنم تا دسته گل هایی را که خریده؛ صندلی عقب ماشینش بگذارد. مانتو زیبا و روسری مناسبی به سر دارد. بخشی از صحبت های من و خانم اشرفی پور را شنیده است، در مسیر کوتاهی که هم قدم هستیم برایم می گوید که این بدحجاب ها و بی حجاب ها ما خانم هایی که پوشش مانتو را انتخاب کرده ایم، زیر سؤال برده اند. برخی از افراد جامعه بد حجاب و بی حجاب و مانتویی را در یک معنا و مصداق در نظر می گیرند.
چند روز پیش ماشنیم را برای کاری به دوستی قرض دادم، گویا حجابش را هنگام رانندگی برداشته بود و برای من از طرف نیروی انتظامی، پیامکی آمد.. رفتم و توضیحاتی دادم به نظر کار بسیار عالی و تأثیرگذاری است. چند خانم دیگر هم آمده بودند برخی برای بار دوم و سوم پیامک دریافت کرده بودند.
**منظور خانم اسدی، طرح « ناظر۱» بود. طرحی که در با هدف کشف حجاب در خودرو از سوی پلیس امنیت اخلاقی اجرا می شود. در روند اجرای این طرح، سامانه ناظر برای تامین امنیت اخلاقی راه‌اندازی شده و هر موضوع منکراتی در داخل خودروها گزارش شود صاحب خودرو فراخوانده می‌ شود. اولویت نخست در این سامانه گفت و گو و توجیه و در صورت رعایت نکردن و یا اصرار بر این امر از طرق قانونی و قضایی پیگیری می شود.
رئیس پلیس استان قم در خصوص این طرح گفته است: « نظر به اینکه برخی افراد در خودرو کشف حجاب می‌کنند، با تمام کلانتری‌ها هماهنگی صورت گرفته و واحدهای گشتی و تمامی معاونان نیروی انتظامی کد دار شده‌اند تا در صورت مشاهده هر خودرویی که راننده و یا سرنشین آنکه کشف حجاب کرده است، شماره پلاک خودرو به مرکزی مورد نظر اعلام می‌شود.
پس از ثبت گزارش اعلام شده، برای صاحب خودرو بلافاصله پیامکی ارسال و مسئله کشف حجاب به وی تذکر داده می‌شود. همچنین به وی ساعتی مهلت داده می‌شود تا خود را به پلیس مربوط معرفی کند که پس از توضیح و ارشاد مرخص می‌شود.
او افزوده: اگر همان خودرو در مکان دیگری کشف حجاب کند، توسط کدهای نیروی انتظامی گزارش می‌شود و همزمان برای مالک خودرو پیامکی ارسال و مالک به دفتر پلیس احضار می‌شود و پس از اخذ تعهد از فرد خاطی، خودروی شخصی‌اش به مدت ۷ تا ۱۵ روز توقیف می‌شود و اگر برای بار سوم نیز در شهر دیگری نیز کشف حجاب کند، پس از اعلام گزارش، صورت پرونده تشکیل و به مراجع قضائی ارسال و تا زمان صدور حکم خودروی مالک توقیف می‌شود.»
**اما کلید واژه بهانه تراشی خاطیان و هنجارشکنان حوزه حجاب و عفاف برای کشف حجاب ، بحث " حریم خصوصی" است. البته در تهیه این گزارش از هر کدام که خواستیم تعریفی مشخص از حریم خصوصی ارائه دهند صرفا به این بسنده کردند که « کسی کاری به مسائل شخصی آنها نداشته باشد»! در حالی که تعریف حریم خصوصی ابعاد مختلفی دارد که اگر به خوبی مورد توجه قرار گیرد متوجه می شویم بسیاری از افراد در خود ناقض این مسئله در به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی، تصاویر خانوادگی و حتی کوچکترین فعالیت های روزانه و فکری و دغدغه های خانواگی و شغلی خود در فضای مجازی هستند.
در تعریف حریم خصوصی آمده است: « گرچه اصولاً ارائه تعریف جامع از هر واژه‌ای در علوم انسانی امر دشواری است ولی این دشواری در مورد "حریم خصوصی" دو چندان است؛ زیرا مفهوم آن ریشه‌های عمیق و مرتبط با انسان و جامعه در بستر زمان دارد. انسان‌ها و فرهنگ‌ها و ارزش‌های گوناگون در تعیین حریم خصوصی تأثیرگذار هستند، چنانکه چه بسا مصادیقی را بتوان از دیدگاه اسلام جزء حریم خصوصی افراد دانست و برای هتک آن حرمت قائل شد و حال آنکه بر اساس ارزش‌ها و دیدگاه‌های غیراسلامی آنها اساساً حریم به حساب نیاید. به همین لحاظ علی‌رغم کاربرد بسیار زیاد آن در مکالمات روزمره و ورودش به متون قانونی و دینی، تاکنون تعریف مورد وفاقی از آن ارائه نگردیده است.
**از سوی دیگر- چنانچه اشاره شد- تعیین قلمرو دامنه حریم خصوصی با سیاست‌های تقنینی و میزان آزادی‌های مجاز اجتماعی و ارزش‌های مورد حمایت جامعه مرتبط است.»

چند سالی پیش وقتی "گشت ارشاد" با نامی رسمی « طرح ارتقای امنیت اجتماعی» که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، توسط نیروی انتظامی تحت عنوان « طرح جامع عفاف» اجرا شد و حتی در مراحل بعد جمع‌آوری معتادان و سپس جمع‌آوری اراذل و اوباش، بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه، عکاسی‌ها و.. را نیز در برگرفت واکنش‌های فراوانی به همراه داشته‌است و در بسیاری موارد با مقاومت شهروندان روبه رو شد و حال همین روند را هنجارشکنان و خودباختگانی که چشم بردهان رسانه های معاند یا زنانی معلوم الحال چون مصی علی نژاد دارند برای این طرح در پیش گرفته اند.
اما نکته ای که باید به این افراد گوشزد کرد این است که قانون بر اساس عرف و شرع نوشته شده نه براساس دلخواه تک تک افراد جامعه و کسی که در جامعه ای زندگی می کند و از امکانات آن بهره مند است باید خود را مکلف به تبعیت از قوانین حاکم بر آنجا کند و باید به این دست افراد که گفت اگر انتخاب پوشش افراد برای حضور در جامعه صرفا بر اساس سلیقه و خواست آنها صورت می گرفت پس چرا همین افراد که تحریک شده برخی از مثلا فعالان حقوق زنان هستند، برای احقاق حقوق افرادی که دوست دارند با حجاب در کشورهای اروپایی زندگی کنند، اقدامی نمی کنند و عدم از حقوق شهروندی آنها نمی زند!؟
**و نکته آخر اینکه بی حجابان و هنجارشکنان حوزه عفاف و حجاب در نظر داشته باشند که تا امروز با آنها بر اساس رأفت اسلامی و با توجه به مصالح اجتماعی رفتار شده است و ارسال پیامک و تذکر لسانی و توقیف چند روزه خودرو در برابر آسیب های روانی، اجتماعی و فرهنگی که این افراد به جامعه وارد می کنند، برخوردی بسیار مهربانانه است.
براساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا ۵۰ هزار تا ۵۰۰هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد./طنین یاس - میترا خسروبیک

انتهای پیام/*

ارسال نظرات