سردار نائینی گفت: مهم‌ترین میدانی که جوهر این انقلاب ظهور پیدا کرد، دفاع مقدس بود که در آن یک فرهنگ شکل گرفت.
کد خبر: ۹۱۳۶۳۰۴
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار دکتر علی‌محمد نائینی در آیین رونمایی از ۲۱ اثر جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تأکید بر اینکه بدون شک پایداری و استمراری این انقلاب، زمانی تضمین خواهد شد که علت‌های بیرونی و جنبه‌های تحقق این انقلاب درست درک شود، گفت: این انقلاب صرفاً یک انقلاب سیاسی نبود بلکه یک انقلاب بزرگ در همه ابعاد و نظامات موجود بود.

 

وی افزود: در میان این ابعاد، بعد فرهنگی و اندیشه انقلاب، بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین میدانی که جوهر این انقلاب ظهور پیدا کرد، دفاع مقدس بود که در آن یک فرهنگ شکل گرفت.

 

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه جهت‌گیری مرکز در گام دوم انقلاب اسلامی، صد برابر شدن محصولات در ابعاد مختلف دفاع مقدس است، تأکید کرد: باید تلاش کنیم اسناد دفاع مقدس را با اقدامات جهادی گویا کنیم، استخراج و تولید محتوا، پژوهش، تدوین و انتشار آثار صد برابری اهمیت دارد.

 

وی با ذکر این نکته که توسعه چشمگیر، مورد انتظار و هدف ما در مرکز است، افزود: بنابراین هدف در مرکز کار نهضتی صد برابری است.

 

دکتر نائینی درعین‌حال بیان کرد: البته برای این مهم، یک تقسیم‌کار ملی نیازمند است و باید همه نویسندگان و محققان دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی برای تحقق یک مطالبه پای‌کار بیایند و علاوه بر آن مشکلات حوزه نشر کتاب را باید حل کرد.

 

وی با ابراز تأسف از اینکه به‌اندازه اهمیت دفاع مقدس، در مورد آن کار نشده است، گفت: همزمان با تاریخ‌نگاری و پژوهش در حوزه دفاع مقدس در حوزه ادبیات، سینما، تئاتر، تلویزیون، فضای مجازی، روزنامه‌نگاری و ترجمه آثار، کار صد برابری و نهضتی نیاز است و برای این هدف، نیازمند یک برنامه ۱۰ الی 20 ساله هستیم.

 

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه با صد برابر شدن کارهای موجود دفاع مقدس می‌توان نقشه جامع استکبار را بر هم زد، همچنان که ماجرای حججی نقشه‌های استکبار را به هم ریخت، بیان کرد: این هدف راهبردی و چشم‌اندازی ما است. مقام معظم رهبری فرمودند دفاع مقدس ترسیم‌کننده معادلات قدرت است.

 

وی با اظهار بر اینکه انقلاب زمانی موفق است که رویکرد آن تمدن سازی باشد، بیان کرد: جوهر تمدن سازی، فرهنگی است که در دفاع مقدس، تولید شد.

 

سردار نائینی بابیان اینکه در گام اول عدم توفیق‌های ما به خاطر فاصله گرفتن از فرهنگ دفاع بود، تصریح کرد: به همین دلیل در بیانیه گام دوم، سه هدف پیش‌بینی‌شده است؛ خودسازی و نوسازی معنوی و توجه به بعد معنوی حرکت، جامعه پردازی و توسعه ارزش‌های اسلامی در جامعه تمدن سازی. ظرفیت دفاع مقدس ارزشمندترین میراث انقلاب اسلامی برای تحقق هر سه هدف است.

 

در ادامه رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از همه محققان، نویسندگان، مدیران گروه‌های علمی مرکز، ویراستاران، ناظران محتوایی آثار، کارشناسان علمی در گروه‌ها که به خلق این آثار کمک کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

 

وی بابیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دو سال اخیر با ارتقای کیفیت آثار و ورود به عرصه‌های جدید و ضروری آثار خود را بیش از ده برابر کرده است، به مراسم رونمایی اشاره کرد و گفت: امروز (چهارشنبه) ۳۶ عنوان جدید برای انتشار آماده‌شده است که ۲۱ عنوان آن رونمایی خواهد شد.

 

دکتر نائینی در ادامه به معرفی این آثار پرداخت و عنوان کرد: پنج اطلس جدید جنگ شامل اطلس جنگ شهرها و اطلس لشکرهای 31 عاشورا، 27 محمد رسول‌الله (ص)، 7 ولیعصر (عج) و 17 لشکر 17 علی بن ابیطالب سپاه در دوران دفاع مقدس می‌باشند.

 

وی توضیح داد: این اطلس‌ها، پژوهشی - تاریخی هستند و با بهره‌گیری از متن اجمالی، نقشه، نمودار، جداول، تصاویر در موضوعات متنوع یگانی، نبردی، استانی و واحدهای تخصصی توضیحاتی را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

 

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از روزشمارهای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به‌عنوان مجموعه بی‌نظیر و بزرگ پژوهشی در سطح ملی مبتنی بر اسناد اختصاصی و منابع عمومی یاد کرد و گفت: این آثار تلاش می‌کنند تاریخ دهه نخست جمهوری اسلامی ایران را با کلیدواژه جنگ ایران و عراق به تصویر بکشند. همچنین امروز با رونمایی از چهار عنوان روزشمار جدید، تعداد روزشمارهای دفاع مقدس به ۳۵ جلد رسیده است. مجموعه روزشمار ایران و عراق شامل ۷۰ جلد است و اکنون 50 درصد آن‌ها منتشرشده است.

 

وی با اشاره به رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب جدید در حوزه‌های اجتماعی جنگ، در خصوص کتاب «نبرد امام مهدی (عج)» عنوان کرد: نبرد امام مهدی (عج) از نبردهای اول جنگ است که نقش اساسی در بازیابی توان جمهوری اسلامی ایران و افزایش اعتمادبه‌نفس در منطقه سوسنگرد داشت.

 

سردار نائینی در ادامه گفت: این کتاب، اثر بسیار خوبی است که به نقش فرماندهان و رزمندگان و بچه‌های سوسنگرد در ماه‌های آخر جنگ می‌پردازد.

 

وی با اظهار به اینکه در حوزه‌های تاریخ شفاهی فرماندهان ۱۴ عنوان کتاب جدید امسال انتشار خواهد یافت، گفت: تاریخ شفاهی محسن رضایی، تاریخ شفاهی احمد غلام پور، حسین علایی، مرتضی قربانی، بشردوست، رستگار پناه، رودکی و شهید احمد غلامی شهید مدافع حرم و قهرمان دفاع مقدس رونمایی می‌شود.

 

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به حوزه یگانی و آثار این مرکز در این بخش عنوان کرد: شناسنامه یگانی درواقع بررسی اجمالی روند تشکیل، تحولات عمده و عملکرد قریب به ۵۰ یگان مؤثر سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس است. از مهم‌ترین ویژگی این اثر استفاده از اسناد و مدارک دست‌اول و تاریخ شفاهی و فرماندهان دفاع مقدس است که امروز سه مورد رونمایی خواهد شد.

ارسال نظرات