حجت الاسلام قمی با بیان اینكه سازمان تبلیغات اسلامی در خدمت همه مسلمانان حاضر در ایران است، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی خادم خادمین فرهنگ است.
کد خبر: ۹۱۳۷۶۱۷
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی غروب یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۸ در دیدار با نخبگان فرهنگ و هنر افغانستانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان حاضر در این دیدار اظهار کرد: بنده استاد اهل کشور افغانستان داشتم که بسیار فاضل و باسواد بودند و هم شاگردان افغانی بسیار مستعد، نخبه و خوشفکر در مدرسه حجتیه داشتم. من به طلاب آمریکایی، اروپایی و جنوب شرق آسیا درس داده‌ام که در این میان بهترین شاگردان خارجی‌‌‌ من از طلاب غیرایرانی، طلاب اهل کشور افغانستان بودند و حتی تجربه‌های علمی شیرین از همکاری با طلاب افغانی داشتم.

 

وی با بیان اینکه به افغانستان سفر کرده و خرده فرهنگ‌های افغانستان بسیار جالب است، عنوان کرد: زبان و شعر فارسی برای من جایگاه ویژه دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تمام محورهایی که در این جلسه با عزیزان افغانستانی مطرح شد باعث شد تا جلسه آورده‌هایی داشته باشد؛ برخی موارد را فوراً پیگیری خواهم کرد و در حد توان با نهادهای کشوری صحبت خواهم کرد، اما سازمان وظایف مشخصی دارد.

حجت الاسلام قمی تأکید کرد: سازمان تبلیغات اسلامی مأمور به داخل کشور است، بنابراین هر مسلمان عزیز فرهیخته‌ای که در ایران اسلامی است ما در خدمت او هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری صفات خوبی در مورد عزیزان افغانستانی به کار می‌برند، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی خادم خادمین فرهنگ است. ان‌شاءالله با فواصل معین نظرات عزیزان جمع آوری می‌شود، بنده نیز در انجام امور مربوطه کوتاهی نخواهم کرد.

اولین نفر از نخبگان افغانستانی که نکات خود را مطرح کرد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدفضل‌الله قدسی بود. وی گفت: ‌ای کاش این جلسه سال‌ها قبل برگزار می‌شد. با توجه به مراودات فرهنگی ایران و افغانستان و حضور تعداد قابل توجهی از افغانستانی‌ها در ایران انجام کار فرهنگی برای مهاجرین افغان مسلمان لازم است؛ چرا انجام کار فرهنگی خلاءهای ناشی از مهاجرت را جبران می‌کند. افغان‌های مقیم ایران خود کانون‌های فرهنگی و هنری زیادی دارند و سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند در راستای اهداف خود از این کانون‌ها به صورت ضابطه‌مند حمایت کند.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند از ظرفیت علما و طلاب افغانستانی در راستای فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی استفاده کند.

محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی مقیم ایران و دبیر سابق جشنواره شعر فجر، نفر بعدی بود. وی با اشاره به اینکه حوزه هنری مشهد محل پرورش اولین نسل از شعرای افغان بود، افزود: اگر روند این آموزش ادامه داشته باشد در آینده شاهد نسل جدیدی از شعرای افغان در ایران خواهیم بود. هم اکنون ده‌ها عنوان کتاب با موضوع ادبیات افغانستان در دفتر ادبیات فارسی حوزه هنری مشهد در دست تالیف و تدوین است.

وی با اشاره این مسئله که نهادهای مرتبط با مهاجرین رویکرد فرهنگی داشته باشند، اظهار کرد: لازم است برای بهبود ذهنیت ایرانیان نسبت به افغان‌ها سیاستگذاری صورت گیرد.

محمدابراهیم شریعتی، مدیر انتشارات عرفان و فعال عرصه نشر نیز با اشاره به این مسئله که وجود نگاه امنیتی مانع انجام فعالیت‌هاست، گفت: ما در کنار مردم ایرانیم و مخل امنیت نیستیم. امیدواریم با همکاری حوزه هنری، وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات و وزارت کشور مشکل مجوز به نهادهای فرهنگی افغانستانی حل شود. ما وابسته به این تمدن هستیم و اگر برای ایران مشکلی پیش بیاید از جان، مایه می‌گذاریم. رابطه برادری بین ما بسیار عمیق است. برخی نخبگان افغانی شرایط رفتن به اروپا را داشتند، ولی در ایران ماندند. تاسیس مراکز فرهنگی مخصوص افغانستانی‌ها با نظارت دولت توقع ماست.

وی ادامه داد: تمام تلاش‌های ما با یک «نه» در اداره اتباع به هدر می‌رود. ما نیروهای خیلی خوبی داریم، ولی به دلیل مسائل فرهنگی استعداد آنها به هدر می‌رود؛ چرا که باید فقط کارگری کنند یا در صورت توان از ایران هم مهاجرت کنند.

محمدسرور رجایی، شاعر افغانستانی که همکاری نزدیکی با حوزه هنری و موسسه شهرستان ادب دارد نیز با اشاره به اینکه حوزه هنری مشهد تنها پایگاه ما بود و ثمرات و برکات بسیار داشت، افزود: در حوزه هنری آثاری از شعرای افغان چاپ می‌شود که چندین بار تجدید چاپ شده است. هم اکنون بحث گردآوری خاطرات و تاریخ شفاهی مجاهدان افغان در دست بررسی است.

رجایی ادامه داد: در مورد مدافعین حرم نیز فعالیت‌هایی از زندگی و خاطره‌نگاری مدافعین حرم در دست اقدام است که متاسفانه محافظه کاری امنیتی مانع کار شد.

وی افزود: استفاده از رسانه و انجام کارهای فرهنگی مثل نگارش کتاب «جانستان کابلستان» و کارهای دیگر باعث مطلوب شدن فضای ذهنی در مورد افغانستانی‌ها می‌شود. در حالی که با وجود حضور نزدیک به سه میلیون افغان در ایران هیچ برنامه‌ای برای آنها وجود ندارد.

اسدالله امیری، رایزن سابق فرهنگی افغانستان و مدیر بنیاد اندیشه نیز در این نشست گفت: رفتار اداره اتباع در اذهان مهاجران مانده و متأسفانه کسی خاطره خوشی از اداره اتباع ندارد. باید زمینه فرهنگی برخورد مناسب با مهاجران افغان در اداره اتباع فراهم شود.

وی اذعان داشت: وجود یک نشریه برای اتباع افغان لازم است که مهم‌ترین مسئله مجوز آن است. اگر امکان برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری مشترک وجود داشته باشد، اثرات بسیار مثبتی دارد.

ارسال نظرات