رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: مسابقه عکاسی «گِل و دل» با موضوع سیل‌های اخیر کشور برگزار و عکس‌های منتخب در نمایشگاهی به نفع سیل‌زدگان حراج می‌شود.
کد خبر: ۹۱۳۷۶۲۲
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری تشریح دو ویژه برنامه «همایش مادر امت» و «مسابقه عکاسی گِل و دل» با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این سازمان برگزار شد.  

 

همچنین در حاشیه این نشست، جزییاتی از برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ویژه ماه مبارک رمضان و فعالیت قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان مطرح شد.

اوحدی در ابتدای این نشست ضمن تشریح جزئیاتی از برنامه‌های سازمان متبوعش در ماه مبارک رمضان گفت: بعد از نیمه شعبان ستادی به منظور گرامیداشت ماه مبارک رمضان تشکیل و ۳۰ عنوان برنامه (۱۲ عنوان برنامه ادبی و ۱۸ برنامه فرهنگی و قرآنی) در قالب ۱۲۰۰ خروجی آن اجرا شد. این خروجی‌ها ۵ رویکرد را شامل می‌شود که عبارتند از: «بیانیه گام دوم انقلاب»، «ماه مبارک رمضان»، «مناسبت‌های ماه مبارک رمضان» مانند رحلت حضرت خدیجه، میلاد امام حسن و تقارن رحلت امام خمینی با روزهای آخر ماه مبارک، «شعار سال» (رونق تولید)، «حمایت از سیل‌زدگان».

* ریالی از بودجه دولتی برای افطاری‌های ساده هزینه نشده است

وی افزود: در ۹ منطقه تهران برنامه بر آستان جانان از قرائت قرآن تا برنامه‌های سرگرمی و برپایی بازارچه‌ را داریم. سال گذشته در میدان آیینی امام حسین(ع) ویژه برنامه سفره‌های ساده افطار را کلید زدیم که امسال فرهنگسرای ولاء و ایستگاه متروی جوانمرد قصاب هم اضافه شده است که همگی به همت خیرین برپا می‌شود و یک ریال از بودجه دولتی برای آن هزینه نشده است.

اوحدی به برنامه «با رهروان سحر» اشاره کرد که طی آن منازلی در ۲۲ منطقه تهران و عمدتاً جنوب شهر، در حیاط یا پارکینگ خود سفره سحری پهن می‌کنند و پاکبان‌ها، پرسنل اورژانس و... سر این سفره می‌نشینند تا برای روزه‌داری آماده شوند. همچنین چهارمین دوره همایش «بچه‌های محراب» که ویژه نوجوانان مؤذن و مکبر مساجد است، برگزار خواهد شد. همچنین برنامه «سِحر سَحر» با حضور ۱۰ استان از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد در فرهنگسرای ارسباران برپا می‌شود که سنت چاوش‌خوانی سحر در این برنامه اجرا می‌شود. ضمن اینکه ۳ برنامه زنده با همکاری رسانه ملی داریم که یک برنامه از شبکه نهال، یک برنامه از شبکه سحر (از باغ موزه ملک) و یک برنامه زنده از پردیس تئاتر تهران روی آنتن می‌رود.

به گفته وی، نمایشگاه «چهل آینه» هر شب قبل از افطار در باغ موزه هنر ایرانی میزبان هنردوستان است. در این نمایشگاه آثار استاد ملک با همکاری موزه ملک به نمایش گذاشته شده. همچنین کارگاه تصویرگری قرآن کریم در این مرکز برگزار می‌شود. گالری مریم، نگارخانه لاله، موزه سندوزی و موزه عکسخانه شهر نیز در این ماه نمایشگاه برگزار می‌کنند.

* قاب عکاسان از سیل‌های اخیر حراج می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به برخی برنامه‌های هنری ویژه ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای با محوریت امام علی در موزه امام علی(ع) به نمایش در آمده که برخی از مخزن موزه خارج شده‌اند.

وی گفت: یک مسابقه عکاسی با عنوان «گِل و دل» هم به همت فرهنگسرای رسانه با موضوع سیل اخیر برگزار می‌شود که آثار منتخب عکاسان منعکس‌کننده این رخداد، در نمایشگاه به نمایش در می‌آید و عواید حاصل از فروش عکس‌های آن به مناطق سیل‌زده اهدا خواهد شد. ضمن اینکه می‌توانیم خروجی این نمایشگاه را در خود مناطق سیل‌زده هم به نمایش بگذاریم. 

اوحدی خطاب به مدیر فرهنگسرای رسانه که در این نشست حضور داشت، گفت:م از آقای اسماعیلی تقاضا دارم موضوع «گِل و دل» ادامه‌دار باشد، چون مسائل فرهنگی پساسیل پیچیده‌تر از پسازلزله است. 

وی درباره دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: در روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان، برنامه‌ای با همکاری انجمن اهدای عضو داریم و از سفیران این مرکز تمجید می‌کنیم. همایش بزرگداشت ۶ استاد فرهیخته قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» که تاکنون ۱۷ دوره آن برگزار شده، امسال هم برگزار و استثنائاً از ۷ فعال قرآنی تجلیل می‌شود که پدر شهید کاشفی (شهید مدافع حرم) هم از جمله آن‌هاست.

* برپایی ۷ نمایشگاه عکس با موضوع ماه مبارک رمضان

اوحدی به برنامه «روزهای روشن» با محوریت قصه‌گویی و تصویرگری قرآنی اشاره کرد و افزود: ۷ نمایشگاه عکس با محوریت ماه رمضان برگزار می‌شود.

وی گفت: تورهای دانش‌آموزی هم در باغ کتاب و هیومن پارک با هدف تشریح آثار روزه‌داری بر بدن انسان برگزار می‌شود. «فامیل، چتر خانواده» هم یکی دیگر از ویژه‌برنامه هایی است در ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد. 

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به سالروز وفات حضرت خدیجه(س) در دهمین روز ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: برنامه ویژه‌ای را صبح روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۰ رمضان) تدارک دیده‌ایم که «مادر امت» نام دارد و همایش بزرگ بانوان تهرانی در میدان آیینی امام حسین(ع) است. در این همایش علاوه بر مادران و همسران شهدا، از محور مقاومت (یمن و سوریه) هم چند مهمان ویژه خواهیم داشت. همچنین این همایش با همکاری شورای تبلیغات اسلامی همزمان در ۹ استان برگزار می‌شود.

* ساخت ۲۷۰ مدرسه با تلاش قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان 

اوحدی در بخش پایانی این نشست به مأموریت‌های قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان اشاره کرد و گفت: ۱۲ دستگاه فرهنگی در این قرارگاه حضور دارند و تا امروز ۷ جلسه به صورت منظم و هفتگی در یکی از این دستگاه‌ها برگزار شده است. در این قرارگاه اتفاقات خوبی افتاده و از طرف سازمان بسیج ۱۸ هزار بسته فرهنگی، آموزشی به مناطق سیل‌زده ارسال شد. همچنین برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری در این مناطق اجرا شده است و از ۵۲ اردوگاهی که در خوزستان برای سیل‌زدگان برپا شده بود، خوشبختانه بخش عمده‌ای به روستاهای خود برگشته‌اند.

وی گفت: حدود یک هفته قبل، بزرگترین همایش خیرین مدرسه‌ساز برگزار شد و در این همایش اتفاق بی سابقه‌ای رخ داد و ۲۵۰ میلیارد تومان در یک شب جمع‌آوری شد. این رقم تقریبا ۶۵ درصد اعتبار مورد نیاز برای بازسازی ۲۷۰ مدرسه‌ای است که طی سیل اخیر تخریب شده‌اند. ضمن اینکه در ۲۵ رمضان، آثار هنرمندان تجسمی و همچنین ورزشکاران در جشنواره «خانه خوبان» در پردیس ملت برگزار می‌شود و عواید فروش آثار به نفع سیل‌زدگان برای تجهیز مدارس هزینه خواهد شد. تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز هم بخشی از برنامه قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان است.

اوحدی در پایان به ویژه‌برنامه «بزرگداشت جوانمردان» با هدف بزرگداشت شهیدان طیب حاج‌رضایی، شاهرخ ضرغام (حر انقلاب اسلامی) و مجید قربانخانی (شهید مدافع حرم) اشاره کرد و گفت: احتمالاً این برنامه در یکی از زورخانه‌های تهران به نام زورخانه جوانمردان در منطقه شهرزیبا یا ر مجتمع ورزشی آقای یوسف اصلانی (فعال حوزه توانبخشی و کارآفرینی) که ویژه معلولان است، برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات