خبرهای داغ:
وزیر مستعفی راه ‌و شهرسازی، به‌جای پاسخگویی درباره بازار آشفته مسکن که محصول بی‌کفایتی او است، درباره برجام و FATF لفاظی می‌کند.
کد خبر: ۹۱۳۷۷۳۱
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

عباس آخوندی در دانشگاه شریف گفت: دولت فاقد یک نظریه برای حل مسائل مختلف از جمله مشکلات اجتماعی، مسائل فرهنگی، مسائل اقتصادی و سیاست خارجی بود. مخالفان، برجام را از حیثیت انداختند و مهم‌ترین نقدی که به دولت دوازدهم وارد است این است که این دولت منطق مخالفان را پذیرفت و اصلاً رفت و در زمین آنها بازی کرد.


وی با بیان اینکه پس از برجام شاهد حضور کنشگران سیاسی و اقتصادی جهان در تهران بودیم، تصریح کرد: در این دوران بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ به ایران می‌آمدند تا با ما همکاری کنند و اساساً ایران به کانون رفت‌وآمدهای سیاسی و اقتصادی در منطقه تبدیل شده بود، اما چه اتفاقی افتاد؟ مثلاً در این دوره وزارت نفت درگیر شکل قراردادها شد که قرارداد باید به چه شکل باشد با این وجود از همین طریق یک سال از وقت گرفته شد.


آخوندی با اشاره به اینکه نحوه بستن قراردادها تمام فرصت‌ها را از ایران گرفت، تصریح کرد: در وزارت راه و شهرسازی ۱۶ میلیارد دلار قرارداد هواپیما امضاء کردیم به‌گونه‌ای که بوئینگ برای مذاکره به تهران آمد.


وی با بیان اینکه به گفته موگرینی برجام یک موافقت‌نامه امنیتی است، افزود: برجام بلافاصله با FATF تکمیل می‌شد و ایران می‌توانست مبادلات خود را با جهان تنظیم کند. در هرحال دولت باید پس از امضای برجام بلافاصله FATF را امضا می‌کرد و نقد من هم به دولت همین است که چرا بلافاصله آن را امضا نکرد در هرحال دیدیم که چگونه در داخل با مخالفین مواجه شدیم و چه کسانی جلوی سرمایه‌گذاری‌ها را گرفتند و مردم را از این همه فرصت محروم کردند و حالا هم طلبکار هستند.


آخوندی با بیان اینکه اگر ۵ نفر باشند که محکم از عملکرد خود دفاع کنند یکی از آنها من هستم تصریح کرد: قرارداد ایرباس لغو نشده و اگر موانع آن برطرف شود قابل اجراست، مانع اجرای قرارداد اف‌ای‌تی‌اف است، چون تبادل مالی صورت نمی‌گیرد.


اولاً، باید از آقای آخوندی پرسید که آیا او کاسه داغ‌تر از آش است؟ وقتی رئیس جمهور تصریح می‌کند که آمریکا و اروپا دنبال تبدیل برجام به بازی برد- باخت هستند، آقای آخوندی کدام طرفی است که می‌گوید دولت در زمین مخالفان برجام بازی می‌کند؟ آیا او با این ادبیات فریبکارانه برای اروپا و آمریکا که در جهت ادله یکطرفه برجام است دلالی می‌کند؟


ثانیاً، معیار سنجش برجام، میزان رفت و آمد هیئت‌ها نیست بلکه قراردادهای منعقده از یک‌سو و پایبندی به آن از طرف دوم، چگونگی تامین خسارت ایران در صورت نقض عهد طرف مقابل است. براستی چرا در قرارداد توتال یا ایرباس و بوئینگ، به هیچ نحو، پیش‌بینی جریمه و خسارت در صورت نقض قرارداد از سوی یکی از طرفین نشده است؟ این هم یکی از موارد مشکوک و قابل پیگرد قضایی در پرونده امثال وزیر مستعفی است.


آقای آخوندی اگر مدافع قراردادهای منعقده است، پاسخگو باشد که چگونه شرکت توتال اطلاعات به کلی سری و پرقیمت پارس جنوبی را دزدید و زیر قرارداد زد اما طرف ایرانی دستش به لحاظ حقوقی به هیچ‌جا بند نیست؟ آیا این هم از شاهکار تیم «توافق به هر قیمت» است که با آوردن و نمایش یک ایرباس و گرفتن عکس سلفی، سعی کردند به انتخابات مجلس دهم جهت دهند و مردم را اغوا کنند؟


ثالثاً، شرط FATF از کجا سبز شد؟ کدام یک از مذاکره‌کنندگان گفته بودند که غیر از تعهدات هسته‌ای برجامی قرار است بدهکار FATF هم بشویم باید جداگانه با آنها حساب کنیم و خود را در معرض تحریم بیشتر قرار بدهیم؟


رابعاً، شرکت ایرباس شروع کرده که به خاطر فشار تحریمی آمریکا، زیر قرارداد خود با ایران زده، و این رفتار قابل پیگرد در مراجع قضایی بین‌الملل است اما اینجا هم آقای آخوندی، حرف در دهان شرکت فرانسوی می‌گذارد که بهانه FATF را بگیرد و لابد، خود آقای آخوندنی هم به خاطر قراردادی سرهم بندی شده با تاریخ مصرف کوتاه نمایشی انتخاباتی مورد مواخذه واقع نشود.


آشفته‌گویی‌های این وزیر مستعفی در حالی است که در اثر بی‌کفایتی‌ها و سوءتدبیری‌های وی، فقط در یک سال گذشته ۱۲۸ درصد بر قیمت مسکن افزوده شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها