استانی که بیشترین ضربه را از مدیران نالایق خورده است؛
گویا در استان قحط‌الرجال است که مدیریت جدید شبکه استانی آفتاب با کنارزدن مدیران بومی و ارزشی این مجموعه را به حیاط‌خلوتی مناسب برای حضور مدیران غیربومی مبدل کرده است.
کد خبر: ۹۱۳۸۷۳۱
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ منابع انسانی و مدیران کارآمد از مهم‌ترین سرمایه‌های هر منطقه و استان محسوب می‌شود که در صورت توجه لازم و استفاده از ظرفیت‌های آنان، نقش مهم و غیرقابل‌انکاری در توسعه ایفا می‌کنند. بی‌شک در انتخاب مسئولین و مدیران هم آنچه که باید به غیر از مهارت و توانمندی مورد توجه قرار گیرد، توجه به احساس تعلق و شناخت بیشتر آنان از منطقه ماموریت‌شان است.

از مزایای مدیران بومی می‌توان نه تنها به آشنایی و اشراف به محیط کار، دلسوز بودن و استفاده از توانایی‌هایش در جهت کمک به پیشبرد اهداف سازمانی اشاره کرد، بلکه خدمت در حوزه اجتماعی  به خانواده، اقوام، دوستان، گذشته و آیندگان را هم عنوان کرد. مدیر بومی به خوبی می‌داند که خدماتش حتی پس از مرگ وی نیز باقی می‌ماند.

مسئول بومی به دلایل حیثیتی سعی خواهد کرد تا برای آنکه در آینده مورد شماتت اطرافیان خود قرار نگیرد، نهایت تلاش و سعی خود را در عمران و آبادانی حوزه خدمتی خود انجام دهد اما در نقطه مقابل آن مدیر غیربومی چون می‌داند بعد از پایان هر دوره خدمت خود به منطقه‌ای دیگر منتقل خواهد شد، از عواقب کارشکنی یا کم کاری هراسی ندارد.

متاسفانه آنچه که به عنوان میراث برای دولت‌ها در کشور باقی مانده انتصاب مدیران غیربومی در حوزه‌های مختلف است؛ یکی از استان‌هایی که همواره در بخش‌های مختلف از این میراث رنج برده استان مرکزی است.

این استان همواره از این مسئله بیشترین ضربه‌ها را خورده است و تاوان آن را هم بیشتر مردم داده‌اند. چهارمین قطب صنعت کشور که به دلیل داشتن صنایع مختلف هم رنج مدیران و هم کارگران غیربومی را سال‌هاست به دوش می‌کشد.

مدیران غیربومی به لحاظ بُعد فاصله از فرهنگ، آداب و رسوم و زبان محل مأموریت خود قادر به شناخت نیازها یا حداقل اولویت‌های حیاتی و غیرحیاتی منطقه مأموریتی نیستند، عمق فاجعه اینجاست که این مدیران غیربومی در دستگاه‌های فرهنگی استان به کارگیری شوند و بخواهند در امر فرهنگ‌سازی استان نقش‌آفرین باشند.

شبکه‌های استانی یکی از سازمان‌های نقش‌آفرین در حوزه فرهنگ‌سازی هستند؛ نقشی که امروزه و با وجود شبیخون فرهنگی دشمن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با تغییر مدیریت صدا و سیمای استان مرکزی این امید می‌رفت که رویه غلط بهره‌گیری از مدیران غیربومی در عرصه شبکه استانی به عنوان یک رسانه مهم و اثرگذار، اصلاح شود. اما متاسفانه این بار هم نه تنها یک مدیر غیربومی سکان‌دار این حوزه در استان شد که همین امر آغازگر انتصاب مدیران غیربومی دیگر در مجموعه و حذف نیروهای ارزشی بومی بود.

اقدامی که تاکنون در چند بخش مدیریتی این سازمان کلید خورده و معلوم نیست تا کجا قرار است پیش برود؛ و در این بین هیچ یک از رسانه‌ها یا نمایندگان استان به دنبال پاسخ این پرسش نیستند که مگر در این استان قحط الرجال است که فرد غیربومی به یک‌باره در یک بخش مدیریتی بکارگیری می‌شود.

مگرنه اینکه مدیران ارزشی و بومی که اکنون از حوزه مسئولیتی خود کنار زده شده‌اند، مدیرانی توانمند و جسوری هستند که آوازه آن‌ها در سطح استانی و ملی پیچیده است.

شبکه استانی آفتاب در مدت 16 سالی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است تا به امروز نتوانسته رضایت مخاطبان خود را در بخش‌های مختلف جلب کند و با تاسف باید گفت که شبکه‌های دیگر گوی سبقت را در جلب رضایت مخاطب از این شبکه استانی ربوده‌اند و این ضعف نیز به دلیل عدم آشنایی مدیران غیربومی به نیازهای مخاطبان است.

شبکه  استانی که به جای توجه به رسالت خود در حوزه گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینه‌های گوناگون مکتبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ‌اقتصادی و نظامی، تبدیل به بنگاه اقتصادی و محلی برای جولان مدیران غیربومی شده است.

متاسفانه در این مدت با تغییرات گسترده در بخش‌های مختلف و رویکرد فردگرایی مدیریت شبکه استانی آفتاب، بیم آن می‌رود که این تک روی خودمحورانه، زمینه را برای گل زدن به خودی فراهم کند.

حضور نیروهای غیربومی که آشنایی با فرهنگ و هویت فرهنگی استان ندارند، سبب شده تا کار در بخش های خبری نیز به دور از نیازهای اولویت دار شبکه به سمت مدیرمحوری حرکت کرده و بجای بیان دغدغه مردمی، به شبکه دولتی‌ها برای گفتاردرمانی و شعارمحوری تبدیل شود.

متاسفانه رویه غلطی که از سال های گذشته در کل مدیریت استان وجود داشته و دارد، این است که وقتی مدیر یا سرپرستی زمزمه تغییرات را می‌شنود در مدت زمان باقی مانده دست به تغییرات گسترده زده و با هزینه سازی برای مجموعه، کار را برای مدیران بعدی با تغییر در ریل‌گذاری سخت و سخت‌تر می‌کند.

امیدواریم پیش از آنکه دیر شود جلوی حذف نیروهای متعهد انقلابی و بومی در شبکه استانی آفتاب گرفته شود و با دلجویی از نیروهای حذف شده، بر مبنای تفکر سیاسی و حزبی زمینه استفاده از ظرفیت این نیروها فراهم شود. قبل از آنکه عمر مدیریتی مدیران ارشد این شبکه به سرآید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات