معاون اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال وبختیاری طی یادداشتی، تصریح کرد: دین در طول تاریخ، یکی از مؤثرترین مأمن ها در برابر ناهنجاری ها بوده است.
کد خبر: ۹۱۳۸۸۷۳
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ سرهنگ خسرو نجفی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری یادداشتی را با موضوع "بررسی نقش دین در پیشگیری اجتماعی از جرم" تهیه کرده که به شرح ذیل تقدیم حضور شما مخاطبان عزیز می شود:

دین در طول تاریخ یکی از موثر ترین مامن ها در برابر ناهنجاری ها بوده است، افراد را در برابر آسیب های مختلف اجتماعی حمایت کرده و با ایجاد آرامش و امید در بین افراد، آنان را از این نوع آسیب ها فارغ می کند.

عموم علمای تعلیم و تربیت بر نقش مهم و موثر تربیت دینی در پیشگیری از جرم، تامین اجتماعی و به دنبال آن آرامش انسان ها و ایجاد رابطه مثبت با جامعه و دنیای پیرامون اذعان دارند.

با این حال باید بهترین شیوه ها، آموزه ها، دستورات و شعائر دینی را به بشر آموخت.

بی شک امنیت اجتماعی زمانی افزایش می یابد که قانون به عنوان فرهنگ عمومی پذیرفته شود و وجدان و فطرت بشری خود به عنوان پلیس در جامعه عمل کند و هر کس خود پلیس و مجری درستی برای اجرای قانون شود و این ممکن نیست مگر آن که از روش دین استفاده کنیم.

دین محاسبه گری، مهار و کنترل نفس را به خود بشر واگذار می کند و بیش از آن که دیگری در نظر آید خدا و محاسبه وجدان و فطرت پا در میان می گذارد؛ از این رو تقوا به عنوان ساز و کاری درونی و مدیریت کنترل اجرایی قوانین در انسان مومن عمل می کند به گونه ای که ارزش های انسانی را در انسان تقویت و جایگزین ارزش های نا بهنجار و غیر دینی می کند.

پیشگیری از وقوع جرایم در سایه خود کنترلی فردی و تقوی، افزایش آستانه تحمل، عفو و بخشش، افزایش همبستگی خانوادگی، ترویج شادکامی و سلامت روح جسم با توجه به توصیه ها و دستورات دینی، توسعه و ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مشارکت اجتماعی در راستای پیشگیری از وقوع جرم، به کاهش و تعدیل جرایم و آسیب های اجتماعی کمک می کند.

نهادینه سازی هنجار ها و ارزش ها با یک برنامه ریزی منسجم و هماهنگ از سوی نهاد های فرهنگی یک ضرورت است چرا که دین در طول تاریخ یکی از موثر ترین مامن ها در برابر ناهنجاری ها بوده است، افراد را در برابر آسیب های مختلف اجتماعی حمایت کرده و با ایجاد آرامش و امید در بین افراد، آنان را از این نوع آسیب ها فارغ می نماید.

بی تردید، یافتن راه حل برای مشکلات اجتماعی، صرفا از توان دولت ها خارج بوده و بر نمی آید؛ در این میان مراکز علمی پژوهشی، نهاد های مدنی مردمی به ویژ مساجد در جامعه اسلامی هستند که در کنار مردم ها،  دولت ها یا حتی پیشاپیش آنها به چاره جویی بر می خیزند.

مسجد، پایگاه تبلیغ دین اسلام بوده و بسیاری از آثار اجتماعی نظیر اخلاص و درستکاری، ساماندهی زندگی و نظم و تقوا بر آن مترتب است. افرادی که بیشتر به مسجد مراجعه دارند، کمتر حقوق دیگران را ضایع می کنند، زندگی خود را با نظم بیشتری توامان کرده و آثار و رفتار دینی در زندگی اجتماعی آنان نیز به چشم می خورد؛ از سوی دیگر، نقصان ارزش های دینی سبب بروز بی نظمی و آشوب های اجتماعی می شود.

نتایج حاکی از آن است، تشکیل ستاد های حفاظت اجتماعی در مساجد به ویژه مساجد محله ای در قالب تشکل های مردمی به منظور پیشگیری از بروز و گسترش جرایم و آسیب های اجتماعی، بالا رفتن ضریب امنیت مشارکت های مردمی و مسئولیت های اجتماعی در سطوح محله ای و شهری و توجه به نقش امنیتی مسجد و برقراری عدالت اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه می توانند در راستای افزایش هرچه بیشتر امنیت اجتماعی باشد.

تهدیدات و آسیب های اجتماعی از دیر باز یکی از مسائل فراروی امنیت در ابعاد فردی و اجتماعی بوده است. شناخت پدیده ها ، مسائل و این آسیب ها که جزء عوامل زمینه ساز بروز بسیاری از جرایم هستند مستلزم نگرشی همه جانبه و در تمام ابعاد بر مسائل می باشد .

از طرفی نهادهای اجتماعی مانند خانواده، مساجد و ... که جزء نهادهای اثر بخش در کنترل درونی افراد به حساب می آیند می توانند با انجام برنامه ریزی های دقیق و گسترش زمینه های مشارکت جویی، مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری افراد زمینه بسیاری از آسیب های اجتماعی و به تبع آن بروز جرایم را کاهش دهند .

نگاهی به کارکردهای اجتماعی، دینی، اقتصادی، سیاسی و ... مساجد، مبین این مساله است که مساجد به عنوان کانونی کاملا اسلامی مسئول پرورش فکری، ذهنی، دینی و حتی پرورش روانی افراد جامعه می باشد. چرا که وقتی تضادها و تعارضات در یک فرد از بین روند و فرد یرای انجام یا عدم انجام یک عمل مردد نباشد طبیعتا از سلامت بهداشت روانی خووبی برخوردار خواهد شد و این مساله منجر به تقویت روحیه کنترل درونی شده و فرد را از گرایش به بدی ها، کژ رفتاری ها و ناسازگاری های اجتماعی باز خواهد داشت.

مساجد با بهره وری از تخصص گروه کاری خود که شامل ائمه جماعات، هیئت امنا و خادمان می باشد، می توانند زمینه بروز و ظهور بسیاری از مسائل آسیب های اجتماعی را از طریق آموزش های تخصصی همراه با جذابیت در جمعیت مخاطب خود کاهش دهند، ضمن اینکه اگر این آموزش ها از سنین پایین تر و با لوازم کمک آموزشی مناسب همراه شود در ذهن و فکر کودکان و نوجوانان نهادینه شده و ماندگاری و اثرجذبی بالایی خواهد داشت.

توجه به آموزه های دینی در خصوص پیشگیری از جرم، برای نظام قضائی ما که مبتنی بر احکام اسلامی است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بی تردید اقدام پیشگیرانه از وقوع جرم، بزهکاری، انحراف و گمراهی از اصول قضائی اسلامی و سیاست جنایی اسلام محسوب می شود؛ این اقدامات پیشگیرانه مجموعه ای از فعالیت های سازنده تربیتی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را در بر می گیرد.

در نظام حیات اجتماعی اسلام همواره پیشگیری از وقوع جرم مقدم بر اصلاح است و بر این اساس دارای مبنای عقلایی است و لذا مورد قبول همگان بوده و از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد، زیرا از طریق آن از اتلاف نیرو ها  و سرمایه ها و نسل ها جلوگیری به عمل می آید.

ارسال نظرات