خبرهای داغ:
آیا تاریخ تکرار شده است که ایران با برجام چمبرلن می خواهد سایه خیالی جنگ را به جنگ تابان تبدیل کند؟
کد خبر: ۹۱۳۸۹۱۶
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

خبرگزاری بسیج قزوین: سال ۱۹۳۷ آلمان نازی با دیپلماسی جنگ و نژاد برتر اروپا را در شوک بزرگی فرو برد. بسیاری از دول اروپایی برای فرار از جنگ در برابر دیپلماسی جنگی آلمان پیشنهاد صلح و تنش زدایی را مطرح کردند. شوروی برای جلوگیری از تهاجم آلمانها به روسیه و متحدانش در اروپا پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراط گرایی داد که در صحن جامعه ملل متحد تصویب شد.

چمبرلن نخست وزیر انگلیس و دالادیه از فرانسه با شرکت در کنفرانس صلح مونیخ پیشنهاد مذاکره و تنش زدایی را با آلمان نازی پیگیری کردند و به توافق رسیدند که بخشی از مولفه های قدرت خود را متوقف کنند.

در فرانسه کمونیست ها که اکثریت مجلس را در اختیار داشتند پیشنهاد مقاومت دادند، پس از مدتی طرفداران صلح به هرقیمتی با افراطی و تندرو خواندن نیروهای مقاومت اذهان عمومی را به سمت برخورد و حذف فیزیکی آنان سوق داد.

چمبرلن و دالادیه نخست وزیران انگلیس و فرانسه که از کنفرانس صلح مونیخ بر می گشتند با استقبال بی نظیر مردم همراه شدند. از میدان شانزلیزه تا فرودگاه پاریس جمعیت انبوهی از پیام آوران به اصطلاح صلح با جشن و پایکوبی همراهی کردند، چمبرلن بر روی یک خودرو ایستاد و با بلندگو برای حاضرین سخنرانی کرد؛ ما برای ده نسل شما صلح را به ارمغان آوردیم و تندروها در این بازی ضربه مهلکی خوردند، دالادیه نیز با تبریک به همتای انگلیسی خود و مردم فرانسه گفت؛ بجای پرداختن به لهستان و اتریش،بهتر است فرانسه را بسازیم، به احدی اجازه نمی دهیم که این دستاورد عظیم صلح طلبی و پایان تندروی و افراط گرایی را خدشه دار کند.

ویگان فرمانده ارتش فرانسه با ژست اصلاح طلبانه(رفورمیستی) گفت؛ اگر نیروهای آلمان نازی به فرانسه حمله کنند، قتل و غارت راه بیندازند وظیفه انسانی ما حکم می کند که از آنها پذیرایی کنیم.

زیرا دوران فرانسه هراسی به پایان رسیده است و امروز همه دنیا عاشق کار با فرانسه در همه زمینه ها هستند.

پس از مدتی خبری به دنیا مخابره شد، هیتلر در هتل کوبورگ(کاخ کوبورگ) اتریش را ضمیمه خاک آلمان کرد، مردم فرانسه که شادمانی را مضاعف می دیدند، خیالشان راحت شد که دیگر هزینه ای در اتریش نخواهیم کرد خودمان فقیر زیاد داریم، پس از مدتی آلمان نازی با بهانه ای که ناشی از فعالیت گروه های ضد نازی بود، فرانسه را مجبور کرد تا پلیس مخفی آلمان را تحت عنوان گشتاپو یا ارتش سری در فرانسه مستقر کند.

تحمیل کنندگان صلح مونیخ و سازش با آلمان با فروش متحدان فرانسه، زمینه را برای دخالت بیشتر آلمان باز کردند. بیش از ۱۰۰هزار نفر در زندان های پلیس گشتاپو ناپدید شدند. طرفداران مبارزه با خشونت و افراط گرایی علیه نیروهای مقاومت با گشتاپو همکاری می کردند تا جایی که پلیس فرانسه و برخی از فرماندهان مخالف نازی توسط پلیس گشتاپو دستگیر شدند.

پس از کسب اطلاعات کامل حالا فرانسه تنها و بدون متحد لقمه راحتی برای نازی ها بود.

خبری تکان دهنده در فرانسه همه را متعجب کرد! هیتلر به لوگزامبورگ، لهستان، چک و اسلواکی حمله کرد و تمام این کشورها تسلیم هیتلر نازی شدند.

دالادیه در جمع مردم پاریس فریاد زد: بهتر است آلمان به کنفرانس صلح پایبند باشد، از آنجا که تمام دنیا و دول قدرتمند پای توافقنامه را امضا کرده است هیچ کس نمی تواند این توافق را زیر پا بگذارد.

هربار هیتلر، فرانسه را تحقیر می کرد نیروهای طرفدار صلح بیشتر به نیروهای طرفدار مقاومت حمله می کردند. خبری تکان دهنده فرانسه را در حیرت فرو برد، آلمان به فرانسه حمله کرد و چهار استان استراتژیک نانت، لیون،مارسی،پاریس در اشغال نیروهای نازی در آمد.

۵۰۰هزار کشته و زخمی، معادن و کارخانجات تعطیل، دو میلیون آواره حاصل توافق برجام چمبرلن و دالادیه بود.

آیا تاریخ تکرار شده است که ایران با برجام چمبرلن می خواهد سایه خیالی جنگ را به جنگ تابان تبدیل کند؟

چقدر این روزها شبیه برجام روحانی و پیشنهاد وی در سازمان ملل متحد است. جهان علیه خشونت و افراط گرایی که بوق و کرنا کردند.
تابان به جای پاسخگویی و همراهی با برجام چه کسی را با صدام و پوتین مقایسه می کند؟ هر اتفاقی بیفتد حامیان سازش با ذلت باید پاسخگو باشند.

برداشت تحلیلی: از کتاب موریس تورز فرزند خلق

10002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها