معلم خوش ذوق اهل شهر توپ آغاج با بیان اینکه با همت و اراده هر غیر ممکنی ممکن می‌شود گفت: کار زنبورداری را با یک کلنی شروع کردم و در حال حاضر ۱۰۰ کلنی دارم.
کد خبر: ۹۱۳۹۵۹۳
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، در عصر کنونی پای صحبت هر جوانی بنشینید سخن از نبود بازار کار است و به دیدگاه آن‌ها کار کردن فقط پشت میز نشینی است به طور کلی می‌توان گفت: مهارت حلقه مفقوده اشتغال فارغ التحصیلان است.

در کنار جوانانی که بعد از فارغ التحصیلی فقط به دنبال کار ادارای هستند، جوانان خوش ذوقی هم پیدا می‌شود در کنار کار اداری به دنبال کار آفرینی هستند، که معلم خوش ذوق اهل شهر توپ آغاج در این دسته قرار دارد.

برای آشنایی بیشتر با وی به گفتگو نشسته ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنم.

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی بفرمایید؟

قاسم داودنیا هستم، ۳۶ سال سن دارم، نه سال در سنگر تحصیل و علم دانش بعنوان معلم مشغول خدمت هستم و ۱۶ سال که کار زنبور داری انجام میدم.

چطور شد در کنار شغل معلمی به فکر زنبور داری افتادی؟

قبل از اینکه وارد شغل معلمی شوم به صورت تفریحی کار زنبور داری انجام می‌دادم، اما سه سال است که به صورت حرفه‌ای کارم را گسترش داده ام و بعنوان شغل دوم آن را ادامه می‌دهم.

با چند کندوی زنبور عسل شروع کردید و در حال حاضر چند کندو دارید؟

بنده کار زنبور داری را با یک کلنی که داخل تنه یک درخت در باغچالار توپ آغاج به صورت وحشی زندگی می‌کردند شروع کردم و شکر خدا در حال حاضر ۱۰۰ کلنی دارم.

سرمایه اولیه برای ایجاد این شغل چقدر است؟

سرمایه اولیه جهت راه اندازی این کار به عنوان شغل با توجه به گرانی‌های اخیر بالغ بر ۶۰ میلیون تومان میباشد که اگر مسئولان ما بیشتر به فکر جوانان و رفع بیکاری آن‌ها باشند باید با در اختیار قرار دادن تسهیلات کم بهره جوانان را به سمت کارآفرینی هدایت کنند.

میزان تولید عسل از کندو‌های شما چقدر است؟

میزان تولید عسل بستگی به عوامل زیادی، چون بارندگی‌های سالانه، مدیریت اصولی و با توجه به پارامتر‌های مختلف این تولید در نوسان است. میزان تولید ما به طور میانگین حدود ۸ تا ۱۲ کیلو عسل کاملا طبیعی در سال است.

توصیه شما به شاگردان خودتان که بعضا فکر می‌کنند کار و شغل آینده فقط پشت میز نشینی است چیست؟

توصیه من به شاگردانم در حد شعار و تعریف نیست. اغلب دانش آموزان من به عنوان کمک و یادگیری در ایام کار در کنارم هستند این خود بهترین توصیه است که در کنار معلمشان ممکن بودن غیر ممکن را در عمل می‌بینند.

مهمترین قدم برای رونق تولید چیست؟

رونق تولید یک برنامه است که از من تولید کننده شروع می‌شود تا حمایت نهاد‌ها و مسئولین ادامه داره. اما بهترین اقدام رونق تولید در حرفه‌ی زنبور داری تولید محصول سالم، تولید سایر محصولات زنبور غیر از عسل مانند ژله رویال، گرده گل، بره موم، زهر. وبه روز بود علم زنبور داری و در نهایت تلاش و پشت کار میباشد.

آیا از تسهیلات بانکی استفاده کرده اید؟

خیر من برای گسترش کار زنبورداری از تسهیلات بانکی استفاده نکردم. سعی کردم هر ساله مقداری از در آمدم را صرف گسترش زنبور داری کنم که شکر خدا راضی هستم.

سخن پایانی؟

در انتها تشکر میکنم از دوست خوش فکر و خلاقم آقای نجفی که همیشه کمک حالم هستند و دانش آموزانم که در روز‌های پر کار دست یاری می‌رسانند و به جوانان توصیه میکنم در کنار تحصیل حتما یک مهارت هم کسب کنند که بتوانند منبع درآمدی داشته باشند و چشمشان به کار اداری و پشت میزنشینی نباشد.
ارسال نظرات