خبرهای داغ:
 استفاده از یک ماده ضدحریق در بتن که به عنوان پوشش وحتی ترکیب در بتن می تواند استفاده شود و اگر در ساختمانی آتش سوزی رخ دهد چندین ساعت انتقال آتش به دیواره های دیگر به تعویق خواهد افتاد.
کد خبر: ۹۱۴۲۲۲۷
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
جهت تجاری سازی آماده واگذاری ماده ضدحریق هستم 
به گزارش خبرنگار بسیج علمی از شیراز ، انسان اولیه با کشف آتش تحولی عظیم را در زندگی خود رقم زد و توانست از آن در زندگی خود به نحوه های مختلف بهره ببرد. از گرم کردن خود که مهم ترین علت کشف آتش بود و روشن کردن فضا در شب گرفته تا پخت و پز و بعدها ساخت وسایل مختلف و هم اکنون استفاده در صنایع مختلف از جمله محسنات و کاربردهای آتش بوده است که نزدیکی و قرابت تنگاتنگی با زندگی اسنان ها و نسل بشر پیدا کرده است.

طبق معمول هر چیز، یک روی بد دارد و یک روی خوب و در بیانی دیگر می توان از یک وسیله یا امکانات به نحو مطلوب استفاده کرد یا در راه بد و پرخطر و این اتفاق برای آتش با وجود تمام کاربردها و محسنات نیز صادق است.

بنا بر تعریف و توضیح ارائه شده در ویکی پدیا، آتش‌سوزی یا حریق یکی از قدیمی‌ترین بلایایی است که می‌تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر اندازدبنا به تعریف حریق عبارتست از سوختن مواد سوختنی یا آتشی ناخواسته و در لحظه وقوع از کنترل خارج شده که معمولاً با دود و حرارت و نور توأم استآتش‌سوزی عبارت از آتشی است که از یک منبع حرارتی در لحظه وقوع کنترل ناپذیر (حادثه) سرچشمه گرفته، یا منبع حرارتی معین کنترل شده‌ای را ترک کرده و با نیروی حرارتی خود گسترش و توسعه یافته باشد.

آتش‌سوزی در صورتی که به موقع مهار نشود، موجب خسارات زیادی می‌گردد. گاه آتش‌سوزی، با سایر حوادث طبیعی مثل زلزله همراه بوده یا بلافاصله پس از آن‌ها رخ می‌دهد. در بسیاری از موارد، خسارات حریق ثانویه، حتی بیش از خسارات حادثه اولیه بوجود آورنده آن است.

طبق نتایج تحقیقات اتحادیه بیمه‌های آلمان (VdS)، در بسیاری موارد عملیات اطفاء حریق به وسیله آب یا کف‌های ویژه، در مقایسه با خود آتش‌سوزی، صدمات بیشتری ایجاد می‌کند.

در تاریخ بشر نیز آتش سوزی های بسیاری رخ داده و همه ساله ضرر و زیان های متعدد را در ابعاد مختلف متوجه بشر کرده است که بزرگترین آن ها در تاریخ به توان به آتش سوزی تخت جمشید به دست اسکندر مقدونی، آتش سوزی بزرگ لندن، آتش سوزی سینما رکس و آتش سوزی ساختمان پلاسکو اشاره کرد.

 به همین منظور گفتگویی اختصاصی داشته ایم با خانم راضیه زارع، از اعضای فعال و موثر بسیج مهندسین شهر شیراز که ماده ای ضد حریق را ساخته است. همسر وی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و از اعضای پرکار بسیج مهندسین نیز می باشد که یک صاحب یک فرزند دختر نیز شده اند.

مشروح این گفتگوی صمیمانه به شرح زیر می باشد:

 _ به طور مختصر لطفا خودتان را معرفی فرمایید.

راضیه زارع هستم متولد1363/5/7 ودارای مدرک کارشناسی ارشد معماری می باشم.

 _ مختصری در مورت اختراعتان برایمان بگویید.

 اختراع من در مورد استفاده از یک ماده ضدحریق در بتن می باشد که به عنوان پوشش وحتی ترکیب در بتن می تواند استفاده شود و اگر در ساختمانی آتش سوزی رخ دهد چندین ساعت انتقال آتش به دیواره های دیگر به تعویق خواهد افتاد.

 

_آیا اختراع شما تجاری سازی شده است؟

خیر، متاسفانه هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

 _اختراعتان را به ثبت رسانده اید؟

بله خدا را شکر اختراع خود را ثبت کرده ام اما دغدغه ام تجاری سازی و بهره گیری از آن در عمل می باشد زیرا می تواند در آتش سوزی ها زمانی را برای امداد و خاموش کردن آتش برای آتش نشان ها بخرد.

 _آیا مشکلاتی برای ثبت اختراع داشته اید؟ لطفا توضیح دهید.

برای ثبت اختراع با توجه به اینکه آزمایشات متفاوتی باید انجام می شد و اساتید رشته های مختلف باید اظهار نظر می کردند و بعضی مواقع در مورد انجام یک آزمایش و نتیجه آن باید ماه ها پیگیری و نامه نگاری انجام می شد و در زمان ثبت اختراع جهت تاییدیه ها، خیلی اذیت شدیم چون مجدد باید از اساتید دانشگاه های مورد تایید خودشان تاییدیه می گرفتیم.

همچنین برای ثبت اختراع باید تهران می رفتیم که حمل نمونه ها وگرفتن تاییدیه ها برای کسانی که ساکن نیستند یک  مشکل می باشد.

 _انگیزه شما برای پیگیری و ساخت این ماده چه بود؟

آتش سوزی سالانه خسارت های زیادی را برای انسان ها به بار می آورد و برای مثال آتش سوزی در یک کارخانه بزرگ  که  خسارت زیادی را به همراه دارد و این انگیزه ای برای  تحقیق و پژوهش در این زمینه شد که به لطف خداوند متعال توانستم  پس از تحقیقات وآزمایشات متعدد و استفاده از اساتید گرانقدر در  رشته های مختلف ازجمله شیمی ، عمران و معماری در این زمینه این اختراع را ثبت کنم.

 _به فکر افتاده اید که اختراعتان را واگذار کنید؟

به صورت مشروط حاضر به واگذاری هستم.

 _چه شرطی برای فروش اختراعتان قایل اید؟.

با توجه به اینکه من و خانواده ام که همیشه همراهم بودند و در طی این مسیر از هیچ همکاری دریغ نکردند وخیلی به من کمک کردند لذا جهت فروش این ماده شرایطی دارم که در زمان خودش در موردش بیشتر بحث می کنیم.

 _ چرا خودتان در قالب شرکتی این اختراع ارزشمند را به مرحله تجاری سازی نرسانده اید؟

در مورد این موضوع اطلاعاتی نداشتم ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.

 _آیا در جشنواره و مسابقاتی هم شرکت نموده اید و به این اختراع رتبه و جایزه ای تعلق گرفته است؟

در جشنواره های مختلفی شرکت کردم که به خاطر این اختراع از اینجانب تقدیر شد. مانند جشنواره روز مهندس بسیج مهندسین که با این اختراع از میان دیگر طرح های ارسالی  به عنوان مهندس نمونه سال 94 از اینجانب تقدیر شد و درسال 95در جشنواره پژوهش و نوآوری بسیج علمی پژوهشی و همچنین جشنواره نوآوری و پژوهش خلیج فارس دارای رتبه و تقدیر شدم.

 _ چه توقعی از مسئولین دارید؟.

خواهش می کنم مسئولین فقط به فکر خودشان نباشند وکمی هم به فکر مردم و جوانان باشند. مردم در شرایط بدی هستند.

 _چه توصیه ای به جوانان دارید؟

اینکه از استعداد و از وقت خودشان در جهت موفقیت خود استفاده کنند و منتظر کسی جهت تغییر مسیر زندگیشان نباشند.

 

ارسال نظرات