خبرهای داغ:
زهرایی گفت: طبق تفاهم نامه ای میان بسیج و بنیاد مسکن، 20 هزار واحد مسکونی در قالب طرح «جهاد همبستگی ملی» برای سیل‌زدگان کشور ساخته می‌شود و گروه های بسیجی و جهادی هم در این طرح، به کمک مردم سیل زده شتافته اند.
کد خبر: ۹۱۴۴۵۴۷
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ محمد زهرايي مسئول سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اجرای "طرح جهاد همبستگی ملی" برای سیل زدگان کشور اظهار داشت: اواخر فروردین بود که سردار غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین از اجرای طرح جهاد همبستگی ملی خبر داد عنوان نمود که در این طرح، هر مسجد در سراسر کشور ساخت یک منزل مسکونی و هر کاسب تأمین یک کالای اساسی را عهده‌دار خواهد شد و بحمدالله در حال حاضر، از اکثر استان‌ها خبرهای خوبی در خصوص اجرای طرح جهاد همبستگی ملی به گوش می رسد و با اعلام آمادگی اقشار مختلف، می توان خرابی های حاصل از سیل اخیر در کشور را برطرف نمود.


وی ادامه داد: سازمان بسیج مستضعفین در مواجهه با سیل اخیر، دو مرحله را پیش بینی کرد که می توان به استقرار سپاه های استانی در مناطق جغرافیایی مشخص در استانهای سیل زده و همچنین امداد و نجات مردم سیل زده و ارسال اقلام مورد نیاز، تجهیزات مهندسی و گروه های جهادی اشاره نمود که تا دهه اول ماه مبارک رمضان به پایان رسید.

طرح«هر مسجد، یک خانه» برای کمک به سیل زدگان

زهرایی اضافه کرد: مرحله دوم اقدامات سازمان بسیج مستضعفین، با اولویت تعمیرات، بازسازی و ساخت منازل سیل زدگان کلید خورد و سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین طرح کمک به دولت برای بازسازی منازل سیل زدگان را مطرح نمود؛ چرا که دولت متولی کار در بازسازی منازل مردم سیل زده است و سازمان بسیج مستضعفین هم شبکه عظیمی از نیروی بسیجی و مردمی را در خود دارد که می توان در مقابله با بحران ها از این پتانسیل مردمی بهره برد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه آمار اولیه در کشور نشان می دهد که 70هزار خانه در مناطق سیل زده نیاز به مرمت، ساخت و بازسازی دارد، گفت: از این آمار، 60 هزار خانه باید ساخته شود که کار یک نهاد نیست و همه دستگاه ها و سازمان ها در کشور باید دست به دست هم بدهند تا بتوانیم در زمینه ساخت خانه، به مردم کمک کنیم و طرح جهاد همبستگی ملی هم در همین راستا به پیشنهاد بسیج شکل گرفته است و با توجه به اینکه بیش از 70 هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد، این مساجد با شعار «هر مسجد، یک خانه» می توانند به کمک مردم سیل زده بشتابند.

طرح جهاد همبستگی ملی در راستای هدفمندی کمک های مردمی برای سیل زدگان

وی با بیان اینکه در این طرح، مساجد با استفاده از توان و ظرفیت مردم و خیران برای ساخت منازل سیل‌زدگان به یک پایگاه تبدیل می‌شوند، افزود: هدف از طرح جهاد همبستگی ملی، از یک طرف اتصال چند مجموعه اجرایی به یکدیگر و از طرفی شناسایی مساجد و گروه‌های جهادی است که بتوانند متولی اجرایی یک یا چند واحد مسکونی شوند و از طرف دیگر در طرح مذکور علاوه بر استفاده از ظرفیت پایگاه‌های مساجد، بعد از تکمیل منازل نیز بسیج اصناف و افراد خیر پای کار می‌آیند تا با تهیه اقلام و کالا‌های مورد نیاز مردم سیل‌زده درد و آلام آنان را کاهش دهند.


زهرایی تصریح کرد: طبق امضای تفاهم نامه ای میان بسیج و بنیاد مسکن، 20 هزار خانه از مناطق سیل زده در دست تعمیر قرار گرفت و گروه های بسیجی و جهادی هم به کمک مردم سیل زده شتافتند و همین طور، طبق طراحی سامانه ای به نام سامانه عمران اجتماعی به آدرس اینترنتی omranejtemaei.ir به منظور هدفمندسازی کمک های مردمی برای سیل دیدگان از سیل با محوریت مساجد راه اندازی گردید و نحوه کمک به ساخت مسکن و نحوه تامین کالاهای اساسی مردم سیل زده، به نمایش در آمده است و در این سامانه اینترنتی، هر خانه یک گروه و متولی جهادی پیدا می کند و خیران می توانند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی، کمک های مردمی خود را واریز نمایند و در جریان ساخت بازسازی منازل مردم سیل زده قرار بگیرند.

راه اندازی سامانه عمران اجتماعی جهت مشارکت خیران در کمک به سیل زدگان

مسئول سازمان بسیج سازندگی خاطر نشان کرد: سامانه اینترنتی "عمران اجتماعی" این امکان را برای خیران مهیا می سازد که در جریان پیشرفت خانه ای که برای ساخت و بازسازی اش کمک مادی نموده اند را مشاهده نمایند و این موضوع نشان دهنده شفافیت کار در این سامانه اینترنتی است.

زهرایی تاکید کرد: در استان های سیل زده گلستان و مازندران با حضور سردار غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین و همچنین مسئولان عمرانی دولت، کلنگ نمادین 20 هزار پروه تعمیر و ساخت خانه برای مردم سیل زده کلید خورده است و شروع این عملیات از این دو استان کلید خورد و بسیجیان و گروه های جهادی برای این کار، در محل مستقر شده اند و بنیاد مسکن و سپاه در کنار یکدیگر برای تحقق بخشی به این کار، در تلاش هستند.

همکاری بسیج و دولت در ساخت و بازسازی خانه های تخریب شده در سیل

وی اضافه کرد: تامین اعتبار 8 هزار واحد مسکونی از سوی دولت برای مناطق سیل زده مهیا شده و اعتبار 12 هزار پروژه هم در مرحله دوم است که ان شالله به زودی محقق می شود و مردم هم با مراجعه به سایت سامانه عمران اجتماعی، به کمک های مردمی خود ادامه می دهند و سازمان بسیج سازندگی هم در راستای تعمیرات و ساخت خانه، اقدامات قابل توجهی را انجام داده که بعد از عید فطر، سرعت این کار چندین برابر خواهد شد.

مسئول سازمان بسيج سازندگي با بیان اینکه طرح همبستگي ملي نه براي بسيج است نه براي ارگاني خاص؛ بلکه يك طرح ملي و تكليف شرعي محسوب می شود و براي تمام دستگاه‌ها امري واجب است، ابراز داشت: اجراي طرح همبستگي ملي با دو موضوع مسكن و لوازم ضروري مسكن از آلام مردم سيل زده و آسيب ديده كم مي كند و بايد نهايت تلاش را در اين راستا به كار گرفت و هدف از اجراي اين طرح از يك طرف اتصال چند مجموعه اجرايي به يكديگر و از طرفي ديگر شناسايي مساجد و گروهاي جهادي مي باشد كه بتوانند متولي اجرايي يك يا چند واحد مسكوني شوند.

وی در ادامه صحبت های خود در خصوص خدمات رسانی به سیل زدگان در استانهای کشور گفت: در مدیریت بحران، سه مرحله را باید به طور دقیق طی کرد. مرحله اول قبل از وقوع بحران است و مسئولان باید برنامه ریزی لازم جهت هر گونه بحرانی را داشته باشند، برای مثال، کشورمان در طی 19 سال دچار خشکسالی ممتد شده بود و سازمان مدیریت بحران، وزارتخانه و شورای برنامه ریزی استانی باید برنامه های خود را متناسب با خشکسالی هماهنگ می کردند. به همین دلیل، موضوع بحران کم آبی، یکی از الویت های مدیریت بحران کشورمان بود اما جالب اینجاست که برای مهار کم آبی در کشورمان هم نتوانستیم برنامه ریزی خوبی داشته باشیم؛ مثلا روستاهایی در کشور وجود دارند که قنات های زیادی دارند و با هزینه 40 میلیون تومان می توان این آب ها را به روستاها انتقال داد اما می بینیم که در این روستاها، با تانکر، آب رسانی می کنند، در حالی که با حل این موضوع می توانستند هم به ایجاد اشتغال کمک کنند و هم به گردشگری و ممانعت از مهاجرت از روستاها به شهرها. مرحله دوم، مرحله مدیریت بحران در وقوع بحران و مرحله سوم، مدیریت بعد از وقوع بحران است. معتقدم که برنامه ها باید متناسب با جنس کار و بحران چیده شده باشد که متاسفانه در کشورمان این گونه نیست؛ ما کشوری هستیم که در گسل زلزله قرار داریم و بحران هایی همچون سیل، زلزله، ریزگردها و وقوع طوفان خطراتی هستند که کشورمان را تهدید می کنند اما اکنون باید پرسید که جای این بحران ها در کجای سازمان مدیریت بحران است؟


وی ادامه داد: با توجه به اعتبارات دولتی، هر سال یک میزان 20 یا 10 درصد بر بودجه سال گذشته در موضوعات مختلف اضافه می شود، مثلا میراث فرهنگی در سال جدید تقاضای افزایش بودجه نسبت به سال گذشته می کند، در حالی که مسئله اصلی کشور این موضوع نیست و باید بودجه در مسائلی که در الویت کشورمان است، تخصیص داده شود.مثلا، موضوع ریزگردها در کشورمان در الویت است و باید برای حل این مشکل، برنامه ریزی متناسبی صورت بگیرد و تعیین بودجه گردد اما متاسفانه می بینیم که این گونه نیست و در نظام برنامه ریزی کشورمان، کار به این صورت نیست و وقتی بحرانی در کشورمان صورت می گیرد، مسئولان ما با دستمان خالی نمی توانند فعالیت موثری داشت باشند.


زهرایی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته، نظام برنامه ریزی و بودجه مطابق با خط و مشی ها و الویت های کشور است و باید طوری برنامه ریزی نمود که بودجه خوبی برای مواجه با بحران های کشورمان همچون سیل، زلزله، ریزگردها و ... تعیین شده باشد و با توجه به اینکه سپاه و بسیج با تجهیزات مهندسی در وقوع بحران ها سریع آماده واکنش می شوند، باید تلاش کرد که آنان را مجهز نمود.


مسئول سازمان بسیج سازندگی ابراز داشت: بخش عمده ای از مشکلات بحران کشورمان به دلیل ضعف مدیریتی است و متاسفانه مدیران کشورمان در بازه زمانی کوتاه می خواهند برنامه ریزی و نتیجه گیری کنند، در حالی که باید از مدت ها قبل در خصوص مواجهه با بحران ها برنامه ریزی نمود. مثلا رئیس جمهور و یا وزیر و سایر مدیران دولتی، در تصورشان اذعان می کنند که 4 سال بیشتر در راس کار نیستیم و مشخص نیست که در دوران مدیریت ما، چه بحران هایی در کشور رخ خواهد داد و ممکن است برای مواجهه با سیل و زلزله برنامه ریزی و تعیین بودجه کنند اما در طول این 4 سال مدیریتشان، این بحران ها به وقوع نپیوست و به همین دلیل، تعیین بودجه برای مقابله با چنین بحران هایی را در الویت برنامه های خود نمی بینند.


وی اضافه کرد: دومین مشکل، عدم انگیزه در مدیران کشورمان برای مقابله با بحران های احتمالی است و متاسفانه، جنس کاری این مدیران به گونه ای است که توانایی حل این مشکلات و بحران ها را ندارند و این یعنی اینکه باور نداشت به قدرت مردمی و باید دانست که مردم هم در مواجهه با بحران ها، می توانند بهترین نقش را ایفا نمایند. گروه های جهادی بسیج، اولین گروه هایی بودند که بعد از وقوع سیل و زلزله به کمک مردم می روند و در بحران اخیر در استان خوزستان، دیدند که مردم زودتر از آنها دست به کار شده اند و با استفاده از گونی و خاک در تلاش برای ساخت سیل بند و مقابله با بحران سیل هستند.


زهرایی گفت: در سفر اخیری که سردار غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین به استان ایلام و مناطق سیل زده حضور پیدا کرده بودند، یک پیرزنی به وی اعلام کرد که ما از این بحران سیل هم عبور خواهیم کرد و مشکلات حل خواهد شد و حضور شما مسئولان بسیج و سپاه یقینا برایمان اهمیت دارد و همین که حضور پیدا کردید، برایمان روحیه برانگیز و قوت قلب بوده است و چیزی نمی خواهیم، در حالی که نیاز مبرم به وسایل خانه داشت. مردم در اهواز و حمیدیه فقط اعلام می کردند که نیاز مبرم به گونی و خاک دارند تا سیل بند ایجاد کنند و همه این ها یعنی اینکه باید در دل مردم بود و با آنها همسو شد و توسط مردم می توان بحران ها را پشت سر گذاشت و مدیریت نمود.


وی افزود: یقینا استفاده از گروه های جهادی و مردمی برای مقابله با بحران ها، باعث سرعت عمل در کار و کاهش هزینه ها می شود اما میبنیم که برخی مدیران در مواقع بحران، عقب نشینی می کنند و ریسک پذیر نیستند.


مسئول سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: بسیج بزرگترین شبکه مورد اعتماد مردم است و در این میان، هلال احمر هم نقش پررنگی دارد اما جنس کار بسیج، متفاوت تر است. بسیجی ها به صورت داوطلبانه، لباس بسیجی به تن کرده و در مناطق بحران زده حضور پیدا می کنند و این نشان می دهد که بسیج در مواقع بحرانی، به کمک مردم می شتابد و مورد اعتماد است اما معتقدم که حق بسیج ضایع شده است و برای جمع آوری کمک های مردمی به مناطق سیل زده، هیچ شماره حسابی از سوی بسیج اعلام نشد و این نشان دهنده مظلومیت بسیج است.


وی افزود: در ابتدای وقوع سیل، ما هم نمی دانستیم که دقیق باید چه کاری انجام دهیم چون در آن روز، مدیریت بحران ما هم دچار زلزله شده بود و مشخص نبود که باید چه کاری انجام داد. مردم دچار بحران شده بودند و کمک می خواستند و ما نمی دانستیم که وحدت فرماندهی را چگونه سازماندهی کنیم تا اینکه قرارگاه جهادی تشکیل شد و 32 سپاه استانی پای کار آمدند و بخش هایی از استان های سیل زده را به خود اختصاص دادند تا به مردم این نواحی کمک رسانی کنند و شکل امداد و نجات به مردم، شکل تازه ای به خود گرفت. مثلا در زلزله اخیر در کشورمان، یک نهاد حمایتی اعلام کرد که من یک هزار و 200 خانه برای زلزله زدگان خواهد ساخت اما در نهایت دیدیم که به 400 خانوار، کمک رسانی نمود و چنین ایراداتی را می توان بر نهادهای حمایتی گرفت.


زهرایی خاطر نشان کرد: بعد از وقوع زلزله کرمانشاه، تجربه هایی را کسب نمودیم که بتوانیم با بحران ها مقابله خوبی داشته باشیم و به همین دلیل، پیشنهاد دادیم که در 500 شهرستان کشورمان، یک هزار گروه جهادی داشته باشیم یعنی هر شهرستان دو گروه و در مواقع بحران، این گروه ها بتوانند در اسرع وقت به کمک مردم بشتابند و این موضعو را به اقشار و استانها ابلاغ نمودیم و بحمدالله، در سیل اخیر هم توانستیم با کمک چنین گروه هایی، به مردم خدمت رسانی نماییم. در حال حاضر، هر گروه جهادی متشکل از 10 تا 50 نفر است و در سیل اخیر، قبل از اینکه دستوری از مسئولان رده بالا دریافت کنیم، این گروه های جهادی را به مناطق سیل زده اعزام نمودیم. در حال حاضر 600 گروه جهادی در استان خوزستان وجود دارد و این استان، نیازی به پذیرش گروه جهادی مهمان و اعزامی از سایر استانها ندارد.


مسئول سازمان بسیج سازندگی ادامه داد: گروه های جهادی در ایام عید، وظیفه محرومیت زدایی در مناطق محروم را داشتند اما در زمانی که بحران سیل در کشورمان مطرح شد، تغییر عملکرد دادند و به مناطق سیل زده رفتند. بحمدالله در حال حاضر، 800 گروه جهادی ویژه داریم که با خیرین و معتمدان محلات و روستاها تعامل و ارتباط دارند و فعالیت هایی که انجام می دهند، خودجوش، مردمی و داوطلبانه است و آتش به اختیار هستند تا به مردم خدمت رسانی نمایند؛ برای مثال برای بار نخست، این گروه های جهادی ویژه به ما اعلام کردند که در بخش هایی از استان خوزستان، مردم برای مقابله با سیل، نیاز مبرم به بیل و گونی دارند.


وی گفت: بعد از تشکیل قرارگاه جهادی، اعضای این قرارگاه در استانهای گلستان، لرستان، خوزستان، مازندران مستقر شدند و بر اساس نیازسنجی، اقلام ضروری را در اختیار مردم مناطق سیل زده قرار دادند و به کمک سیل زدگان شتافتند. بله اما کمک های مردمی هم موثر بود و قرارگاه های جهادی در مناطق سیل زده، نیازهای مردم را به ما اعلام می کردند؛ مثلا برای شهرستان آق قلا، نیاز به 30 هزار کنسرو و 2 هزار چکمه بود و تلاش شد که این اقلام و کمک ها، با مدیریت صحیح در بین مردم توزیع شود. نیازسنجی های مردم توسط بسیج صورت گرفت و برای این کار، از پایگاه های بسیج و معتمدین محلات کمک گرفته شد و بسیج سازندگی مفتخر بود که به خوبی توانست این اقلام را در بین مردم، توزیع نماید و این مدیریت وزیع در آق قلا آنقدر دقیق بود که در برهه زمانی، فرمانداری و هلال احمر اعلام کردند که غذا برای مردم دارند و نیاز است که به خوبی در میان مردم توزیع شود و می توان نیتجه گرفت که یکی از عملکردهای بسیج سازندگی در سیل اخیر، اصلاح توزیع اقلام و اجناس میان مردم و نیازسنجی ها بود.

زهرایی افزود: گروه های بسیج پزشکی هم در مناطق سیل زده حضور فعالی داشتند. 339 تیم پزشکی به تعداد 1268 در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند و 227 تیم پزشکی با تخصص عمومی و 112 تیم پزشکی به صورت تخصصی به مردم سیل زده خدمات پزشکی ارائه نمودند و توانستند به بیش از 16 هزار نفر از مردم، خدمات رسانی کنند. برخی گروه های چهادی هم در موضوعات فرهنگی و روانشناسی وارد شدند و با برگزاری مراسمات ویژه کودکان مناطق سیل زده، باعث ایجاد نشاط در میان آنها شدند. در حوزه فرهنگی شاهد اعزام 120 گروه جهادی به مناطق سیل زده بودیم و در نیمه شعبان، در شهرستان پل دختر هم ویژه برنامه ای در دست تدارک بود که برای مردم برگزار شود.


مسئول سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: گروه های جهادی و بسیجی تا به امروز موفق به پاکسازی 14 هزار و 930 خانه در مناطق سیل زده شدند و این در حالی است که همچنان خانه های بسیاری وجود دارد که نیاز به پاک سازی دارد و هنوز به مرحله مرمت و بازسازی نرسیده است. گل و لای و همچنین لجن به خانه های مردم رفته است و گروه های جهادی تلاش می کنند که به مردم در پاکسازی آن، کمک کنند. تا به امروز گروه های جهادی توانستند که یک هزار و 100 کوچه و خیابان را تمیز کنند و 180 راه و 49 پل را بازسازی نمایند و سپاه هم توانسته کار لوله گذاری را انجام دهد. در مناطق از استان خوزستان، طول سیل بندها به 4 کیلومتر می رسد و در حمیدیه، 250 متر پارگی در سیل بند ایجاد شده بود که تلاش ها در جهت رفع این مشکلات، توسط گروه های بسیجی، مردمی و جهادی صورت گرفت.


وی ادامه داد: گاهی ساختن سیل بندها، چندین شبانه روز به طول می انجامید و نظر سردارغیب پرور رییس سازمان بسیج این بود که از ظرفیت مردمی با محوریت مسجد محوری، کمک خواسته شودو تا پای کار بیایند و هر مسجد، یک خانه بسازد و کمک کند. ما 70 هزار مسجد داریم که اگر این ها پای کار بیایند، 70 هزار خانه در مناطق سیل زده ساخته می شود و اگر هر کسبه ای، یکی از اقلام ضروری مردم سیل زده را خریداری کند، این مشکل هم حل می شود. اگر هر صنفی، کالای اساسی سیل زدگاه را بدهد، خواهیم دید که این مشکلات مردم به زودی برطرف می شود. مثلا بانک ها، رسیدگی به مشکلات مدارس سیل زده را به عهده بگیرند و ...


زهرایی تاکید کرد: قطعا در گام دوم هم وظیفه خدمت رسانی به مردم سیل زده داریم. دستگاه های دولتی، بنیاد مسکن که متولی ساخت خانه ها هستند، از ظرفیت بسیج برای ساخت منازل و خانه های تخریب شده برای سرعت بخشی به روند کار، استفاده کنند و یقینا گروه های جهادی و بسیج هم پای کار هستند و به مردم کمک می کنند تا به زندگی عادی، بازگردند. یقینا حضور بسیج و گروه های جهادی باعث صرفه جویی در هزینه ها برای ساخت منازل مردم سیل زده هم می شود. تعداد خانه هایی که باید مرمت شود، بسیار زیاد است و ما طی مشارکتی که با بهزیستی کشور داشتیم، قرار شد که آنها مصالح ما را تامین کنند و ما از طریق تامین نیروی انسانی و بسیجی، 10 هزار واحد مسکونی را مرمت و بازسازی کنیم. حلقه اتصال گروه های جهادی در ساخت و ساز، محرومیت زدایی و امدادرسانی جالب است و این گروه ها در این حوزه ها، به خوبی خودشان را نشان داده اند.


مسئول سازمان بسیج سازندگی افزود: به اعتقاد بنده، بودجه محوری دولت برای مقابله با بحران ها اهمیت دارد. در حال حاضر، دولت حسن روحانی به امام خامنه ای پیشنهاد داده اند که کمک های مالی به مردم سیل زده از صندوق ملی پول داده شود؛ این نگاه و نگرش اشتباه است. متاسفانه برای حل مشکل بحران، بودجه صرف می شود اما نه به درستی. متاسفانه نگاهی که به ساخت خانه های تخریب شده مردم در سیل و زلزله ها در کشورمان وجود دارد، نگاه پیمانکاری است، یعنی نگاهی که پیمانکار به دنبال سود بیشتر است.


وی در پایان خاطر نشان کرد: نگرش دولت باید این باشد که هر چی در توان دارد، به میدان عمل بیاورد و با کمک مردم، بتواند بحران در کشورمان را حل کند و با کمک همدیگر بتوانند خانه های تخریب شده را بازسازی نمایند. در حال حاضر، بسیج در مواقع بحرانی به کمک مردم می رود و سردار غیب پرور رییس سازمان بسیج هم در حوزه ساخت خانه های تخریب شده مردم سیل زده ورود پیدا کرده است و حتی به دولت اعلام کرده که بسیج در حوزه ساخت و ساز به دولت کمک خواهد کرد اما برخی مسئولان ورود بسیج را جایز نمی دانند، چون تصور می کنند کار به اسم بسیج تمام می شود و این در حالی است که امام خامنه ای فرموده اند که طول و عرض بسیج، طول و عرض انقلاب اسلامی است اما برخی مسئولان معتقدند که ورود بسیج در حوزه ساخت و ساز، باعث افزایش توقعات مردمی می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها