از اواخر دولت یازدهم نشست های متعددی درخصوص راه اندازی واحدهای صنعتی راکد و غیر فعال برگزار شد که این روند درقالب ستاد فرهنگی رونق تولید باهدف ساماندهی به تولید داخلی و قطع وابستگی همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۹۱۴۶۱۷۶
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، این اقدام دولت با هدف بازگرداندن امید به تولید محصولات داخلی با کیفیت و حمایت از سرمایه گذاران ایرانی بوده که جای اینکه در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند در کشورمان سرمایه‌های خود پای چرخ تولید بریزند.

دراین مدت هزاران واحد تولیدی با حمایت دولت و تزریق پول واعتبار به تولید مجدد بازگشتند و موجب رونق تولید و جلوگیری از بیکاری تا حد زیادی شد ولی این روند نیازمند حمایت همه جانبه از سوی نهادها و سازمانها بوده که هم در بخش مجوزها هم تسهیلات و نظارت توجه جدی کنند.

هرچند بسیاری از کالاهای ایرانی تولید شده دردنیا بی نظیر بود و قابل رقابت نیستند از سوی دیگر امید مردم به تولید کالای با کیفیت ایرانی در همه رده‌ها باشد و لذا استقبال از خرید و مصرف کالای ایرانی به عنوان یک فرهنگ وتعصب در بین مردم دربیاید.

درمیان تولید کنندگانی هم هستند که کالای ایرانی تولید می‌کنند ولی بدلیل اینکه ذهن مردم به سمت نشان و مدل خارجی رفته تا عادت کنند که کالای ایرانی کیفیت بهتری دارد زمان می‌برد و گاه تولید کنندگان برای استقبال مردم مجبور می‌شوند برند کالای خارجی بزنند تا خریداری شود.

در عرصه تولید کیفیت تولید و عرضه آن برای سرمایه گذار بسیار مهم بوده لذا دو واژه صنعت و کارآفرینی از جمله مفاهیمی هستند که اگر دست اندرکاران امور نسبت به آنها اهتمام می ورزد، می‌توان راه چند ساله را در کمتر از یک دهه گذراند.

برای مدیران موفق و تولید کنندگان صادرات محور، این دو کلمه جدا ناشدنی به حساب می آیند زیرا همیشه این کارآفرینان هستند که باعث تحول بزرگ در رویدادهای اقتصادی و به خصوص صنعت می‌شوند.

حمایت همه جانبه از کارآفرینان برتر و مدیران واحدهای صنعتی راهکاری است که موجب رونق تولید، اشتغالزایی و درنتیجه پیامدهای مثبت اجتماعی، کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های مختلف می‌شود.

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رونق تولید نام گرفته مدیران واحدهای صنعتی هرمزگان در هفته گذشته دیداری به اصطلاح خودشان خودمانی با نماینده ولی فقیه در هرمزگان داشتند، دراین دیدار مدیران واحدها و مسؤولان تشکل‌های صنعتی هریک به فراخور مسؤولیت شأن مطالبی را بیان کردند که ایرنا هرمزگان با عنوان " گپ و گفت خودمانی صنعت گران هرمزگان با حضرت آیت الله غلامعلی نعیم آبادی " تهیه کرد.

**ضرورت حمایت بانک‌ها از سرمایه گذاران

رئیس خانه معدن هرمزگان با اشاره به شرایط مالی و گرفتاری‌های بوجود آمده با انتقاد از بانک‌ها گفت: " یا ما را از شر بانک‌ها و یا بانک‌ها را از شر ما خلاص کنید.

وحید تهمتن اظهار کرد: اقتصاد را ما (صنعتگران) خراب نکرده‌ایم بلکه این فعالیت‌های بانک داری است که همه را آلوده، بدهکار و سپس تملک کرده و مدیران آنها را دادگاهی می‌کنند.

وی افزود: بانک‌ها پارسال زیر ۳۰ درصد تسهیلات پرداختی را تمدید کردند و در آمارهایشان از آنها به عنوان وام پرداختی نام برده‌اند.

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران این فعالان بخش صنعت به عنوان سربازان خط مقدم تلاش می‌کنند تا چرخهای تولید مملکت لحظه‌ای نایستد ولی حالا گرفتار بدهی‌ها به بانک‌ها هستیم.

**اعضای اتاق بازرگانی به نسبت سایر استان‌ها کمتر است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی بندرعباس نیز با اشاره به ظرفیت‌های موجود در هرمزگان ابراز داشت: تعداد اعضای این اتاق به حدود ۷۰۰ نفر می‌رسد که در مقایسه با یکی از استان‌های همجوار که پنج هزار عضو دارد بسیار اندک است.

موسی بدیعی ضمن انتقاد از نبود هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی افزود: این موضوع باعث دلسردی تعدادی از متقاضیان سرمایه گذاری و حتی ترک این استان شده است.

این مقام با اشاره به تقاضاهای صورت گرفته در خصوص سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف هرمزگان، ایجاد هلدینگی از سرمایه گذاران را برای اجرای طرح‌های بزرگ پیشنهاد کرد.

وی یاد آور شد: همانطور که مردم جنگ را اداره کردند اقتصاد نیز اداره می‌کنند به شرطی که زنجیرها را از پای سرمایه گذاران بردارند و این همه بر سر راه سرمایه گذاران مشکل و دست انداز ایجاد نکنند طوری که واگذاری یک قطعه زمین سه سال و اجرای پروژه کمتر از یکسال طول می‌کشد که این غیر منطقی است.

بدیعی ادامه داد: نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها باعث سرگردانی شناورهای حامل کالا شده درحالیکه امتیاز دادن و ایجاد مزیت باعث جذب سرمایه گذاران و گسترش تردد شناورهای تجاری را به همراه دارد.

**هرمزگان ظرفیت بالا برای سرمایه گذاری

مدیرعامل فولاد هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین و اولین تولید کننده تختال‌های عریض از فولاد به عنوان فعالیتی ارزآور و اشتغالزا نام برد و تاکید کرد: کمتر استانی در کشور پیدا می‌شود که ظرفیت‌های موجود در هرمزگان را برای سرمایه گذاری داشته باشد.

فرزاد ارزانی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در خصوص تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در هرمزگان اظهار داشت: تنها تبدیل این خواسته به مطالبه عمومی باعث استقبال و پیگیری کار از سوی مسؤولان می‌شود.

وی ابراز داشت: بخشی زیادی از زیرساخت‌ها برای تولید نزدیک به هفت میلیون تن فولاد در هرمزگان انجام شده و یا در دست اقدام است.

وی ادامه داد: هرمزگان زمانی می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند که پول داشته باشد و پول را سرمایه گذار و بانک‌ها تأمین می‌کنند و صرف نشست و شعار نمی‌شود بلکه باید پولدارها را جذب کرد تا اینجا درهمه زمینه‌ها هزینه کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ادامه داد: بخشی از توانمندی‌های این استان در کشور ناشناخته باقی مانده که معرفی آن نیاز به برنامه و حتی تبلیغات دارد.

ارزانی با بیان اینکه درزمان تحریم شاهد قوانین سخت گیرانه تری هستیم ابراز داشت: درحالیکه بایستی شرایط صادرات سهل تر شود تا بتوانیم با تأمین ارز مورد نیاز و واردات تجهیزات از تعطیلی صنایع جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: قوانین به اندازه‌ای سخت‌تر شده که بنده پنج کارمندم را در تهران مأمور کرده‌ام تا برای رفع موانع تولید و تأمین تجهیزات از وزارتخانه‌ها امضا جمع کنند.

ارزانی یاد آور شد: قوانین را راحت بگیرند تا کمک به رونق تولید باشد و با اصلاح فوری قوانین سرمایه گذاری و مالیاتی تولید کننده و صادرکننده را نسبت به تولید تشویق کنند.

** حمایت از تولید در سال رونق تولید

رئیس کارخانه روغن نباتی حیات هرمزگان گفت: انتظار می‌رود در سال رونق تولید از سرمایه گذاران بیشتر حمایت شود تا بتوانند سرمایه‌ها در استان باقی بماند.

مهدی میگلی افزود: سازمانها و نهادهایی که مسؤول مجوز و نظارت بر بخش خصوصی هستند به جای موانع تراشی، راه توسعه در استان را هموار کنند.

**کشتی سازی و صنایع فراساحل خلیج فارس فعال در عرصه ساخت

مدیرعامل کشتی سازی و صنایع فراساحل خلیج فارس (ایزوایکو) گفت: ازکشتی نسازی که شما در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرده‌اید با گذشت حدود شش سال به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های کشتی سازی و حتی ساخت تجهیزات فراساحل شرکت‌های نفتی و گازی رسیده‌ایم.

حمید رضائیان اصل افزود: دراین مدت با مطالعه راهبردی و تهیه ۹ جلد کتاب وارد مرزهای دانش شده‌ایم و در زمینه سکوهای نفتی و گازی از مرز دانش در حوزه دریایی نیز عبور کرده‌ایم.

این مقام مسؤول در ایزوایکو ابراز داشت: فضای تحریم، شرایط لازم را برای کار این مجتمع فراهم کرده طوری که هم اکنون طرح‌های متعددی را در حوزه‌های ساخت، تعمیر و نوسازی انواع شناورهای کوچک، متوسط، بزرگ تجاری، نفتی، گازی و حتی نظامی در دست انجام داریم.

وی یاد آور شد: در دوره اول تحریم‌ها تکلیف ما با آمریکا معلوم بود اما خود تحریمی داشتیم و شرکت‌ها برای تعمیر و حتی رنگ زدن شناورها به کشورهای عربی مراجعه می‌کردند.

وی افزود: اما در دوره دوم تحریم‌های ترامپی آمریکا سخت و داخلی‌های ما سخت‌تر شده‌اند و شکار مرز بین تهدید و فرصت نیاز به سازو کار نظام مند دارد که قوانین ما مناسب به این فصل جدید تحریم‌ها نیست.

مدیرعامل ایزوایکو اظهار داشت: قرارگاه ساماندهی اقتصادی مقاومتی با این نگاه که وارد جنگ تمام عیار اقتصادی با آمریکا شده‌ایم توجه ندارد و به همین علت گاهی برای واردات قطعه و یا تجهیزات مورد نیاز شناورهای درحال ساخت و یا تعمیر با مشکلات بی سابقه‌ای از سوی دستگاه‌های نظارتی مواجه می‌شویم.

رضائیان دراین زمینه به کشتی تأمین کننده خوراک پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: واردات برخی از قطعه‌های آن نیازمند حمایت شبکه‌های و ساختاری دارد که متأسفانه هم اکنون وجود ندارد.

وی یاد آور شد: با توجه به کمبود وقت و مشکلاتی که واسطه‌های تأمین کننده وفروشنده این قطعه‌ها دارند بایستی قوانین را طوری تنظیم کرد تا بتوانیم برنده جنگ اقتصادی باشیم.

**یکهزار واحدتولیدی در استان هرمزگان فعال است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: هم اکنون یکهزار واحد تولیدی در سطح این استان فعالیت دارند درحالیکه همین تعداد نیز در دست انجام است که تا سه سال آینده به مرور وارد چرخه تولید می‌شوند.

خلیل قاسمی اضافه کرد: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال رونق تولید نسبت به هدف گذاری صادراتی واحدهای تولیدی این استان اقدامات لازم انجام شده است.

وی ضمن اعلام مبلغ سه میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار هدف گذاری صادراتی برای واحدهای تولیدی این استان در سالجاری گفت: برای تحقق این مهم سهم هر یک از بخش‌ها تعیین شده است.

به گفته وی بخش صنایع و معادن بیش از ۲ میلیارد و ۶۵۳ میلیون دلار، کشاورزی ۵۵۶ میلیون دلار، شیلات ۳۰۹ میلیون دلار، گردشگری و صنایع دستی ۳۰ میلیون دلار و برای تعاونی مرزنشینان نیز مبلغ ۴۰ میلیون دلار پیش بینی و به آنها ابلاغ شده است.

وی همچنین با اشاره به نشست‌های هفتگی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در هرمزگان ابراز داشت: تنها سال گذشته ۲۴۱ جلسه با خروجی یکهزارو ۴۶۰ مصوبه با هدف ساماندهی مسائل و مشکلات بنگاه‌های تولیدی، اقتصادی، کشاورزی و گردشگری در این استان تشکیل شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از پرداخت بیش از چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۱۹۵ و احد تولیدی این استان در سال گذشته به عنوان گامی دیگر در پشتیبانی مالی از تولید کنندگان نام برد.

قاسمی افزود: این در حالی است که در این مدت مبلغ ۲ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال به تعداد ۴۲ واحد تولیدی از محل تسهیلات رونق تولید درقالب باسازی و نوسازی؛ سرمایه در گردش و تکمیل طرح‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی وام پرداخت شده است.

**هوا، زمین وآب ونیروی انسانی هرمزگان در خدمت تولید

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، از هوا، زمین، آب و نیروی انسانی به عنوان عناصر تشکیل دهنده تولید نام برد و گفت: کشور ایران بطور عام و این استان بطور خاص از همه این شرایط برخوردار هستند اما به علت استفاده نکردن ناشناخته باقی مانده است.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی خاطر نشان کرد: عده‌ای با مدیریت زور باعث جابه جایی و جانمایی نامناسب صنایع بزرگ در کشور شده‌اند که مشکلاتی مانند تخریب محیط زیست و از بین رفتن منابع آبی به همراه دارد.

وی از هرمزگان با داشتن سواحل طولانی، آب دریا، راه‌های دسترسی چهارگانه و نیروگاه‌های تولید برق و همچنین پالایشگاه‌های تولید انواع سوخت مایع و گاز به عنوان مکان مناسبی برای راه اندازی صنایع بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی و حتی نفت و گاز نام برد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان اظهار داشت: با همه این امکانات متأسفانه به جای تولید با ارزش افزوده شاهد صادرات محصولات خام و فرآوری نشده‌ای هستیم که با کمترین کار روی آنها درآمد ارزی کشور به چند برابر می‌رسید.

آیت الله نعیم آبادی یاد آور شد: مدیران واحدهای صنعتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مدیران باید ضعف‌ها و کمبودها را بشناسند و بدانند این ضعف است که با فشار فولاد را جایی می بریم که بحران آب دارد درحالیکه مکان اصلی ایجاد صنایع فولادی در همه دنیا در مجاورت دریاها قرار دارد.

وی اضافه کرد: یک تصمیم خردمندانه در کل کشور لازم است که ایران را بشناسیم، باید بدانیم در هر استانی چه صنعتی جواب می‌دهد و هر صنعتی را در جای درستش قرار دهیم، قراردادن صنعت درجایی که با آن سنخیت ندارد هم باعث از بین رفتن سرمایه می‌شود و هم صنعت آسیب می بیند و حتی ممکن است باعث خشک شدن منابع آب جاری همچون زاینده رود در اصفهان بشود.

ارسال نظرات