عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: با این روندی که الان داریم خیلی بعید است که اقتصاد ما بهتر شود ولی اگر عزم جدی باشد ظرف یک سال اقتصاد ما متحول می‌شود.
کد خبر: ۹۱۴۶۶۲۰
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا معینی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: متاسفانه مهمترین اشتباهی که دولت در رابطه با مسائل اقتصادی داشت این بود که تمام مسائل کشور را به برجام گرده زد. برجام هم که به گفته خود مسئولان دولتی دستاوردش هیچ بود.

وی ادامه داد: متاسفانه دولتمردان از گذشته هم تجربه نگرفته‌اند و نیامدند اقتصاد مقاومتی که راه حل مشکلات اقتصادی و ابلاغ مقام معظم رهبری است را اجرا کنند. البته در حرف خیلی‌ها می‌گویند موافق این طرح هستیم ولی در عمل هیچ کاری نمی‌کنند.

معینی یادآور شد: پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و البته دل نبستن به وعده وعیدهای توخالی راه حل مشکلات اقتصادی ماست ولی متاسفانه می‌بینیم که توجهی به این مسائل نمی‌شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ما هم بحث بانک‌هاست بانکی که با درصد سود زیاد تقریبا تولید خوابانده است. یکی دیگر از مشکلات هم بحث پول نفت است که بدون دردسر از آن خرج می‌کنیم و دلیلی نداریم که به سمت تولید برویم.  اگر این 2 مسئله حل شود و واقعا برنامه درستی بر اساس اقتصاد مقاومتی داشته باشیم بسیاری از مسائل اقتصادی ما حل خواهد شد.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: کشور ما از لحاظ منابع و ظرفیت‌ها هیچ چیزی کم ندارد ولی چون عزم جدی وجود ندارد شاهد مشکلات اقتصادی هستیم.

معینی اظهار داشت: متاسفانه ما می‌بینیم که یک عده با نرخ دولتی از راه برای واردات داده می‌شود ولی هیچ نظارتی به عملکرد آنها وجود ندارد. کدام کشور اقتصادش با این وضعیت بی‌در و پیکری می‌تواند رشد کند؟

وی گفت: ما واردات و صادرات و پرداخت ارز به برخی افراد را بی‌حساب و کتاب رها کرده‌ایم معلوم است در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی ما اینگونه می‌شود. این مدیریت اقتصادی نیست که مبلغ زیادی ارز به یک شرکت بدهیم و نظارتی بر کار آن نباشد مشکلات کدام مجموعه و نهادی با رها کردن و بی‌خیال بودن حل می‌شود؟ باید حساب و کتاب باشد مدیریت و نظارت باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: متاسفانه ما در اقتصاد مدیریت نمی‌کنیم و فقط برخورد با مفسدان را به قوه قضائیه سپرده‌ایم. مسلما قوه قضائیه می‌تواند با مفسدان برخورد کند ولی وقتی سیستم دولتی به سمت این برود که نظارتی وجود نداشته باشد هر روز شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.

معینی تصریح کرد: سیستم دولتی باید طوری عمل کند که مفسد بیرون ندهد. وقتی یک نفر ببیند حساب و کتابی وجود ندارد و مسائلی دینی‌اش را هم کنار بگذارد ممکن است دست به هر کاری بزند.

وی گفت: تیم اقتصادی باید تیمی باشد که به اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی معتقد باشد و تصمیمات انقلابی و جدی بگیرد. با این روندی که الان داریم خیلی بعید است که اقتصاد ما بهتر شود ولی اگر عزم جدی باشد ظرف یک سال اقتصاد ما متحول می‌شود.

ارسال نظرات