معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان یزد با تأکید براین نکته که واردات محصولات کنجدی و نهاده‌های دامی نسبت به تولید آن‌ها مقرون‌به‌صرفه تر است اذعان داشت: اگر بخواهیم نهاده‌های دامی را در یزد تولید کنیم باید یک میلیارد مترمکعب آب مصرف کنیم.
کد خبر: ۹۱۴۷۲۴۰
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، در خصوص مهم‌ترین محصولات صادراتی استان در بخش کشاورزی گفت: با توجه به شوری آب‌وخاک استان و درجه حرارت بالا یکی از محصولات باغی مهم در استان که سهم بسزایی نیز در صادرات دارد محصول پسته بوده و درزمینهٔ تولید این محصول مقام سوم کشور راداریم.

عباس حاجی حسینی افزود: محصول پسته یکی از محصولات کم آبخواه است که در کنار ویژگی مقاوم بودن توانسته نظر کشاورزان یزدی را جلب کرده و جای محصولات پر آبخواه را در بسیاری از اراضی استان بگیرد.

وی زعفران را نیز از گیاهان کم آبخواه و صادراتی استان عنوان کرد و اظهار داشت: کشت این محصول که درگذشته منحصر به شهرستان بهاباد بوده امروز در شهرستان‌های دیگر مانند مهریز، ابرکوه و تفت نیز کشت‌شده و درحال‌توسعه کشت این گیاه صادراتی هستیم.

70 درصد محصولات گلخانه‌ای یزد صادر می شود

حاجی حسینی در ادامه محصولات گلخانه‌ای را از دیگر محصولات صادراتی استان در بخش کشاورزی دانست و گفت: سالیانه در استان در حدود 500 هزار تن محصولات گلخانه‌ای شامل گوجه‌فرنگی، خیار سبز، فلفل و بادمجان باکیفیت بسیار بالا تولید می‌شود که 70 درصد آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشور روسیه صادر می‌شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه عمده‌ترین محصول کشاورزی در بخش واردات را کنجد تشکیل می‌دهد اظهار داشت: با توجه بااینکه در حدود 80 درصد ظرفیت تولید محصولات کنجدی و صنایع فراوری این محصولات در استان یزد قرار دارد سالانه در حدود 150 هزار تن کنجد از کشورهای افغانستان، پاکستان، هند و بخشی از آفریقا وارد یزد شده که پس از فراوری باارزش افزوده بالاتر به‌صورت محصولات کنجدی به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که صنعت فراوری محصولات کنجدی صنعت کم آب خواهی است گفت: تولید هر کیلوگرم کنجد نیازمند مصرف هزار لیتر آب بوده بنابراین با واردات کنجد نه‌تنها در مصرف این میزان از حجم آب صرفه‌جویی شده بلکه حجم قابل‌توجهی آب مجازی نیز وارد کشور می‌شود.

برای تولید نهاده‌های دامی یک میلیارد مترمکعب آب نیاز است

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی یزد نهاده‌های دامی را از دیگر محصولات وارداتی به استان عنوان کرد و اظهار داشت: سالیانه بالغ‌بر یک‌میلیون تن نهاده‌های دامی در استان مصرف می‌شود که در حدود 80 درصد آن شامل محصولاتی نظیر ذرت، سویا و کنجاله هستند و در حقیقت آب مجازی را وارد استان می‌کنند.

حاجی حسینی با تأکید براین نکته که واردات محصولات کنجدی و نهاده‌های دامی نسبت به تولید آن‌ها مقرون‌به‌صرفه تر است اذعان داشت: اگر بخواهیم نهاده‌های دامی را در یزد تولید کنیم باید یک میلیارد مترمکعب آب مصرف کنیم درحالی‌که با واردات این محصولات این میزان آب مجازی وارد استان می‌شود.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات