مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خبر داد؛
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: جشن تیرگان به عنوان یک اثر ملی و معنوی به شکرانه برداشت گندم و آب‌ پاشان در نخستین روز از تیر ماه در آستانه امامزاده احمد ا‌بن علی (ع) ذلف ‌آباد شهرستان فراهان برگزار می‌ شود.
کد خبر: ۹۱۴۸۰۳۵
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از فراهان؛ علیرضا ایزدی ، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: به مناسبت فرارسیدن زمان برگزاری جشن آئینی تیرگان که هر ساله با شروع فصل برداشت و شکرانه نعمت گندم در شهرستان فراهان برپا می شود.
وی افزود: جشن تیرگان به عنوان یک اثر ملی و معنوی به شکرانه برداشت گندم و آب‌ پاشان در نخستین روز از تیر ماه در آستانه امامزاده احمد ا‌بن علی (ع) ذلف ‌آباد شهرستان فراهان برگزار می‌ شود.
علیرضا ایزدی با بیان اینکه این جشن به شکرانه برداشت گندم انجام می‌شود، تصریح کرد: جشن تیرگان ریشه در باورهای مردم منطقه دارد که تا به امروز نیز حیات داشته است.
مدیر کل میراث فرهنگی اظهار کرد: برپایی نمایشگاه عکس روستا، بازی های بومی محلی، نمایش امیرکبیر، تجلیل از پیشکسوتان فرهنگی، رونمایی از تمبر اختصاصی جشن تیرگان از جمله برنامه های این مراسم در فراهان خواهد بود.
ایزدی با بیان اینکه جشن تیرگان نخستین جشن تیرگان ایران است که به ثبت آثار ملی رسیده است، ادامه داد: این جشن با اصالت و دارای غنای فرهنگی ناب که با نماد همدلی و تعاون مردم برگزار می‌شود، این جشن یک اثر ملی است و در سال ۸۹ ثبت شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی، شکرگزاری، همدلی و تعاون اصلی‌ترین هدف برپایی این جشن دانست و بیان کرد: فرهنگ غنی ایرانی سرشار از جشن ‌ها و آئین‌ هایی است که هر یک بیانگر یکی از صفات ارزنده اخلاقی و انسانی است، سنت‌ هایی که با باورهای پدران و نیاکانمان گره‌ خورده است، ضرورت حفظ این آثار فرهنگی و تاریخی از آنجا بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که هویت ما را شکل می‌دهد.
ارسال نظرات