خبرهای داغ:
کاکوهستان، روستایی دوباره متولد شده با کوشش قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین است که امید به حیات را دوباره تجربه می کند.
کد خبر: ۹۱۴۸۱۷۷
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

خبرگزاری بسیج قزوین: آبادانی همیشه من را به یاد آبادی و روستا می اندازد. آبادیی، در پیچ و خم جاده کوهستان و در دل کوه با نسیم نوازشگر صبح و عطر نان تازه که در کوچه های روستا پیچیده است. صبحی بهاری همراه با همکاران رسانه و با هماهنگی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان، راهی روستاهای بخش الموت شدیم تا با پروژه ها و برنامه های اجرایی این قرارگاه از نزدیک آشنا شویم.

ارمغان قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه،جریان زندگی در روستاها است

سفر...
روستایی دورافتاده و دور از شهر در یکی از مناطق دست نخورده ی استان قزوین از دهستان دستجرد سفلی. این دهستان پر است از روستاهای کوچک و بزرگ. یکی از این روستاها، روستای کاکوهستان است. از قزوین تا این روستا، 42 کیلومتر راه است که آن را می توان در یک ساعت و 15 دقیقه پیمود. بخش هایی از این راه، خاکی است و در جایی که راه سرازیری می شود به یک سه راهی می رسیم که باید به سمت چپ برویم. روستای کاکوهستان با تابلو بر این سه راهی، مشخص شده است.

در روستا، در این ساعت روز، افراد کمی را دیدیم امّا هر کسی را که می بینیم از دلیل نام گذاری روستا از وی می پرسیم که سه نظر، بیان می شود. یکی، این که نام روستا، کوتاه شده ی کاه و کوهستان است. دوم، این که نام این جا، دگرگون شده ی کیکاووسستان بوده است. سوم هم این که دو برادر که اهل شیراز بوده اند از سبزوار به این منطقه آمده و اقدام به ساخت این روستا می کنند و چون برادر در لهجه ی شیرازی، کاکو هست، این جا را بدین نام می خوانند.

جمعا 40 خانوار با جمعیت 313 نفر در روستا، زندگی می کنند. روستا، دارای 2 مدرسه (دبستان شهیدخضری و دبیرستان عشایری دهخدا)، یک مسجد، خانه ی بهداشت، برق، آب آشامیدنی از چشمه ی بالادست و چند دستگاه انرژی خورشیدی است.

اهالی روستا، از اقوام کرد و گویش آنها، لکی می باشد. پیشه ی مردم، کشاورزی دیم و محصول عمده زراعی روستا فندق و نخود می باشد.

ارمغان قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه،جریان زندگی در روستاها است
سازه ی اصلی روستا در بالادست است این جا به دنبال زمین لرزه سخت سال 1368 به صورت کلّی ویران شده و سپس بافت جدید روستا در پایین دست ساخته شده است. روستا هنوز بافت سنّتی خود را نگه داشته است. خانه های خشتی، سنگی و گِلی هنوز خودنمایی می کنند. خانه های ایوان دار زیادی در روستا هستند که حسّ روستا بودن را به ما القا می نمایند. چند خانه نیز با رنگ شنی، زیبایی ویژه ای را ایجاد کرده اند.

در نزدیکی باغات، برآمدگی‌هایی از جنس سیمان وجود دارد که دهانه‌ قنات است و آب صاف و زلالی در کف آن جریان دارد، این پروژه، همان لایروبی و مرمت قنات روستای «کاکوهستان» است.

مجتبی مهاجری معاون عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) قزوین می‌گوید: قنات کاکوهستان بیش از هزار سال قدمت دارد که با مرور زمان افکن و آب آن کاهش پیدا کرده بود و در حقیقت از بین رفته بود ولی با تعریف پروژه احیا و لایروبی، 250 متر از این قنات احیا و آب موجود نیز پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با اعلام اینکه 100 هکتار از باغستان این روستا از این آب بهره‌مند می‌شود، ادامه می‌دهد: میزان اعتبار این پروژه بیش از 100 میلیون تومان بوده است که 30 میلیون تومان آن کمک مردمی، 60 میلیون تومان آورده قرارگاه و حدود 40 میلیون تومان هم کمک دولت بوده است.

ارمغان قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه،جریان زندگی در روستاها است

مهاجری یادآور می‌شود: این پروژه طی 9 ماه توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین به اتمام رسید و روستاییان درخواست احیای قنات را داشتند چراکه در گذشته با آب این قنات برنج هم کشت می‌کردند.

علی‌اصغر محمدبیگی عضو شورای اسلامی روستای «کاکوهستان» نیز عنوان می‌کند: از زمان احداث قنات تاکنون هیچ اقدامی برای آن انجام نشده و زلزله و دیگر حوادث منجر به تخریب قنات شده بود و علاوه بر آن عدم لایروبی، کاهش آب قنات را در پی داشت.

وی ادامه می‌دهد: استخر را 24 ساعت می‌بستیم 20 سانتی‌متر هم از آن با آب پُر نمی‌شد ولی با لایروبی انجام شده آب آن به پنج برابر افزایش پیدا کرده و استخر طی پنج ساعت پُر می‌شود حتی می‌توان باغات این روستا را تا دو برابر افزایش داد.

محمدبیگی بیان می‌کند: روستاییان از دو منبع دامداری و کشاورزی درآمد دارند و کشاورزی نیز بدون آب محقق نمی‌شود و امسال با احیای قنات برخی از مزارع را به زیر کشت صیفی‌جات برده‌اند.

دیگر عضو شورای اسلامی روستای «کاکوهستان» که او نیز نام خانوادگی‌اش محمدبیگی است، تشریح می‌کند: قرارگاه پیشرفت و آبادانی کارهای اجرایی، عمرانی و فرهنگی در این منطقه انجام داده که ازجمله آن‌ها می‌توان به احیای قنات کاکوهستان، آب شرب روستاهای طهمورث آباد، کنگرین، تیان دشت و خسرورد اشاره کرد که امیدی در دل مردم به وجود آورده و امیدواریم این کار تا حصول نتیجه ادامه پیدا کند.
سفرادامه دارد...

در راستای تحقق تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امر سازندگی، عمران، آبادانی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی در مناطق دورافتاده و محروم کشور و نیز برقراری امنیت پایدار مردمی، بسترسازی خدمت رسانی بیشتر نظام و استفاده حداکثری از ظرفیت های استان ها صورت گرفته است.

پیشرفت و آبادانی مناطق محروم کشور در ابعاد اشتغال زایی، فرهنگی، سلامت و زیرساخت‌های مورد نیاز از طریق توانمندسازی رشد و ارتقای ظرفیت های انسانی و طبیعی مأموریت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه است و این مأموریت خطیر با مبنا قرار دادن اصول اقتصاد مقاومتی ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا با هدف توانمندسازی افراد و مورد توجه قراردادن ابعاد مختلف آن و نیز توجه به چرخه تولید، توزیع و مصرف با در نظر گرفتن ظرفیت های بومی محلی دنبال می‌شود.

همچنین در راستای اجرای بهینه این مأموریت با انجام تعاملات و هماهنگی‌های لازم از ظرفیت سایر نیروهای مسلح و سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی نیز استفاده می‌شود.

عزم قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در استان ها برای استفاده از تجارب ارزنده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه اشتغال، کارآفرینی و محرومیت زدایی و عملیاتی کردن آن در جغرافیای استانی است. این امر را می توان در بازگشت بیش از 10 خانوار به روستای کاکوهستان به خوبی مشاهده کرد که مصداق مهاجرت معکوس بوده و اکثر آنان نیز جوانان هستند.

 

پایان بخش اول/

1010/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها