کد خبر: ۹۱۵۰۱۱۱
|
۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مقصودی در یادداشتی خطاب به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ریاست قوه قضاییه، نوشت: ضمن آرزوی توفیقات روزافزون برای جنابعالی و سایر خدمتگزاران صدیق به نظام اسلامی و ضمن تشکر از اقدامات سنجیده شما در ابتدای تصدی ریاست قوه قضاییه می خواهم نکاتی را از سر دلسوزی در ابتدای راه پر فراز و فرود ریاست بر یکی از مهمترین ارکان نظام اسلامی خدمت شما ارائه کنم :

 1- تجربه نشان داده هر فرد یا جریانی که در نظام اسلامی مسؤلیت گرفته است بر حسب ضرورت در باب تصمیم سازی و تصمیم گیری در ابتدای کار از اطرافیان و نزدیکان خود بهره گرفته است تا اینجای کار بنده به آن خرده نمی گیرم ولی عمده مشکلات و گرفتاری ها از آنجا شروع می شود که این نزدیکان به مهمترین گعده نزدیک مسؤول ارشد تبدیل شده و تمام نیات او را در بهرمندی از افراد و افکار صالح را در عمل از بین می برند که پیشنهاد می شود در باب این تجربه تلخ فراگیر شما که نیت خالص و عزم و اراده زیادی برای تحول دارید این را مد نظر داشته باشید.

 2-مهمترین زیرساخت برای هر گونه تحول بنیادین در قوه قضاییه قانون و ابزارهای پیاده کردن قانون است که همه اینها مستلزم بکار گیری نیروهای مؤمن و متخصص است به نظر نگارنده اگر اولویت بندی در حوزه نیروی انسانی در قوه بخواهد صورت پذیرد اولویت در بخش های نظارتی می باشد که بتواند با اعتماد به گزارشهای مردمی از مشکلات و تخلفات مختلف در این قوه بکاهد.

3-بالا بردن سواد حقوقی و سواد تعاملی قضات و پرسنل مختلف قوه قضاییه می تواند اشکلات عدیده ای را که در روند رسیدگی به پرونده ها و اطاله دادرسی را دارد به شدت کاهش دهد و همچنین باعث بالا رفتن اعتماد مردم به دستگاه قضا شود.

 4-سفر رییس و مسؤلان ارشد قوه به نقاط مختلف کشور و ارتباط چهره به چهره با مردم و همچنین سنجش میزان رضایت مردم از اقدامات مختلف می تواند باعث درک صحیحتری از میزان مشکلات داشته باشد و این خود باعث ارتقا خدمت رسانی در ستاد و صف قوه قضاییه خواهد شد.

 5-دستور فوری و قاطع رییس دستگاه قضا برای برگزاری علنی دادگاه ها و اطلاع رسانی شفاف مخصوصا در حوزه مفاسد سیاسی و اقتصادی می تواند باعث بازدارندگی بیشتر و همچنین رضایت مندی مردم شود .در این فقره به نظر می رسد با حفظ استقلال قضات ,از تصمیم گیری های فردی و سلیقه ای جلوگیری کرد مثلا به جای اختیار دادن به قضات برای. برگزاری یا عدم برگزاری جلسات به صورت علنی, عدم برگزاری علنی دادگاه را منوط به اخذ مجوز ویژه کرد.

 6-اگر چه کانون وکلا می تواند کمک شایانی به قوه جهت ساماندهی وضعیت وکلا و عدم سردرگمی مردم در بهرمندی از وکیل را انجام دهد ولی سازکارهای فعلی این کانون متاسفانه در برخی موارد به عکس نیت تاسیس آن تبدیل شده و باعث بروز مشکلات عدیده شده است که ضرورت سازماندهی آن امروز بیش از گذشته احساس می شود.

 7-ضرورت تفکیک زندان ها با توجه به نوع جرایم و شخصیت زندانیان و سازماندهی به امورات سازمان زندان ها از آن جهت ضروری است که متاسفانه محیط نا سالم آن این قابلیت را دارد که افرادی که دارای جرایم غیر عمد هستند در کنار مجرمین با یک چوب رانده شوند و این خود سبب ناراضی تراشی برای قوه و نظام است که این خود با بهره گیری از تشکل های فرهنگی و انقلابی در متن اداره زندان ها می تواند تهدیدات پیش رو تبدیل به فرصت کند.

 با توجه به پیشنهادات هفت گانه فوق به نظر می رسد اصلاحات رییس جدید قوه در چهار سطح قابلیت انجام دارد

 1-اصلاح قوانین به منظور بهینه شدن خدمات

2-جوان سازی و چابک سازی ستاد قوه

3-جذب و آموزش نیروی انسانی جوان و انقلابی در بدنه و نظارت همه جانبه بر اجرای قانون

4-بالا بردن سطح شفافیت و قاطعیت در رسیدگی به پرونده هایی که اثرات اجتماعی گسترده دارند و همچنین ارتباط ارکان قوه با بدنه مردم در نقاط مختلف

ارسال نظرات