فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی در گفتگو با بسیج مطرح کرد:
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی اقدامات و خدمات‌رسانی‌های سپاه استان در مناطق سیل‌زده استان را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۱۵۰۱۲۳
|
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

 سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج از استان مرکزی، درخصوص اقدامات انجام‌شده توسط سپاه روح الله در مناطق سیل زده گفت: امسال کشور با یک پدیده طبیعی تحت عنوان سیل مواجه شد که شاید با توجه به بار معنایی کلمه سیل در ذهن هر انسانی تنها خسارات و مسائل منفی این پدیده تداعی می شود ولی سیل به همت ملت عزیز ایران به یک فرصت شد.

سردار کریمی با اشاره به فرصت های ایجاد شده در سیل گفت: به واسطه نعمت بارش های الهی مشکل کم آبی در بسیاری از استان های کشور رفع شد و دست کم برای چند سالی این بحران جدی را در تعدادی از استان ها حل کرد.

 وی ادامه داد: به غیر از چند استان گلستان، لرستان و خوزستان که آسیب هایی دیدند در استان های دیگر برکات بیش از خسارت بوده است؛ به طور مثال در استان مرکزی بیش از یک هزار و پنجاه بند خاکی،سیل بند،سد خاکی تأسیس شد و سدهای مهم استان مثل سد 15 خرداد،الغدیر ساوه،کمال صالح آبگیری شدند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با بیان اینکه از دیگر فرصت هایی که به واسطه بروز سیل ایجاد شد، عمق بخشی روحیه دینی برای نشان دادن روحیه ایثار، گذشت و جهاد بود، فزود: ما در طول انقلاب اسلامی صحنه های زیادی از ایثار و گذشت مردم دیدیم مخصوصا در دوران دفاع مقدس ولی سیل امسال در مقطعی اتفاق افتاد که دشمنان با تحریم های اقتصادی ظالمانه و عملیات روانی میدان به میدان آمده بود.

سردار کریمی تصریح کرد: دشمن در عملیات روانی خود از مدت ها قبل اعلام کرد که انقلاب اسلامی جشن چهل سالگی را نخواهد دید، بروز سیل در چنین حال و هوایی باعث شد تا دشمن تصور کند که جامعه حال و هوایی دیگر پیدا کرده است ولی بار دیگر مردم نشان دادند که علیرغم همه مشکلات موجود دست از آرمان ها و ارزش های انقلاب برنخواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه اگر کمک های مردمی نبود دولت به تنهایی نمی توانست مشکلات را رفع کند، گفت: تنها تفاوتی که سیل اخیر با دوران دفاع مقدس داشت این بود که در دفاع مقدس آتش و حضور فیزیکی دشمن بود ولی در سیل حضور آب بود ولی ایثار و گذشت مردم همانند همان دوران بود.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به اینکه در سیل اخیر بیش از دو سوم خوزستان و جمعیت 5 میلیونی درگیر سیل بود، افزود: یک بار دیگر مردم خوزستان به مانند دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان و پیشکسوتان به پا خواستند و همه جانبه وارد میدان شدند.

وی درخصوص حضور معنادار نیروهای مسلح و مسئولین در کنار مردم بیان داشت: سپاه روح الله استان مرکزی بیش از 25 روز در خوزستان حضور پیدا کرد و شب ها از ساعت 11 تا 3 شب با حضور فرماندهان ارشد 7 استان معینِ خوزستان در کنار هیئت رئیسه سپاه و سایر مسئولین نظامی و غیرنظامی جلسات مستمری برای رفع بحران موجود برگزار می کردند.

سردار کریمی با بیان اینکه نیروهای جهادی ارتش، سپاه،بسیج،گروه های مردمی و هلال احمر در حالیکه آب شهرها را محاصره کرده بود، با توکل برخدا، وحدت و روحیه جهادی در کنار یکدیگر برای رفع مشکل و کمک رسانی دست به دست هم دادند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی روحیه همبستگی، وحدت و در کنار هم بودن را دلیل مهم خلق حماسه ها دانست و گفت: به مانند دوران دفاع مقدس یک بار دیگر مردم خوزستان از امتحان الهی سربلند بیرون آمدند و نشان دادند همیشه پای انقلاب هستند.

وی در این خصوص تصریح کرد: ملت ایران مردم صبور و مجاهدی هستند و هیچ‌گاه در سختی میدان را خالی نمی‌کنند و پاسخ تمام  توطئه های دشمنان را داده‌اند و این موضوع ارزشمندی است.

سردار کریمی افزود: این حضور معنادار مردم و خلق حماسه پاسخی عملی به تمام تهدیدات روانی دشمن در فضای مجازی بود، سپاه و روحانیت نشان دادند که بدون هیچ چشم داشتی در کنار مردم و در تمامی صحنه های انقلاب حضور پیدا می کنند.

وی با تأکید بر اینکه در سیل اخیر شاهد نبوغ و خلاقیت ها بودیم گفت: علیرغم همه مشکلات مدیریت بحران منسجم تر از گذشته شده است و حتی شاهد یک نبوغ ویژه از سوی گروه های مردمی بودیم که نمونه آن جمع آوری البسه بود که البسه های نو و استفاده نشده جمع آوری و به شکل بسیار زیبایی در بین مردم سیل زده توزیع شد و همچنین از طریق بُن در اختیار فروشگاه ها قرار گرفت.

وی در این خصوص ادامه داد: کارخانجات استان مرکزی نظیر ماشین سازی، آذرآب و هپکو گروه های فنی خود را در مناطق سیل زده آنجا مستقر کردند و بیش از 4 هزار لوازم خانگی و مورد نیاز مردم را از گل و لای خارج کردند و بعد از شستشو و تعمیر آن را تحویل دادند؛ یک تعمیرگاه بسیار منسجم ایجاد شده بود.

سردار کریمی تصریح کرد کرد: همچنین کارهای فرهنگی که در اردوگاه ها و کمپ ها برای بچه ها و نوجوانان انجام می شد کارهای بسیار موثری برای سرگرمی و آموزش بود.

وی با اشاره به اقدامات سپاه روح الله در استان مرکزی عنوان کرد: در استان مرکزی هم کار خوبی شکل گرفت؛ ستاد بحران استان با انسجام کارها را پیش برد و مسئولین در کنار یکدیگر با کمک های مردمی به راحتی پاسخگوی نیازهای استان بودند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی افزود: همچنین در معین بودن استان های دیگر کاملا نقش موثری ایفا کردیم و به طور هماهنگ وارد عمل شدیم و به رغم اینکه استان مرکزی از نظر تقسیم بندی وزارت کشوری تنها معین لرستان بود ولی توانست به 4 استان خدمات دهی کند و به شکل داوطلبانه پای کار بودیم.

 وی با اشاره به اینکه بیش از 85 جلسه ستاد بحران در استان مرکزی تشکیل شد گفت: 3700 رأس دام از سیل نجات داده شد که هر دامی بالغ بر 3 میلیون تومان ارزش آن بود که در چادرهای گردان ها جا داده شدند،بیش از 500 نفر با جابه جایی از سیل نجات پیدا کردند،بیش از 210 دستگاه خودروی سبک و سنگین به کار گیری شدند که 31 دستگاه به طور دائم در اختیار ادراتی چون برق،شهرداری بوده است.

سردار کریمی در این خصوص ادامه داد: همچنین بیش از 10 دستگاه آمبولانس با اکیپ های کامل در اختیار داده شد،بیش از 3350 نفر در قالب گروه های جهادی به کارگیری شدند،2500 مسافر رهگذری هم اسکان داده شد و هم به آنها تغذیه داده شد، 1500 سرکشی از بندها و سدها انجام شد که مستمر شرایط را رصد می کردیم، 44 گشت اطلاعاتی برای گشت های امنیتی تشکیل شد، 2500 پاسدار و بسیجی در این ایام در کنار سایر دستگاه ها خدمات انجام دادند

وی با اشاره به اقدامات سپاه روح الله در استان مرکزی تصریح کرد: در استان خوزستان شهر شوش و الهایی به سپاه روح الله استان مرکزی واگذار شد و اقدامات موثری در آنجا انجام دادیم.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به اینکه 21 روز خدمت رسانی در خوزستان انجام شد گفت: بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون تومان کمک های مردمی در قالب 52 قلم از اقلام اساسی به مناطق و در بین مردم توزیع شد که اینها جدای از سایر خدمات هلال احمر بوده

 وی با بیان اینکه 128 کامیون بار و 6 واگن قطار که ارزش حمل و نقل آن 33 میلیون تومان بوده که به شکل مردمی و بدون هزینه انجام شد افزود: همچنین 5 گروه از تیم های تخصصی همراه با آمبولانس در مناطق حضور پیدا کردند که 5352 نفر خدمات دهی شدند و با ویزیت رایگان خدمات پرستاری گرفتند،40 مورد نظافت کمپ ها، 6600 نفر روز گروه های جهادی در 300 روستا کمک انجام دادند.

سردار کریمی ادامه داد: 3 فروند هلیکوپتر پشتیبان بوده و30 فروند قایق که از نیروی دریایی سپاه و بخشی مردمی کمک ها را منتقل می کردند،110 عنوان برنامه فرهنگی در قالب فضاسازی فرهنگی،تئاتر،بسته های فرهنگی و مسابقات در خوزستان انجام شد که در کنار آن بیش از 50 میلیون تومان لوازم التحریر،کتاب و لوازم ورزشی بین بچه ها تقسیم شد، 115 دستگاه اعزام خوردو به خوزستان بود که شامل تانکر سوخت،بیل مکانیکی،اتوبوس،لجن کش،پمپ انجام شده که 2058 روز این 115 دستگاه فعالیت انجام داده اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 1 میلیون لیتر آب آشامیدنی از شوش به الهایی و روستاهایی که قطعی آب داشتند منتقل شدگفت: همچنین 3 موکب در خوزستان مستقر شد که مستقیم در اختیار سپاه بود و با سایر موکب هایی که از استان بودند مجموعا 8 موکب در آنجا مستقر شدند که روزانه 17500 پرس غذا این 8 موکب وعده غذایی را تأمین می کردند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با بیان اینکه 50 روستا در منطقه شوش از آب تخلیه شد که 29 کمپ و اردوگاه در آنجا مستقر بود افزود: همچنین 25 روستا در بخش الهایی از آب تخلیه شد که مجموعا 75 روستا از آب و جمعیت تخلیه شدند.

 وی در خصوص اقدامات مهندسی انجام شده عنوان کرد:  در بحث ترمیم،احداث سیل بند 60 کیلومتر اقدام مهندسی شد، 2 کیلومتر بازگشایی و ترمیم جاده، 25 کیلومتر لایه روبی و 6 مورد ترمیم پل از جمله اقدامات مهندسی نیز بوده است.

سردار کریمی با اشاره به اقدامات سپاه روح الله استان مرکزی در استان لرستان بیان داشت: 60 کامیون اقلام و امکانات حمل و نقل داشتیم که 80 میلیون هزینه کرایه این حمل و نقل بوده که 5300 نفر روز در 20 روز در پلدختر و لایه روبی بیش از 300 منزل،مدرسه و مسجد نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه 282 منزل و 35 معبر از گل و لای بازگشایی شد گفت: همچنین 2 مورد ترمیم پل، 2 کیلومتر احداث و در بخش سلامت و بهداشتی 3563 نفر توسط تیم های پزشکی تخصصی به افراد خدمات داده شده است.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به اینکه 49 عنوان برنامه فرهنگی که در کنار آن اجرای تئاتر و اهدای هدایا نیز انجام شده که بیش از 10 میلیون تومان اسباب بازی و لوازم التحریر در آنجا توزیع شد افزود: همچنین 31 دستگاه از سپاه اعزام به لرستان ،64 دستگاه از دستگاه های ادارات دولتی و کمک های مردمی نیز در لرستان حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از 10 هزار پرس غذا که در مجموع 80 هزار پرس غذا توسط موکب ها تهیه شده گفت: 7 میلیارد تومان اقلام اساسی توسط استان مرکزی جمع آوری شد و تحویل مردم داده شد و جدای از این مبلغ 1 میلیارد و 700 میلیون تومان در 51 قلم کالا و 490 میلیون تومان کمک های نقدی نیز منتقل شده است.

سردار کریمی با اشاره به اینکه 15 گروه جهادی تخصصی که 2 هزار نفر روز در 8 واحد از جمله تعمیرات لوازم خانگی،برق کشی،کارواش را نیز انجام می دادند که مجموعا 285 میلیون تومان خدمات این 15 گروه بوده عنوان کرد: همچنین 4 دستگاه قایق اعزام 135 دانشجو از دانشگاه آزاد و 90 روحانی از حوزه های علمیه اعزام شدند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده سپاه روح الله استان مرکزی در استان ایلام بیان داشت: 38 کامیون اقلام به ایلام ارسال شد که 100 میلیون تومان ارزش حمل و نقل آن بوده است و 558 میلیون تومان کمک های مردمی در قالب 33 مورد اقلام اساسی جمع آوری شد.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به اینکه 3 دستگاه آمبولانس و آب رسان که در 13 روستا در بخش دره شهر خدمت رسانی کردند تصریح کرد: کمک های استان لرستان کاملا به موقع ارسال شد و ضروری ارسال شدن آن باعث شد مردم این استان تقدیر ویژه ای از استان مرکزی داشته باشند.

وی در خصوص ادقامات انجام شده سپاه روح الله استان مرکزی در استان گلستان بیان داشت: 162 میلیون و 700 هزار تومان در قابل 9 قلم کالای اساسی از همان روز اول ارسال شد.

سردار کریمی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین 1 تیم دندان پزشکی از بسیج جامعه پزشکی ارسال شد و 17 میلیون تومان دارو همراه این تیم بود.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات