خبرهای داغ:
تشکیک در انتخابات، مشروعیت‌زدایی و سوق نظام به لبه پرتگاه، از جمله لایه‌های فتنه ۸۸ بود که در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ رهبری، نقش بر آب شد.
کد خبر: ۹۱۵۰۷۵۵
|
۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، آنچه در سال ۸۸ بر ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران گذشت را می‌توان از ابعاد گوناگونی مورد توجه و بررسی قرار داد و ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی موضوع را بازخوانی کرد، اما پیش از این‌ها موضوع محوری و مهمی که وجود دارد و باید به آن توجه دوچندان نمود، ضرورت بازخوانی و مرور مداوم، مستمر و سازمان یافته فتنه‌‌ای که در سال ۸۸ و به بهانه انتخابات ریاست جمهوری و با ظاهر درگیری انتخاباتی شکل گرفت و اگر با هوشمندی و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی و بصیرت عموم ملت مواجه نمی‌شد، قطعاً این ظرفیت را داشت که هر نظام سیاسی و هر جامعه‌ای را دچار بحران‌هایی عمیق و غیرقابل جبران کند.

 از این جهت است که نیاز به بازخوانی مکرر حوادث فتنه سال ۸۸ در میان اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان و دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی به‌صورت برجسته‌ای احساس می‌شود، با این مقدمه به مناسبت خطبه‌های تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در ۲۹ خردادماه سال ۱۳۸۸ در این یادداشت به بازخوانی و بررسی ابعادی از فتنه ۸۸ خواهیم پرداخت.

اگرچه حوادث فتنه ۸۸ با بهانه اولیه تقلب در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری شکل گرفته و در قالب برخی اعتراض‌های خیابانی ظهور و بروز پیدا کرد، اما از همان روزهای اولیه مشخص بود که این حرکت ضد اسلامی و ضد انقلابی اولاً پشتوانه طراحی‌های دقیق پیشینی را دارد و ثانیاً محدود به موضوع انتخابات نشده و لایه‌های پنهانی متعددی را شامل می‌شود.

لایه اول، تشکیک در انتخابات؛ تشکیک در سلامت انتخابات ریاست جمهوری، نقطه آغاز فتنه سال ۸۸ است. آن‌گونه که برخی از رهبران اصلاح‌طلب در اعترافات خود در دادگاه آورده‌اند، تقلب اسم رمز حوادث فتنه سال ۸۸ است، موضوعی که این ظرفیت را داشت که بخشی از جامعه شرکت‌کننده در انتخابات ریاست جمهوری را به نفع فتنه‌گران تحریک کرده و به کف خیابان‌ها بکشاند.

 در حقیقت فتنه ۸۸ از این‌ جهت فتنه خوانده می‌شود که دشمن سعی کرده است با ادعایی «دروغ»، مردم را «فریب» داده و به نفع خباثت‌های خود تحریک کند، لذا دروغ و فریب از عناصر و ارکان اصلی راهبرد دشمن در فتنه سال ۸۸ به شمار می‌آید، به این اعتبار طرح تقلب در انتخابات سهل‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای پخش گسترده یک دروغ، فریب بخشی از جامعه و سازمان‌دهی به نفع خود ارزیابی کرده است، لذا لایه اول فتنه ۸۸ را باید طرح یک ادعای دروغ برای فریب جامعه توسط اتاق فکر دشمن و فتنه دانست، اما نقشه دشمن به هیچ‌وجه به این لایه محدود نمی‌شود و اصولاً اهداف اصلی از فتنه۸۸ را باید در لایه‌های بعدی و پنهانی جستجو کرد.

لایه دوم، مشروعیت زدایی از نظام اسلامی؛ لایه دوم پنهان در فتنه ۸۸ را باید تلاش دشمن برای مشروعیت‌زدایی از نظام اسلامی دانست. در این لایه دشمن اصل جمهوریت نظام اسلامی را نشانه گرفته بود و تلاش داشت در قالب فتنه ۸۸ اولاً مردم‌سالاری دینی را مورد هدف قرار داده و ثانیاً از رهگذر خدشه بر مردم‌سالاری دینی، مشروعیت نظام اسلامی را از بین برد. حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در خطبه‌های ۲۹ خرداد سال ۸۸ در این رابطه می‌فرمایند: «این انتخابات، مردم‌سالاری دینی را به رخ همه‌ی مردم عالم کشید. همه‌ی کسانی که بدخواه نظام جمهوری اسلامی هستند، دیدند مردم‌سالاری دینی یعنی چه.» لذا انتخابات پرشور ریاست جمهوری سال ۸۸ به اندازه‌ای در فرآیند تکامل و مشروعیت‌یابی نظام جمهوری اسلامی مؤثر و مفید بود که دشمن با طرح‌ریزی و حمایت‌های سنگین مالی تمام تلاش خود را برای تضعیف آن به میدان آورد.

لایه سوم، ایجاد و تعمیق شکاف میان مردم و نظام سیاسی؛ لایه سوم فتنه ۸۸، ایجاد و تعمیق شکاف میان مردم و نظام سیاسی از طریق تضعیف و حذف اعتماد عمومی به نظام اسلامی است. رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خردادماه با اشاره به این لایه می‌فرمایند: «اعتماد به‌نظام جمهوری اسلامی در این انتخابات آشکار شد. و من بعد عرض خواهم کرد که دشمنان همین اعتماد مردم را هدف گرفته‌اند؛ دشمنان ملت ایران می‌خواهند همین اعتماد را در هم بشکنند. این اعتماد بزرگ‌ترین سرمایه‌ جمهوری اسلامی است، می‌خواهند این را از جمهوری اسلامی بگیرند؛ می‌خواهند ایجاد شک کنند، ایجاد تردید کنند درباره‌ این انتخابات و این اعتمادی را که مردم کردند، تا این اعتماد را متزلزل کنند.» این لایه یکی از لایه‌های محوری، خطرناک و زهرآلود فتنه ۸۸ است که هنوز هم با وجود کنترل عوامل داخلی فتنه، در سیاست‌های ضد ایرانی عوامل خارجی به‌ویژه آمریکایی‌ها دنبال می‌شود و گزارش‌ها و مطالب متعددی که در جهت اعتماد زدایی از مردم نسبت به نظام سیاسی منتشر می‌کنند، گواه روشنی برای آن است. هدف فتنه گران از ایجاد و تعمیق شکاف میان مردم و نظام سیاسی، حذف پشتوانه مردم نظام برود که بتوانند هدف اصلی خود را که در لایه چهارم به دنبال آن بودند دنبال کنند.

لایه چهارم، سوق نظام اسلامی به لبه پرتگاه فروپاشی؛ لایه چهارم فتنه سال ۸۸، رساندن نظام اسلامی به نقطه‌ای بود که به‌صورت خودکار دچار فروپاشی شود. دشمن در طول عمر نظام جمهوری اسلامی به طرق مختلف سعی در اجرای پروژه براندازی کرده بود، اما هر بار با شکست‌های سنگینی مواجه شده بود. در فتنه ۸۸ راهبرد اصلی دشمن طراحی و اجرای طرحی بود که نظام اسلامی را از داخل و به دست عناصر خود دچار فروپاشی کند. نقطه تمرکز اصلی دشمن در این لایه ایجاد یک انقلاب رنگی در داخل به اتکای فتنه ۸۸ بود.

تصور غربی‌ها این بود که می‌توانند با طرحی شبیه به آنچه در کشورهایی مانند گرجستان اتفاق افتاد، مردم را از داخل علیه نظام سیاسی بشورانند و آن را دچار فروپاشی کنند. رهبر فرزانه انقلاب به‌خوبی با شناخت این لایه از فتنه در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ به آن اشاره کرده و می‌فرمایند: «این کاری که در داخل، ناشیانه از بعضی سر زد، این‌ها را به طمع انداخت، خیال کردند ایران هم گرجستان است! یک سرمایه‌دار صهیونیست آمریکائی چند سال قبل از این، طبق ادعای خودش که در رسانه‌ها و در بعضی از مطبوعات نقل شد، گفت من ده میلیون دلار خرج کردم، در گرجستان انقلاب مخملی راه انداختم؛ حکومتی را بردم، حکومتی را آوردم. احمق‌ها خیال کردند جمهوری اسلامی، ایران و این ملت عظیم هم مثل آنجاست».

اگرچه عوامل داخلی فتنه ۸۸ با هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی و بصیرت مردم، مهار شده و در رسیدن به اهداف نامشروعشان ناکام ماندند، اما نباید تصور کرد حامیان خارجی آن‌ها از طمع‌ورزی خود نسبت به ایران اسلامی دست برداشته و از تحقق آرزوهای خود در این رابطه قطع امید کرده‌اند. فتنه بزرگ‌تر نظام استکبار جهانی که فتنه ۸۸ شعبه‌ای از آن بود، همچنان به قوت خود باقی است و دشمنی‌های مستمر و مکرری که علیه جمهوری اسلامی ایران شاهد آن هستیم، تماماً محصول تلاش شبانه‌روزی اتاق فکر و عوامل اجرایی آن در سطح منطقه‌ای و بعضاً داخلی است. از طرفی دیگر آنچه می‌تواند این حرکت حساب شده و خصومت‌آمیز دشمن را خنثی کند، بصیرت و همراهی عموم مردم به‌ویژه جوانان با حرکت کلی انقلاب اسلامی و رهبری مقتدر آن، حضرت امام خامنه‌ای حفظه الله است. و این رمز اصلی و اساسی غلبه بر فتنه‌های آینده خواهد بود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

 انتهای پیام

ارسال نظرات