خبرهای داغ:
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین:
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: تصادفات استان قزوین در بهار امسال ۲۱۴ درصد افزایش داشته است که باید با همکاری همه دستگاه های متولی برای کاهش آنها اقدام کرد.
کد خبر: ۹۱۵۲۹۰۸
|
۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری در هفتمین نشست پیشگیری از وقوع تصادفات استان قزوین افزود: آمار سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که هزار و ۹۱۱ فقره پرونده با موضوع ایراد صدمه غیر عمدی بر اثر تصادفات رانندگی در استان ثبت شده که نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری همراه است.
وی همچنین تصریح کرد: هفت هزار و ۶۷۰ فقره پرونده در سال ۹۶، هشت هزار و ۵۳۶ فقره در سال ۹۷ و هزار و ۹۲۳ فقره پرونده در سه ماهه اول امسال با موضوع تصادفات در دستگاه قضائی استان ثبت شده است.
حجت الاسلام حیدری به آمار کشته شدگان و مجروحان در تصادفات جاده‌ای پرداخت و گفت: سال گذشته ۳۰۹ تن در تصادفات جاده‌ای استان کشته شدند که از این میان ۲۷۰ فوتی مربوط به تصادفات برون شهری و ۳۹ تن مربوط به تصادفات درون شهری بود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین همچنین اظهار داشت: سال گذشته ۲ هزار و ۲۶ تن در تصادفات جاده‌ای استان قزوین مجروح شدند که از این میان هزار و ۲۶۱ تن مربوط به حوادث برون شهری و ۷۶۵ تن مربوط به تصادفات درون شهری بود.
حجت الاسلام حیدری به وجود ۷۲ نقطه حادثه خیز در استان اشاره کرد و گفت: از این میان ۱۱ نقطه حادثه خیز از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و باید سه اقدام آشکارسازی، مرمت و اصلاح و ارتقاء ایمنی این نقاط در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تصادفات یکی از عوامل مهم مرگ و میر از میان ۱۰۰ عامل مهم در جهان هستند، اظهار داشت: سالانه یک میلیون نفر بر اثر تصادفات در جهان کشته و بیش از ۵۰ میلیون نفر مجروح می‌شوند.
حجت الاسلام حیدری تشریح کرد: در کشورهای در حال توسعه مانند ایران که جاده ها و وسایل نقلیه چندان ایمن نیستند، این مقدار تصادفات، آمار بالایی دارند و سوابق ایران نشان داده که ۲۰۰ هزار فقره تصادف در یک سال اتفاق افتاده است.
این مسئول قضائی با تاکید بر اصل پیشگیری به منظور کاهش تلفات جاده‌ای، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید درصد تلفات جاده‌ای به نسبت سال های گذشته کاهش یابد.
حجت الاسلام حیدری به مداخلات انتظامی در تصادفات درون شهری و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: کاهش ۱۰ درصدی تصادفات در عامل انسانی، وسیله نقلیه و راه‌ها از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: تصادفات از بین ۱۰ عنوان مجرمانه در کشور در رتبه چهارم و پنجم قرار دارد و حجم آنها سبب شده تا ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی افزایش یابد.
این مقام قضایی استان بیان داشت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در سال جاری 2 برنامه برای پیشگیری از وقوع تصادفات در حال انجام دارد که آسیب های وضعی با تمرکز بر عامل جاده و با هدف کاهش 5 درصدی تصادفات و پیشگیری های امنیتی و انتظامی این برنامه ها هستند.
علی فولیان، معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در این جلسه گفت: تلفات و خسارت های ناشی از تصادفات تبعات روانی و اجتماعی متعددی برای حاکمیت، دولت و خانواده ها به دنبال دارد و مصوبات این جلسات باید با جدیت پیگیری و به مرحله اجرا درآید تا با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه شاهد کاهش تصادفات جاده ای باشیم.
فولیان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از گلایه های همکاران قضایی عدم حضور نمایندگان بیمه در مراحل تحقیق و دادرسی است که مطابق قوانین موظفند به محض تشکیل پرونده حضور یابند تا مشکلات بعدی مربوط به شرکت های بیمه به وجود نیاید و موجب انباشت پرونده های قضایی مربوط به تصادفات در اجرای احکام نشود.
این مقام قضایی استان در پایان گفت: در این حوزه نقش رسانه ها در افزایش آگاهی، آموزش و روشن گری جامعه بسیار موثر است و از این ظرفیت باید به خوبی استفاده شود زیرا عمده تصادفات ما به دلیل عدم فرهنگ سازی درست در این زمینه است.

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها