خبرهای داغ:
مقامات ارشد دولت از طرفی تاکید می‌کنند که پرونده برجام بسته شده و قابل مذاکره مجدد نیست و از سوی دیگر اعلام می‌کنند که قرار است در روزهای آینده مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شود.
کد خبر: ۹۱۵۴۷۵۶
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، امانوئل بُن، مشاور دیپلماتیک امانوئل ماکرون رئیس‌ جمهوری فرانسه، امروز(چهارشنبه) در تهران با مقامات ارشد کشورمان از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.


یک مقام کاخ الیزه اعلام کرد که هدف از سفر مشاور دیپلماتیک رئیس‌ جمهور فرانسه به تهران، کاستن از تنش‌ها بین ایران و آمریکا است.


این دومین سفر امانوئل بُن به تهران ظرف چند هفته‌ اخیر است. وی ۲۹ خرداد و دو روز بعد از اظهارات بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اعلام شمارش معکوس از سوی ایران برای عبور اورانیوم غنی شده ۳/۶۷ درصد از سقف ۳۰۰ کیلوگرم، به تهران سفر کرده بود.


سفر مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران در حالی صورت می‌گیرد که امانوئل ماکرون در روزهای گذشته و پس از اعلام ورود ایران به گام دوم کاهش تعهدات برجامی با روحانی تلفنی گفت‌وگو کرد.


دفتر رئیس‌جمهور فرانسه ادعا کرد که در جریان گفت‌وگوی تلفنی بین روسای جمهور ایران و فرانسه ۲ طرف برای اقدام به منظور ایجاد شرایطی به منظور از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تا پانزدهم جولای (۲۴ تیر ماه) توافق کرده‌اند.


همچنین این سفر در شرایطی انجام می‌شود که کاخ سفید در بیانیه‌ای شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: ترامپ تلفنی با ماکرون گفت‌وگو کرد. آنها درباره تلاش‌های ادامه‌دار برای اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای و پایان دادن به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه(غرب آسیا) رایزنی کردند.


مذاکره مجدد  بازی در پازل آمریکا


عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه – ۱۶ تیر- همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی در نشست خبری گفته بود:«برجام یک پرونده بسته‌شده است به این معنی که قابل مذاکره مجدد نیست، بدون اینکه کلمه‌ای اضافه یا کم شود، باید اجرا شود».


مقامات ارشد دولت تاکید می‌کنند که پرونده برجام بسته شده و قابل مذاکره مجدد نیست و از سوی دیگر اعلام می‌کنند که قرار است در روزهای آینده مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شود.


اکنون ۱۴ ماه از خروج رسمی آمریکا از برجام سپری شده است. اروپا نیز به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده و عملاً از برجام خارج شده است. بر همین اساس دولت روحانی با تاخیری حداقل ۱۲ ماهه در اردیبهشت ۹۸، تعهدات برجامی خود را کاهش داد و ضرب‌الاجل ۶۰ روزه را اعلام کرد.


 فلسفه اولتیماتوم، قاطعیت است و نه دنده عقب    با انجام مذاکره


کارکرد اصلی اعلام اولتیماتوم، واکنش قاطعانه با هدف هزینه دارکردن بی‌عملی طرف مقابل و وادارکردن او به تغییر رویکرد خصمانه است. بنابراین در شرایط فعلی، ورود به مذاکرات جدید هسته‌ای، ارسال پالس ضعف و بازی در پازل آمریکا است.


هدف اصلی آمریکا و اروپا، استمرار شرطی‌سازی مردم ایران با برجام و وقت‌کشی و پرت کردن حواس عمومی از میدان اصلی نبرد -جنگ اقتصادی- است و مذاکرات جدید دقیقا در همین راستا عمل می‌کند.


امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه -مهر ۹۷- در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود:«احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت  موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».


طرف غربی صراحتا هدف خود را در برجام اعلام کرده است؛ دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران و تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان. در این میان هیچ خبری از احقاق حقوق برجامی ایران نیست.حال مقامات ارشد دولت باید پاسخ دهند که به چه دلیلی حاضر شده‌اند در شرایط فعلی مذاکرات مجدد را کلید بزنند؟!


بی‌عملی اروپا


اتحادیه اروپا و سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای تأکید کردند و خواستار تشکیل فوری کمیسیون مشترک برجام شدند.


کمیسیون اروپا نیز در واکنشی گستاخانه به کاهش تعهدات برجامی ایران، ضمن تأکید بر اهمیت برجام در امنیت جهانی مدعی شد که تلاش‌های دیپلماتیک زیادی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران در جریان است و از ایران می‌خواهیم که اقداماتی را در جهت تضعیف برجام انجام ندهد.


میشائیل لودرز، کارشناس آلمانی در مصاحبه با شبکه خبری ان تی‌وی با اشاره به سیاست‌هایی که غرب علیه ایران در پیش گرفته است گفت که این اقدامات به تسلیم ایران منتهی نخواهد شد و اروپایی‌ها هم در حفظ برجام و برقراری کانال مالی با ایران گام موثری برنداشته‌اند.


لودرز افزود: دفاع اروپایی‌ها از برجام فقط در حد حرف باقی مانده است.


فرد کاپلان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر شناخته‌شده آمریکایی نشریه «اسلیت» نیز در یادداشتی نوشت: در مناقشه هسته‌ای، از نظر سیاسی، دیپلماتیک و قانونی حق با ایران است.


کاپلان در ادامه نوشت:جالب است که ترامپ و تیم او با توصیف تخطی‌های ایران به‌عنوان یک تهدید امنیت ملی، دارند اذعان می‌کنند که امضا کردن این توافق (و حفظ آن)، یک آورده برای منافع ملی است. ترامپ مدت‌هاست که برجام را «بدترین معامله تاریخ» می‌خواند. اگر این ادعای او درست بود، در آن صورت تخطی ایران از این توافق، نباید تبعاتی می‌داشت. مگر بدتر از پایبندی به بدترین توافق تاریخ هم وجود دارد؟


افزایش غنی‌سازی


کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش خود، غنی‌سازی فراتر از ۳/۶۷ درصدی را در ایران تایید کرد.


فرحان حق، از سخنگویان سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل از اعلام ایران که ممکن است اورانیوم را بیش از ۳/۶۷ درصد غنی‌سازی کند، مطلع شده است. وی ایران را ترغیب می‌کند که همچنان به اجرای تمامی تعهدات مربوط به خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک پایبند باشد، همان‌طور که دیگر اعضای برجام به یافتن راه‌هایی برای فائق آمدن بر چالش‌های قابل توجهی که ایران با آن  مواجه است ادامه می‌دهند.


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، توقف کامل برنامه غنی‌سازی ایران را توهمی خواند که نتانیاهو و بولتون در سال ۲۰۰۵ نیز به دنبال آن بودند.


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران نقض موافقت‌نامه پادمان‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.


ولادیمیر شیزوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا نیز تأکید کرد که مسکو بدون نیاز به مکانیسمی خاص و بدون توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران به روابط تجاری خود با این کشور ادامه می‌دهد.


شیزوف افزود: همکاران ما در اینجا (بروکسل) برخی اوقات سؤال می‌کنند که به چه دلیل روسیه و چین اینستکس مربوط به خود را ایجاد نمی‌کنند. در این خصوص با این سؤال به آنها پاسخ می‌دهیم: چه نیازی به آن داریم؟ ما از قبل بدون هرگونه توجه به تحریم‌هایی آمریکا، (با ایران) تجارت داشته‌ایم و تجارت خواهیم داشت.


روزنامه القدس العربی با طرح احتمال افزایش غنی‌سازی ایران تا بیست درصد، وقت‌کشی اروپا برای وادار کردن ایران به مذاکره جدید را بی‌نتیجه خواند و نوشت، چگونه ممکن است ایران زیر فشار تحریم وارد مذاکره شود؟


عبدالباری عطوان، در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت: این دنیای غرب به رهبری آمریکا و اسرائیل پای تعهدات و توافق‌های خود نمی‌ایستد. از همین رو باید در جبهه ایران ایستاد که می‌خواهد این موضع استکباری و منحرف غربی‌ها را اصلاح کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها