بزرگترین اشتباه کشورهای غربی بویژه آمریکا که این روزها شمشیر خصومت به روی ایرانی ها آخته، ارزیابی اشتباه آنها از قدرت رقیب ایرانی و متحدانش و واکنش های احتمالی آنها در قبال تحرکات سیاسی و نظامی و تشدید اوضاع فعلی در منطقه خلیج(فارس) و بحران های ناشی از آن نظیر جنگ توقیف نفکتش ها است.
کد خبر: ۹۱۵۸۰۸۳
|
۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر فلسطینی با بیان این مطلب در «رای الیوم» نوشت: هنگامی آیت الله خامنه ای یک هفته پیش نسبت به تداوم توقیف نفتکش ایرانی هنگام عبور از تنگه جبل الطارق به سمت بندر «بانیاس» در ساحل شمالی سوریه هشدار داد، مقامات انگلیس گمان کردند که چنین تهدیدهایی توخالی است و به هیچ وجه عملی نخواهد شد اما سپاه پاسدران  آن تهدیدها را مو به مو اجرا، و یک نفکتش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف و اعلام کردند که آن نفکتش قوانین کشتیرانی را زیرپا گذاشته و با یک قایق ایرانی تصادم کرده و باعث آلودگی آب های خلیج(فارس) شده است.

انگلیس، نفکتش ایرانی «گریس ۱» را به دلیل نقض قوانین و دستورالعمل های کشیرانی بین المللی توقیف نکرد بلکه  به دلیل دستورات واشنگتن و دونالد ترامپ، اقدام به توقیف آن نفتکش کرد کما اینکه قایق های سپاه پاسداران درهنگام پاسخ انتقام جویانه، دو نفکتش انگلیسی را به دلیل حادثه تصادم ویا آلوده کردن آب های منطقه خلیج(فارس)  توقیف نکردند بلکه به این دلیل آن را توقیف کردند تا از آن به عنوان اهرم فشاری علیه مقامات انگلیس استفاده کنند و آنها را نسبت به آزاد کردن نفکتش ایرانی در سریعترین زمان ممکن وادار کنند.

رهبران ایران می خواهند پیام روشنی را به کشورهای غربی و بویژه آمریکا برسانند که حرف می زنند و عمل می کنند و هرگز دربرابر هیچ اقدام خصمانه ای علیه خود و منافعش سکوت نخواهند کرد و بدون هیچ ترسی تا پایان پیش می روند حتی اگر اوضاع به جنگ تمام عیار منتهی شود. مهم این است که اشتباه عراق را هرگز تکرار نخواهند کرد و تسلیم محاصره اقتصادی نخواهند شد که منجر به سرنگونی نظام و نابودی کشور شود. و امیدوارند که این پیام به خوبی به آنها رسیده باشد.

رهبران این کشور هرگز اجازه نخواهند داد که مردمانش گرسنه شوند و از صادرات نفتشان جلوگیری شود و هرگز ناوهای هواپیمابر آمریکایی آنها را نمی ترساند و به میز مذاکره نمی روند مگر اینکه شرط و شروطشان پذیرفته شود. آنها لحظه ای در سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا که حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود، تردیدی به خود راه ندادند و آنگاه که نسبت به ازسرگیری غنی سازی اورانیوم تهدید کردند، به وعده هایشان عمل کردند.

روند کشتیرانی در آب های خلیج(فارس) و تنگه هرمز ایمن بود و تا دهه ها با هیچ مشکلی مواجه نبود تا اینکه دولت آمریکا از توافق هسته ای خارج شد و صادرات نفت ایران را تحریم کرد به همین دلیل هنگامی که دولت ترامپ از تشکیل ائتلاف کشورهای متمایل برای تامین روند کشتیرانی در تنگه هرمز سخن می گوید، همه کشورهایی که به خواسته او پاسخ می دهند باید این واقعیت را درک کنند.

رهبران ایران در نوعی «نوعی حالت شهادت طلبانه» به سر می برند و هرگز ائتلافی بین المللی به رهبری آمریکا و عضویت برخی کشورهای خلیج(فارس) و برخی کشورهای اروپایی، جلوگیر آنها نیست و هرکس که قائل به غیر از آن است، قطعا این رهبران و راهبرد دفاعی آنها و کیفیت آرایش روحی و نظامی آنها را نمی شناسد و همین موضوع باعث می شود که به سمت اشتباه راهبردی فاجعه بار دیگری گام بردارد که بهای آن رابا امنیت، ثبات و منافع متحدانش در منطقه پرداخت خواهند کرد.

تاکنون هیچ کشوری از پیوستن به ائتلاف جدید پیشنهادی آمریکا استقبال نکرده است جز عربستان و امارات که تحت فشارهای آمریکا و برای انجام ماموریت باج خواهی جدید که همان تامین هزینه های سنگین چنین ائتلافی است، به آن پاسخ مثبت داده اند.

ایران قدرتمند است نه فقط به این دلیل که دارای زرادخانه عظیمی از موشک های بالستیک، کشتی ها و قایق هایی کوچک و سریع و متوسط است که رادارها قادر به ردیابی آن نیستند بلکه به این دلیل نیز هست که رهبرانش دارای اراده هستند و توانایی تصمیم گیری و پاسخ انتقام جویانه به هرگونه تجاوز و از هر منبعی را دارند.

در برنامه معروف« Dateline London» که هر هفته از شبکه بی بی سی پخش می شود، مجری از من پرسید: اگر مشاور ترزا می نخست وزیر انگلیس بودی، در قبال توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران، چه توصیه ای به او می کردی؟ من در جواب گفتم: اولا من مشاور نیستم و هرگز نخواهم بود دوماً به او توصیه می کنم که نفکتش توقیف شده ایرانی را فورا و بدون هیچ گونه تأخیری آزاد کند و سوماً از دونالد ترامپ و سیاست های متهورانه اش به طور کامل پرهیز کند که در غیر این صورت با موجی از مشکلات در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس مواجه خواهد شد.

این مقاله را با این هشدار خاتمه می دهیم که اراده قوی برای پاسخ، تنها به رهبران ایران محدود نمی شودبلکه چنین اراده ای نزد متحدان این کشور در محور مقاومت در سوریه، عراق ، لبنان، یمن ونوار غزه نیز وجود دارد بنابراین ترامپ باید خوب بداند که دوران تشکیل ائتلاف و جنگ افروزی در خاورمیانه بدون هیچ گونه مقاومت به سر آمده است و ما در برابر دوران جدید و متفاوتی هستیم که عصر فداکاری و ایثار و رد دیکتاتوری و باج خواهی های خصمانه غربی و مبارزه با آن نامیده می شود…. خواهیم دید

خبر را در رای الیوم ببینید

 منبع:سرویس ترجمه شفقنا

ارسال نظرات