متولیان عفاف و حجاب چه کردند؟
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، هاشمی گلپایگانی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در برنامه «بدون توقف» گفت: در متن قانون برای اجراکننده جای مانور میگذارند قانون را قاضی به تشخیص خود میتواند اجرا کند یا جزای نقدی داشته باشد. اما همین مقدار انعطاف هم در قانون تعریف شده است و قاضی نمیتواند مجرم را آزاد کند. درباره مسئله حجاب هم قانون بسیار منعطف است وقتی همچون نبستن کمربند ایمنی جریمه نقدی قرار میدهد شما موظف به اطاعت هستید، مجرم میگوید بستن کمربند ایمنی قانون است حجاب چرا اجباری است، یعنی ارزش و سطح بحث حجاب با این همه پیشینه به میزان بستن کمربند ایمنی پایین آمده است؛ زیرا امید داشتند که حجاب با فرهنگسازی صرف یا توسط مردم درست شود به نوعی مسئله به شوخی گرفته شده است.
وی افزود: برخی میگویند درباره کمربند ایمنی، حتی مسائل اقتصادی و از جمله حجاب باید فرهنگسازی شود و مردم به آن اعتقاد پیدا کنند. از روز اولی که این مباحث مطرح شده تا امروز که چهل سال گذشته قرار است کار ریشهای و فرهنگ سازی شود آیا این بازی خوردن ما نیست؟ سال به سال فرهنگ ما خرابتر میشود این شعاری بیش نیست اگر در کنار کار فرهنگی ضمانت اجرایی نداشته باشید.
هاشمی گلپایگانی افزود: این تنها یک شعار است که ما بگوییم چون همه مردم باور دارند چراغ قرمز باید ایستاد پس همه آنها خواهند ایستاد، پس دیگر پلیسی برای جریمه قرار داده نشود؛ یا فرهنگ دزدی از نظر همه اعم از مردم یا مسئولان بد است پس دیگر هیچ کسی دزدی نخواهد کرد. این واقعا شعار است که بگوییم مردم ما درباره حجاب به سطحی از شعور و فهم رسیدند که خود آن را رعایت میکنند اگر چنین است پس چرا در مسائل دیگر در حد نازل آن از جمله در کمربند ایمنی به این شعور نرسیدند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: رفتار قانون اسلامی با کسی که درباره حجاب عناد دارد و به بیحجابی میپردازد با دختربچهای که سن کم دارد و آگاهی لازم در این زمینه را ندارد متفاوت است و انعطاف قانون برای آن دختربچه است پس انعطاف بر مبنای سلیقه شخصی نیست و با سلیقه شخصی نمیشود کشور را اداره کرد.
وی بیان کرد: اگر ما به عنوان مردم یک جلسه با وزیر ارشاد داشتیم که از ایشان سؤال کنیم شما به عنوان وزیر ارشاد برای قانونی که 14 سال است تصویب شده است چه کار کردید؛ آیا برعکس عمل نکردید که امروز نتیجه این شده که مردم با یکدیگر، اعضای خانواده از دختر و مادر تا پدر با یکدیگر درباره حجاب مشکل پیدا کردند، خرابی از اینجاست و مشکلات برای مردم است. وقتی به وزیر ارشاد اعتراض کنید او مسئله اقتصادی را مطرح کرده و مسئولان اقتصادی مشکلات سیاسی را مطرح میکنند در واقع هر کدام تقصیر را بر عهده دیگری میگذارند.
چرا لباسهای ما پر از مشقهای انگلیسی است
هاشمی گلپایگانی گفت: وزارت بازرگانی به عنوان وزیر بازرگانی پاسخ دهد که چرا یک لباس درست پیدا نمیشود؛ در کشور ایران با 2500 سال فرهنگ ایرانی یک لباس ایرانی که روی آن نوشته انگلیسی نباشد پیدا نمیکنید، چرا لباسهای ما پر از مشقهای انگلیسی است؟ وزارت دولت ارز میدهد کلاگیس و غذای سگ و گربه وارد کشور میشود؛ اما برای چادر که تصریح قانون است چقدر هزینه کرده است؟ با این وضعیت این صرفاً یک شعار است که بگوییم که دولت به حجاب ارزش میدهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از روند رعایت عفاف در مدارس و دانشگاهها گفت: مدارس ما در سنین پایین دختر و پسر را جدا کرده اما وقتی به سن 18 سالگی میرسند در دانشگاه کنار هم مینشینند، مشخص است که آفتهایی درست میشود، آیا خندهدار نیست که دختر و پسر را کنار هم بنشینند به آنها بگوییم به یکدیگر سلام نکنید.
هاشمی گلپایگانی افزود: امروز اگر گفته شود که باید دانشگاهها جدا شوند هجمهای تحت عنوان دیکتاتوری یا دیوارکشی وارد میکنند در حالی که ما میخواهیم زن در محیط کار یا تحصیل خود آزاد، راحت و بیحجاب باشد، چرا باید در کنار یک مرد قرار بگیرد که 8 ساعت روسری یا چادر را بر سر داشته باشد.
تکجنسیتی کردن فضای کار و تحصیل تکلف را از دوش بانوان در رعایت حجاب بر میدارد
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: امروز در کشورهای دنیا با تک جنسیتی کردن برخی دانشگاهها متوجه شدند که معدل کلی آنها از30/16 به 18/30 رسیده است، آنها بدون توجه به قانون با توجه به عوارض جوانی و کششهای دختر و پسر بر مبنای علم تحقیق کردند.
هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه چرا هرچه به ما هجمه کردند ما تسلیم شویم، گفت: چه اشکالی دارد یک بیمارستان پزشکی از دربان تا رئیس آن به تمام توسط خانمها اداره شود؟ آیا این راحتتر است یا یک بیمارستانی که حراست جلوی خانمی را بگیرد و به زحمت چادری را به او بدهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر فضاهای کار یا تحصیل را تک جنسیتی کنیم با نوان میتوانند در جامعه تنها یک یا دو ساعت از محل زندگی تا محل کار حجاب داشته باشند، ما همه را کنار هم گذاشتیم و آنها را مجبور به حجاب میکنیم در این حالت هم حجاب را به دین و اسلام استناد میدهیم در حالی که عقلانی نیست و به نوعی دین را سپر بیعقلیهای خود قرار میدهیم.