در گفتگو با «بسیج» مطرح شد:

آرزوهای یک سرباز قرآنی / اگر مسئول بودم ...

سرباز حافظ قرآن سپاه کربلا تاکید دارد باید مسئولین به برگزاری محافل و مجالس قرآنی در بین مردم جامعه اهمیت بیشتری بدهند.
کد خبر: ۹۱۶۰۲۱۲
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،محمد امین عالی نژاد ، یک جوان  متولد  سال 72 فارغ التحصیل رشته عمران با مدرک کارشناسی ارشد،حافظ قرآن است . قرآن شده رسم و آئین این جوان دهه دهفتادی  که در سنگر اسلام محافظ دین خداست . 

امروز که روز دحوالارض  است روزی که خدا به زمین دوباره یک حیات دوباره بخشید، بهانه‌ای شد تا  با این سرباز حافظ قرآن سپاه کربلا که مهم‌تر از حافظ امنیت و خاک وطن، حافظ دین خداست، مصاحبه مفصلی داشته باشیم.و  از آرزوی یک سرباز قرآنی موفق دارای رتبه اول کشوری  که ۱۰ جز از قرآن را تاکنون حفظ کرده و مربی قرآن کودکان  است با خبر شویم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:

از چه سالی شروع به حفظ قرآن کردید؟

از زمان بچگی زمینه قرآنی در خانواده ام وجود داشت. چرا که پدر و مادرم هردو به فعالیت قرآنی مشغول بودند. مادرم کلاس‌های درس تفسیر قرآن داشت و پدرم هم برگزار کننده کلاس‌های قرآن بود. در دوران ابتدایی سوره‌های کوچک را حفظ می‌کردم، اما اصل فعالیت حرفه‌ای حفظ قرآنم برمی گردد به سال ۹۵ زمان دانشجویی. در دوران تحصیلم در دانشگاه با دوستانی آشنا شدم که در زمینه حفظ قرآن فعالیت داشتند و از همانجا تصمیم گرفتم کار حفظ آیات را به صورت جدی شروع کنم.

دانشجوی عمران؟ مشوق اصلی تا برای حفظ قرآن چه کسانی بودند؟

بله! در دوران دانشجویی با هم کلاسی ها ، کلاس قرآن برگزار می کردیم،و دوستم آقای سعید نادری که حافظ قرآن بود، استاد بنده شد، و برایم برنامه ریزی می کرد که چطور و چگونه قرآن را حفظ کنم و هر یکشنبه هم درس پس میدادم.البته باید این را تاکید کنم، اولین مشوق هایم پدر و مادرم بودند و از آنها کمال تشکر را دارم.

در چند مسابقات قرآنی کشوری و استانی شرکت کردید؟

با توجه به اینکه ۱۰ جز از قرآن را حفظ کردم، امسال توانستم برای مسابقات ۵ جز قرآن نیرو‌های مسلح کل کشور رتبه اول کشوری را کسب کنم. در سال ۹۶ هم در مسابقات کشوری قوه قضائیه رتبه دوم را بدست آوردم و همان سال در مسابقات استانی اداره اوقاف مقام اول را کسب کردم. در سال ۹۷ هم موفق به کسب رتبه دوم حفظ قرآن در مسابقات سپاه پاسداران شدم.

با توجه به اینکه الان دانشجو نیستند و در دوران سربازی به سر می برید، چطور به حفظ قرآن می پردازید؟ آیا وقتی برای این کار دارید؟

باید بگویم حفظ قرآن نیازمند یک برنامه ریزی مدون و منظم است. حافظ قرآن اولین چیزی که باید در زندگی خود داشته باشد، نظم است. اگرکسی میخواهد حافظ قرآن شود، باید منظم باشید. خیلی وقت‌ها باید چندساعت برای حفظ قرآن وقت میگذاشتم، چون برای حفظ شما نیاز به تکرار و تمرین و تثبیت آیات در ساعت‌های مشخصی دارید. سعی کردم با توجه به سخنان ائمه (ع) که فرمودند: روزانه ۵۰ آیه از قران را بخوانید، برای انس با قران و حفظ آن، این نظم و برنامه ریزی را با خودم داشته باشم.

عکس العمل دوستان و هم خدمتی های شما وقتی میبینند مشغول حفظ قرآن هستید،چی بوده؟ 

وقتی دوستانم در دوران خدمت می بینند یکی هم دوره خودشان مشغول حفظ قرآن است و در مسابقات شرکت می کند و مقام می آورد هم برایشان جالب است و هم اینکه برای حفظ قرآن سوالاتی میپرسند و من هم کمک شان می کنم .در وقت نماز و یا شیفت ، دوستان کمک می کنند تا هم برای خودم تمرین شود، هم آنها به تلاوت قرآن میپردازند.

بهرحال شما در دوران خدمت سربازی به سر می برید نگاه مسئولان شما به این قضیه چطور بوده؟ گاهی وقت ها پیش میاید که برای حفظ نیاز به وقت و زمان بیشتری دارید درست است؟

جالب است بدانید مسئولین خودم در خدمت سربازی این فضا را برای من فراهم کردند که فعالیت قرآنی خودم را داشته باشم . جا دارد از آقای مهدوی تشکر کنم . ایشان مسئولی هستند که مشوق و پیگیری مسابقات قرآنی ام بوده و از لحاظ مرخصی مراعات حال مرا می کرد.

در کنار فعالیت های قرانی آیا فعالیت های دیگری هم داشتید؟

بله. یک مومن که نباید بیکار باشد و یا بنشیند و قرآن حفظ کند. در کنار حفظ قرآن در دوران دانشجویی هم کارهای رایانه ای انجام میدادم و به مهارت آموزی می پرداختم . علاوه بر تحصیل در مجموعه بسیج دانشجویی بعنوان فرمانده بسیج دانشجویی مشغول فعالیت بودم هرجایی نیاز به  فعالیت اجتماعی بود ، حضور  داشتم و دارم  .طوری که  با معدل بالا فارغ التحصیل شدم.

آیا برای حفظ قرآن از اساتید هم بهره بردید؟

در دوران دانشجویی که دوستم سعید نادری استادم بود و کمکم کرد تا روش و نکات حفظ کردن از او آموختم . علاوه بر حفظ قرآن به تلاوت هم می پردازم و از تلاوت قاریان مصری مثل مصطفی اسماعیل و شحات انور و قاریان ایرانی مثل استاد شاکرنژاد بهره میگیرم .برای گرفتن مدرک مربی گری قرآن هم در محضر اساتید بزرگ صوت و لحنی کشور مثل استاد طباطبایی و بحرالعلوم شاگردی کردم.

با کدام یک از ایات قرآن مانوس تر هستید و آن ها را سرلوحه کارتان قرار دادید؟

با توجه به اینکه تمام آیات قران نور هستند و هر نوری بر انسان یک اثری دارد، مثل اینکه می‌گویند هرگلی یک بویی دارد هر آیه‌ای هر اثر خاصی دارد. ولی آیات مختلفی برایم جذاب بودند وقتی به معنی و تفسیرشان توجه می‌کنند در زندگی ام اثرکاربردی‌تر داشتند مثل آیه ۵۳ سوره زمر «لا تقنطوا من رحمة اللّه ان اللّه یغفر الذنوب جـمـیـعـا انـه هـو الغـفـور الرحـیـم» که خدا میفرماید از رحمت من ناامید نشوید اگر گناهکار هم هستید من توبه تان را می‌پذیرم. یا آیه ۱۸۶ سوره بقره «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیسْتَجِیبُوا لِی وَلْیؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یرْشُدُونَ» و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند بگو که من نزدیکم و دعاى دعاکننده را به هنگامى که مرا بخواند اجابت مى ‏کنم. آیاتی که رحمت و امید را در زندگی به انسان میدهد. ناگفته نماند با آیت الکرسی هم انس خاصی دارم و روزی سه بار این آیه  را که قله آیات است، میخوانم.


قرآن باعث چه تغییراتی در سبک زندگی شما شد؟آیا این تغییرات بررفتار مردم جامعه هم اثرگذار بود؟

حدیثی از امام صادق است که میفرمایند:« جوانی که قرآن میخواند قرآن در گوشت و خون و پوست او آمیخته می شود.» وقتی اعضا و جوارح قرآنی باشد مسلما رفتار آدم هم قرآنی میشود.از خودم میپرسم یک قاری و حافظ باید چه رفتاری داشته باشد و از چه رفتاری برحذر باشد چرا که شاید مردم از من الگو بگیرند پس باید طوری رفتار کنم که قرآنی باشد.انس با قرآن آدم را صبورمی کند. احترام به پدر و مادر ،رفتار نیکو با اقشار مختلف جامعه ، خیلی وقتها از بلایای شیطانی به واسطه قرآن نجات پیدا می کنیم که باعث تقوا می شود که یکی از مصادیق تقوا تلاوت قرآن است.گر آدم تقوا پیشه کند خدا خودش تضمین داده که راه روزی و گشایش را برای انسان فراهم می کند.و از همه مهمتر آرامشی که از قرآن  بدست میآورم.

در آینده برای حفظ کل قرآن چه برنامه ای دارید ؟

تلاش می کنم که با سرعت بیشتر به حفظ کل قرآن بپردازم هرچند که حفظ قرآن تمامی ندارد. با توجه بیانات رهبر معظم انقلاب  حفظ قرآن مقدمه تدبر و عمل به قرآن است .حافظ کل  قرآن شوم ، تازه اول خط رسیدم .همچنین بعنوان یک مهندس عمران قرآنی، دوستان دیگری را به مسیر حفظ قرآن بیاورم .چه دوستان دوران دانشگاه ،هم خدمتی ها  البته جلسه قرانی تشکیل دادم .روزی یکی از دوستانم باعث شد در مسیر حفظ قرآن بگیریم حالا خودم تلاش میکنم تا دیگران را به این مسیر بیاورم.

مهم ترین آرزوی یک حافظ قرآن چیست؟

اول اینکه بتوانم عامل به قرآن باشد دوم نگاه قرآن را در جامعه ترویج کنم تا بتوان آن را در متن زندگی اجرا کرد چرا که قرآن باعث پیشرفت در کارها و تحصیل می شود. فقط قرآن تلاوت کنیم و آن را اجرا نکنیم،  به خودی خود زیاد اثرگذار نیست.

برای داشتن یک جامعه قرآنی باید چه مراحلی را طی کرد؟

در مرحله اول برگزاری محافل و مجالس قرآنی در بین مردم جامعه است و ترویج برکات قرآن در بین مردم . بخشی دیگری هم برمیگردد به بستر سازی مسئولین و حمایت آنها از حافظان قرآن و حضور و  اهمیت آنها به محافل و مجالس قرآنی .

اگر در کشور مسئولیت داشتید اولین کاری می کردید چه بود؟

به فرموده حضرت آقا بزرگترین مشکل جوامع اسلامی دوری از قرآن است، اگر جوامع اسلامی حول محور قران متحد شوند و دستورات قرآنی را  در خصوص استکبار ستیزی، منافقین و مستضعفین بکار بگیرند، جامعه  و حکومت اسلامی مد نظر  ائمه (ع)تشکیل میشود. خب سعی می کردم دستورالعمل های قرانی را به مرحله اجرا در بیاورم  .شما نگاه کنید در کشورهای عربی حافظان قرآن ، برای حفظ قرآن دارای انگیزه های زیادی هستند و برای رسیدن به کاری یا جایی ، توجیه قرآنی دارند. با توجه به اینکه حضرت آقا فرمودند ما الان نیاز داریم به برپایی محافل قرآنی که قاری بنشیند و قرآن بخواند و مردم فقط گوش بدهند، برای برگزاری محفل و مجالس قرانی در جامعه هزینه می کردم تا مردم برای فعالیت های ترغیب شوند.ان شاء الله روزی برسد که نخبه های قرانی در جامعه ایفای نقش کند.

نگفتید هدفتان از حفظ قرآن چه بود؟

چند سال پیش حضرت آقا  در جمع قاریان قرآن فرمودند: ما باید به جایی برسیم که حداقل ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم وقتی این جمله را شنیدم بعنوان یک سرباز به ندای رهبرم لبیک گفتم و در مسیر حفظ قرآن قرار گرفتم. سال گذشته هم توفیق داشتم دوبار توفیق حضور در بیت رهبری را داشتم یکی در جمع شرکت کنندگان مسابقات بین المللی قران و یک جلسه هم اول ماه رمضان با قاریان که  به صرف افطار بود.

شما گفتید مربی حقط قران و در یک موسسه قرآنی مشغول به فعالیت هستید ، مربی حفظ قرآن چه رده سنی هستید؟

بله درست است،دانش آموزان دوران ابتدایی.

کار کردن با بچه های ابتدایی آنهم حفظ قرآن سخت نیست؟

کارکردن با بچه ها شاید سخت باشد اما شیرین های خاص خودش را دارد.بچه ها دلهای پاکی دارند و اثرپذیرترند. در کلاس  بازی های قرآنی و سرود هم براه است که  مورد استقبال و توجه خانواده ها هم قرار گرفت.

خاطره ای در این باره دارید ؟

علاوه بر حفط قرآن به بچه ، به تربیت دینی آنها هم توجه دارم . یک روز به بچه گفتم برای تشکر از پدر و مادرتان بروید و دست آنها را ببوسید .بهم قول دادند که بعد از کلاس این کار را انجام دهند. روز بعد با واکنش های جالبی از طرف بچه ها روبرو شدم. بچه ها میگفتند پدر و مادرشان خیلی تعجب کردند و شگفت زده شدند. 


و حرف پایانی ...

 روایتی از پیامبر(ص) که فرمودند:«حافظان قرآن اشراف امت پیامبر هستند.» خداوند برترین نعمتی که به یک بنده میخواست اعطا کند نعمت حفظ قرآن است.به دوستان و همه توصیه می کنم  که هیچ وقت برای حفظ قرآن دیر نیست نباید برای حفظ قرآن توجیهات دنیایی آورد بلکه باید عقبایی فکر کرد.رهبر معظم انقلاب هم در مسیر حفظ قرآن هستند و باید این را سرلوحه کار قرار بدهیم و نباید بگویم نمی شود یا نمیتوانیم .از هر سنی میتوان شروع به حفظ قرآن کرد و حافظ شد.

گفت و گو از: علی ابراهیمی گتابی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها