معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: طرح «هوای‌تازه» با هدف ساماندهی و رسمیت بخشی و توسعه کمی و کیفی گروه‌های سرود کانون‌ها در شش گام، طراحی و اجرایی شده است.
کد خبر: ۹۱۶۲۷۵۳
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
دوره آموزشی و توانمندسازی مربیان سرود کانون‌های مساجد برگزار می‌شود

 به گزارش خبرگزاری فارس، سعید سعادتی، معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اجرای طرح ملی «هوای تازه» با محوریت سرود، اظهار کرد: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تعالی بخشیدن به هنر موسیقی کشور، پرداختن به هنر سرود آن‌هم در قالب یک کار گروهی در اماکنی چون مسجد و مدرسه می‌تواند نقش تربیتی مناسبی را ایفا کند.

وی ادامه داد: از این رو با تاکید بر استفاده از مفاهیم و آموزه‌های ارزشی برگرفته از مؤلفه‌های دینی پرداختن به این هنر در شرایط امروز جامعه، بسیار ضروری و غیرقابل انکار است. طرح ملی هوای تازه با هدف توسعه کمی و کیفی سرود مساجد کشور پس از ساعت‌ها کار کارشناسی توسط کارشناسان متعهد عرصه سرود کشور و پیشکسوتان این حوزه در شش گام عملیاتی تهیه و تدوین شده و هم اکنون در حال اجرا است.

سعادتی با اشاره به اینکه نگاه ما به مسئله سرود علاوه بر ارتقا و تقویت جایگاه هنر در برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یک نگاه تربیتی است، تصریح کرد: ما به مسئله سرود علاوه بر یک هنر دینی و انقلابی به عنوان یک موضوع کاملا تربیتی و انسان‌ساز می‌نگریم به گونه‌ای که استفاده از این هنر متعالی می‌تواند در جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به مساجد و همچنین تربیت آنها در ابعاد مختلف موثر باشد.

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: هنر سرود یک هنر ترکیبی است. ترکیبی از «شعر و ادبیات»، «ملودی و موسیقی»، «حرکات و رفتارهای نظام‌جمع»، «فعالیت های نمایشی و...»  و این ویژگی سرود را از دیگر هنرها و رشته‌های هنری متمایز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در اعضای گروه‌های سرود خصلت‌های رفتاری و اخلاقی مانند «روحیه کار جمعی»، «نظم»، «تبعیت»، «تمرکز»، «مهارت گوش‌دادن»، «قدرت کلام»، «تحمل یکدیگر»، «اخلاص»، «صبوری»، «پشتکار»، «مشورت و همدلی» را مشاهده می‌کنیم که به عنوان سجایای اخلاقی و رفتاری در اعضای گروه سرود نهادینه می‌شود.

سعادتی گفت: علاوه بر این سرود به عنوان یک هنر پیشران بعد از انقلاب اسلامی مطرح شده است که از دوران شکل‌گیری انقلاب، دوران هشت سال دفاع مقدس، در حماسه‌آفرینی‌ها و راهپیمایی‌های مردمی و در جریان‌های فرهنگی مانند مناسبت‌های ملی و مذهبی، همواره نقش‌آفرین، جریان‌ساز و تاثیرگذار بوده است.

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: سرود یکی از هنرهای نافذ، ماندگار، شوق انگیز، شورآفرین و هویت بخش است که می‌تواند در راستای ارتقای فرهنگ عمومی و نهادینه‌شدن آموزه‌های دینی و سجایای اخلاقی در سطح جامعه موثر باشد. سرود می‌تواند در عرصه جدید به عنوان یک هنر انسجام‌بخش و هویت‌آفرین به شرطی که برگرفته از فرهنگ توده‌ای و مطالبات مردمی باشد و از سوی دیگر بر اساس ذائقه‌های نسل نو و با استفاده از ابزارهای نوین هنری تنظیم شود، در ایجاد انسجام ملی و وحدت آفرینی و بسیج مردمی اثرگذار باشد.

وی گفت: مخاطبین سرود می‌توانند آحاد جامعه از پیر و جوان، مرد و زن، شهری و روستایی، اقوام و مذاهب مختلف باشند. اما اعضای گروه سرود از طیف‌های سنی نوجوانان و جوانان انتخاب می‌شوند که در این راستا طرح «هوای‌تازه» با هدف ساماندهی و رسمیت بخشی و توسعه کمی و کیفی گروه‌های سرود کانون‌های مساجد کشور در شش گام، طراحی و اجرایی شده است.

سعادتی تصریح کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبار و پشتیبانی‌های لازم تا پایان سال، بخشی از این طرح عملیاتی شود. البته در اینجا از اهتمام ویژه اعضای شورای سیاستگذاری و حمایت‌های بی‌دریغ رئیس ستاد در خصوص هنر متعالی و دینی بالاخص رشته سرود، تشکر کرده و برای همه مربیان دلسوز و سخت‌کوش گروه های سرود مساجد کشور که به صورت جهادی، خودجوش و داوطلبانه در این عرصه تلاش می‌کنند، آرزوی توفیق روز افزون دارم. مسلما اعتلای سرودهای انقلابی نیازمند توجه رسانه ملی و حمایت‌های مادی و معنوی ائمه جمعه و جماعت و هیأت امنای مساجد و تشکل‌های فرهنگی مساجد است. در همین راستا از اقدامات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور مبنی بر استفاده از ظرفیت گروه‌های سرود کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تقدیم می‌کنم، امید است که بتوانیم با همدلی، هم اندیشی، پشتکار و همت مضاعف، شاهد اعتلا و نقش‌آفرینی گروه‌های سرود همچون دهه‌های ۶۰ و ۷۰ باشیم.

ارسال نظرات