پیمان جبلی در مراسم رونمایی از مستند قصه‌های مقاومت گفت: باید از جنگ ۳۳ روزه صدها مستند تاریخی استخراج شود.
کد خبر: ۹۱۶۵۲۰۳
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، راسم رونمایی از مجموعه مستند «قصه‌های مقاومت» در مرکز بسیج صدا و سیما برگزار شد. 

در این برنامه، پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما صحبت کرد و ضمن اشاره به رهبری حکیمانه سید حسن نصرالله در جنگ سی و سه روزه گفت: رهبری جریان مقاومت حزب‌الله نقش منحصر به فردی بعد از سید عباس موسوی داشتند. او را باید الگوی یک رهبر شجاع، توانمند و مردمی نه تنها  در لبنان بلکه در تمام جهان اسلام دانست و رهبری جنگ سی و سه روزه یکی از نقاط طلایی کارنامه اوست. دقت داشته باشید که چند روز قبل از شروع جنگ 33 روزه، لبنان صحنه ترور اشخاص مهم سیاسی بود اما 2-3 ماه قبل از آغاز جنگ، یک ائتلاف بسیار بزرگ و استراتژیک رخ داد و در ان اکثر مسیحیت لبنانبه رهبری میشل عون و اکثریت شیعیان لبنان یعنی حزب‌الله ائتلاف بسیار بزرگی را انجام دادند. این اتحاد نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در پیروزی لبنان در جنگ 33 روزه داشت.

وی ادامه داد: خاطرم هست از میشل عون پرسیدم آیا زمانی که تصمیم به شرکت در این ائتلاف گرفتید نگران نبودید که مباداد تعدادی از طرفداران شما ریزش کنند؟ او در پاسخ به من گفت که این ائتلاف باعث شد تا مسیحیان شرق یعنی خاورمیانه و شیعیان این منطقه آشنایی متقابل پیدا کنند. چیزی که تاکنون وجود نداشته است. اگر انقلاب اسلامی را نقطه عطف بیداری جهان اسلامی بدانیم، جنگ 33 روزه نقطه عطف خط پیروزی مقاومت در دوران معاصر است. 

معاون برون مرزی صدا و سیما به روحیه مردم لبنان در این جنگ اشاره کرد و گفت: خاطرم هست در آتش بس 2 روزه که در هفته دوم جنگ 33 روزه برقرار شد، همراه با تعدادی از دوستان به منطقه‌ای در لبنان رفته بودیم. مردمی را می‌دیدم که تمام خانه‌شان خراب شده بود و هیچ چیز برایشان نمانده بود اما می‌گفتند که فدای خاک پای رزمندگان حزب‌الله باشد. این روحیه مردم لبنان در برخورد با این جنگ بود. توجه داشته باشید که مردم لبنان سابقه جنگ سال 1982 را داشتند. در آن زمان تانک‌های اسرائیلی در عرض یکی دو روز به قلب لبنان رسیده بودند و جنوب لبنان به مدت 18 سال در اشغال اسرائیلی‌ها بود. روزی که اسرائیل اعلام کرد که حمله زمینی خود را آغاز کرده است، خیلی‌ها می‌ترسیدند که مبادا همانند جنگ سال 1982 تانک‌های اسرائیلی خیلی زود همه جا را فتح کنند و نگران بودند که آن تجربه دوباره تکرار شود اما اسرائیلی که در سال 1982 در عرض چند روز بر لبنان مسلط شده بود به مدت 33 روز در آرزوی چند ده متر پیشروی در سیم‌خاردارهای جنوب لبنان ماند و آرزوی رسیدن به ورزشگاهی که سید حسن نصرالله در سال 2000 و در حین خروج اسرائیلی‌ها از جنوب لبنان در آن سخنرانی کرد را با خود به گور برد. اگر هم جلو آمدند با توپخانه حرب‌الله مواجه شدند.

جبلی در پایان گفت: ثمره جنگ 33 روزه این بود که سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌های خود گفت که از این پس بر روی خط پیروزی هستیم و از آن به بعد بود که شاهد پیروزی‌های متوالی جبهه مقاومت در اقصی نقاط جهان اسلام بودیم. به نظرم به جنگ 33 روزه باید بیش‌تر از یک درگیری نظامی پرداخته شود و صدها مستند تاریخی از آن استخراج شود. 

ارسال نظرات