پروژه ساخت سالن‌های نمایش فیلم در سینماهای کشور یکی از مصادیق عدالت فرهنگی است که به‌صورت‌های گوناگون در حال اجرا است.
کد خبر: ۹۱۶۵۲۰۵
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، عدالت یکی از اهداف کلان کشور در تمام حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که باید برای تمام سطوح و شهرهای ایران برقرار شود. در زمینه فرهنگی این مهم را در بخش‌های مختلف می‌توان پیگیری کرد که از مهمترین‌های آن مسئله سالن‌های سینمایی با کیفیت خوب و بروز می‌باشد. پروژه سینما امید در حال تحقق این هدف در بیشتر استان‌ها است و رئیس سازمان سینمایی نیز در یکی از توئیت‌های خود اطلاعاتی را در این زمینه به مخاطبان سینما منتقل کرد. تسنیم برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر و کامل‌تر با معاونت محترم توسعه و منابع انسانی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، دکتر حیدری خلیلی به گفتگو پرداخت تا ابعاد و زوایای ساخت‌وساز سالن‌های سینمایی در کشور برای علاقه‌مندان آن روشن‌تر شود.

آقای خلیلی، مقدمتاً بگویید که برنامه سازمان سینمایی برای ساخت سالن‌های نمایش چیست؟

"عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی" یکی از کلان‌برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد که یکی از راههای تحقق این کلان‌برنامه در سینما، توسعه زیرساختهای سینمایی به‌طور عام و افزایش سالن نمایش فیلم به‌ویژه در شهرهای فاقد سالن سینما به‌طور خاص می‌باشد. برای افزایش سالن نمایش فیلم در کشور به‌ویژه در شهرهای فاقد سالن سینما از راهکارهای مختلف استفاده می‌شود.

درباره موضوع سالن نمایش فیلم، جدای از بحث کلانی که در وزارت‌خانه است شعاری هم تحت این عنوان که «ایران تهران نیست» طرح شده و روی این اصل، سازمان تمام تلاشش این است که در سال جاری در بحث شهرستان‌ها حضور جدی‌تر داشته باشد. بر اساس این اصل هر سال ما با مدیران فرهنگی کل استان‌ها تفاهم‌نامه تحت عنوان برنامه سینمایی سال مبادله می‌کنیم. این طرح از سال 96 به بعد راه‌اندازی شد و روی این اصل در بحث توسعه زیرساخت‌ها بر موضوع توسعه نمایش فیلم متمرکز شدیم. تا قبل از آن توسعه فضای نمایش فیلم در چند روش در حال انجام بود؛ یکی ورود بخش خصوصی بود که در احداث سالن‌های سینمایی جدید ورود پیدا کرده بود که در حال حاضر 250 سالن در نقاط مختلف کشور در حال احداث است به‌طوری که توسط بخش خصوصی در سال 97 حدود 100 سالن سینما به بهره برداری رسیده است و پیش‌بینی می‌شود از 250 سالن سینمای در حال احداث حدود 100 سالن در سال جاری به‌همت بخش خصوصی در کشور به بهره‌برداری برسد.

در بخش اضافه شدن سالن‌های سینمایی سیاست حمایتی ما این است که علاوه بر صدور مجوزها و تهیه نقشه‌های فنی که به متقاضیان می‌دهیم کمک‌هزینه تأمین تجهیزات فنی صدا و نمایش هم از کارهای حمایتی هم داشته باشیم که هر سالن نمایشی که چه توسط بخش خصوصی و یا دولتی اضافه می‌شود تا سقف 160 میلیون تومان کمک‌هزینه پرداخت می‌کنیم.

کمک به تبدیل سالن مجتمع فرهنگی شهرهای فاقد سالن سینما در استان‌ها از دیگر روشهای افزایش سالن نمایش فیلم در شهرهای فاقد سالن سینما است. برابر تفاهم‌نامه استانی 51 شهر فاقد سالن سینما به‌عنوان شهرهای هدف برای تبدیل سالن مجتمع فرهنگی به سالن سینما در نظر گرفته شده است که در صورت اخذ تأییدیه کمیسیون بند 5 صدور مجوز سالن نمایش فیلم و واگذاری بهره‌برداری سالن نمایش فیلم به بهره‌برداری بخش خصوصی، سازمان سینمایی سقف 100 میلیون تومان کمک‌هزینه بابت تأمین و نصب تجهیزات نمایش دیجیتال پرداخت می‌کند.

آیا برای بازسازی سالن‌های سینمایی قدیمی که در تهران موجود است برنامه‌ای تعیین شده است؟

بازسازی و نوسازی سینماهای قدیمی از روش‌های دیگر برای تثبیت کمیت تعداد سالن سینما و بهبود کیفیت آن می‌باشد که می‌تواند نوسازی این سینماها به‌نفع سینمای ایران و نفع مخاطبان ما و در جهت احترام به مصرف کنندگان و مخاطبان سینمای ایران انجام شود. برای انجام این کار در صورت آمادگی و تقاضای مالک سینما، طرح نوسازی سینما توسط مؤسسه سینماشهر مورد بررسی قرار می‌گیرد و آن بخش از طرح نوسازی سینما که به‌تأیید مؤسسه سینماشهر برسد، توسط سازمان سینمایی حداکثر تا سقف 30 درصد هزینه بازسازی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

بسیاری از روستاها و مناطق محروم از امکان سینما محروم هستند؛ این معاونت برای این رفع محرومیت این مناطق چه برنامه‌ای در نظر دارد؟

برای فراهم کردن اکران فیلم سینمایی در شهرهای غیربرخوردار و محروم که هیچ سالن سینمایی ندارند، با استقرار دستگاه سینما سیّار امکان اکران فیلم برای علاقمندان فراهم می‌شود، برای این کار بیش از 80 دستگاه در نقاط مختلف کشور توزیع شده است و البته باید خاطرنشان کرد که این برنامه با محوریت انجمن سینما جوان در حال اجرا است.

پروژه سینما امید در این میان از چه ماهیتی برخوردار است و چه شهرهایی در حال اجرا است؟

با بررسی نتایج حاصل از فعالیت بخش خصوصی در احداث سالن سینما، نوسازی سینماهای قدیمی و تبدیل سالن مجتمعهای فرهنگی شهرهای فاقد سالن سینما متوجه شدیم هنوز شهرهای پرجمعیتی در استانها وجود دارد که تاکنون متقاضی احداث سالن سینما نبودند و بخش خصوصی به این شهرها ورود نکرده است، لذا طرحی تحت عنوان احداث پردیس سینمایی امید در سازمان سینمایی آماده شد تا از ظرفیت شهرداری‌ها برای بهره‌مندی شهرهای منتخب از سالن سینما استفاده شود. به‌موجب طرح احداث پردیس سینمایی امید، 20 شهر پرجمعیت ولی فاقد سالن سینما در 20 استان کشور انتخاب شدند تا به‌عنوان شهرهای هدف به‌عنوان مقصد اجرای طرح پردیس سینمایی امید باشند.

بر این اساس جلسه اولیه با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای هدف داشتیم و به آنها مأموریت دادیم تا با شهرداریهای شهرهای مورد نظر گفتگو کنند و در صورت آمادگی شهرداریها مراتب را به سازمان سینمایی منعکس کنند.

خوشبختانه طرح احداث پردیس سینمایی امید با استقبال کم‌نظیر شهرداریها مواجه شد و این امر موجب شد تا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های وزارت کشور مبادله کنیم و بر اساس این تفاهم‌نامه چنانچه هر شهرداری مجری طرح پردیس سینمایی امید شهر منتخب شود تا مبلغ 500 میلیون تومان توسط سازمان شهرداریها پرداخت شود و سازمان سینمایی هم علاوه بر هزینه تهیه نقشه و طراحی سازه مبلغ 700 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت نماید.

قرار بر این شد که شهردارها در پارک اصلی شهر برای احداث سالن سینما زمینی را در نظر بگیرند تا استقبال بهتری هم بشود، ضمنا باید معماری‌های سینمایی این شهرها نسبتی با فضا و معماری شهری داشته باشد و فضای پارک را هم از بین نبرد.

تاکنون در خصوص 15 شهر در 15 استان کشور تفاهم‌نامه با شهرداری‌ها مبادله شده است که اطلاعات تفصیلی آن به‌شرح جدول پیوست است و بر این اساس 15 پردیس سینمایی با 50 سالن نمایش فیلم احداث خواهد شد.

در استان هرمزگان شهر میناب با سه سالن، استان خراسان‌رضوی شهر تربت‌حیدریه 3 سالن، خراسان‌جنوبی شهر طبس با سه سالن، استان اردبیل شهر خلخال با 3 سالن، کرمان شهر بم با 3 سالن، استان مرکزی شهر ساوه با 5 سالن، استان فارس با شهر مروشدت با 3 سالن، کهگیلویه و بویراحمد شهر یاسوج با 5 سالن و چهارمحال و بختیاری شهر سامان با 3 سالن به ناوگان سینمایی کشور اضافه خواهند شد. در مجموع 15 شهر در 15 استان دارای 50 سالن سینما ذیل پروژه شهر امید قرار گرفتند. این شهرها باتوجه به جمعیت قابل توجه و تعداد زیاد دانشجو و قشر فرهیخته می‌توانند به میزان فروش و بالارفتن تماشاگر سینما کمک شایانی کنند که در نهایت به مسئله مهم عدالت فرهنگی منتج شود.

در مورد پردیس سینمایی امید شهر ایلام شهردار 4 سالن انتخاب کرد و مراسم کلنگ‌زنی را انجام دادیم و الآن هم در مرحله اجرا است. امیدواریم تا پایان امسال و در دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. پردیس‌های دیگر هم 2 یا 3 سالن شهردارها انتخاب کردند و نقشه‌های آن تهیه شد و در مرحله انتخاب پیمان‌کار است. در شهر اندیمشک شهرداری بهره‌برداری این شهر را برای 25 سال به بخش خصوصی واگذار کرده و بخش خصوصی با منابعی که در اختیار دارد و با حمایت‌هایی که از ما دارد در حال احداث است. پیش‌بینی ما هم این است که این پردیس بتواند زودتر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

ارسال نظرات