خبرهای داغ:
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم گفت: تثبیت صلح جویی و عدالت خواهی تنها با التزام به باورهای دینی و ارزش‌های انسانی ممکن است.
کد خبر: ۹۱۷۰۰۹۲
|
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم با موضوع «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» گفت: خرسندم که این فرصت بسیار مغتنم فراهم آمد که دور دوم گفت‌وگو با اندیشمندان هندی را در تهران و در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار کنیم. این سازمان و شورای روابط فرهنگی هند به دنبال توافقی که در سال ۱۳۹۵ در تهران و در حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هند امضا کردند، پایه‌گذار گفت‌وگوهای دینی ارزشمندی بین اندیشمندان و رهبران مسلمان از ایران و آیین هندوئیزم از هندوستان شدند.

 

وی ادامه داد: اجلاس اول گفت‌وگوی دینی تحت عنوان «معنویت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» در سال ۲۰۱۷ میلادی در دهلی‌نو انجام شد که بسیار موفقیت آمیز بود و شناخت خوبی را بین طرفین از یکدیگر ایجاد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: انسان، عاشق کمال است اما در درون او خصلت‌هایی وجود دارد که او را در تشخیص کمال دچار اشتباه می‌کند. خصلت‌هایی چون خود برتر بینی و خواهش‌های نفسانی و شهوانی سبب می‌گردد تا نتواند کمال حقیقی را در یابد. وظیفه ادیان این است که این خصلت‌ها را کنترل کند تا مانع تشخیص حقیقت کمال را نداشته باشند.

وی همچنین، بیان کرد: قوه تشخیص انسان براساس توهمات و تخیلات ناصحیح به انحراف کشیده می‌شود و به همین دلیل گاه شخصیت‌های بزرگ علمی نیز در این تشخیص به بیراهه می‌روند و دچار اشتباهاتی می‌شوند که برای دیگران فهم چنین خطایی بسیار مشکل است.

ابراهیمی‌ترکمان تأکید کرد: صلح و عدالت نیز از زمره همین کمالات است. انسان پاک و پایبند اخلاق به صورت طبیعی به عدالت و صلح گرایش دارد، از همین رو هیچ گاه در باره خود بی عدالتی و خشونت را نمی‌پذیرد اما به دلیل رشد رذیلت‌های اخلاقی، هاله‌ای بر دور عقل و خرد او به جا می‌آورد تا نتواند صلح و عدالت را برای دیگران به رسمیت بشناسد تا جایی که خودش از صلح و عدالت منتفع شود آن را خوب شمرده و اگر خودش از صلح و عدالت متضرر شود، آن را شر می‌پندارد.

وی در ادامه سخنانش، افزود: تثبیت صلح جویی و عدالت خواهی تنها با التزام به باورهای دینی و ارزش‌های انسانی ممکن است و توقف در ظواهر آموزه‎‌های دینی، پوسته‌ای را پدید می‌آورد که فاقد هسته است و جز هدایت انسان به سمت انجام مراسم و تشریفات دینی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

ابراهیمی‌ترکمان گفت: التزام عملی به این معنی است که فرد دین دار به آنچه که دین از او خواسته، عمل کند و عمل همواره فرع بر باور است و جنس باور از جنس عمل و آگاهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: روشن است که دانش و دانستن فقط بخشی از راه رسیدن به کمال است نه تمام آن. به همین دلیل گاه در بین دانشمندان نیز که به حقیقت مسئله آگاهی دارد و عمل منتهی به کمال پدید نمی‌آید. امام علی (ع) می‌فرماید: چه بسیار عالمی که جهل او، او را به نابودی می‌کشاند و علم او، هیچ سودی برای او نخواهد داشت.

وی افزود: صلح و عدالت، کمال است و دستیابی به کمال نه تنها به علم و آگاهی نیاز دارد بلکه باید حرکت به سوی کمال انجام شودو امروز در کنار فقر دانشی نیست بلکه فقر حرکتی است، حرکت و جزء با التزام به عمل و علم و آگاهی ممکن نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: بنده در این چند دقیقه کلیاتی در باب صلح و عدالت و رابطه آنها با یکدیگر و موانع و شرایط تحقق این دو مؤلفه و نیاز مهم جامعه بشری را ذکر کردم و مطمنا اساتید معزز، در مقالات خود به خوبی به تشریح موضوع خواهند پرداخت و نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها حاصل خواهد شد.

بنابر اعلام این خبر، دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم در روز دوشنبه (۴ شهریورماه) با همکاری مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود. هیأت هفت نفره اساتید هندوئیزم در طول اقامت خود در جمهوری اسلامی ایران و در حاشیه برنامه اصلی از چندین مرکز علمی فرهنگی کشورمان بازدید و با تنی چند از اساتید کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها