خبرهای داغ:
با وخیم‌تر شدن شرایط راهبردی پیرامون ارتش رژیم صهیونیستی، خودکشی و مشکلات روانی نیز در میان نظامیان ارتش افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۱۷۲۷۷۸
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص اوضاع روانی ارتش رژیم صهیونیستی نتایج فاجعه‌باری را برای جامعه صهیونیستی به دنبال داشته و نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل از نقش نیروهای نظامی و فقدان روحیه مبارزاتی و توهین و بی‌مبالاتی فرماندهان نظامی رنج می‌برد. در این شرایط نیروهای نظامی با الحاق به نیروی زمینی به ویژه بخش زرهی مخالفت می‌کنند و بسیاری از جوانان نیز خدمت در ارتش اسرائیل را نمی‌پذیرند. پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از نظامیان شرکتت کننده در جنگ‌های سال 2006 و 2014 دچار بیماری‌های روانی شده‌اند. ارتش اسرائیل طی دو دهه گذشته تلاش زیادی را برای دور کردن شبح ترس و وحشت از ارتش به کار گرفته و سعی کرده نظامیان را از احساس خطر و ترس از توانمندی‌های مقاومت در لبنان و فلسطین دور کند و آموزش‌های لازم را به آنها و غیر نظامیان بدهد، اما به نظر می‌رسد در این زمینه شکست خورده است.

سخنگوی بخش بهداشت روانی ارتش رژیم صهیونیستی در این زمینه می‌گوید که بخش قابل توجه نظامیانی که از خدمت نظامی کنار می‌روند، در نتیجه ترس از جنگ این کار را انجام می‌دهند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز می‌نویسد که صدها نفر از نظامیان اسرائیلی که دچار شوک شده‌اند، برای مداوای روانی، مبارزات و آموزش‌ها را کنار گذاشته اند. بر اساس آماری که رئیس بخش بهداشت در ارتش اسرائیل در برابر کیسیون فرعی بهداشت روانی در کنیست اسرائیل ارائه می‌دهد، تعداد نظامیان اسرائیلی که خدمات بهداشت روانی دریافت کرده‌اند، طی ده سال اخیر سه برابر شده است. وی در عین حال به آمار دقیق از این نظامیان اشاره‌ای نکرده است.

    این در حالی است که بسیاری از اعضای کمیسون بهداشت روانی کنیست درباره بردن سلاح‌های ارتش به منزل نظامیان هشدار داده و می‌گویند که ممکن است نظامیان از این سلاح‌ها در خودکشی یا انجام جنایت‌های مختلف استفاده کنند .

در همین رابطه روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که تعداد 86 نفر از نظامیان اسرائیل خدمت در بخش زرهی نیروی زمینی را رد کرده و به جای آن ترجیح دادند از دستور فرماندهان سرپیچی کرده و به زندان بروند. این موضوع در پی فروپاشی اسطوره تانک مرکاوا در جنگ لبنان و غزه به وقوع پیوسته است.

در همین رابطه گابی اشکنازی رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی از پدیده افزایش فرار از خدمت نظامی هشدار داده و گفته است که اگر اوضاع به همین روال باشد، تنها تعداد بسیار کمی از اسرائیلی‌ها به ارتش می‌پیوندند. هاآرتص در سال 2010 پیش بینی کرده بود که در سال 2019 یک چهارم اسرائیلی‌ها از خدمت سربازی فرار می‌کنند. بخش آمار و نیروی انسانی ارتش در سال 2019 اعلام کرد که 12600 صهیونیست به دلیل فرار از خدمت سربازی به آموزش های دینی یا راهکارهای دیگر فرار از خدمت سربازی پرداخته‌اند.

جوانان دختر و پسر رژیم صهیونیستی در سن 18 سالگی باید برای انجام خدمت سربازی ثبت‌نام کنند، مگر اینکه بنا به دلایل دینی اعلام کنند که نمی‌توانند وارد ارتش شوند.

بر اساس گزارش سخنگوی ارتش اسرائیل 12 درصد از مجموع کسانی که وارد ارتش می‌شوند، در سال اول از آن جدا می‌شوند که 60 درصد این اقدام را به علت مشکلات روانی انجام می‌دهند. این در حالی است که 23 درصد از مردان و 40 درصد از زنان صهیونیستی نیز به دلایل روحی و روانی از ارتش فرار می‌کنند.

پدیده خودکشی در ارتش

خودکشی در ارتش رژیم صهیونیستی موضوعی مهم و حساس به شمار می‌رود. فرماندهان ارتش در ابتدا تلاش می‌کردند این پدیده را کتمان کنند و آن را رسما اعلام نکند، اما کار به جایی رسیده که مخفی نگه داشتن آن غیر ممکن شد. تعداد نظامیانی که طی 10 سال گذشته خودکشی کرده‌اند، بالغ بر 237 نظامی است که بیش از نظامیانی است که در جنگ‌ها به هلاکت رسیده‌اند. آمارهای رسمی اسرائیلی نشان می‌دهد بیشتر کسانی که خودکشی می‌کنند، جزو افرادی نیستند که نام آنها جزو بیماران روانی قرار گرفته است و پیش از این نیز عوارضی از اقدام احتمالی آنها برای خودکشی به ثبت نرسیده است. بر اساس گزارش‌های موجود بیشتر پدیده‌های خودکشی مربوط به مهاجران جدیدی است که نتوانستند با محیط سرزمین‌های اشغالی همزیستی داشته باشند.

سازمان‌های حقوقی و جامعه مدنی صهیونیستی اعلام می‌کند که آمارهای مربوط به میزان خودکشی نظامیان صهیونیستی یکی از مسائل محرمانه نظامی در اسرائیل به شمار می‌رود و دسترسی به اطلاعات دقیق و درست در این رابطه به ویژه در 10 سال گذشته دشوار است. ألون وینوگراد مدیرکل «جنبش به سمت ‌آزادی برای دسترسی به اطلاعات» می گوید که ارتش اسرائیل از افشای نام یگان‌هایی که سربازان آنها خودکشی می‌کنند، خودداری می‌کند.

با این وجود گفته شده است که طی سالهای اخیر دست کم 51 نظامی در میان یگان‌های غیر مبارزاتی و 37 نظامی در میان یگان‌های مبارزاتی خودکشی کرده‌اند و 22 نظامی نیز در یگان‌های پشتیبانی خودکشی کرده‌اند.

با این وجود ارتش اسرائیل اعلام کرد که در سال 2016 افزایش ملموسی در خودکشی نظامیان صهیونیستی به وجود آمده است، علاوه بر اینکه تعداد تلفات و زخمی‌های افسران و نظامیان اسرائیل در جریان مانورهای نظامی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. روزنامه صهیونیستی معاریو در این رابطه به نقل از بیانیه‌های ارتش در سال 2016 گزارش می‌دهد که بیشتر نظامیان خودکشی کرده، زن هستند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که تعداد نظامیان خودکشی کرده طی 10 سال گذشته به رقم 237 نظامی رسیده است که این آمار از تعداد کشته شده‌های ارتش در میدان‌های جنگ بیشتر است، این در حالی است که تردیدهای جدی نسبت به واقعی بودن این آمار مطرح است و محافل مستقل صهیونیستی این آمار را بسیار بالاتر ذکر می‌کنند.

بیماری‌های روانی در میان عناصر ارتش

بیماری های روانی در میان عناصر ارتش نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. لیئا شلاف رئیس بخش مداوای روانی در نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی درباره افزایش قابل ملاحظه بیماری‌های روانی در میان نظامیان اسرائیلی هشدار داده و گفت که این موضوع باعث کاهش کیفیت خدمات به آنها شده است. وی توضیح می‌دهد که در نتیجه خدمات ضعیف به این نظامیان، تعدادی از آنها در نتیجه بدتر شدن وضعیت روانی خود، اقدام به انجام خشونت‌های مختلف ضد پزشکان می‌کنند.

همچنین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که از هر 6 نظامی مرد و 15 نظامی زن یک نفر خدمت خود در ارتش را به پایان نمی‌رسانند، بلکه خواستار خروج زودهنگام از ارتش می‌شوند.

روزنامه هاآرتص در این رابطه می‌نویسد که در سال 2017 میلادی بالغ بر 47 هزار جلسه روان درمانی میان نظامی و افسران خدمات روانی برگزار شده که نسبت به سال 2013 میلادی 2500 جلسه افزایش پیدا کرده است.

همچنین بر اساس گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، طی سال 2014 میلادی 6711 شکایت ضد افسران ارتش صادر شده که آنها را به بدرفتاری با زیردستان متهم می‌کند. در سالهای بعد تعداد این شکایت‌ها افزایش پیدا کرده است.

یک گزارش صهیونیستی دیگر نقل می‌کند که در جریان جنگ غزه 350 نظامی اسرائیلی برای مداوا نیازمند خدمات روانشناختی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم بوده است.

همچنین روزنامه هاآرتص گزارش داد که در جریان تحقیقات صورت گرفته از 3 نفر از نظامیان گردان جفعاتی، ‌مشخص شد که آنها به علت حضور در عملیات زمینی نوار غزه خودکشی کرده‌اند.

افسران خدمات بهداشت روانی اسرائیل اذعان می‌کنند که بیشترین تلفات موجود در ارتش اسرائیل در سال 2016 در زمینه خودکشی نظامیان رقم خورده است.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در تبیین علل افزایش مشکلات اجتماعی در ارتش می‌گوید که روحیه شکست در میان اسرائیلی‌ها ریشه دوانده است.

یوسف شابیرا وزیر سابق صهیونیستی درباره معادلات مکرری که از سوی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان مطرح شده، می‌گوید که نصرالله به خوبی می‌داند که جوانان اسرائیلی به دنبال لذت بردن از زندگی هستند و نمی‌خواهند خود را برای تحقق رویای اسرائیل بزرگ به درد سر بیندازند. نصرالله به خوبی از روند تحولات در اسرائیل اطلاع دارد و تصمیمات خود را بر اساس واقع‌گرایی اتخاذ می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها