نماینده ایلام در مجلس گفت: هرچند اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل نکردند، اما از ایران خواهش می‌کردند که در توافق بماند، از این‌رو شروع به کاهش تعهداتمان به صورت گام به گام کردیم.
کد خبر: ۹۱۷۲۹۵۴
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، سلام امینی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران در مقابله با بد عهدی‌های اروپایی‌ها، اظهارداشت: ما تا جایی که امکان داشت با طرف‌های مذاکره در قالب برجام همراهی کردیم اما ترامپ یک سال قبل این توافقنامه را ترک کرد و پیرو آن نیز اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل نکردند.

وی افزود: ما هم مطابق برجام و طبق تعهدات طرفین گام‌های اول و دوم را برداشتیم و نهایتاً بعد از اینکه دیدیم اروپایی‌ها هیچ عکس‌العملی نداشتند و حتی اینستکس را هم پاسخگو نبودند ناچار شدیم که گام سوم کاهش تعهدات را برداریم، در این راستا دولت نیز کار درستی کرد و من اقدام دولت را تحسین می‌کنم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قالب مذاکره این است که یک امتیاز بگیرید و یک امتیازی بدهید، در آن زمان به خاطر اینکه تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم کارمان را انجام دهیم محدودیت‌هایی از نظر هسته‌ای برای ما به وجود آمد و قرار بود که این محدودیت‌ها طی 15-10 سال برطرف شود و ما هم به شکل عادی مانند کشورهایی که از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده می‌کنند ما نیز استفاده کنیم.

امینی گفت: از ابتدا هم مراجع عظام تقلید، مقام معظم رهبری و مسؤولان کشورمان اعلام کردند که ما کارکرد نظامی انرژی هسته‌ای را قبول نداریم و به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم بلکه دنبال کارکرد صلح‌آمیز هسته‌ای بودیم و هستیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اروپایی‌ها و غربی‌ها از نظر خودشان یکسری ابهاماتی داشتند که ما سعی کردیم که روشنگری کنیم و آنها هم در قالب برجام پذیرفتند اما با آمدن ترامپ، آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اما خواهش می‌کردند که در برجام بمانیم، اما ما پایبند به تعهدات برجام نماندیم و مجبور شدیم وقتی که آنها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، ما هم گام به گام تعهدات خودمان را کاهش دهیم.

وی افزود: هر کشوری که رابطه درست با ما داشته باشد، ما نیز رابطه خوبی با آن داریم. اما با حرف و مذاکره که نمی‌شود مسائل و مشکلات را برطرف کرد. بعد از خروج ترامپ از برجام، فشار آنها بیشتر شد و اروپایی‌ها نیز نتوانستند کاری انجام دهند نهایتاً آقای رئیس جمهور اعلام کردند که ما گام سوم را بر می‌داریم و کار درستی هم کردند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: ما بهانه‌ای برای ماندن در برجام نداریم اما چارچوب برجام را همچنان قبول داریم. اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند ما همچنان در برجام می‌مانیم و در غیر این صورت برنامه هسته‌ای خودمان را جلو می‌بریم.

ارسال نظرات