برندسازی چیزی فراتر از مزرعه و محصولات کشاورزی است، این استراتژی مهم باعث شکلگیری درک مشتری از تولیدکنندگان میشود. علاوه بر این، یک هویت شناخته شده و دارای برند، میتواند منجر به بروز حس غرور در افراد تولیدکننده شود. از طرف دیگر مشتری باور دارد که محصولات دارای برند، قابل اعتمادتر بوده و کیفیت بالاتری نسبت به محصولات فاقد برند دارند.
توجه نکردن به آینده و صرفا توجه به درآمدهای آنی ناشی از کمبودهای موجود در بازار ممکن است بتواند در کوتاه مدت درآمدی برای ما ایجاد کند اما در بلندمدت، زیانی که از نبود اعتمادی که نسبت به مصرف محصولات به وجود آمده به مراتب از درآمدی آنی بیشتر خواهد شد.
صادرات محصولات کشاورزی به خارج کشور ارزآوری خوبی را به همراه دارد به طور مثال عراق و دیگر کشورهای همسایه، کشورهایی مستعد برای دریافت محصولات کشاورزی ایران هستند که ارسال محصولات به این کشورها هم در مقایسه با کشورهای دیگر کمهزینه است و هم اینکه این کشورها توان زیادی برای دریافت محصولات کشاورزی ما را دارد.
استان هرمزگان و به خصوص شهرستان رودان با سطح زیر کشت بالا در محصولات کشاورزی، صیفی جات، گلخانه و باغات متعدد، ظرفیتی مهم برای توسعه صادارات غیر نفتی دارد.
شهرستان رودان نزدیک به۵۰ درصد تولید لیموترش کشور و دو درصد تولید در جهان را به خود اختصاص داده که معرفی این محصول میتواند نقش عمدهای در اشتغال و اقتصاد شهرستان و استان داشته باشد اما کمتر شاهد برندسازی این محصول خاص شهرستان و دیگر محصولات کشاورزی در کشور و صادرات خارج هستیم و اکثر محصولات به صورت فله ای و عمده روانه بازار می شود.
بادمجان،فلفل، کدو، گوجه فرنگی و خرما از جمله محصولات کشاورزی تولید شده رودان هستند که ظرفیت برندسازی به اسم شهرستان و صادرات به خارج کشور را دارند.
صادرات ۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی رودان در۶ماهه اول سال/ برند سازی محصولات کشاورزی رودان ضروری است
مصطفی غلامپور فرماندار رودان در جلسه کارگروه صادارت غیرنفتی شهرستان با بیان اینکه طی شش ماه اول سال جاری رودان ۵ میلیون دلار صادارات محصولات کشاورزی را داشته است بر لزوم برند سازی محصولات کشاورزی این شهرستان تاکید کرد.
فرماندار رودان افزود: امروز کشورهای قطر، عراق، عمان و اوراسیا می توانند نقش بسزایی در توسعه صادرات این منطقه را داشته باشند و باید زمینه های این ارتباط و مسیرهای صادارات محصولات کشاورزی شهرستان به این کشورها ایجاد شود.
غلامپور بازار یابی را مهم ترین اصل در صادرات عنوان کرد و ادامه داد: کارهای انجام شده در صادرات محصولات کشاورزی این شهرستان ناکافی است و باید با شناسایی مقتضیات زمانی و نیازمندی های بازارهای کشورهای مختلف بهترین نوع صادرات را رقم زد و همچنین گام های اساسی برای برند سازی و تجاری سازی محصولات شهرستان برداریم.
وی خاطرنشان کرد: زمینه های برقراری ارتباط با رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای قطر و عراق فراهم شده است و می توان راه توسعه صادرات محصولات شهرستان را ارتقاء بخشید.