ارجونی گفت: برخی از افراد در زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان در سطح کشور فعالیت می کنند و به اعتقاد بنده، آنان هم بسیجی هستند، چرا که وقت و انرژی شان را صرف خدمت به مردم و انقلاب اسلامی می کنند
کد خبر: ۹۱۹۳۲۷۶
|
۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

به گزارش اختصاصی بسیج، بسیج در همه عرصه ها فعال است و ابعاد آن فقط مربوط به دوران دفاع مقدس و نقش امنیتی نیست بلکه به مرور زمان، در سایر رشته ها و موضوعات ورود پیدا کرد و اثرگذاری زیادی داشته است. در این شرایط جنگ اقتصادی که دشمن برای کشورمان به راه انداخته است، فقط روحیه بسیجی و فرهنگ بسیجی می تواند علاج کشور باشد. به بیان ساده می توان گفت که بسیجی یعنی خدمت به مردم کشور و کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند، هم وفاداری شان را به انقلاب اسلامی به اثبات رسانده اند و هم اینکه نزد خداوند عزت و شرف دارند. سازمان بسیج مداحان هم از سال ۸۸  در کنار سایر اقشار مقاومت بسیج فعالیت خود را آغاز کرده است. هریک از اقشار بسیج با اهداف متفاوتی در سطح استانها راه اندازی شده اند، که از مهم ترین اهداف تشکیل بسیج مداحان می توان به توسعه فرهنگ و تفکر بسیجی، تقویت آمادگی همه جانبه برای دفاع از انقلاب و آرمان‌های نظام، اجرای تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب، جذب و آموزش مداحان برای تحقق بسیج چند میلیونی، ارتقای معرفت دینی و مبارزه با جریان‌های افراطی اشاره کرد. بالغ بر 789 شهید مداح در دقاع مقدس، دفاع از حرم، دفاع از وطن تقدیم انقلاب اسلامی شده است و حدود ۴۰ هزار بسیجی مداح عضو سازمان بسیج مداحان کشور هستند. با "یوسف ارجونی" مسئول سازمان بسیج مداحان به گفتگو نشسته ایم تا از برنامه های این سازمان در هفته بسیج و در طول سال برایمان بگوید.

چند مداح در سطح کشور داریم؟

طبق آمار رسمی بیش از ۱۵۰ هزار مداح در کشور داریم که آمار غیررسمی دو برابر این مقدار تخمین زده می‌شود. رهبر معظم انقلاب در سال 97 در جمع مداحان تاکید داشتند که مواظب تفرقه‌های دشمن باشیم و حرف تفرقه‌انگیز در مراسم و عزاداری‌ها نزنیم چرا که دشمن همواره در حال تخریب اسلام و خواستار تخریب محرم و عاشوراست و فشارهای روانی و تبلیغات سوء علیه محرم و عاشورا هر چه که به این ماه عزا نزدیکتر می‌شویم، بیشتر می‌شود.

برنامه های سازمان بسیج مداحان در هفته بسیج چیست؟

در روز جمعه یک آذر، دعای ندبه در حسینیه شهدای بسیج با سخنرانی استاد پناهیان و مداحی کربلایی طاهریان برگزار شد و در این روز، شاهد برگزاری این دعا در سراسر کشور توسط سازمان بسیج مداحان استانها هم بودیم. ما در این سال، با موضوع 40 ساله شدن تاسیس بسیج مستضفعین هستیم و در جهت برگزاری کنگره شهدای مداحان در سراسر کشور اقدام می کنیم. در طول هفته بسیج، نمایشگاهی از فعالیت های سازمان بسیج مستضعفین برپا شده است و با توجه به اینکه 789 شهید مداح در سراسر کشور داریم، علاوه بر برگزاری یادواره شهدای مداح، شاهد دیدار با خانواده شهدا و جانبازان مداح  و غبارروبی مزار شهدا در طول هفته بسیج در سراسر کشور هستیم.

چقدر فعالیت هایتان را در راستای عمل به فرمایشان رهبرمعظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نزدیکتر کرده اید؟

4 دهه از تاسیس بسیج مستضعفین می گذرد و در حال حاضر، مهمترین هدف بسیج در راستای تحقق بخشی به فرمایشات امام خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و با توجه به اینکه تاکید امام خامنه ای بر مدیریت کشور توسط جوانان است، ما باید حرکتمان به سمت حمایت بیشتر از جوانان کشورمان باشد و از این طریق بتوانیم به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم. حضرت آقا فرموده اند که مسئولیت ها را به جوانان واگذار کنید و ما باید تلاش کنیم که از نیروی جوان کشورمان در اداره کردن بسیاری از کارها، بهره ببریم و این به منزله این نیست که پیشکسوتان را به فراموشی بسپاریم، بلکه می توانیم از تجربیات این گروه در هئیت های اندیشه ورز استفاده کنیم. تفکر بسیج برگرفته از تفکر الهی است که طبق این تفکر در هر عرصه ای که به آن نیاز باشد، حضور پیدا می کند و هدف بسیج مداحان هدفی والا و در یک نگاه کلان،گفتمان انقلاب است و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در واقع اعلام جهاد رهبری است،که مخاطب اصلی آن جوانان هستند.

مداحان در دوران دفاع مقدس چه نقشی ایفا نمودند؟

مداحان هم همچون رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس نقش و حضور فعالی داشتند که می توانیم به اثرگذاری مداحی های حاج منصور ارضی و حاج آهنگران و... اشاره کنیم. در حال حاضر وقتی حرفی از دوران دفاع مقدس به میان می آید، ذهن انسان به سمت عزاداری ها، مناجات ها و مداحی های رزمندگان در دوران دفاع مقدس خطور پیدا می کند و این نشان می دهد که مداحی در دوران دفاع مقدس باعث ایجاد شور، نشاط و هیجان معنوی در میان رزمندگان می شد و همه عملیات ها به نام ائمه(ع) بود و قبل از شروع هر عملیات، مراسمات روضه خوانی و حماسی در جبهه ها برگزار می شد که باعث تقویت روحیه رزمندگان در مقابله با دشمن می شد.

 

به نظر شما بسیجی بودن یعنی فقط ثبت نام در پایگاه های بسیج محلات؟

برخی از افراد هستند که در زمینه های مختلفی مثل ایجاد اشتغال برای جوانان در سطح کشور فعالیت می کنند و به اعتقاد بنده، آنان هم بسیجی هستند، چرا که وقت و انرژی شان را صرف خدمت به مردم و انقلاب اسلامی می کنند. رهبرمعظم انقلاب اسلامی هم بارها تاکید نموده اند که بسیجی بودن فقط به داشتن کارت بسیج نیست، بلکه بسیجی به تفکر و اقدامی است که در راستای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم انجام می شود. شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به واسطه فرهنگ بسیج و دوران دفاع مقدس بود که جانشان را در کف دست گذاشتند و برای حراست از اسلام و قرآن کریم، جانشان را تقدیم نمودند.

بسیج چه نقش هایی تا به امروز ایفا نموده است؟

نباید بسیج را فقط در ابعاد امنیتی و ارشاد دید، چرا که بسیج بسیار فراتر از این موضوعات است. یقینا بسیج از آغاز دوران انقلاب اسلامی، نقش خوبی را در تمام ابعاد در کشور ایفا نموده است و تلاش کرده است که همیشه در کنار مردم باشد و از گذشته در ارتباط با جامعه، نقش مثبتی داشته است. نقش بسیج در دوران دفاع مقدس بر هیچ کسی پوشیده نیست و واقعا اثرگذار واقع شد اما در حال حاضر هم می توان از نقش بسیج در حوزه های فرهنگی، ورزشی و فضای مجازی و... بهره برد. یقینا اگر بسیج در عرصه ورزشی خوب بدرخشد، به دلیل اینکه جوانان بسیاری در جامعه ما عاشق ورزش هستند، بسیج می تواند از طریق ورزش آنان را جذب نماید  و فرهنگ بسیج را به نسل امروزی بشناساند و این همان چیزی است که دشمن از آن هراس دارد.

به موضوع فضای مجازی اشاره کردید. بسیج در این زمینه چگونه می تواند در مقابله با تهاجم فرهنگی و رسانه ای دشمن مقابله کند؟

 در حال حاضر، فضای مجازی به یک میدانی برای دشمن تبدیل شده است تا محتوا و خوراک ناسالم تحویل جوانان کشورمان دهد و با سیاه نمایی، طوری القا کند که انقلاب اسلامی و بسیج نتوانستند به کشور خدمت کنند و این در حالی است که فضای مجازی، جوانان زیادی را جذب خود نموده است و بسیج می تواند از این فضا، در جهت ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی استفاده کند و در این زمینه نقش اثرگذاری داشته باشد تا باعث خنثی شدن توطئه های دشمن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گردد. سفرهای راهیان نور هم از جمله فعالیت های خالصانه بسیج و سپاه است که هر ساله در حال توسعه است و از این طریق فرهنگ دفاع مقدس به نسل های امروزی منتقل می شود و از طریق فضای مجازی می توان جوانان زیادی را برای سفر به اردوهای راهیان نور تشویق نمود.

 

ارسال نظرات