فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج در گفتگوی تفصیلی با «بسیج»:
سردار سلیمانی با اشاره به اینکه محرومیت زدائی سیره شهدا بوده است ، گفت، این اتفاق مبارکی است که موجب زیارت با معرفت زائرین راهیان نور خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۹۳۲۹۹
|
۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، اردوهای راهیان نور یکی از اثرگذارترین برنامه های فرهنگی کشور است که باعث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و خاطرات دوران دفاع مقدس در میان نسل های امروزی می شود و مردم و بسیجیان در برگزاری این اردوها نقش اثرگذاری ایفا نموده اند. امام خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی بارها با حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، راهیان نور را سفر با برکتی برشمردند و تاکید نموده اند  که از برگزاری این سفرها خرسند هستند. سال گذشته 7 میلیون زائر راهیان نور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استانهای خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، بوشهر و هرمزگان شرکت داشته اند اما ماموریت سازمان اردویی،راهیان نور و گردشگری بسیج فقط در برگزاری اردوهای راهیان نور خلاصه نمی شود و می توانیم به نقش این سازمان در حضور گسترده بسیجیان در اردوهای زیارتی و سیاحتی، کمک رسانی به مردم سیل زده کشور، محرومیت زدایی و ارائه خدمات اجتماعی به مردم محروم، برگزاری نمایش بازسازی غدیرخم، ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی و... اشاره کنیم که عمدتا توسط بسیج صورت گرفته است. این بار با سردار یعقوب سلیمانی مسئول سازمان اردویی،راهیان نور و گردشگری بسیج و همچنین فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج همکلام شدیم تا از نقش آفرینی بسیج و عملیات فرهنگی راهیان نور در عرصه خدمت رسانی به مردم برایمان بگوید.

بسیج در برگزاری اردوهای راهیان نور، اجرای طرح محرومیت زدایی، خدمت به زائران اربعین حسینی پیشگام است/ سپاه و بسیج در خدمت مردم هستند

بسیجیان چه نقشی در برگزاری اردوهای راهیان نور ایفا می کنند؟

اردوهای راهیان نور یکی از سفرهایی است که باعث آشناسازی نسل جوان امروزی با سیره شهدا می شود و بسیج، خط مقدم برگزاری این اردوهای معنوی است و همانگونه که در دوران دفاع مقدس شاهد حضور گروه های مردمی و بسیجی در خط مقدم جبهه ها برای ایستادگی در مقابل رژیم بعث عراق بودیم، امروز نیز گروه های مردمی و بسیج، حضور فعالی در برگزاری اردوهای راهیان نور دارند. همه ساله تعداد زیادی از بسیجیان و مردم عزیز کشورمان با ثبت نام در سامانه خادمان شهدا، داوطلبانه و رایگان در یادمان های دفاع مقدس جهت خدمت به زائران راهیان نور، حضور پیدا می کنند. در طول این چند سال، قریب به 85 هزار خادم الشهدا داوطلبانه در سامانه ثبت نام خادمین شهدا، نامنویسی نموده اند و همه ساله قریب به 15 هزار نفر از این عزیزان در اردوگاه های راهیان نور و یادمان های دفاع مقدس بکارگیری می شوند.

راهیان نور، بهترین گنجینه دفاع مقدس

اردوهای راهیان نور در هفت استان کشور انجام می‌شود که طبق آخرین آمار، سال گذشته بیش از 7 میلیون نفر از یادمان ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید داشته اند و همه ساله به کمیت و کیفیت این اردوها افزوده می شود. نباید از حق گذشت که حضور امام خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس و دیدارشان با زائران کاروان های راهیان نور و سخنرانی در خصوص اهمیت سفرهای راهیان نور نشان دهنده توجه ایشان به مقوله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان جوانان است و امام خامنه ای، راهیان نور را بهترین فناوری در جهت استخراج گنجینه دفاع مقدس توصیف نموده اند. جوانان و نوجوانان عمده ترین گروه سنی شرکت کننده در اردوهای راهیان نور هستند و در طول این سفرمعنوی، رزمایش های فرهنگی-بصیرتی با موضوع دفاع مقدس در استانهای کردستان، کرمانشاه،آذربایجان غربی و خوزستان برگزار می شود که این نمایش ها، اثرات خاصی در میان زائران راهیان نور داشته است. می توان گفت که بسیجیان هم در برگزاری اردوهای راهیان نور نقش عمده ای دارند و هم به عنوان خادم الشهدا، نقش ویژه ای در خدمات رسانی به زائران راهیان نور ایفا می نمایند.

نقش آفرینی بسیج در عرصه های خدمت و محرومیت زدایی

آیا فعالیت های قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج فقط در موضوع اردوهای راهیان نور است؟

خبر. سالانه تعداد زیادی از بسیجیان در برنامه های اردویی شرکت می کنند که شامل حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس 7 استان میزبان راهیان نور، اردوهای زیارتی در شهر مقدس مشهد و قم، اردوهای تفریحی در استان های مازندران، همدان، گیلان و...است اما یکی دیگر از فعالیت های قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج را می توان در خدمات رسانی به مناطق محروم کشور دانست که عمدتا توسط بسیجیان صورت می گیرد.  در راستای عمل به تدابیر رهبر معظم انقلاب  و  بیانیه گام دوم انقلاب، کاروان های راهیان نور را وارد عرصه های خدمت و محرومیت زدایی نمودیم چرا که یکی از انتظارات و مطالبه های معظم له نحوه تاثیر راهیان نور بر جغرافیای مناطق مورد هدف است؛ از این رو با برنامه ریزی و جلسات منظم تلاش شده به این تدبیر از طریق خدمت رسانی به محرومین، جامعه عمل پوشیده شود.

از چند سال گذشته، موضوع ارائه خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی توسط بسیج در استان های میزبان راهیان نور در دست مطالعه بوده و از سال گذشته به صورت محدود آغاز شده و در سال جاری نیز به فضل الهی و عنایت شهیدان عزیز، شاهد توسعه کمی و کیفی آن بوده ایم و اعتقاد داریم هنوز از همه ظرفیت های راهیان نور در این راستا بهره برداری نشده است و بسیار امیدواریم با حضور هزاران بسیجی، ده ها هزار جوان خادم و عازم در شبکه انسانی راهیان نور، علاوه بر ادامه این جهاد فرهنگی، در جهاد سازندگی نیز ادامه دهنده راه رزمندگان دفاع مقدس باشیم.

 

این خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی توسط بسیجیان در اردوهای راهیان نور شکل می گیرد؟

بله. در راستای صحبت های گوهر بار امام خامنه ای در راستای لزوم ارائه خدمات اجتماعی در راهیان نور و مناطق محروم استان های میزبان راهیان نور؛ قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با همکاری بسیج سازندگی و بنیاد برکت در تلاش است تا سفرهای راهیان نور که به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صورت می گیرد را به سمت محرومیت زدایی هم سوق دهد.سالانه میلیون ها زائر راهیان نور و بسیجی با حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، با شهدا عهد و پیمان مجدد می بندند و باید تلاش شود که حرکت عظیم اردوهای راهیان نور باعث رونق اقتصادی در استان های میزبان شود. در گام اول، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در مناطق محروم استان خوزستان، تلاش برای محرومیت زدایی، بهسازی مدارس و مساجد فرسوده، ارائه خدمات بهداشتی به مردم مناطق محروم و ... از جمله اقداماتی است که قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج توسط بسیجیان در راستای محرومیت زدایی در استان خوزستان انجام داده است.

می توانید به جزئیات این طرح اشاره کنید؟

اهدای جهیزیه به نوعروسان خوزستانی، ارسال بسته های امکانات ورزشی و توانبخشی به مناطق محروم ، بازسازی و بهسازی ده ها منزل مسکونی اقشار کم برخوردار روستا ها و حاشیه شهرهای نزدیک اماکن راهیان نور که توسط خادمین جهادی راهیان نور و بسیجیان انجام شد، از جمله نمونه هایی در راستای تحقق فرمایشات حکیمانه معظم له بوده است. سال گذشته مسئولان اردویی بسیج استانهای اصفهان و قم در یک ابتکاری جالب، تعدادی از مردم مناطق محروم استان خوزستان را به استان های خود جهت انجام سفر زیارتی و سیاحتی اعزام نمودند و معتقدیم که چنین حرکت هایی که خدمت به مردم محروم استان خوزستان است، باید گسترش یابد و باید گفت که همه اقدامات و خدمات اجتماعی که در استان های میزبان راهیان نور صورت خواهد گرفت، به برکت برگزاری اردوهای راهیان نور است.

محرومیت زدایی در راهیان نور

در راهیان نور به دنبال اصل تعالی هستیم، از این رو خدمت و محرومیت زدائی که سیره شهدا نیز بوده اشاعه یافته و این اتفاق مبارکی است که موجب زیارت با معرفت زائرین راهیان نور خواهد شد. هدفگذاری خدمت در 2 استان از 7 استان میزبان کاروان های راهیان نور صورت گرفته است و با مشارکت همگانی خیرین و توان موسسات مردم نهاد و بسیجیان به استان های خوزستان و ایلام به عنوان مناطق هدف برای خدمت انتخاب شده که در سالهای آتی به سایر استان های میزبان تسری پیدا خواهد کرد. بهسازی و نوسازی منازل، تهیه سر پناه، بهینه سازی زیست محرومین، تهیه جهیزیه برای معسرین و سایر خدمات اجتماعی هدف گذاری شده از جمله برنامه های مورد توجه است.

مقام معظم رهبری از راهیان نور به عنوان فن آوری یاد کرده اند، از این جهت صرفا زیارت یادمان ها مورد هدف نیست بلکه تحول و نوآوری برای بهره گیری معنوی بیشتر و ایجاد آورده های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در این فن آوری ها منظور شده است.

تلاش داریم راهیان نور به طور جدی در عرصه خدمت وارد شده و با ارائه خدمات پزشکی، سلامت، ساخت خانه محرومین توسط بسیجیان و خادمان شهدا، بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه کنیم.

 

در سیل اخیر در کشورمان شاهد حضور بسیجیان در کمک رسانی به مردم استان های گلستان، لرستان و خوزستان بودیم. قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج چگونه توانست از ظرفیت بسیجیان در این زمینه بهره ببرد؟

با توجه به وقوع سیل در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان در فروردین 98، قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج طی اطلاعیه ای، از آمادگی کامل ستادهای راهیان نور سپاه های استانی و بسیجیان سراسر کشور برای امدادرسانی و کمک به کاهش پیامدها و آسیب های ناشی از حوادث پیش آمده خبر داد. در آن ایام، تمام ظرفیت ها، امکانات و شبکه بزرگ خادمین راهیان نور و بسیجی اعم از راویان، مبلغین، مدیران کاروان ها، بسیجیان و پاسداران مسئول در این عملیات بزرگ فرهنگی و تربیتی در سراسر کشور؛ بر اساس هماهنگی و در اسرع وقت به صورت هدفمند و مجاهدانه، دوشادوش همه خدمتگزاران صدیق و شریف مردم به مناطق آسیب دیده اعزام  و به یاری هموطنان عزیزمان شتافتند و از همه دست اندرکاران راهیان نور سپاه و بسیج نیز خواسته شد تا با فراخوان ظرفیت های بالقوه و تمهید مقدمات ضروری و رصد لحظه به لحظه اخبار و اطلاعات نیازمندی های کشور و مردم، اطلاعیه ها و ابلاغیه های بعدی را به سرعت و با دقت دریافت نمایند و به خصوص در استان هایی که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند؛ از جمله خوزستان، آماده خدمت رسانی و کمک به مسافرین نوروزی و زائرین راهیان نور و مردم بومی منطقه باشند.

۱۱ اردوگاه راهیان نور خوزستان، محل اسکان سیل زدگان بودند و ظرفیت ۱۵۰ هزار نفری اسکان مردم خوزستان و سیل زده را پیش بینی کردیم و امکانات راهیان نور را در اختیار سیل زدگان قرار دادیم و در این مراکز، روزانه ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار غذا تهیه می‌شد و در میان سیل زدگان توزیع می‌گردید و ما امکانات اسکان و تغذیه راهیان نور را نیز در اختیار سیل زدگان کشور قرار دادیم.

 

سپاه و بسیج در خدمت مردم هستند

سپاه و بسیج در واقع خادم مردم هستند. هر جایی که برای مردم و کشور مشکلی ایجاد شود سپاه و بسیج پیشقدم و پیشگام هستند و برای کمک به مردم حضور پیدا می‌کنند. نخستین حضور ویژه ما در استان لرستان و شهر پلدختر بود که برادرانمان‌ و بسیجیان غیور کشور، موکب راهیان نور را در این شهر راه‌اندازی و روند خدمت‌رسانی به مردم آسیب دیده را آغاز کردند.به عنوان مثال یک موضوعی که در این وضعیت بسیار مهم و حساس است، موضوع تامین مواد غذایی و خوراک اولیه است. بر همین اساس، با توجه به میزان تردد در پلدختر و حضور مردم و همینطور نیرو‌های جهادی و کمک‌رسان، روزانه تا ۵ هزار پرس غذای گرم تهیه شد که با ساماندهی انجام شده، این میزان غذای گرم را به در منازل مردم آسیب‌دیده از سیل می بردند و علاوه بر این، تعمیر و تمیز کردن خانه های سیل زده نیز جزو اولویت های خادمان شهدا و بسیجیان بود.

در خوزستان هم با توجه به ظرفیت‌هایی که سپاه و بسیج و سازمان اردویی راهیان نور دارد، تمام اردوگاه های راهیان نور در اختیار سیل زدگان این استان قرار گرفت که  در این اردوگاه‌ها، همه مسائل مربوط به این مردم عزیز در نظر گرفته شده بود که می توانیم به مسائل بهداشتی و درمانی تا مسائل مربوط به تهیه غذا و مایحتاج ضروری اشاره کنیم.

در بازدید‌هایی که انجام شده و حتی اهالی رسانه هم در این بازدید‌ها حضور داشتند، حضور نیرو‌های جهادی و بسیجی در کنار مردم پررنگ بود. برادران ما، بسیجیان و خادمین شهدا در ستاد راهیان نور که خادمین مردم هستند، در استان های گلستان، لرستان و خوزستان به ارائه خدمات به مردم سیل زده کشور پرداختند.

 

خدمات شما به مردم سیل زده استان خوزستان فقط در حوزه اسکان و تغذیه بوده است؟

مردم خوزستان که در زمان وقوع سیلاب با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردند، پس از فروکش کردن سیلاب با مشکل گل و لای موجود در منازل و کمبود مواد غذایی مواجه  بودند و برخی روستاها همچنان با مشکل سیلاب دست به گریبان بودند و قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج به یاری سیل‌زدگان شتافت و در اردیبهشت ماه، شاهد توزیع ۱۴ هزار بسته غذایی و اقلام مصرفی و ضروری زندگی در میان مردم سیل زده این استان از سوی این قرارگاه بودیم. بیش از ۲۰۰ نیسان در استان خوزستان، ۱۴ هزار بسته اقلام غذایی و ضروری را در میان مردم این استان توزیع نمودند.

 

در استان لرستان چطور؟

از 16 فروردین ماه به کمک سیل زدگاه شهرستان پلدختر شتافتیم و تلاش کردیم که خدمات ارزنده ای برای سیل زدگان این شهرستان انجام دهیم. به همت قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج، روزانه شاهد پخت غذا برای 6 هزار نفر در هر وعده بودیم و تلاش کردیم اقلام و کالاهای ضروری مثل روغن، برنج، کنسرو، بیسکویت، قند، نبات، شیرینی و... را در میان خانواده های سیل زده این شهرستان توزیع کنیم. چندین تانکر آب در شهرستان پل دختر آماده کردیم و همچنین ساخت چندین حمام، ذبح  ده ها گوسفند برای تهیه گوشت و توزیع آن در میان سیل زدگان، تهیه غذای گروه های جهادی، خادمین شهدا، هلال احمر، ارتش، سپاه، بسیج و گروه های مردمی و ساکنین این شهرستان و ... از جمله عملکرد ما در شهرستان پل دختر بوده است و سپاه و بسیج در کنار مردم سیل زده حضور پررنگی داشتند و تا آخرین توان، به مردم کمک رسانی نمودند.

 

نقش بسیجیان در برگزاری نمایش بازسازی غدیرخم

 همه ساله شاهد برگزاری نمایش باسازی غدیرخم در سراسر کشور هستیم که توسط بسیجیان صورت می گیرد. برگزاری این نمایش ها از چه سالی آغاز شده است؟

سال 89 به دلیل مصادف شدن عیدغدیرخم و روز بسیج، سازمان اردویی،راهیان نور و گردشگری بسیج تصمیم به بهره گیری از ظرفیت بسیج برای برگزاری نمایش بازسازی غدیرخم در استان قم را گرفتیم و این مراسم با شکوه خاصی در این استان برگزار گردید و از آن سال تا به امروز، همه ساله شاهد برگزاری نمایش بازسازی غدیرخم در روز عیدغدیرخم در سراسرکشور هستیم. سال گذشته شاهد اجرای نمایش بازسازی واقعه غدیرخم در ۱۰۰نقطه از کشورمان بودیم و امسال با تلاش مسئولان ستادبازسازی واقعه غدیرخم، این برنامه نمایشی در روز عیدغدیرخم در 130 نقطه از کشورمان برگزار شد که بسیجیان عزیز از جمله برگزار کنندگان این برنامه نمایشی بوده اند.

 

در طول چند سال گذشته شاهد حضور زائران حسینی در کربلای معلی هستیم. سپاه و بسیج چه خدماتی به این زائران انجام می دهند؟

چند سالی می شود که ستاد اربعین سپاه و بسیج در جهت خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی و سهولت در رفت و آمد عاشقان سالار شهیدان(ع) فعالیت می کند و با نگاه پشتیبانی از فعالیت های مردمی، اقدامات لازم برای ارائه خدمات به زائران حسینی در مسیر راهپیمایی اربعین سالار شهیدان علیه السلام را انجام داده است. ستاد مردمی استقبال از زائران غیرایرانی در مبادی ورودی از کشورهای همسایه و مجاور ایران اسلامی تشکل شده است که کار استقبال و تکریم زائران غیرایرانی را به عهده دارند و از 6 گذرگاه زمینی در استانهای مختلف گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان  شاهد ورود زائران غیرایرانی اربعین حسینی به خاک کشورمان هستیم  که ستاد مردمی استقبال از زائران غیرایرانی، وظیفه استقبال، اسکان، اقدامات فرهنگی و تغذیه زائران غیر ایرانی اربعین حسینی را برعهده دارد. سال گذشته بیش از 115 هزار زائر غیرایرانی اربعین حسینی وارد خاک کشورمان شدند.امسال زائران غیرایرانی اربعین حسینی از مرزهای از پیش تعیین شده وارد خاک عراق شدند و خوشبختانه هر ساله با فعالیت‌های بسیار خوب این ستاد مردمی، آمار ورود زائران غیرایرانی به کشورمان با رشد خوبی همراه است و موسسات مردم نهاد به عشق سالار شهیدان(ع) به تکریم زائران غیرایرانی می پردازند تا همه ساله شاهد برگزاری یک مراسم میلیونی و عظیم در روز اربعین حسینی در کربلا باشیم تا بار دیگر به جهان نشان دهیم که اتحاد شیعیان زبان زد عام و خاص است.

 

خدمات بسیج به زوار حسینی ایرانی و غیر ایرانی

هماهنگی و ایجاد وحدت رویه، ساماندهی و ایجاد تسهیلات لازم در همه مقولات و مولفه ها برای حرکت زائرین، ایجاد بستری لازم برای ساماندهی زائران برای عبور از مرزها و.. از جمله اهداف شکل گیری این ستاد است.

بر این اساس و همچنین با توجه به قرار گرفتن یادمان های شهدا و مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در مسیرهای منتهی به مرزهای کشور، شبکه مرکزی خادمین شهدا و بسیجیان نیز آماده خدمت رسانی به زوار حسینی بودند و به همین منظور موکب هایی با همکاری آستان قدس رضوی برای رفاه حال زائرین گرامی در مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چذابه راه اندازی شد و خادمین شهدا و بسیجیان برای ارائه خدمات در این مرز مستقر بودند و به پذیرایی و ارائه خدمات به زوار حسینی می پرداختند.ایستگاه های صلواتی زیادی در مرز خسروی راه اندازی شده اند تا پذیرایی از زائران حسینی را انجام دهند و از طرفی دیگر، ظرفیت 7هزار نفری جهت اسکان زائران اربعین حسینی در مرز خسروی توسط سپاه و بسیج مهیا شده بود.

بالغ بر ۶۳۰ دستگاه از خودروهای شرکت جوان سیر ایثار اعم از مینی‌بوس و اتوبوس، برای جابجایی زائران اختصاص یافت و  این خودروها به طور رایگان زائران را به عقبه مرزها انتقال می‌دهند که این حجم از انتقال در مرز مهران کثرت بیشتری دارد و علاوه بر آن، سپاه و بسیج تلاش نمود در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و... شرایطی را برای اسکان زوار حسینی مهیا کند.

امسال کمیته مردمی استقبال از زائران غیرایرانی در مرزهای کشورمان حضور فعالی داشتند و شاهد حضور بیش از 183 هزار زائر غیرایرانی در کشورمان بودیم که وارد کشور شدند و از چهار گذرگاه خروجی در شلمچه، خسروی، چذابه و مهران وارد خاک عراق شدند.

 

خدمات بسیج به مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

هویت بسیج مردمی است و در مواقع بحران ها، نقش بسیج در ارائه خدمات به مردم برجسته تر می شود، مثلا در زلزله کرمانشاه شاهد حضور گروه های بسیجی و مردمی برای کمک به مردم زلزله زده بودیم، همچنین در سیل اخیر کشورمان، این بسیجیان و گروه های جهادی و مردمی بودند که با حضور در استان های گلستان، خوزستان و لرستان به مردم سیل زده در تمیز کردن گل و لای منازل و همچنین تعمیرات و بهسازی خانه هایشان کمک نمودند. در مراسم عظیم اربعین حسینی، بسیج نقش عمده ای در برپایی موکب های پذیرایی از زوار حسینی و همچنین ایجاد شرایط اسکان و تردد  زائران حسینی در مرزهای چهارگانه خروجی کشورمان را فراهم نمود. بسیج در دل مردم است و با وجود تهاجم فرهنگی دشمن،فرهنگ بسیج، همچنان در میان مردم زنده است و یقینا اگر بسیج نبود، امنیت فعلی در کشورمان حاکم نبود و نباید از حق گذشت که همین فرهنگ بسیج بود که باعث تقویت جبهه مقاومت در منطقه گردید و در نهایت، نابودی داعش در عراق و سوریه را ممکن ساخت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات