معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور در گفت‌وگوی تفصیلی با "بسیج":
بسیج یعنی متن مردم، یعنی آحاد مردمی که نسبت به کشور و نسبت به جامعه دغدغه دارند و احساس مسئولیت می‌کنند و حاضرند در صحنه‌هایی که کشور و مردم احتیاج دارند، بی‌تکلف، صادقانه و خالصانه در صحنه آمده و از ظرفیت و توانمندی خویش استفاده کنند تا مشکلات کشور حل شود و کشور به پیشرفت دست یابد.
کد خبر: ۹۱۹۳۳۸۱
|
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

دکتر علی مرادزاده معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ضمن تبریک فرارسیدن هفته بسیج و اعلام آمادگی برگزاری برنامه‌های هفته بسیج و مشارکت حداکثری، از لزوم استفاده از ظرفیت بسیج برای حل مشکلات مردم و پیشبرد برنامه‌های کشور و کمک به مسئولین کشور سخن گفت.

فعالیت‌های بسیج را در این ۴۰ سال چگونه ارزیابی می کنید؟

 اگر بسیج را در منظومه فکری امام خمینی (ره) و در منظومه فکری و رفتاری و مواضع رهبر معظم انقلاب بخواهیم در نظر بگیریم، بسیج یعنی متن مردم، یعنی آحاد مردمی که نسبت به کشور و نسبت به جامعه دغدغه دارند و احساس مسئولیت می‌کنند و حاضرند در صحنه‌هایی که کشور و مردم احتیاج دارند، بی تکلف، صادقانه و خالصانه در صحنه آمده و از ظرفیت و توانمندی خویش استفاده کنند تا مشکلات کشور حل شود و کشور به پیشرفت دست یابد. با این نگاه حضور بسیج محدود به عرصه و زمینه خاصی نیست، همه آحاد مردمی که به نوعی نسبت به سرنوشت کشور و وضعیت کشور احساس مسئولیت می‌کنند، می‌توانند در بسیج  حضور یابند و ایفای نقش کنند.

 بسیج تا کنون در عرصه‌های مختلفی خدمت کرده و این خدمتش را مردم می‌بینند و لمس می کنند و قبول دارند . بسیج با سه رکن: تفکر بسیجی؛ روحیه بسیجی و رفتار بسیجی در واقع به صحنه آمده و برای حفظ آرمان‌‎هایی که مردم و رهبری برای آن انقلاب کردند تلاش می‌کند. در صحنه محرومیت زدایی و در عرصه سازندگی بسیج از همه ظرفیت خود استفاده کرده در بسیاری از روستاها و مناطقی که بخش خصوصی نتوانسته در آنجاها به دلیل صعب العبور بودنش برود و شاید دستگاه‌های دولتی هم از حیث بودجه نتوانسته‌اند آنجا امکانات فراهم کنند و برای خیلی از مسئولین مقدور نبوده آنجا محرومت‌زدایی کنند، بسیج  ورود کرده و  با ایثارگری و فداکاری و گذشت و اخلاص مشکلات مردم را حل کرده است و مردم هم این خدمات را دیده‌اند.

در عرصه‌های مشارکت افزایی و در عرصه‌های سیاسی بسیج حقیقتا در متن حوادث و رخدادهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بوده و در صحنه‌های عمومی مشارکت کرده، بصیرت افزایی کرده و مردم را برای حضور در صحنه ترغیب کرده است. مردم هم در قالب این سازوکار به بسیج اعتماد کرده‌اند و ایفای نقش و قدرشناسی کرده‌اند. بنابراین در عرصه‌های مشارکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیج نقش بسیار خوبی داشته و با بصیرت ورود کرده و توانسته بصیرت ایجاد کند و تا جایی که مقدور بوده اطلاع رسانی و شفاف سازی کرده و در زمینه‌های سیاسی نقش خوبی ایفا کرده است. در زمینه‌های اجتماعی نیز حقیقتا در جهت تحکیم کانون خانواده، کمک‌کار دستگاه‌های آموزشی و تبلیغی و رسانه‌ای بوده است.

بسیجی‌ها در پایگاه‌های بسیج و رده‌های بسیج و رسانه‌ها اهمیت مسائل اجتماعی را بیان کرده‌اند و از کارشناسان، خبرگان و نخبگان بسیج در این زمینه  استفاده کرده‌اند و  با برنامه‌ریزی و طراحی ورود نموده  و راهکارهای قانونی و شرعی و منطقی و اثرگذار ارائه نموده‌اند. بسیج یک اقیانوس بزرگی است که محدود در هیچ حزب و گروهی نیست، در تراز رهبری و در تراز راهبردی ورود پیدا می‌کند و هدفش خدمت به مردم و احیای ارزش‌های اسلامی و دینی و تامین ثبات و امنیت پایدار برای نظام جمهوری اسلامی است. در عرصه‌های دفاعی و امنیتی نیز نقش تمام عیار دارد و در تمام نقاط کشور و همه قشرهای جامعه به نوعی آمادگی بسیج برای نقش آفرینی در صحنه‌های مختلف، نوعی امنیت پایدار و بازدارندگی همه جانبه را رقم زده است. در هر صحنه‌ای که مسئولان نظام و دستگاه‌های حاکمیتی یا مردم احساس کنند که ممکن است ناامنی یا ناآرامی و بی ثباتی از سوی دشمن و عوامل احیانا داخلی آن‌ها ، ستون پنجم دشمن، شکل بگیرد بسیج با فراخوان مسئولین به صحنه آمده و امنیت را برقرار می‌کند و در حقیقت در محله‌ها و در مناطق مرزی  و در نقاط آسیب پذیر در این زمینه‌ها نقش بسیار خوبی برعهده داشته است.

همین حضور مخلصانه و ایثارگری و فداکاری بسیج و بسیجی‌ها که تجلی آن در 8 سال دفاع مقدس نمایان بود، امروز برای دنیای اسلام و مستضعفین جهان الهام بخش است. امروز بسیج مدلسازی کرده و الگوی حکمرانی ارائه نموده است. تفکر بسیجی و روحیه بسیجی و انگیزه و رفتار بسیجی امروزه برای مسلمانان در لبنان و یمن و عراق و سوریه و فلسطین و جاهای دیگر الگو شده و مبنای رفتار آنها است. رشادت‌ها، شهادت طلبی‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان بسیجی در 8 سال دفاع مقدس اکنون سرمایه اجتماعی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است و این سرمایه اجتماعی امروزه تولید شده و در جهان اسلام، در بیداری اسلامی، در گفتمان مقاومت نقش خودش را گذاشته. حتی در مقوله دیپلماسی عمومی در مقوله دیپلماسی رسمی پشتوانه خوبی برای مسئولان کشور و دیپلمات‌ها بوده و در واقع حضور مردم پشت سر مسئولان نوعی اعتماد به نفس و نوعی اقتدار و نوعی قاطعیت را برای مسئولین به ارمغان آورده است.

در صحنه‌هایی که دشمن برای به خطرانداختن منافع ملی و خدشه دار ساختن آرامش عمومی ورود کرده تا به مردم و نظام ضربه بزند، بسیج از اولین تشکل‌ها و مجموعه‌هایی است که ورود کرده و دشمن را ناکام می‌کند. بسیج توانسته به خوبی چهره واقعی دشمنان را افشا و برای مردم تبیین نماید. دشمن را خوب می‌شناسد و در شناخت دشمن اشتباه نمی‌کند و در صحنه مقابله با دشمن با بهترین تاکتیک‌ها و راهبردها ورود پیدا می‌کند. با وجود بسیج و بسیجیان و روحیه بسیجی تا کنون دشمن نتوانسته به منافع ملی ما آسیب برساند و جاهایی که احیانا آسیبی وارد شده از سوی دشمن باز، با حضور بسیجیان در صحنه سریعا بازسازی و جبران شده است. یکی از نکاتی که قابل توجه است آنست که رضایت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و رضایت رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا برای بسیجیان یک سرمایه پایان ناپذیر و تمام نشدنی است. حضرت آقا الان رضایت دارند از بسیج و نوعی عشق بازی میان امام و جامعه و رهبر جامعه با بسیجی‌ها وجود دارد و هر دو طرف نوعی عشق بازی را نسبت به همدیگر نشان می‌دهند و این مهر تاییدی است از حقانیت تصمیم امام در پایه‌گذاری بسیج و مهر تاییدی است بر کارکرد بسیج در صحنه‌های مختلف .

به نظر می‌رسد که بسیج در صحنه‌های مختلف حضور تاثیر گذار و تکمیل کننده داشته است. اگر مسئولین نظام و دستگاه حاکمیتی از این ظرفیت استفاده بیشتری کنند قطعا بسیج نقش آفرینی بیشتری خواهد داشت. تفکر انقلابی و روحیه انقلابی و مدیریت انقلابی در بسیج تجلی پیدا کرده، جهاد در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در بسیج تجلی پیدا کرده و روحیه انقلابی و روحیه بسیجی با مدل بسیج می‌تواند سرلوحه کار در همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها باشد. در هر دستگاهی که بسیج آنجا حضور پیدا کرده و کمک کرده مسئولین کارشان پیش رفته است.

امروز نسبت به بسیج یک اعتماد ملی وجود دارد. بسیج اعتبار اجتماعی خاصی دارد بسیج در خصوص نهادهای مدنی در خصوص ایجاد ساختارهای فرهنگی و اجتماعی بهترین الگو است. این ساختار می‌تواند بهترین الگو برای نهادهای مدنی کارآمد و تاثیرگذار باشد، که الحمدلله مشغول خدمت رسانی است. امام خمینی(ره) بسیج را مدرسه عشق نامیدند و کانون تربیت. مردم می‌توانند فرزندانشان را با روحیات و تربیت صحیح و با برنامه‌های بسیج برای نقش‌آفرینی در آینده تربیت کنند و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و از بسیاری از انحرافات اجتماعی و شائبه‌ها و از بسیاری از مخاطراتی که از سوی فضای مجازی و فضای حقیقی و از سوی دشمن طراحی شده در امان باشند. بسیج و بسیجی‌ها بحمدلله در فضای مجازی نقش بسیار خوبی را ایفا کردند.

رهبر معظم انقلاب فرمودند فضای مجازی به اندازه کل انقلاب مهم است. بسیجی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و در فضای مجازی نقش خیلی خوبی دارند و ارزش‌های دینی و انقلابی و ارزش‌های ملی را تبلیغ می‌کنند و تبیین می‌کنند و اجازه ندادند این صحنه دست دشمن بیوفتد. دشمن وقتی در فضای حقیقی از مردم و انقلاب اسلامی شکست خورد جنگ را به فضای مجازی کشاند. فرزندان مردم ایران و فرزندان رهبری انقلاب این توطئه و فتنه را به موقع تشخیص دادند و در فضای مجازی حضور پیدا کردند و بحمدالله نقش بسیار خوبی دارند و به خوبی روشنگری و افشاگری و هدایتگری کردند و نکته مهم دیگری که در این زمینه قابل طرح و بحث است، آنست که بعد از تهدیدها و دشمنی‌های سخت‌افزاری دشمن مثل کودتاها و مثل بحران‌های تجزیه طلبی و مانند 8 سال دفاع مقدس آمدند و جنگ‌ها و پدیده‌های نیمه سخت را به ملت تحمیل کردند ولی در این دو صحنه دشمن نتوانستند به اهداف خودش برسد و لذا جنگ نرم و عملیات روانی را طراحی کردند و امروزه جنگ شناختی را علیه ملت ایران تحمیل کردند که بسیج در این میان از پیشتازان مقابله  با جنگ نرم است. بسیج پرچمدار مقابله با جنگ نرم است و بسیجیان فریب عملیات روانی دشمن را نخوردند .

در جنگ شناختی دشمن، تلاش می‌کند تصویر سازی نامطلوبی از انقلاب اسلامی ارائه دهد و تلاش می‌کند تصویر مطلوبی از خودش در اذهان عمومی القا کند. یعنی چهره دشمن را ترمیم نماید. به حمدالله حضور بسیجیان در صحنه در این جنگ شناختی بسیار خوب بوده، اولا خودشان در دام دشمن نیفتادند و ثانیا روشنگری‌ها و هدایت‌ها و افشاگری‌های بسیجیان مانع این شد که افراد دیگری در  دام دشمن اسیر شوند.

نکته دیگری که خیلی هم مهم است اینست که بسیجی‌ها در مقابله با جنگ نرم تنها به حوزه پدافندی و دفاعی اکتفا نکردند بلکه در حوزه آفندی و تهاجمی ورود پیدا کردند، لیبرال دموکراسی دشمن را به چالش کشیدند و چهره واقعی دشمن را در نقض حقوق بشر، در نقض آزادی و در تجاوزهایی که غربی‌ها به منافع دیگر ملت‌ها تحمیل کردند آشکار نمودند و روشنگری کردند و در این خصوص  موضع گیری تهاجمی داشتند. این مطالبه رهبر معظم انقلاب است که ما در جنگ نرم تنها نباید در موضع پدافندی متوقف شویم. به یاری خداوند یکی از ویژگی‌های بسیج اینست که هم افق با رهبر انقلاب است به موقع تشخیص می‌دهد و به موقع و به اندازه اقدام می‌کند. بسیج دچار افراط و تفریط نمی‌شود، بسیج رقیب هیچ حزب و گروه و جریانی نیست. بسیج برای صیانت از فرهنگ عمومی برای حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن ورود پیدا می‌کند و ستون استواری است که تکیه گاه نظام و تکیه‌گاه مسئولان کشور است و شاید بیش از هر تشکیلات دیگری خطاب‌ها و پیام‌های رهبر معظم انقلاب را درک می‌کند و آتش به اختیار عمل می‌کند . این خصیصه آتش به اختیاری در چارچوب قوانین و در چارچوب مصالح و منافع ملی خصیصه‌ای است که در بسیج وجود دارد و امیدواریم این خصیصه در بقیه تشکل‌ها و در بقیه دستگاه‌ها هم وجود داشته باشد . در عین حال اعلام آمادگی بسیج برای کمک به همه دستگاه‌ها و به همه قشرها و به همه اصناف و همه کسانی که احتیاج به کمک دارند برگ برنده ایست که بسیج در دست دارد و بحمدالله مورد اقبال هم قرار می‌گیرد.

بسیج در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تاکنون چه اقداماتی انجام داده و برای آینده چه برنامه هایی دارد؟

 بسیج در فهم خطابه‌های رهبر انقلاب به خوبی عمل می‌کند و دچار تردید و تاخیر نمی‌شود و اعتقاد به این دارد که می‌شود تحول ایجاد نمود و وظیفه ما ایجاد تحول است. با این نگاه بسیج از همان لحظات اولیه که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی منتشر شد، در سطوح نخبگی سازمانی و در سطوح برنامه‌ریزی ورود پیدا کرد و با تبیین و تحلیل صحیح به استقبال بیانیه گام دوم رفت و در همه گام‌های هفت گانه‌ای که رهبر معظم انقلاب برای آینده مطرح کردند بسیجی‌ها ورود پیدا کردند . یک بخش از کاری که بسیج دارد اکنون انجام می‌دهد بخش تبیینی است، یعنی قرائت صحیح و ارائه تبیین و تحلیل صحیح از بیانیه گام دوم. این کار را بسیج در رسانه‌های خودش انجام داده و هم در نشست‌ها و جلسات و هم‌اندیشی‌هایی که برای بسیجی‌ها و مسئولان و فرماندهان بسیج برگزار نموده به انجام رسانده است. در حوزه نشر و انتشار هم به صورت کتاب به صورت جزوه و فایل‌های سخنرانی و از این دست به نحو مطلوبی فعالیت نموده و در دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها متن بیانیه گام دوم را تدریس کرده و هم تحلیل محتوا کرده و هم فرا تحلیل‌های زیادی در خصوص بیانیه گام دوم ارائه کرده که تاثیر گذار بوده . در متن بیانیه گام دوم دوگانه‌هایی مطرح شده مانند: دوگانه دین و دنیا دوگانه نگاه خوش بینانه و نگاه بدبینانه، دوگانه انعطاف و انفعال، دوگانه واقعیت و آرمان، دوگانه نقد و ارزش، دوگانه اسلام و استکبار ، بسیج این‌ها را تبیین کرده است.

رهبری 7 توصیه راهبردی دارند؛ پیشرفت و توسعه در علم و پژوهش در معنویت و اخلاق در اقتصاد در عدالت و مبارزه با فساد در استقلال و آزادی در سبک زندگی در عزت ملی در روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و ... در همه این زمینه‌ها بسیج اساتید هم ورود پیدا کرده  و در اندیشکده‌ها  و کارگروه‌های تخصصی، در جلسات کارشناسی و در مکتوبات و در رسانه‌هایی که در اختیار دارد به حمدالله خوب به این موضوع پرداخته شده است.  اساتیدی هم در استان‌ها و مراکز و در صدا و سیما ودر مطبوعات این مسائل مهم را مطرح کردند.

دو اصل بنیادی در این بیانیه هست که به نظرم بسیج به خوبی به این‌ها پرداخته است یکی در عرصه داخلی، اصل "ما می‌توانیم" و اصل "می‌شود" را بسیج سرلوحه کار خود قرار داده و هیچ وقت نمی‌گوید ما نمی‌توانیم ، نمی شود و نمی‌دانیم. دوم در عرصه سیاست خارجه همواره بر روی عزت، حکمت و مصلحت که سه اصل راهبردی مقام معظم رهبری است و قبلا هم به آن پرداخته‌ایم تکیه کرده است. در این بیانیه سه گانه‌هایی نیز مطرح شده است که بسیج به آنها از بن دندان پایبند است و آنها را سرلوحه کار قرار داده است. مثل سه گانه "آرمان‌ها، اصول، واقعیت".  باید به طور همزمان به همه این‌ها توجه کرد و از هیچ کدام از این‌ها غافل نشد. بسیج سه گانه "عزت، حکمت، مصلحت" را در همه زمینه‌ها نصب العین خودش قرار می‌دهد. بسیج سه گانه " خودسازی؛ جامعه پردازی؛ تمدن سازی" را در دستور کار خودش داده و برای جامعه پردازی و تمدن سازی نوین اسلامی از همه ظرفیت و توان خود استفاده می‌کند.

بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به جوانان صحبت می‌کند و رهبر معظم انقلاب حقیقتا عاشق جوانان هستند و امید به جوانان دارند و همه تحولات آینده را از جوانان انتظار دارند و جوانان را سرمایه‌های حال و آینده کشور می‌دانند به این خاطر تقریبا می‌توان گفت که کلمه جوان و جوانان 44 بار در این بیانیه تکرار شده است و حضرت آقا فرمودند: " نسل جوان مومن و دانا و پر انگیزه" یا فرمودند: "جوانان مومن و پرتلاش" و فرمودند: " جوانان مومن و انقلابی و دانا و کاردان و جوانان آینده ساز" و با این خصیصه‌ها از جوانان یاد کردند. جوانان هم حقیقتا قدر رهبرشان را می‌دانند و آماده نقش‌آفرینی در صحنه‌های مختلف هستند، آماده ایثارگری و فداکاری هستند. بسیج هم این ظرفیت و فرصت را در اختیار آنان قرار می‌دهد که بیایند و در چارچوب قانونمند و هدفمند و با ساختار و سازمان منسجم، آن انتظارات را که نظام جمهوری اسلامی از آنان دارد را به نحو مطلوبی به انجام برسانند.

برنامه های بسیج در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی را بفرمایید؟

اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است.  اقتصاد مقاومتی تئوری جامع و کامل و بومی است که رهبر انقلاب مطرح کردند و مبتنی بر تولید داخلی است. متکی بر اعتماد به داشته‌ها و ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخلی است. دراقتصاد مقاومتی به دشمن نباید اعتماد کرد. اقتصاد ما آنقدر باید با ثبات باشد که از هیچ تکانه خارجی به لرزه در نیاید. باید از تحریم‌ها و فشارها و توطئه‌های اقتصادی دشمن عبور کرد و این خصیصه مجموعه تفکرات و روحیات بسیجی است. بسیج در تبیین و توصیف و تفسیر اقتصاد مقاومتی از همان زمان‌هایی که از طرف رهبر معظم انقلاب مطرح شد گام‌های بسیار بلندی برداشته و تلاش کرده که اقتصاد مقاومتی فرهنگ‌سازی شود و در سطح عموم قشرهای بسیج و در سطح رسانه‌ها تلاش کرده اقتصاد مقاومتی به گفتمان ملی تبدیل شود.

بسیج در عرصه عمل در همه استان‌ها و شهرها و همه قشرهایی که بسیج حضور دارد،  فرهنگ کار و تولید و فرهنگ صحیح مصرف را توانسته فرهنگ‌سازی کند. در عرصه‌های تولید و توزیع و مصرف توانسته الگو سازی کند. در کمک به تولید خـُرد و کارهای محدودی که بتواند در شهرها و روستاها و استان‌ها موجب اشتغال‌زایی شود اقدامات زیادی انجام داده است. در قرارگاه خاتم برنامه‌هایی در جهت محرومیت‌زدایی صورت گرفته و در خیلی جاها این ظرفیت سازی را بسیج سازندگی ایجاد کرده است. در بسیج  اساتید  نیز با سازماندهی اساتید نخبه و بهره‌گیری از ایده و نظر و توانمندی آنها برای کمک به مسئولان کشور و محرومیت‌زدایی اقدامات خوبی انجام شده است.

اقتصاد مقاومتی می‌تواند منجر به استقلال و عزت ملی باشد، اقتصاد مقاومتی می‌تواند توطئه‌های دشمن را ناکام بگذارد. اگر به الزامات اقتصاد مقاومتی عمل شود و به خودکفایی برسیم و از تحریم‌های دشمن رها شویم، دیگر با مشکلاتی مانند قضایای بنزین که این اواخر شاهد آن بودیم، مواجه نخواهیم شد. خود اتکایی و خودکفایی محصول اقتصاد مقاومتی است. عزت ملی و استقلال ملی محصول اقتصاد مقاومتی است و به نظرم این نظریه که کاملا عملی و کارشناسانه و قابل اجراست در گرو روحیات و تفکر بسیجی بیش از هر زمان در آینده می‌تواند تحقق یابد. خیلی از کارها در آینده اثراتش روشن می‌شود، در توطئه‌های دشمن که در این تحریم‌ها و فشارها علیه ملت اعمال کرده اگر این ظرفیت اقتصاد مقاومتی نبود ضربه‌های سختی به مردم و نظام وارد می‌شد. الحمدلله اقتصاد مقاومتی کشور را در برابر تحریم‌ها و تکانه‌های خارجی حفظ کرده است و همه باید به اجرای حداکثری الزامات اقتصاد مقاومتی روی آوریم.

از نظر شما تاکنون چه اهداف و مسائلی از طرف بسیج مورد غفلت واقع شده و در آینده باید چه اقداماتی در راستای دستیابی به آنان انجام داد؟

بسیج آمادگی خود را برای حضور در عرصه‌های مختلف همواره اعلام کرده و در گام اول در ۴۰ ساله اول در هیچ صحنه‌ای  نبوده که بسیج حضور نداشته باشد. اما بسیج هم محدودیت‌های مالی دارد و در حد توان خود و در حد داشته‌های خود حضور موثری داشته است و خیلی جاها فی سبیل الله حضور داشته، اگر دستگاه‌های حکومتی ظرفیت‌های مالی بیشتری در اختیار بسیج قرار دهند، بسیج بهتر می‌تواند فعالیت کند. بنابراین بسیج در شناخت وضعیت موجود و در حضورش در صحنه کم نگذاشته اما جاهایی که شاید کمتر توانسته ایفای نقش کند، جاهایی است که محدودیت‌های مالی و محدودیت پشتیبانی امکان فعالیت بیشتر را فراهم نساخته.

 

برگزاری کنگره بزرگداشت 92 هزار شهید بسیجی را در الگوسازی سبک زندگی شهیدان در جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره ۹۲ هزار شهید بسیجی با همت سازمان بسیج مستضعفین در حال اجراست و از همه ظرفیت‌های بسیج و از همه اقشار برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره کمک گرفته شده است. بسیج اساتید هم مسئولیت کمیته علمی این جشنواره را بر عهده دارد و تلاش‌هایی در این خصوص صورت گرفته‌‌است. در واقع گرامیداشت یادواره شهدای ۹۲ هزار شهید بسیجی، گرامیداشت روحیه بسیجی و تفکر بسیجی است و قدردانی از شهدایی است که در سن جوانی و نوجوانی همه هستی خود را برای اسلام و انقلاب و عزت ملی به صحنه آوردند و وظیفه ماست که هر چه در توان داریم تلاش کنیم تا یاد و خاطره آنها را گرامی بداریم و زندگی و رفتار آنها را به تصویر بکشیم. سبک زندگی شهید بهترین الگو برای سبک زندگی نوجوانان و جوانان و زنان و مردان امروز است. سبک زندگی است که از یک نوجوان شهیدی ساخته که مانند شهید فهمیده امام خمینی می‌فرمایند:" آن جوان رهبر ماست". 

بسیج تحولی ایجاد کرده که امروزه الهامات آن و الهام بخشی آن در کل جهان اسلام و در سطح محرومین و مستضعفین جهان اثر کرده و اینکه امام می‌فرماید:" بسیج مدرسه عشق است"،  حقیقتا امروزه در ایران و جهان آثار خود را نشان می‌دهد و به هر میزان این افکار را بتوانیم نشان دهیم و تبیین کنیم؛ بهتر می‌توان در صیانت از فضای فکری و روانی جامعه موفق باشیم و نقش بهتری ایفا کنیم. شهدا الگوهای ماندگار جوانان و نوجوانان هستند، خورشیدهای درخشان انقلاب اسلامی هستند، اسوه و الگو هستند که بی پیرایه و با اخلاص و با صداقت و شجاعت و شهامت بدون ترس و واهمه سرشار از امید به آینده انجام وظیفه کردند. شهدا با همه وجود در صحنه‌ها حضور داشتند و روحیه انقلابی داشته و رویکرد جهادی را در همه مسائل به کار برده‌اند و اکنون همان مدیریت جهادی که شهدا در جبهه داشتند در عرصه‌های خدمت رسانی می‌تواند دستمایه خوبی برای مسئولین کشور باشد.

 

مرادزاده در پایان این مصاحبه ضمن اشاره به تمدن سازی نوین اسلامی که امام فرمودند و در بیانیه دوم انقلاب هم مطرح شده، بسیج را سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی نامیده و بیان کرد: بسیج سرمایه معنوی خوبی برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و هم سخت افزار تمدن نوین اسلامی و هم نرم افزار آن در بسیج موجود است. بسیجی‌ها داوطلبانه و ایثارگرانه آمادگی کامل دارند در همه زمینه‌ها به این جامعه پردازی کمک کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات