زهرایی گفت: 7 آذر و به مناسبت هفته بسیج،6هزار پروژه محرومیت زدایی زود بازده در همدان به نمایندگی از سایر استانها با حضور سردار سلامی فرمانده سپاه و سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۹۳۵۵۷
|
۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵

به گزارش اختصاصی خبرگزاری بسیج، در ابتدای پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی که جهاد سازندگی راه‌اندازی شد و خدمات بسیار موثری در مناطق روستایی و محروم انجام داد، در سال ۱۳۷۹ با ادغام در وزارت کشاورزی در واقع منحل شد و وزارت جدید جهاد کشاورزی در آن سال ایجاد شد. گروه‌های جهادی داوطلب دانشجویی از سال ۷۸ شروع به کار کردند که اقدامات محرومیت‌زدایی انجام می‌دادند، اما به قدرت و قوت جهاد سازندگی نبودند و بعد از ادغام جهاد سازندگی، مقام معظم رهبری وقتی خبر حرکت جهادی دانشجویان را دریافت کردند دستور تشکیل سازمان بسیج سازندگی را دادند که این سازمان نه ادغام می‌شود و نه تبدیل به یک سازمان اداری شود، بلکه چون ریشه در انقلاب و مردم دارد، برای خدمت‌رسانی باقی می‌ماند، از طرفی دو نهاد مهم انقلابی سپاه پاسداران و بسیج که از بزرگ‌ترین مولودهای انقلاب هستند، ماموریت حفظ ارزش‌های انقلاب را دارند و بسیج سازندگی نیز در دل سازمان بسیج مستضعفان تشکیل شد. پروژه‌های بسیج سازندگی در قالب طرح‌های کوچک و متوسط و عام‌المنفعه است که در راستای مردمی کردن اقتصاد و اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود. محمد زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی درباره فعالیت این سازمان معتقد است: «کار ما سازماندهی گروه‌های جهادی و اعزام نیروهای داوطلب به مناطق محروم برای خدمت‌رسانی است و سازمان بسیج سازندگی به عنوان یک دستگاه اجرایی بر اساس قانون مجلس شناخته شده و آیین‌نامه اجرایی آن توسط هیأت وزیران به تصویب رسید و کار ما‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تعامل با دستگاه‌های اجرایی است و موازی‌کاری نیست، بلکه در امتداد ماموریت‌های دولت است.» گفتگوی ما با دکتر زهرایی را به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین و با موضوع اقدامات موثر سازمان بسیج سازندگی می خوانید.

 

زمانی که نام سازمان جهاد سازندگی شنیده می شود، ذهن ها به سمت گروه های جهادی کشیده می شود. در این خصوص توضیح بفرمایید.

6هزار پروژه محرومیت زدایی در هفته بسیج افتتاح می شود/ 125 هزار جهادگر بسیجی در مناطق سیل زده کشور حضور داشتند

بسیج سازندگی استفاده حداکثری از ظرفیت مردم و شبکه عظیم جهادگران مردمی است و گروه‌های جهادی تا دل روستاها پیش می‌روند و مردم اعتماد بالایی به بسیج دارند و گروه‌های جهادی قشر خدمتگزار بی‌منت و بدون ادعا و یک گروه غیرانتفاعی است که پروژه‌های محرومیت‌زدایی را بدون چشم‌داشت، انتفاع و سود اجرا می‌کنند. مهم‌ترین کار ما کادرسازی و توانمندسازی مردم است و همان نیروی جهادی به سربازی برای نظام تبدیل می‌شود که در این راستا مقام معظم رهبری به جهادگران گفتند، شما سفیران کار و تلاش هستید و در این راستا بحث مهارت‌آموزی و خودسازی خود جهادگران مدنظر قرار می‌گیرد.گروه‌های جهادی با حضور در مناطق روستایی شور و نشاط به مردم می‌آموزند، قدرت ریسک آنها را بالا می‌برند و همچنین با تشکیل حلقه صالحین مردم را با فرهنگ اسلامی بیشتر آشنا می‌کنند و در گروه‌های جهادی مشق برای مدیریت آینده انجام می‌شود. مهمترین مسئله در گروه‌های جهادی بحث وحدت فرماندهی است که جهادگران با آن آشنا می‌شوند و یک گروه جهادی که مثلاً ۱۵ تا ۲۰ روز در یک منطقه روستایی حاضر می‌شود و خدمت می‌کند، علاوه بر آشنایی با مردم منطقه، مواردی مانند سعه صدر، اتحادپذیری، مشورت، انجام کار تیمی و خودسازی نیز می‌آموزد.

 

برنامه های سازمان بسیج سازندگی کشور در هفته بسیج چیست؟

همزمان با فرارسیدن چهلمین سالگرد تشکیل بسیج مستضفعین، سازمان ما هفته برنامه ای ملی و مرکزی برگزار می کند. در طول این هفته شاهد افتتاح 6 هزار پروژه محرومیت زدایی زود بازده در هفتم آذرماه خواهیم بود که در استان همدان به نمایندگی از سایر استانهای کشور اجرا خواهد شد که سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضفعین نیز در این برنامه حضور خواهند داشت. همچنین در طول هفته بسیج، برپایی نمایشگاه های اقتصاد مقاومتی در عرصه  فروش محصولات را در سراسر کشور خواهیم داشت که به صورت نمادین در همدان با حضور سردار سلیمانی شاهد افتتاح آن خواهیم بود. در طول هفته بسیج، گروه های جهادی به مناطق محروم کشور در جهت خدمات رسانی به مردم اعزام می شوند و قرار است رزمایشی در مناطق محروم کشور برگزار شود.

 

برگزاری مجمع عالی جهادگرانی بسیجی و جشنواره ملی جهادگران هم جزو برنامه های ماست که بعد از هفته بسیج برگزار می شود تا به امروز 80 مستند و کلیپ در خصوص فعالیت سازمان جهاد سازندگی و گروه های جهادی ساخته شده و در اختیار رسانه ها قرار گرفته است. 

 

سازمان بسیج سازندگی تا پایان امسال باید چندهزار طرح را در سطح کشور افتتاح کند؟

قرار است که 40 هزار طرح بزرگ خدمت رسانی به کشور تا پایان سال افتتاح شود که بشی از 10 هزار و 700 طرح به نمایندگی در سراسر کشور در استانهای خراسان جنوبی و کردستان در طول ماه های گذشته افتتاح شده است. در موضوع سیل اخیر در کشورمان، بسیاری از خانه های مردم سیل زده تخریب شد که بسیج، استارت تعمیرات و بازسازی 8500 واحد را آغاز نمود و تا به امروز 6 هزار واحد مسکونی توسط بسیج تعمیر شده و بیش از 2هزار واحد مسکونی هم پیشرفت داشته است و در طول هفته بسیج، برخی از این پروژه ها در استان سیستان و بلوچستان هم افتتاح خواهد شد.

 

به موضوع سیل اشاره کردید. سازمان بسیج سازندگی در زمان سیل اخیر در کشورمان، چه نقشی در راستای خدمت رسانی به مردم انجام داد؟

در سیل اخیر در استان های گلستان، لرستان و خوزستان شاهد ایفای نقش جدی و موثر گروه های جهادی در جهت خدمت به مردم سیل زده کشورمان بودیم.  ما و گروه های جهادی در وقوع سیل، بیش از 80 روز در آن منطقه حضور داشتیم و  5380 گروه جهادی و 90 هزار نفر  جهادگر به عنوان نیروی جهادی و داوطلبانه به مناطق سیل زده اعزام شدند و این در حالی است که یک ریال پول هم دریافت نکردند. در طول این مدت، 20 هزار خانه با کمک گروه های جهادی از گل و لای تمیز شد و در مرحله دوم، یک هزار و 200 گروه جهادی شامل 35 هزار نفر جهادگر در بحث بازسازی منازل تخریب شده وارد مناطق سیل زده کشور شدند و در کنار مردم ماندند.

 

طرح جهاد همبستگی ملی هم در راستای ساخت منازل مردم زلزله زده بود؟

بله، اواخر فروردین بود که سردار غیب‌پرور رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین از اجرای طرح جهاد همبستگی ملی خبر داد و عنوان نمود که در این طرح، هر مسجد در سراسر کشور ساخت یک منزل مسکونی و هر کاسب تأمین یک کالای اساسی را عهده‌دار خواهد شد و بحمدالله در حال حاضر، از اکثر استان‌ها خبرهای خوبی در خصوص اجرای طرح جهاد همبستگی ملی به گوش می رسد و با اعلام آمادگی اقشار مختلف، می توان خرابی های حاصل از سیل اخیر در کشور را برطرف نمود. سازمان بسیج مستضعفین در مواجهه با سیل اخیر، دو مرحله را پیش بینی کرد که می توان به استقرار سپاه های استانی در مناطق جغرافیایی مشخص در استانهای سیل زده و همچنین امداد و نجات مردم سیل زده و ارسال اقلام مورد نیاز، تجهیزات مهندسی و گروه های جهادی اشاره نمود که تا دهه اول ماه مبارک رمضان به پایان رسید. مرحله دوم اقدامات سازمان بسیج مستضعفین، با اولویت تعمیرات، بازسازی و ساخت منازل سیل زدگان کلید خورد و سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین طرح کمک به دولت برای بازسازی منازل سیل زدگان را مطرح نمود؛ چرا که دولت متولی کار در بازسازی منازل مردم سیل زده است و سازمان بسیج مستضعفین هم شبکه عظیمی از نیروی بسیجی و مردمی را در خود دارد که می توان در مقابله با بحران ها از این پتانسیل مردمی بهره برد.

 

این طرح توسط بسیج شکل گرفته است؟

طرح همبستگي ملي نه براي بسيج است نه براي ارگاني خاص؛ بلکه يك طرح ملي و تكليف شرعي محسوب می شود و براي تمام دستگاه‌ها امري واجب است، ابراز داشت: اجراي طرح همبستگي ملي با دو موضوع مسكن و لوازم ضروري مسكن از آلام مردم سيل زده و آسيب ديده كم مي كند و بايد نهايت تلاش را در اين راستا به كار گرفت و هدف از اجراي اين طرح از يك طرف اتصال چند مجموعه اجرايي به يكديگر و از طرفي ديگر شناسايي مساجد و گروهاي جهادي مي باشد كه بتوانند متولي اجرايي يك يا چند واحد مسكوني شوند. هدف از طرح جهاد همبستگی ملی، از یک طرف اتصال چند مجموعه اجرایی به یکدیگر و از طرفی شناسایی مساجد و گروه‌های جهادی است که بتوانند متولی اجرایی یک یا چند واحد مسکونی شوند و از طرف دیگر در طرح مذکور علاوه بر استفاده از ظرفیت پایگاه‌های مساجد، بعد از تکمیل منازل نیز بسیج اصناف و افراد خیر پای کار می‌آیند تا با تهیه اقلام و کالا‌های مورد نیاز مردم سیل‌زده درد و آلام آنان را کاهش دهند

 

مردم برای شرکت در طرح جهاد همبستگی ملی و کمک به مردم سیل زده کشورمان چگونه می توانند اقدام نمایند؟

طبق امضای تفاهم نامه ای میان بسیج و بنیاد مسکن، 20 هزار خانه از مناطق سیل زده در دست تعمیر قرار گرفت و گروه های بسیجی و جهادی هم به کمک مردم سیل زده شتافتند و همین طور، طبق طراحی سامانه ای به نام سامانه عمران اجتماعی به آدرس اینترنتی omranejtemaei.ir به منظور هدفمندسازی کمک های مردمی برای سیل دیدگان از سیل با محوریت مساجد راه اندازی گردید و نحوه کمک به ساخت مسکن و نحوه تامین کالاهای اساسی مردم سیل زده، به نمایش در آمده است و در این سامانه اینترنتی، هر خانه یک گروه و متولی جهادی پیدا می کند و خیران می توانند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی، کمک های مردمی خود را واریز نمایند و در جریان ساخت بازسازی منازل مردم سیل زده قرار بگیرند.

سامانه اینترنتی "عمران اجتماعی" این امکان را برای خیران مهیا می سازد که در جریان پیشرفت خانه ای که برای ساخت و بازسازی اش کمک مادی نموده اند را مشاهده نمایند و این موضوع نشان دهنده شفافیت کار در این سامانه اینترنتی است.

 

گروه های جهادی در زلزله اخیر در آذربایجان شرقی هم نقشی ایفا نمودند؟

بله، پس از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی، سازمان بسیج سازندگی در جهت اعزام گروه های جهادی به مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کرد اما به گفته فرمانده سپاه عاشورا آذربایجان شرقی، جهادگران بسیجی این استان جوابگوی حل مشکلات مردم زلزله زده در شهرستانهای میانه و سراب هستند. با این همه، با رایزینی هایی که با سپاه های استانها داشتیم، ارسال لوازم گرمایشی و ماشین آلات سنگین جهت خاکبرداری به این شهرستانها ارسال شد و در حال حاضر کانکس مورد نیاز مردم زلزله زده این استان است. ان شالله دست به دست هم می دهیم تا هر چه زودتر شاهد بازسازی منازل تخریب شده در این زلزله باشیم.

 

اثرگذاری فعالیت های گروه های جهادی و بسیجی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بسیج یک شجره طیبه و انسان محور است و باید گفت که  هر فعالیتی که در بسیج انجام می شود، بهانه ای برای توانمند کردن و تربیت انسانهایی در تراز انقلاب اسلامی است. بسیج و گروه های جهادی فقط هدفشان تعمیرات خانه های مردم در مناطق محروم و بحران زده نیست، بلکه این گروه های جهادی با حضورشان در این مناطق، پیام بسیج را ابلاغ می نمایند و همین پیام ها باعث تربیت نسلی همچون شهید محسن حججی می شود و بحمدالله رهبرمعظم انقلاب اسلامی هم نسبت به فعالیت گروه های جهادگر و بسیجی در مناطق محروم کشورمان ابراز رضایت داشته اند. بسیج شامل شبکه نیروی انسانی عظیم و مورد اعتماد مرم است که ماهیت انقلابی دارد و این شبکه عظیم مردمی یک پتانسیل عظیم برای دولت مردان است که از آن در جهت پیشرفت کشور بهره ببرند. سازمان بسیج سازندگی در طول سال های گذشته در زمینه محرومیت زدایی قدام های موثری برداشته است .

 

ارسال نظرات