سردار سیف گفت: به شرط حمایت های دولتی از عشایر کشور، آنان قادر به خودکفا نمودن کشور در تامین گوشت قرمز را دارند و باید از این ظرفیت و پتانسیل به خوبی استفاده کرد.
کد خبر: ۹۱۹۳۶۴۷
|
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

به گزارش سرویس بسیج عشایری  خبرگزاری بسیج، در حال حاضر بسیج در همه عرصه ها فعال است و ابعاد آن فقط مربوط به دوران دفاع مقدس و نقش امنیتی نیست بلکه به مرور زمان، در سایر رشته ها و موضوعات ورود پیدا کرد و اثرگذاری زیادی داشته است. در این شرایط جنگ اقتصادی که دشمن برای کشورمان به راه انداخته است، فقط روحیه بسیجی و فرهنگ بسیجی می تواند علاج کشور باشد. نباید بسیج را فقط در ابعاد امنیتی و ارشاد دید، چرا که بسیج بسیار فراتر از این موضوعات است. یقینا بسیج از آغاز دوران انقلاب اسلامی، نقش خوبی را در تمام ابعاد در کشور ایفا نموده است و تلاش کرده است که همیشه در کنار مردم باشد و از گذشته در ارتباط با جامعه، نقش مثبتی داشته است. وقتی کلماتی همچون بسیج به کار گرفته می شود، ذهن انسان به سمت صداقت و راستی سوق پیدا می کند، چرا که مردم کشورمان به بسیج اعتماد راسخ دارند و این موضوع به دلیل کارنامه درخشان بسیج در طول چندین سال گذشته است. در دوران دفاع مقدس شاهد ایثار و از خود گذشتگی بسیجیان سراسر کشورمان بودیم که در قالب گروه های مردمی به جبهه ها رفتند تا دشمن نتواند خانه و وطن ما را به تجاوز خود دربیاورد. با اینکه سالهاست از پایان جنگ تحمیلی می گذرد، اما فعالیت های گروه های مردمی و بسیج در سراسر کشور ادامه دارد و امروزه بسیج در تمام عرصه های ورزشی، علمی، دینی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فضای مجازی و... حرفی برای گفتن دارد. اگر امروز می بینیم که دشمن تمام تلاشش را انجام می دهد تا باعث کم رنگ شدن فرهنگ بسیج در جامعه شود، چرا که می داند فرهنگ بسیج اکنون مختص به ایران نیست و فراگیر شده است و نتایج آن را می توان در جبهه مقاومت در سطح منطقه دید. بسیج عشایری نیز یکی از اقشار سازمان بسیج مستضفعین محسوب می شود و هدف از فعالیت های این سازمان، ایجاد تعامل و برقراری ارتباط با عشایر سراسر کشور است. عشایر کشورمان در طول دوران دفاع مقدس و قبل تر از آن یعنی ناآرامی های کردستان وفعالیت های گروه های ضدانقلابی در کردستان، نقش زیادی در حراست از خاک کشورمان ایفا نمودند و در این مسیر، شهدای زیادی را تقدیم انقلاب اسلامی نموده اند. سردار نصرت الله سیف مسئول سازمان بسیج عشایری کشور معتقد است که عشایر کشورمان، سرمایه عظیمی محسوب می شود که اگر قدردان آنها باشیم و دولت بتواند از آنان حمایت کند، در بسیاری از محصولات و فرآورده ها در کشورمان خودکفا خواهیم شد. گفتگوی ما با مسئول سازمان بسیج عشایری را می خوانید.

چند شهید عشایر در کشورمان داریم؟

در حال حاضر 10 هزار شهید بسیجی عشایر داریم که جانشان را برای حراست از خاک کشور اهدا نموده اند  و نقش زیادی در ایجاد امنیت کشورمان ایفا نموده اند. از ابتدای سال تا به امروز تلاش کردیم که در استان های کشورمان، یادواره شهدای بسیجی را به صورت جداگانه برگزار نمودیم و برگزاری این یادواره های شهدا همچنان ادامه دارد و در اواسط آذرماه، یادواره و کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی در تهران برگزار می شود که شامل شهدای عشایر کشورمان هم می شود. یادواره های شهدای بسیج عشایری در سال 99 به صورت ملی برگزار می شود  و هدف از آن، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای بسیجی و عشایر غیور کشورمان است. این یادواره های شهدا با رویکرد فرهنگی و خدمت رسانی به مردم و در راستای وحدت اقوام و مذاهب در مناطق عشایر نشین برگزار خواهد شد و هر منطقه ای که شهیدی در راه حراست از انقلاب اسلامی اهدا نموده باشد، خدمات عمومی برای مردم انجام خواهیم داد.

 

این خدمات عمومی شامل چه چیزهایی است؟

 برای مثال، هر منطقه عشایر نشین که شهیدی را تقدیم انقلاب اسلامی نموده است را شناسایی کرده و در جهت بازسازی پل، ترمیم مدرسهف تهیه جهیزیه، حمایت درمانی از بیماران، ارائه خدمات پزشکی، اجرای طرح محرومیت زدایی و... اقدام می کنیم و باید گفت که این کار به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد تاسیس بسیج مستضعفین در کشورمان صورت می گیرد. در همین راستا، مجمع خیرین بسیج عشایر را در سراسر کشور راه اندازی کردیم و خیرین هم کمک شایانی به جامعه عشایری کشورمان کرده اند. در کنگره ملی 92 هزار شهید بسیجی که در تهران برگزار می شود، از تمام عشایر غیور کشورمان هم دعوت به عمل آمده که با لباس محلی، در این برنامه معنوی حضور پیدا کنند و بار دیگر یاد و خاطره شهدای بسیجی عشایر تداعی گردد.

 

تعامل شما با عشایر کشور چگونه است؟

سازمان بسیج عشایری مفتخر است که به دلیل رسالتش در حوزه ارتباط با عشایر غیور کشورمان، تعامل خوبی با این قشر از جامعه برقرار نماید. بنده خودم را جزئی از خانواده بزرگ و دوست داشتی عشایر کشورمان می دانم چرا که معتقدم عشایر عزیز کشورمان، مردمی مومن، متدین، دلسوز، مردمی، انقلابی هستند و خدمات زیادی را در طول این 4 دهه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند و نقش بزرگی در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس ایفا نموده اند. عشایر غیور کشور جزو اولین گروه و اقشاز از جامعه بودند که با امام خمینی(ره) بیعت نمودند و در شرایط سختی که گروه های ضدانقلاب و رژیم بعث عراق برای کشورمان ایجاد نمودند، عشایر غیور کشورمان که به مناطق کوهستانی غرب کشور آشنایی زیادی داشتند، کمک شایانی به حفظ امنیت در کشورمان و شکست نقشه های شوم دشمنان انقلاب اسلامی پرداختند. اولین کسانی که در مقابل لشکری های رژیم بعث عراق ایستادگی می کردند، عشایر کشورمان بودند. به همین دلیل، تلاش شده است که تعامل خوبی با عشایر بسیجی و انقلابی کشورمان برقرار نماییم و سازمان بسیج عشایری کشور بتواند بیش از پیش با مسائل و مشکلات این قشرفداکار کشورمان آشناتر شود و در جهت حل مشکلات آنان و ترویج فرهنگ بسیج در میان این قشر از مردم، به ایفای نقش بپردازد.

 

به نظرتان از ظرفیت و پتانسیل عشایر کشور به خوبی استفاده می شود؟

خیر. عشایر کشورمان می توانند اثرگذاری زیادی در تولید ملی کشورمان ایفا کنند. در حال حاضر 25 درصد گوشت، 35 درصد صنایع دستی و 40 درصد لبنان کشور توسط عشایر کشور تامین می شود و باید گفت که عشایر عزیز کشورمان علاوه بر اینکه حافظ نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، در خود کفا نمودن کشورمان در محصولات دامی و لبنی می توانند ایفای نقش کنند و به جرات می توانم بگویم که به شرط حمایت های دولتی از عشایر کشور، آنان قادر به خودکفا نمودن کشور در تامین گوشت قرمز را دارند و باید از این ظرفیت و پتانسیل به خوبی استفاده کرد.

 

در حال حاضر عشایر کشورمان در چه استانهایی حضور دارند؟

ما در 27 استان کشور شاهد حضور عشایر نشین هستیم که  می توانیم به استان های خوزستان، چهار محال و بختیاریف کهگیلویه و بویر احمد، استان فارسف آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کرمان، بوشهر، هرمزگان، یزد، تهران و ... اشاره کنیم. در طول سال تلاش شده است هک با اعزام گروه های جهادی پزشکی، خدمات درمانی به عشایر کشورمان داده شود.

 

در تهران هم عشایرنشین داریم؟

بله. استان تهران هم جزو استانهای عشایر نشین است و بحمدالله در مناطق دشت لار و برخی نقاط دیگر، شاهد گروه ها و اقشار عشایر هستیم.

 

بسیج چه خدماتی برای مردم کشورمان انجام داده است؟

بسیج در همه عرصه ها پیشتاز است و توانسته کارنامه درخشانی از خود در راه حراست از انقلاب اسلامی و خدمت به مردم از خود به جای بگذارد. بسیج در طول 4 دهه توانایی های زیادی را از خود به نمایش گذاشته است و امروز می بینیم که بسیج در عرصه جهادی، امنیتی، فرهنگی، علمی، ورزشی، محرومیت زدایی، اقتصادی و ... نقش آفرینی نموده و آثار خوبی از خود به جای گذشته است.  بسیج یک نهاد انقلابی و ارزشی در کشورمان است که ظرفیت و توانمندی هایش به طور کامل نمایان نشده است و یقینا اگر دولتمردان از ظرفیت بسیج در اداره کردن کشور و خدمت به مردم استفاده نمایند، شاهد اثرگذاری این گروه مردمی و انقلابی در رشد و توسعه میهن اسلامی خواهیم بود.

 

آیا بسیج ظرفیت لازم برای تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی و خودکفا نمودن کشورمان در برخی از محصولات دامی و لبنیاتی در کشورمان را دارد؟

 بسیج می تواند کشور را از هر حییث به خود کفایی برساند و یقینا اگر از همه قابلیت های بسیج مردمی استفاده شود، شاهد حل بسیاری از مشکلات در سطح کشورمان خواهیم بود و به همین دلیل است که امام خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی، بسیج را کلید طلایی حل همه مشکلات جامعه توصیف نموده اند و این موضوع نشان می دهد که بسیج، پتانسیل و ظرفیت خوبی در وجودش دارد که اگر به طور صحیح از آن استفاده شود و دولتمردان از آن حمایت کنند، شاهد خیر و برکات زیادی در سطح کشورمان خواهیم بود. گروه های جهادی و بسیجی نقش زیادی در محرومیت زدایی در کشورمان ایفا نموده اند. گروه های جهادی با اخلاص عمل، در جهت محرومیت زدایی و خدمت به مناطق محروم کشورمان نقش زیادی ایفا نموده اند.

تقویت روحیه بسیجی در میان مسئولان کشورمان تا چه اندازه می تواند باعث حل مشکلات شود؟

 مسئولان کشور با تقویت روحیه بسیجی می توانند بسیاری از مشکلات کشورمان را حل کنند، همانطور که در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که تفکر و فرهنگ بسیجی توانست باعث پیروزی ما در مقابل رژیم بعث عراق شود، همین فرهنگ می تواند باعث پیروزی ما در جنگ اقتصادی شود.

 

حضور گروه های جهادی در مناطق محروم تا چه اندازه موثر بوده است؟

 بسیجیان، در کنار مردم و درجهت خدمت به مردم تلاش می کنند و خدمت به مناطق محروم کشور در جهت محرومیت زدایی، از اقدام بسیج است که واقعا تحسین برانگیزه است و باید قدردان این موهیت و نعمت انقلاب اسلامی را بدانیم. اینکه گروهی مردمی و انقلابی بدون هیچ چشمداشتی، به دورترین مناطق کشورمان سفر کنند تا به مردم محروم آن منطقه کمک کنند، یکی از اقدامات قابل توجه و تحسین برانگیزی است که برگرفته از فرهنگ بسیج است.

 

در پایان اگر حرفی دارید، بفرمایید.

بسیج در دوران شکوهمند دفاع مقدس توانست به خوبی به جهانیان اثبات برساند که می تواند در مقابل قدرت های نظامی جهان ایستادگی کند چرا که توکلش به خداست و جان می دهد اما حاضر نیست که زیر بار حرف زور مستکبران عالم برود و بگذارد که خاک کشورمان در تجاوز دشمن باقی بماند. بسیج یکی از یادگاری های ماندگار امام خمینی(ره) محسوب می شود و بعد از تشکیل این گروه مردمی، شاهد خیر و برکات آن در عرصه های مختلف برای کشورمان بودیم.

ارسال نظرات