نصیربیگی گفت:قریب به 130 هزار نفر با سازمان بسیج هنرمندان مرتبط بوده و در قالب انجمنها و گروههای هنری و ادبی مختلف فعالیت می نمایند و ارتباط با هنرمندان و انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی از طری هنر،جزو اولویت ماست.
کد خبر: ۹۱۹۳۶۶۸
|
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

به گزارش اختصاصی خبرگزاری بسیج، سازمان بسیج هنرمندان یکی از اقشار سازمان بسیج مستضعفین محسوب می شود که در طول سال با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی در جهت ترویج فرهنگ بسیج در هنر و در میان هنرمندان قدم برمی دارد. هنر این روزها یکی از بهترین تاکتیک ها و ابزارها برای انتقال فرهنگ ها محسوب می شود و می توان گفت که سازمان بسیج هنرمندان می تواند در طول سال از طریق هنر و هنرمندان، فرهنگ بسیج و انقلاب اسلامی را در سطح جامعه گسترش دهد. ایجاد شبکه نخبگانی هنرمندان بسیجی در رشته های مختلف هنری و ادبی با تقویت و توسعه انجمنهای هنری و ادبی مرکز و استانها با کارکرد اندیشه ورزی و گفتمان سازی هنری و ادبی بر اساس منویات مقام عظمای ولایت در باب هنر و ادب و هدایت و راهبری تخصصی انجمنهای هنری و ادبی سازمان بسیج هنرمندان، برگزاری کارگاههای تخصصی مهارتی با حضور اساتید مجرب و هنرمندان منتخب استانهای کشور به استعداد 300 نفر در رشته های کارگردانی فیلم و تئاتر ، نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی،برپایی نمایشگاههای هنری توسط هنرمندان منتخب استانهای کشور در تهران و استانهای مختلف از جمله نمایشگاه تجسمی مهر و ماه ،نمایشگاه تصویر سازی کسی می آید ، نمایشگاه نی ناله بصورت همزمان در تهران و 10 استان کشور، برگزاری اجلاس سراسری انجمنهای هنری و ادبی بسیج با حضور روسای انجمنهای مرکزی و استانی در رشته های مختلف هنری و ادبی به مدت 3 روز و به استعداد 350 نفر، حمایت از آثار مسئله محور هسته های هنری و ادبی مساجد و گروههای هنری کانونهای هنرمندان،بازسازی واقعه مهم و تاریخی غدیر خم بصورت میدانی توسط هنرمندان سازمان بسیج هنرمندان در نقاط مختلف کشور و برگزاری نمایش های رزمی هفته دفاع مقدس و... جزو برنامه های سال سازمان بسیج هنرمندان کشور است. به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین با "امیر نصیربیگی" مسئول سازمان بسیج هنرمندان به گفتگو نشسته ایم تا از برنامه های این سازمان در طول سال و هفته بسیج برایمان بگوید.

 اهمیت برنامه های سازمان بسیج هنرمندان به حضور و مشارکت مردمی است/ ضرورت انتفال فرهنگ انقلاب اسلامی و بسیج به جامعه از طریق هنر

مهمترین برنامه های سازمان بسیج هنرمندان در طول سال چیست؟

سازمان بسیج هنرمندان در طی یک سال اخیر با حضور موثر و همراهی و مشارکت داوطلبانه هنرمندان عزیز بسیجی و به پشتوانه حمایت های مردمی درعرصه فرهنگ و هنر برنامه های متعدد فرهنگی و هنری را مدیریت و به مرحله اجرا رسانده است.  ویژه برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی و روز سازمان بسیج هنرمندان شامل غبار روبی مزار مطهر شهدای هنرمند و دیدار با خانواده های شهدای هنرمند، جانباز و آزاده- برگزاری شب شعر و خاطره در حضور نمایندگان ولی فقیه در استانها و شهرستانها- اردوهای جهادی هنرمندان بسیجی جهادگر، همایش هنرمندان بسیجی سراسر کشور وتجلیل از هنرمندان ارزشی و انقلابی، نشست های علمی تخصصی هنرمندان با موضوع گام دوم انقلاب و احصاء نقش  هنرمندان  در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری، دیدار صمیمی هنرمندان بسیجی با مراجع تقلید و فرماندهان بسیج ، برگزاری چهارمین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج به میزبانی استان لرستان با حضور 400 گروه سرود بسیج و مشارکت بسیار بالای مردمی در گزینش و انتخاب نهایی آثار، رونمایی از آثار مکتوب هنرمندان بسیجی در رشته های مختلف هنری و ادبی بویژه رونمایی از مجموعه آثار پدر شعر انقلاب مرحوم حمید سبزواری که به کوشش انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان آماده شده و مجموعه جامعی از آثار مرحوم استاد سبزواری می باشد، برگزاری اردوی راهیان نور دریایی نخبگان هنرمند بصورت مشترک با مرکز بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استعداد 100 نفربه میزبانی استان هرمزگان و ... جزو برنامه های سازمان بسیج هنرمندان در طول سال است.

 

سازمان بسیج هنرمندان چه برنامه هایی را در طول هفته بسیج برگزاری خواهد کرد؟

برنامه های متعددی در طول هفته مبارک بسیج توسط سازمانهای استانی و کانونهای بسیج هنرمندان اجرا خواهد شد اما در سازمان مرکزی 2 برنامه محوری پاسداشت شهدای هنرمند کشور به میزبانی تهران و جشنواره سراسری شعر بسیج با عنوان در امتداد فجر به میزبانی استان یزد در هفته بسیج اجرا خواهد شد .

 

اولویت های سازمان بسیج هنرمندان در برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری چیست؟

 در طراحی و اجرای برنامه ها اعم از همایش ها ، جشنواره ها ، نمایشگاهها و تولیدات هنری و ادبی تلاش گردیده از حضور پر شور مردم در برنامه ها بهره برداری گردد و موضوعات مطروحه به نوعی خواسته ها و انتظارات مردمی را پوشش دهد و اصل بر تکیه و توجه بر هنر مردمی است نه اجرای آثاری در اماکن خاص و صرفا برای طبقه و عده ای خاص که اساسا از نگاه ما مردود بوده و اعتبار و اهمیت و ارزش برنامه های سازمان بسیج هنرمندان صرفا به حضور و مشارکت بدنه مردمی و عمومی جامعه است.

 

یعنی معتقدید که سیاست کلان سازمان بسیج هنرمندان بر حضور حداکثری هنرمندان و مردم در برنامه هایش است؟

بله، سیاست کلان سازمان بسیج هنرمندان بر حضور حداکثری هنرمندان عزیز در مامن و محفل تخصصی خودشان است و تلاش گردیده در قالب برنامه ها و فعالیت ها حضور هنرمندان عزیز رشته های مختلف هنری و ادبی را شاهد باشیم و تا امروز بخش اعظمی از هنرمندان نخبه و تاثیر گذار استانها و اقشار مختلف مردم در سازمان بسیج هنرمندان حضور دارند و حقیر و همه همکاران عزیز افتخار همراهی هنرمندان عزیز را داریم امید که در ماه ها و سال های آتی این حضور داوطلبانه و مخلصانه بیشتر و موثر شود.

 

هنر تا چه اندازه در انتقال مفاهیم و ارزش های انقلاب اسلامی و بسیج در سطح جامعه موثر است؟

مقام معظم رهبری می فرمایند: "هر دعوتی ، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود شانس ماندن ندارد." حقیقتا با توجه به جذابیت های قالبی و شکلی و ظرافت های هنری در ارائه و انتقال مفاهیم و پیام ها نسل جوان با آثار هنری ارتباط بیشتری گرفته و انتقال پیام و مفاهیم با درصد بسیار بالایی به مخاطبین امر صورت گیرد؛ حقیقتا در قالب فیلم کوتاه ، نمایش ، یک فریم عکس ، یک قطعه موسیقی ، یک رباعی و غزل و یک تابلوی نقاشی ، یک جمله خطاطی شده و یک داستان کوتاه دنیایی از مفاهیم را به مخاطب بر اساس نگاه و برداشت شخصی اش منتقل کرد که این امر صرفا در قالب یک اثر هنری ممکن است  و یقینا از ابزاری همچون هنر می توان در زمینه انتقال مفاهیم و ارزش های انقلاب اسلامی و بسیج بهره جست.

 

چه گروه ها و اقشاری از مردم در سازمان بسیج هنرمندان عضو هستند؟

در حال حاضر قریب به 130 هزار نفر با سازمان بسیج هنرمندان مرتبط بوده و در قالب انجمنها و گروههای هنری و ادبی مختلف فعالیت می نمایند و حقیر و همه همکاران با تمام وجود افتخار خدمتگزاری و خادمی این هنرمندان عزیز بسیجی را به قدر بضاعت خود داریم و یقین داریم بضاعت امروز ما در مقابل دریایی از لطف و اخلاص هنرمندان عزیز بسیجی بسیار حقیر است اما امیدواریم شرایط بهتر شود و ما با تمام توان خدمتگزار هنرمند بسیجی باشیم .

 

مهمترین برنامه های سازمان بسیج هنرمندان در عرصه برگزاری کنگره شهدای هنرمندان و همچنین جشنواره های فرهنگی، هنری و ادبی در سطح کشور چیست؟

از برنامه های بسیار مهم و محوری سازمان بسیج هنرمندان می توان به برگزاری کنگره شهدای هنرمند کشور اعم از جمع آوری آثار و زندگی نامه شهدای هنرمند و برگزاری کنگره های تخصصی شامل کنگره شهدای عرصه فیلم و سینما با عنوان جاودانه های نور و تصویر به میزبانی  استان تهران، کنگره شهدای عرصه هنرهای تجسمی با عنوان تندیس مقاومت به میزبانی استان کرمان، کنگره شهدای عرصه خوشنویسی با عنوان مشق شیدایی به میزبانی استان البرز، کنگره شهدای عرصه سرودها و آواهای انقلابی با عنوان نغمه های عاشقی به میزبانی استان بوشهر، کنگره شهدای عرصه شعر و ادبیات داستانی با عنوان ترنم پرواز  به میزبانی استان خراسان رضوی، کنگره شهدای عرصه عکس با عنوان یک پلک آسمان به میزبانی  استان یزد، کنگره شهدای هنرهای نمایشی با عنوان ملکوتیان صحنه به میزبانی  استان اردبیل اشاره کرد و مراسم پاسداشت شهدای هنرمند بسیجی نیز از برنامه های هفته بسیج سال جاری است که انشاا... با حضور همه هنرمندان برگزار خواهد شد. از دیگر برنامه های محوری سازمان  بسیج هنرمندان برگزاری دوره نویسندگی و کارگردانی فیلم به مدت 4 سال از هنرمندان منتخب استانها، برگزاری طرح ولایت هنرمندان ، برگزاری کانونهای تفکر منطقه ای ، اعزام هنرمندان به مناطق عملیاتی جنوب و غرب و شمال غرب ،حمایت از آثار هنری و ادبی و برگزاری جشنواره های مختلف هنری و ادبی بسیج بوده است.

 

نقش تولیدات هنری در هدایت افکار عمومی و جامعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

تلاش ما این است که به واسطه تولیدات هدفمند و موثر؛ هدایت و راهبری هنری و ادبی اتفاق بیفتد. یکی از ضروریات اصلی ما تربیت هنرمند طراز انقلاب اسلامی است و یا به عبارتی کادرسازی است. ما در حوزه کادرسازی تلاش ویژه باید کنیم چرا که عرصه متعلق به جوانان است و باید جوانان را از امروز شناسایی و به علوم و فنون و مهارت‌های مختلف هنری و ادبی تجهیز کنیم و از طرفی دیگر آنان را در مجرای مدیریتی هدایت کنیم لذا یکی از سیاست‌های اصلی ما در سازمان بسیج هنرمرمندان در این راستا واگذاری بخشی از مسئولیت‌ها به هنرمندان وبویژه جوانان است تا جامعه مخاطب خود را در سطوح مختلف اداره کند و آنان را به سمت هنر انقلابی سوق دهد.

ارسال نظرات