سردار سالاری گفت: بسیج برای نقش آفرینی و مشارکت در تدوین نقشه راه و الزامات تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک اولویت جدی و غفلت ناپذیر مطرح است.
کد خبر: ۹۱۹۳۹۱۱
|
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

سردار اباذر سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، در رابطه با خدمات بسیج در سیل اخیر اظهار داشت: از ابتدای سال 98 که سیل بر مردم خوزستان عارض شد و گروه‌های جهادی را اعزام کردیم و تاکنون 15 گروه جهادی به این مناطق اعزام شده‌اند.
وی افزود: گروه‌های جهادی اعزامی با ظرفیت دو هزار نفر نیرو بودند که در قالب‌های عمرانی و پزشکی اعزام شدند و خدمت‌رسانی را انجام داده‌اند.

فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان تصریح کرد: گروه‌های جهادی استان هرمزگان برای خدمت‌رسانی در شهرستان کارون تعیین شده بودند که در نخستین اقدام بحث جمع‌آوری اقلام مورد نیاز مردم این شهرستان توسط اکیپ‌های بسیج سازندگی در سراسر استان هرمزگان صورت پذیرفت و محموله کمک‌های مردمی ارسال شد.


سالاری تاکید کرد: در بحث ساخت و تعمیر خانه های آسیب‌دیده در سیل علاوه بر شهرستان کارون، شهرستان شادگان هم به محدوده خدماتی استان هرمزگان افزوده شد.


وی عنوان کرد: احداث 150 واحد مسکونی و تعمیر 300 واحد در شهرستان‌های شادگان و کارون به مجموعه بسیج سازندگی استان هرمزگان واگذار شد که از 150 واحد 30 واحد آن آغاز عملیاتی شده است.


فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان بیان کرد: در زمینه منازل تعمیری 50 واحد مسکونی تعمیراتش به پایان رسیده و تحویل مردم شده و در تلاش هستیم تمامی پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.


سالاری خاطرنشان کرد: هر 15 روز یک‌بار 50 نفر از نیروهای جهادی استان هرمزگان به مناطق سیل‌زده شهرستان‌های کارون و شادگان اعزام می‌شوند و کار احداث و تعمیر منازل آسیب‌دیده را انجام می‌دهند.


*فعالیت های بسیج دراین 40سال را چگونه ارزیابی می کنید؟

بعد از پیروزی انقلاب و پس از آنکه امام راحل تهدیدها را رصد کردند و تشکلی با محوریت مردم به دستور امام راحل تشکیل شد که بتواند با دسیسه های دشمن مقابله کند.


علت راه اندازی بسیج این بود که بستری فراهم شود که نظام و انقلاب اسلامی را مستحکم تر کند و با توطئه های دشمنان این نظام و انقلاب مقابله کند بنابراین امام راحل دستور تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی را دادند.


از روز اول انقلاب با راه اندازی پایگاه های مقاومت، بسیجیان در هر نقطه کشورکه احساس خطر شد برای تامین امنیت حضور یافتند.
۹۲ هزار بسیجی در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.


*بسیج درجهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟


بیانیه گام دوم انقلاب درحقیقت چراغ هدایت و روشنگر مسیر آرمانی انقلاب و نظام است بسیج با گفتمان سازی مفاهیم کلیدی، تدوین نقشه راه و برنامه های اجرایی و ایجاد ساز و کار رصد، پیگیری و پیاده‌سازی بیانیه، در هماهنگی، همکاری و هم افزایی با سایر بخش‌های نظام، با جدیت تحقق این منشور تعالی بخش انقلاب و نظام اسلامی را دنبال می‌کند و در این راستا هسته های نخبگی و هم افزا را فعال و با این حرکت مبارک و راهبردی همراه ساخته است.


بسیج برای نقش آفرینی و مشارکت در تدوین نقشه راه و الزامات تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک اولویت جدی و غفلت ناپذیر مطرح است.


*برنامه های بسیج رادرطرح جهاد همبستگی ملی را چطور ارزیابی می کنید؟


بسیج تفکری جهادی و انقلابی است که کاملا در خدمت مردم می باشد؛ بسیج همواره در سختی ها و ناملایمات پای کار بوده است؛ یکی از حوزه هایی که بسیج در آن ورود داشته است مسئله سیل اخیر است؛ هر چند که در گذشته در موضوعاتی همچون زلزله، دفاع مقدس، مباحث علمی و فعالیت های صنعتی و موشکی فعالیت داشته است.


«طرح جهاد همبستگی ملی» اقدام خوبی است در این زمینه علاوه بر کمک از مساجد و اصناف از ادارات هم می توان کمک گرفت و یقین دارم که مردم عزیزمان با برای برطرف کردن مشکلاتی که برای سیل زدگان ایجاد شده اقدام خواهند کرد.


*چه اهداف ومسائلی ازطرف بسیج مورد غفلت قرار گرفته است؟


با اشاره به اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی توسط خانواده‌ها، در شرایطی که دشمنان از تمام توان خود در فضای مجازی برای پیشبرد اهداف شوم خود استفاده می‌کنند، خانواده‌ها نباید از این موضوع مهم غافل شوند.


وی دراین خصوص گفت: امام راحل(ره) مساجد را به‌عنوان سنگر معرفی کردند، و داشته‌های فرهنگی مهم‌ترین سرمایه ما هستند و غفلت از رویکرد فرهنگی و تربیتی در مساجد آسیب بزرگی است که باید از ظرفیت حلقه‌های صالحین در این راستا استفاده کرد.


*بسیج درحوزه اقتصادی وعمرانی چه اقداماتی انجام داده است وچه برنامه هایی برای آینده دارد؟


بسیج نیرویی مردم نهاد است و متصل به بدنه مردم است از این رو مشارکت همگانی و به کار گیری از تمامی ظرفیت های ملی را یکی از عوامل اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد. بنابراین بسیج با این رویکرد می‌تواند بخش مهمی از الزامات این اقتصاد مردم پایه و مشارکتی را تأمین کند و این در حالی است که این رویکرد، جای دیگر اجزای مشارکت کننده در اقتصاد را تنگ نخواهد کرد.


اقدام دیگربسیج ارائه وام و ورود به عرصه تولید و کمک به تولید کنندگان و همکاری با کارآفرینان بوده است. البته چنین اقدامی به هیچ روی ناشی از احساس درآمدزایی نبوده و اساسا این کار درآمدی را نصیب بسیج نمی‌کند. همچنین توجه به ارتقای صنایع کوچک و صنایع تبدیلی، محرومیت‎زدایی و اردوهای جهادی از جمله بخش‌هایی است که بسیج در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در این زمینه فعال بوده است. بسیج در تحقق امر مهم اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی نقش کلیدی داشته است. این نهاد انقلابی توانسته با تاثیر گذاری خوب خود در بین تمام آحاد جامعه، در بحث فرهنگی، اجتماعی؛ اقتصادی و... در پیشبرد رهنمودهای مقام معظم رهبری نقش مهمی را ایفا نماید.


بسیج بر این باور است که اگر از ظرفیت‌های بومی هر منطقه به خوبی استفاده شود، بنیاد اقتصادی کشور به گونه‌ای ساماندهی خواهد شد که بحران های اقتصادی جهانی در آن اثری نخواهد داشت. همچنین اگر اقتصاد کشور با اتکای به دانش بومی، سرمایه‌گذاری داخلی و نیز تولید داخلی باشد، تحریم‌ها هیچ‌گونه اثری بر کشور ما نخواهد داشت.


سپاه، آماده کمک به دولت


این نهاد مردم پایه، در بخش‌های توسعه و عمران روستایی با انجام اقدام‌های زودبازده، به کارگیری و ایجاد بستر کار لازم برای جوانان در قالب اردوهای جهادی برای غنی‌سازی اوقات فراغت و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند.


بسیج از زمان اعلام سیاست‌های کلی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری برای کمک به دولت، جهت تحقق آن اعلام آمادگی کرد. اعلام این همکاری البته بدون هیچگونه سهم خواهی و چشمداشتی صورت گرفت و صرفا هدف از آن افزایش کار‌آمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و بالا رفتن ضریب امنیت و افزایش اقتدار ملی بود. اقتصاد مقاومتی و عمل به منویات مقام معظم رهبری در این جهت نیازمند یک دید فراجناحی و گسترده است و باید در این زمینه روحیه جهادی و بسیجی را بیش از پیش تقویت شود. اقتصاد مقاومتی و ابعاد گسترده آن باید با دید فراجناحی و با روحیه بسیجی اجرایی شود.


*برنامه های بسیج درجهت تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟


شكوفایی فضای كسب و كار به همت بازوهای مختلفی چون بسیج، بی شك به پیشرفت اقتصاد و بی نیازی اقتصادی كشور منجر خواهد شد و هدف اصلی اقتصاد مقاومتی را كه همانا رسیدن به اقتصادی پویا و متكی به ظرفیت های داخلی است محقق خواهد ساخت. در این مسیر، حفظ روحیه بسیجی و كوتاه نیامدن در برابر موانع و مشكلات راهگشا است و همزمان زمینه های دلگرمی و همیاری بیشتر مردم با بسیج را نیز فراهم می سازد. بسیج نیروی مقتدر و پرشوری است كه خدمات رسانی اثر بخش آن در مقطع زمانی هشت سال دفاع مقدس و عرصه سازندگی پس از آن، غیر قابل انكار است. بی تردید تحقق آرمان های خالص بسیجی در مسیر كارآفرینی و سازندگیِ اقتصاد ما را به اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیكتر می سازد.


*به نظر شما فعالیت های انقلابی بسیج درتعامل بامردم برای مثال درامداد رسانی ها کافی و راضی کننده بوده است؟


مهم ترین نقش بسیج، خدمت رسانی خالصانه به مردم ایران


نقش بسیج از ابتدای انقلاب اسلامی، بی بدیل و موثر بوده و در طول زمان های مختلف در حوزه خدمت رسانی به مردم تعریف شده است چرا که بسیج به معنای خدمت رسانی خالصانه و بدون چشم داشت به مردم عزیز ایران اسلامی است.


تعامل و همکاری فی مابین اقشارمردم و نیروی مقاومت بسیج در بخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، بر ارتقا سطح امنیت اجتماعی و فرهنگی جامعه زبانزد ومنحصراست.


وی افزود: نیروهای مخلص بسیجی به‌عنوان سربازان ولایت در راستای هماهنگی و همفكری با مردم آمادگی كامل دارند و در این راستا از هیچ تلاش و كوششی دریغ نخواهند كرد.


بسیج در راستای انجام وظایف ذاتی خود و حفظ و پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش می كند.

 

ارسال نظرات