مسئول سازمان بسیج کارگری در گفتگوی تفصیلی با «بسیج»:
رعیتی فر گفت: یکی از مهم ترین برنامه‌های سازمان بسیج کارگری و کارخانجات کشوری ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی است و مردم نیز باید از کالای ایرانی حمایت کنند تا چرخ تولید به خوبی بچرخد.
کد خبر: ۹۱۹۴۰۸۰
|
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، امروزه سربازان جنگ اقتصادی کارگران و کارفرمایان هستند و باید گفت که بسیج از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند تا در جنگ اقتصادی یار و مددکار کارگران و تولیدکنندگان باشد. امروز دشمن از تمام ظرفیت‌های خود بهره می برد تا باعث تعطیلی مراکز تولیدی در کشورمان شود و بحمدالله با تلاش کارگران و تولیدکنندگان شرایطی فراهم شده تا چرخ تولید از کار نایستد. یقینا مردم می توانند  برای حمایت از تولید و کار ایرانی نقش پررنگی ایفا نمایند و نباید از حق گذشت که حمایت مردم با خرید محصولات ایرانی و تلاش برای رونق تولید ایرانی محقق می‌شود به همین جهت می توان گفت که امروزه مراکز تولیدی نیاز به حمایت همه جانبه مردم دارند و باید شرایطی محقق شده تا حمایت از تولید و کالای ایرانی محقق شده و فرهنگ استفاده از کالای ایرانی بین مردم ترویج یابد.
در اوایل جنگ تحمیلی، بسیاری از نیازمندی‌های کشورمان از طریق توان خارجی تامین می‌شد اما امروز در بسیاری از حوزه‌ها نیازمند کشورهای خارجی حس نمی شود و باید گفت که بیشترین فشار دشمن امروز در حوزه امنیت غذایی است که دشمن هم بر آن متمرکز شده است. علی‌حسین رعیتی فر مسئول سازمان بسیج کارگری با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران قابلیت تحریم دارد چراکه متکی بر خام‌فروشی است، گفت: «آن‌هایی که نگاهشان به خارج از کشور است اکنون که بحث تحریم نفت عنوان شده نگران شده‌اند، اما ظرفیت‌های عظیم دیگر ایران اسلامی به ملت کمک خواهد کرد تا از این پیچ تاریخی هم گذر کنند.» به گفته وی، بسیج کارگری در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و کارگری حضور دارد و  کمک به اسلامی کردن محیط کار و آموزش و ساماندهی کارگران در کشور از جمله اقدامات این سازمان است. با مسئول سازمان بسیج کارگری به گفتگو نشسته ایم تا از نقش این سازمان در جهت ترویج فرهنگ بسیج در میان قشر کارگران و کارفرمایان برایمان بگوید.

حمایت از کالای ایرانی و کارگران جزو اولویت های سازمان بسیج کارگری است
برنامه های سازمان بسیج کارگری در هفته بسیج چیست؟

سازمان بسیج کارگری و کارخانجات به مناسبت هفته بسیج در تمامی تولیدی‌ها، مراکز صنعتی و کارخانجات برنامه‌های متعددی در رابطه با ترویج فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی بسیج در نظر گرفته است. سازمان بسیج کارگری در سال گذشته با وجود فشار زیادی که به کارگران در حوزه اقتصادی وارد شد، برنامه ویژه‌ای را تعریف نمود که در راستای تعریف فرهنگ ایثار و گذشت بود و با اینکه کارگران بیشترین مشکلات را داشتند در این شرایط سخت یک روز کاری خود را بدون مزد کار کردند تا این فرهنگ ایثار به تمام جامعه تسری یابد.  از این ها گذشته، یکی از مهم ترین برنامه‌های سازمان بسیج کارگری و کارخانجات کشوری ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی است و  با توجه به تمام ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده، بایستی تولید محصول باکیفیت ایرانی را به مردم عرضه کرد و در مقابل مردم نیز باید از کالای ایرانی حمایت کنند تا چرخ تولید به خوبی بچرخد.

 

یعنی یکی از زمینه هایی که باعث پیروزی در جنگ اقتصادی می شود، حمایت از کالای ایرانی است؟

بله، حمایت از کالای ایرانی به منزله حمایت از قشر تحصیل کردگان، کارگران و زحمت کشانی ایرانی است؛  در حقیقت در جنگ اقتصادی این کارخانجات و مراکز تولیدی هستند که به عنوان خط مقدم در کشور فعالیت می‌کنند و لذا اصلی ترین برنامه سازمان بسیج کارگری و کارخانجات کشوری اجرای طرح حاتم و حمایت از کالای ایرانی است.

 

در رابطه با طرح حاتم برایمان توضیح دهید.

باید طرح حاتم و فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را در جامعه ترویج داد و آن را به عنوان الگو به سازمان‌ها و اقشار ارائه کرد. زیرا حمایت از کالای ایرانی منجر به  ایجاد اشتغال، رونق تولید و جلوگیری از خروج ارز می‌شود. سال گذشته، طرح حاتم  به صورت آزمایشی با همکاری سازمان بسیج دانش آموزی برای دانش آموزان سراسر کشور در مقطع دبیرستان اجرا شد که شمامل بازدید دانش آموزان از مراکز تولیدی با هدف امیدواری دانش آموزان نسبت به آینده شغلیشان،  شناخت مراکز و ظرفیت‌های تولیدی  از دیگر برنامه‌هایی بود که در این زمینه صورت گرفت و باید گفت که برای اجرایی کردن طرح حاتم، مسابقاتی  نیز در جهت حمایت از کالای ایرانی برگزار شده است . از دیگر برنامه‌های طرح حاتم، حضور و سخنرانی مدیران و مسئولین مراکز تولیدی و کارخانجات کشوری در مراکز آموزشی و دانش آموزی بوده است و این سخنرانی ها پیرامون ظرفیت‌های شغلی، میزان اشتغال زایی، میزان تولیدات داخلی و میزان توانمندی‌‌های کشورمان بوده است.

 

اثرگذاری فرهنگ بسیج در حمایت از کالای ایرانی و قشر کارگران تا چه میزان بوده است؟

بسیج نقش تاثیرگذاری در فرایندهای انقلاب داشته است و می‌توان نقش موثر بسیج را در دوره هشت سال دفاع مقدس، در دوره سازندگی ،در زمانی که جنگ فرهنگی علیه ما بوده است و حتی امروزه که جنگ اقتصادی علیه ما است، مشاهده کرد. بسیج در تمام دوره‌ها تلاش کرده که از ارزش‌های انقلاب اسلامی پاسداری کند. در حال حاضر بسیج تلاش می‌کند تا آرمان‌هایی که امام راحل(ره) برای انقلاب ترسیم کردند و همچنین آرمان‌های امام خامنه‌ای را پاس بدارد و آرما‌ن‌های امام و رهبری را در جامعه ترویج دهد. نباید از حق گذشت که حضور بسیج در حوزه‌های مختلف نظامی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی بسیار کار آمد است و در حقیقت در هرعرصه‌ای که از ظرفیت‌های عظیم بسیج استفاده شده است شاهد اتفاقات برجسته و نتایج درخشانی هستیم اما بعضی اوقات دستگاه‌های دولتی و اجرایی و یا قوه مجریه از ظرفیت بسیج به خوبی استفاده نبرده است و این در حالی است که  در هر جایی از ظرفیت عظیم بسیج که  استفاده شده است، کشور توانسته به بلوغ خوبی در آن حوزه برسد و مسیر رشد و پیشرفت را طی کند  و با نشاط و افتخار در آن عرصه پیش رود. تا جایی که دشمن هم متوجه این نکته است که در تمام عرصه‌هایی که بسیج در آن حضور دارد نمی‌تواند کاری کند و عقب نشینی کرده است. در قشر کارگران و کارفرمایان هم شاهد اثرگذاری فرهنگ بسیج هستیم، مثل طرح حاتم و همچنین اجرای شیفت ایثار و همچین بالا بردن تعامل میان کارگران و کارفرمایان به منظور همکاری بهتر.

 

نقش بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی چقدر اثرگذار بوده است؟

در طول چند سال گذشته بسیج  در حوزه اقتصاد مقاومتی ورود کرد و در حوزه های راه اندازی کارگاه کوچک و ایجاد اشتغال تلاش ویژه‌ای صورت گرفت که همگی نشان داد بسیج ظرفیت خوبی برای به ثمر رساندن کارها دارد. نقش بسیج را باید نقش مکمل برای بقیه دستگاه‌ها در نظر گرفت که بتواند ارزش گذاری خود را انجام دهد، زیرا بسیج نیروی آماده انقلاب است و باید تاکید کنم که بسیج همیشه آمادگی این را دارد که به هر حوزه ای که به آن نیاز دارد، ورود کند و از ظرفیت‌هایش استفاده کند و خود را بالنده نشان دهد. یقینا نقش بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی پررنگ بوده است و یقینا اگر حمایت دولتی از بسیج صورت بگیرد، بسیج به بهترین شکل ممکن توانایی و ظرفیت تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی در سطح کشور را در همه زمینه ها دارد.

 

در پایان اگر سخنی دارید، برایمان بفرمایید.

سازمان بسيج كارگري از تلاش اقتصادي مردم حمايت مي‌کند و براي ترويج كالاي ايراني از ايده‌ها و ابتكارات مردم پشتیبانی می نماید. ما توان بالايي داريم و بايد سربلند از جنگ اقتصادي بيرون بياييم. سازمان بسیج کارگری کشور در دیدار با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ضمن تعامل با این وزارتخانه آمادگی خود را برای حل مشکلات کارگری و کارفرمایی کشور در راستای اهداف از پیش تعیین شده نظام اعلام کرد. ما آمادگی کامل خود را برای حمایت از تشکل های کارگری اعلام می نماییم و خواهان افزایش همکاری ها در سطح کشور و وزارت خانه ها هستیم. سازمان بسیج مستضعفین برای حمایت از کالای ایرانی، با رویکردخدمت رسانی و حمایت از مردم و پیشبرد اهداف کلان نظام به خصوص در زمینه اقتصادی با بکارگیری ظرفیت ها و پتانسیل های درونی وارد این عرصه شده است و سازمان بسیج کارگری کشور به عنوان زیر مجموعه تخصصی سازمان بسیج مستضعفین، ضمن درک اهمیت توجه به اهداف کلان نظام در خصوص حمایت از تولید و کالای ایرانی پا به عرصه گذاشته است و ان شالله بیش از پیش موثر واقع شود.

 

ارسال نظرات