مسئول سازمان بسیج کارمندان در گفتگوی تفصیلی با «بسیج»:

ابتکار بسیج در برگزاری «میزخدمت» باعث کاهش فاصله مردم و مسئولان شد

رامندی گفت: برگزاری میز خدمت جهادی در حاشیه شهرها و روستاهای محروم با حضور مدیران استانی و شهرستانی برابر دستورالعمل اجرایی میز خدمت، از جمله برنامه های ما در طول هفته بسیج خواهد بود.
کد خبر: ۹۱۹۴۰۸۳
|
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، سابقه تشکیل بسیج مردمی به همان سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد و فعالیت رسمی بسیج کارمندان هم یک سال پس از آغاز دوران هشت سال دفاع مقدس شروع شده است. در آن دوران کارمندان بسیجی به واسطه تخصص و تجهیزاتی که در اختیار داشتند، در عرصه‌های دفاعی به کار گرفته می‌شدند. بنابراین با توجه به اقدامات مهمی که این قشر از مردم در دوران جنگ ارائه دادند، مقام معظم رهبری دستور دادند کارمندان در سال ۱۵ روز را به فراگیری فعالیت‌های دفاعی، امنیتی، امداد و نجات اختصاص دهند تا همواره آمادگی مقابله با هر گونه تهدیدی را داشته باشند. در این خصوص رئیس سازمان بسیج کارمندان می‌گوید: «کارمندان بسیجی همواره در تمام عرصه‌ها حضوری پررنگ دارند. آن‌ها در دورانی که وزارت بهداشت برای درمان بیماری‌هایی، چون سرخک، سرخجه، فلج اطفال و... وارد عمل شد، کارمندان بسیجی هم داوطلبانه با تمام توان در راستای رفع مشکلات بهداشتی- درمانی تلاش کردند.» با فصیح رامندی مسئول سازمان بسیج کارمندان به گفتگو نشستیم تا از برنامه های این سازمان در طول سال و در هفته بسیج برایمان بگوید.

 ابتکار بسیج در برگزاری «میزخدمت» باعث کاهش فاصله مردم و مسئولان شد

برنامه های سازمان بسیج کارمندان در هفته بسیج چیست؟

در هفته بسیج امسال برنامه‌های متعددی توسط سازمان بسیج کارمندان اجرا خواهد شد؛ از جمله این برنامه‌ها، فضاسازی محیطی در ادارات و دستگاه های اجرایی با توجه به مناسبت هفته بسیج، پوشش خبری و رسانه ای، چاپ و تولید ویژه نامه ها و ساخت تیزر و نماهنگ با استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی و سپاه استان صورت خواهد گرفت. در هفته بسیج نشست‌هایی پیرامون مباحث تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با حضور مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی ( جامعه هدف ) و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و بسیج برگزار خواهد شد؛ همچنین نشست‌هایی با موضوع تحکیم بنیان خانواده، حجاب و عفاف در دستگاه های اجرایی کشور و همچنین نشستی با موضوع سواد رسانه و آسیب شناسی فضای مجازی از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته بسیج امسال برگزار خواهد شد. برگزاری یادواره شهدا و تجلیل از خانواده معظم شهدا، برگزاری جلسه هیئت‌های اندیشه ورز به مناسبت فرارسیدن چهل سالگی بسیج، برگزاری حلقه مربیان صالحین با سرمربی و با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و بسیج و  همچنین برگزاری میز خدمت جهادی در حاشیه شهرها و روستاهای محروم با حضور مدیران استانی و شهرستانی برابر دستورالعمل اجرایی میز خدمت، از جمله برنامه های ما در طول هفته بسیج خواهد بود.

 

فعالیت سازمان بسیج کارمندان در چه حوزه هایی است؟

۸ هزار پایگاه بسیج کارمندان در سراسر کشور وجود دارد که در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم فعالیت می‌کنند. فعالیت‌های بسیج کارمندان شامل سه محور اصلی تأمین امنیت در مقابل تهدید‌های دشمن در ادارات، نقش‌آفرینی بسیجیان در مناسبات و موضوعات انقلابی و ارزشی و تلاش برای کارآمدسازی نظام اداری کشور می‌شود. امروز حدود یک میلیون و ۳۲۰ هزار کارمندی که در ادارات دولتی اشتغال دارند، بیش از ۴۰۰ هزار نفر عضو فعال بسیج کارمندان هستند. بسیجیانی که بیش از ۷ هزار نفر از آن‌ها در رده‌های بالای مدیریتی قرار دارند و به افزایش خدمت‌رسانی کمک می‌کنند.

این سازمان چه عملکرد در سطح کشور داشته است؟

4312 میز خدمت در سال 1397 توسط بسیج کارمندان سراسر کشور با همکاری مدیران و مسولین ادارات مختلف استان ها برپا گردید که منجر به ملاقات چهره به چهره بیش از215 هزار نفر از مردم با 15 هزار و 500 مدیر و مسئول سراسر کشور شد. در جریان این دیدار‌ها مردم توانستند مشکلاتشان را شخصاً به گوش متولیان برسانند و روند رفع معضلات شهر‌ها و روستا‌ها را تسریع کنند. طی این میز خدمتی که سال ۹۷ به صورت آزمایشی انجام شد، تعداد بیشماری از مردم توانستند مشکلاتشان را رودررو با متولیان در میان بگذارند و روند اصلاح مسائل روستایی و شهری را تسریع کنند. با توجه به نتایج مطلوبی که این دیدار‌ها داشته، برنامه داریم این طرح آزمایشی را به صورت عملیاتی در سال ۹۸ اجرایی کنیم. طی این ملاقات‌ها مسئولان ضعف‌ها و مشکلات حوزه‌های خود را شناسایی می‌کنند و با جدیتی بیشتر نسبت به گذشته در راستای رفع آن‌ها وارد میدان می‌شوند. اقداماتی که شامل آبرسانی به برخی روستاها، اصلاح سیستم روشنایی مسیر‌ها و... می‌شود. علاوه بر این بسیج کارمندان پا به پای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و بسیج مهندسین و کارگری در راستای رفع مشکلات اداری برای حمایت از مشاغل و بخش‌های تولیدی و اشتغالزایی وارد میدان شده است. برای نمونه در بازه زمانی رزمایش محمدرسول‌الله ۲ که در شهریور ماه سال97  برگزار شد، مشکلات اداری بیش از ۵۶۰ کارگاه و کارخانه در سراسر کشور رفع شد و به کمک سازمان بسیج کارگری این واحد‌های تولیدی به چرخه تولید بازگشتند.

 

برای امسال چه مقدار میز خدمت در سطح کشور برگزار می شود؟

روزانه بیش از ۵ میلیون نفر از مردم به ۱۱ اداره و سازمان دولتی مراجعه می‌کنند که بسیج کارمندان در این ادارات حضور دارند تا روند خدمت‌رسانی به مردم تسهیل و تسریع شود. برنامه داریم در سال ۹۸ بیش از ۴ هزار میز خدمت را در ادارات و سازمان‌های دولتی برگزار کنیم و اقدامی که با افزایش انگیزه در کارمندان سازمانی، می‌تواند به روند اداری مطلوبیت خاصی ببخشد و منجر به رفع مشکلات مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شود. اتفاقی که همگی آن به نام کارمندان بسیجی ادارات نوشته می‌شود و در نهایت با هدف والای افزایش رضایتمندی مردم در راستای مقابله با تهدید‌های دشمن انجام می‌شود.

 

فکر می کنید سیستم امکانات دهی به  شهرها و روستاهای نسبت به قبل از انقلاب اسلامی چقدر متفاوت شده است؟

قبل از انقلاب اسلامی کمتر منطقه روستایی از خدمات آب، برق، گاز و تلفن ثابت برخوردار بود، اما امروز به قدری این خدمات گسترش یافته که گاهی می‌شنویم مردم می‌گویند در فلان نقطه کشور گاهی اوقات اینترنت از سرعت کافی برخوردار نیست. تمام این‌ها به این دلیل است که سطح رفاهی در سراسر کشور استاندارد است و حالا نیاز‌های مردم و خواسته‌هایشان فراتر رفته است. بنابراین هرگاه مشکلی به وجود بیاید مردم برای رفع آن به ادارات استانی مراجعه می‌کنند.

 

سازمان بسیج کارمندان در سیل اخیر در کشورمان چه نقشی ایفا نمود؟

نیرو‌های جهادگر بسیج کارمندان همچون دیگر جهادگران بسیجی و سپاهی از همان روز‌های نخست وقوع حادثه سیل در استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، ایلام و ... حضور یافتند و کار امدادرسانی به مردم را آغاز کردند. جهادگرانی که در قالب بیش از ۳۱۸ تیم تخصصی فنی آب، برق، گاز، مخابرات، تأسیسات ساختمانی، تعمیرکار ماشین‌آلات سنگین و راهداری و ... کمک‌رسانی را شروع کردند و حالا هم قصد دارند رکورد برگزاری ۴ هزار میز خدمت سال گذشته را امسال در مناطق سیل‌زده بشکنند و به مشکلات مردم خاتمه دهند. از همان ابتدای وقوع حادثه در استان‌های شمالی و جنوب غربی، جهادگران بسیج کارمندان وارد میدان شدند و کار جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی، یاری‌رسانی به مردم سیل‌زده، اصلاح و بازسازی زیرساخت‌های خطوط و انشعابات آب، برق، گاز، مخابرات و تأسیسات ساختمانی را آغاز کردند.

 

در پایان اگر حرفی برای گفتن دارید، بفرمایید.

بسیج یک نیروی مردمی و انقلابی است  که امسال وارد دهه چهارم از سالروز تاسیسش می شود و در این 40 سال شاهد برکات زیادی از سوی بسیج برای کشور وانقلاب اسلامی بودیم، از حضور موثر در هشت سال دوران دفاع مقدس در حراست از خاک کشورمان گرفته تا حضور در اردوهای جهادی و مواقع بحرانی سیل و زلزله در کنار مردم و... باید گفت که بسیج جزئی از مردم است و همین موضوع باعث ماندگاری بسیج در طول این سال ها شده است. گروه و نهادی که هویت مردمی دارد همیشه ابدی است و بسیج هم که در طول این سالها خارجی در چشم دشمنان انقلاب اسلامی بوده است، هویتی همیشگی و مردمی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار