خبرهای داغ:
تلاش دوباره ترامپ برای بازگشت به گفتگوهای صلح که در سفرش به افغانستان نیز بازتاب یافته، نشان می‌دهد که کاخ سفید به تداوم این گفتگوها و مذاکرات نیازمند است.
کد خبر: ۹۱۹۵۴۲۸
|
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، بطور دقیق یک سال پس از ورود غیرمنتظره ترامپ به عراق و حضور در پایگاه نظامیان آمریکایی، حال این بار ترامپ به صورت غیرمنتظره وارد پایگاه نظامیان آمریکایی در افغانستان شده است.

در این ارتباط گفته شده، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنج‌شنبه ۷ آذر  برای دیدار از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به صورت سرزده وارد این کشور شد و نشستی دو جانبه با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور داشت.

کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ حدود دو ساعت در افغانستان بود و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان هم در کنار  ترامپ حاضر شده است.  این نخستین سفر دونالد ترامپ به افغانستان بود.


نقض آداب کنسولی و دیپلماتیک، عادت ترامپ

مسئله قابل توجه در سفر ترامپ به افغانستان، سرزده بودن آن و به نوعی عجولانه برگزار شدن این دیدار بوده است.

هنوز مشخص نیست که ارگ ریاست جمهوری افغانستان تا چه اندازه از انجام این سفر مطلع و در جریان کار بوده است، اما آن چه مشخص است این که ترامپ با هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا از واشنگتن عازم افغانستان شده و پس از نشستن در پایگاه نظامی بزرگ آمریکا در افغانستان، موسوم به بگرام، با نظامیان آمریکایی دیدار کرده است و رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی نیز خودش عازم پایگاه نظامیان آمریکایی شده و در آن جا با ترامپ دیدار کرده است.

تا این جای کار همه چیز حاکی از نقض تمام پروتکل‌های دیپلماتیک و رسمی در روابط دو دولت مستقل است. گویی ترامپ بجای وارد شدن به افغانستان به یکی از مناطق امریکا وارد شده که بدون تشریفات دیپلماتیک با نظامیان آمریکایی در کشور خارجی دیگری دیدار کرده است.

این در حالی است که براساس تعهدات دیپلماتیک کشورها، لازم بود تا ترامپ هنگام ورود به افغانستان نخست با مسئولان و مقامات افغانستان دیدار کرده و بعد از آن به پایگاه بگرام وارد شود، اما رئیس جمهور آمریکا با نقض تمام این شرایط در عمل مباردت به  نقض حاکمیت ملی افغانستان نموده است.

البته ترامپ سال گذشته نیز در همین روزها و در اقدامی مشابه وارد پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق شد که با واکنش مخالفت آمیز و محکومیت گروه‌ها، مقامات و احزاب سیاسی عراق روبرو شد.

زمینه چینی بازگشت به مذاکرات صلح

اظهارات صورت گرفته از سوی ترامپ در جریان سفر به افغانستان نشان می‌دهد که یکی از اهداف  سفر ترامپ به این کشور، ایجاد زمینه چینی برای بازگشت به مذاکرات صلح با طالبان بوده است.

دونالد ترامپ به هنگام ورود به افغانستان به خبرنگاران گفت، طالبان خواهان دستیابی به توافق هستند و ما با آنها دیدار می‌کنیم، ما خواهان آتش بس هستیم.

ترامپ در حالی می گوید مذاکرات با طالبان از سر گرفته می شود که در شهریور ماه سال جاری گفته بود، مذاکرات با گروه طالبان «مرده» است.

مذاکرات صلح با گروه طالبان که بخشی وسیعی از افغانستان را در اختیار دارند،‌ در بهار و تابستان امسال در جریان بود و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفت‌وگو با طالبان، با مقامات طالبان در دوحه قطر دیدار کرده بود، اما به یکباره در اواخر تابستان و در آستانه مذاکرات نهایی به صورت یکجانبه از سوی ترامپ لغو شد و از آن زمان این گفتگوها با بن بست مواجه شده است.

حال ترامپ در سفر خود به افغانستان در تلاش است تا باردیگر پل صلح با طالبان را که خودش چند ماه پیش خراب کرده بود، دوباره بازسازی کند، اگرچه با توجه به سیاست‌های آمریکا مشخص نیست که آیا واقعا این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟

چرا ترامپ به دنبال بازگشت به مذاکرات صلح است؟

همان گونه که گفته شد، تاهمین چندماه پیش گفتگوها و مذاکرات صلح با طالبان جریان داشت که به یکباره و ناگهانی از سوی ترامپ لغو و متوقف شد.

حال تلاش دوباره ترامپ برای بازگشت به گفتگوهای صلح که در سفرش به افغانستان نیز بازتاب یافته، نشان می‌دهد که کاخ سفید به تداوم این گفتگوها و مذاکرات نیازمند است.

ترامپ در سفر خود به افغانستان از کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان هم خبر داده و گفته است که آمریکا نیروهایش در افغانستان را "به طور عمده" کاهش خواهد داد است، اما همان گونه که همگان اگاهند، کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان بدون دستیابی به یک نتیجه مشخص در وضعیت آینده طالبان، شکست حضور آمریکا در افغانستان را بسیار برجسته‌تر و حتی گسترده‌تر خواهد ساخت.

آمریکا تلاش دارد تا با ازسرگیری گفتگوها صلح با طالبان به این اطمینان خاطر دست یابد که در صورت خروج بخشی از نظامیان آمریکایی از افغانستان، تهدیدات کمتری متوجه باقی مانده نظامیان آمریکایی خواهد شد. با ین حال این محاسبه رهبران واشنگتن نمی‌تواند چندان درست از آب درآید، چون پیش از این نیروهای طالبان خواستار خروج کامل همه نظامیان خارجی و آمریکایی از افغانستان شده بودند.

دولت ترامپ از سوی دیگر همزمان با نزدیک به شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری اتی آمریکا، نیاز مبرم دارد تا بتواند از سیاست خارجی خود دفاع کند، اما حقیقت این که سیاست خارجی ترامپ تا کنون دستاوردی نداشته و از جمله در موضوع کره شمالی، وضعیت مذاکره مبهم و دچار نوعی بن بست است و در مورد خاورمیانه و خلیج فارس نیز فریب به اتفاق کارشناسان خارجی، دولت ترامپ را به دلیل سیاست‌هایش در تشدید تنش در خاورمیانه مورد سرزنش قرار می‌دهند. در آمریکای لاتین با تداوم دولت مادورو در ونزوئلا، کاخ سفید چیزی به عنوان دستاورد ندارد و از سوی دیگر چالش‌های عمده واشنگتن با مسکو همچنان ادامه دارد. لذا تنها روزنه باقی مانده برای کاخ سفید، امید به بازگشت به گفتگوهای صلح افغانستان است، همان گونه که مذاکرات با چین در جریان جنگ تجاری نیز با سرعت از سوی ساکنان کاخ سفید دنبال می‌شود تا دولت ترامپ حداقل بتواند موضوع صلح افغانستان و احتمالا توافق با چین را به عنوان دستاوردهای خود در سیاست خارجی ارائه دهد.

اما حقیقت آن که چشم انداز فعلی برای دستیابی به یک توافق میان آمریکا و طالبان بسیار مبهم و ناروشن است.

طالبان اگرچه آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات صلح اعلام کرده، اما با توجه به یک بار تجربه شکست خورده و لغو گفتگوها از سوی ترامپ، حال نمایندگان طالبان نیز با احتیاط و بدبینی بیشتری در این گفتگوها حاضر خواهند شد و احتمال به بن بست رسیدن این گفتگوها با توجه به تجربه ناموفق اخیر بسیار زیاد است.

از سوی دیگر، نیروهای طالبان همان گونه که پیش از این نیز اعلام کرده‌اند، هرگونه دستیابی به یک توافق نهایی صلح را منوط به خروج کامل نظامیان خارجی و آمریکایی از افغانستان اعلام کرده‌اند و در شرایطی که هنوز وضعیت خروج کامل همه نظامیان خارجی از افغانستان نامشخص و مبهم است، دستیابی به یک توافق صلح نیز مبهم تر خواهد بود.



منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها