خبرهای داغ:
کارآفرین بسیجی گفت: ما توانستیم دستگاه زرشک دان کن را تجاری سازی کنیم و محصول خروجی این دستگاه و با الگوی مشارکتی توانستیم وارد بازار کنیم و طرح از مزرعه تا بازار زرشک را توانستیم پیاده کنیم و با حمایت و اعتماد کردن به ایده های بومی با حمایت سپاه این کار را انجام دادیم.
کد خبر: ۹۱۹۵۷۷۸
|
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، با جنگ جهانی تحریم مواجه هستیم. از جنگ تحمیلی تا جنگ تحریمی رزمنده ، ایثارگر و جهادگر نیاز داریم و این جبهه نیز شهادت، مقاومت، صبر، کار و پیشرفت در عملیات ها را می طلبد پس باید فرهنگ سازی شود.

جنگ واقعی جنگ تحریم است و باید گفت فرماندهان این جنگ چه کسانی هستند؟

رهبر انقلاب  فرمودند " جنگ اقتصادی در دنیا به شکلهای مختلفی وجود دارد و کشورها و  قدرتها سر مسائل اقتصادی جنگ دارند مثلا در دوران این ریاست جمهوری امریکا این جنگ ظهور و بروز پیدا کرده و گاهی اوقات جنبه کینه ورزانه و جنایت آلود به خودش گرفته مثل جنگی که علیه ما در اقتصاد می شود و اینکه انسان امید بدارد که تحریم موقت است و تمام می شود خیال باطل است ".

فرمانده معظم کل قوا نیز فرمودند " ما برای نجات اقتصاد کشور چشم امیدمان را نبندیم به اینکه کی تحریم ها برداشته شود یا اینکه تغییری ایجاد شود بلکه راهبرد اصلی ما مصون سازی اقتصاد کشور از آسیب دیدن از تحریم است".

با زوج جوانی از شهر عناب، زرشک و زعفران بیرجند بیشتر آشنا می شویم که چندی پیش مهمان برنامه تلویزیونی «زنده باد زندگی» شبکه دوم سیما شدند.

این زوج الگوهای ذهنی و تحقیقاتی و تمام تلاششان برای رفع محرومیت از روستاها در استانشان بوده است. و هنر بزرگشان این است که هشدارها و بیاناتی که رهبری فرمودند در حوزه اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد به خوبی شناختند و عمل کردند.

سید مرتضی حسینی متولد 67 مدرک کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد گرایش ریاضی کاربردی با رتبه 13  در همان دانشگاه کسب کرده و رتبه 31 کنکور دکترا در دانشگاه تربیت مدرس با گرایش ریاضی کاربردی تحصیل کرده و آزمون جامع را پشت سر گذاشته است.

 وی که دغدغه مهمترش جنگ اقتصادی بوده است بعد از تشکیل خانواده مدت سه سال و نیم زندگی دانشجویی در تهران داشته و سپس به وطن خود بازگشته و در خراسان جنوبی ساکن شده است.

این کارآفرین بسیجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: وقتی پایان نامه دکترا کار می کردم دیدم که آنطور باید و شاید به درد مسائل موجود کشور نمی خورد و در دوران دانشجویی مسائل و مشکلات کشور را دنبال می کردم.

وی افزود:  رهبری 10 سال است روی مسائل اقتصای تاکید می کنند اما گفتمانهایی که در کشور کار می کنند و دنبال آن نیستند در حالیکه فضای خالی زیادی وجود دارد و نیاز به کار فراوان است باید سفارش رهبری به اقتصاد درون زا را جدی پیگیری کرد.

حسینی عنوان کرد: استان ما منطقه محروم از نظر زیرساختی است و با وجود به پتانسیل ها و ظرفیت های زیاد حقش را نداده اند و نرخ رشدش متناسب با نرخ رشد کشوری نیست و این از قابلیتهای مردم و منطقه چیزی کم نمی کند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تدریس در دانشگاه صنعتی بیرجند داشتم  دیدم که دانشجویان نشاط و انگیزه کافی برای کارهایشان ندارند و شکاف بین دانشگاه و صنعت زیاد است به سمت پارک علم و فناوری رفتم. این نخبه بسیجی گفت: ایده ای در محافل خانوادگی مطرح شد و این ایده ی ناب و کارا هنوز خاک خورده و عملیاتی نشده بود که شروع به ثبت اختراع کردم. این ایده ای بود کاربردی، با ظرفیت و درآمدزایی خوبی ایجاد می کرد.

وی اضافه کرد: این ایده دان کردن زرشک تازه بود که پتانسیل ویژه استان است و محصول منحصربفرد مربوط به بوم ایران و بوم خراسان جنوبی بالغ بر 98درصد زرشک ایران در استان ما و بیش از 95درصد زرشک دنیا در ایران است و ما به طراحی ماشینی رسیدیم که می تواند این زرشک را به خوبی دان کند بدون اینکه دانه هایش آسیبی ببیند.

حسینی گفت: ما توانستیم دستگاه زرشک دان کن را تجاری سازی کنیم و محصول خروجی این دستگاه و با الگوی مشارکتی توانستیم وارد بازار کنیم و طرح از مزرعه تا بازار زرشک را توانستیم پیاده کنیم و با حمایت و اعتماد کردن به ایده های بومی با حمایت سپاه این کار را انجام دادیم.

وی بیان داشت: اینکه بتوانیم زرشک را به عنوان میوه وارد بازار کنیم از سال 95 توانستیم زرشک را به عنوان میوه وارد میادین میوه و تره بار تهران کنیم در حالیکه هنوز محصولات زرشک و عناب مهجور است.

 

((  استان خراسان جنوبی با سطح زیرکشت بیش از 16هزار هکتار و تولید بیش از 20هزار تن زرشک مرغوب در سال بیش از 95درصد تولید این محصول باغی را از آن خود کرده است و این محصول  زیبای پاییزی استان علاوه بر دارا بودن رتبه اول تولید در ایران و جهان زمینه اشتغال بیش از 150هزار خانواده را فراهم کرده است.

در سالهای اخیر ضایقه های مصرف کنندگان از زرشک خشک به مصرف زرشک تازه در حال تغییر است و بنا به این اتفاق خوب برای زرشک تازه در استان احداث کارگاه های مجهز به دستگاه های جدا کننده زرشک تازه از شاخه است که به نام دان کن در این منطقه معروف شده است.))

 

این کارآفرین بسیجی با بیان اینکه حسینی کار ما در برابر همه خدماتی که در کشور انجام می شود چیزی نیست گفت: منظورم از «ما» می شود همسرم و نبودنم در کنار فرزندم، مسئولین در بسیج سازندگی و جهادکشاورزی و آقای رجبی که ایده شان را در بستری آوردند که مدل اقتصاد مردمی است تا بیشترین سطح درگیری در مباحث اقتصادی داشته باشیم.

وی کار خود را نوعی مدل اقتصادی نو برشمرد و گفت:  دو گفتمان اقتصادی وجود دارد اگر ما واقعا وارد اعتماد به مردم شویم و با طراحی خانگی این دستگاه که در اختیار مردم قرار می گیرد و ارزش افزوده ای به کشاورزان  دارد و همان اجرای بند 5 سیاست کلی اقتصادمقاومتی است. سهم بری عادلانه عوامل تولید است و این  بالای 30درصد افزایش درآمد برای آنها داشته است . این زنجیره ارزش است و دیگر مدلی اقتصاد کاریکاتوری که داریم.

حمیده احمدی همسر آقای حسینی کارشناس روان شناسی متولد 71 نیز در کنار ایشان فعالیت دارند و همسرشان را به خوبی حمایت می کنند.

احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: از خاصیت های دستگاه زرشک دان کن است که زرشک تازه که میوه ای آسیب پذیر و حساس است را بدون آسیب دیدن و ترکیدن دانه ها و بدون آسیب به بافت اصلی و با کیفیت بالا و با کمترین آسیب و بدون دم و برگ استحصال و وارد بازار می شود.

وی بیان داشت: از این رو 33 دستگاه زرشک دان کن در 17 کارگاه  برای 13 روستای استان توزیع شده و فرصت خوبی را برای اشتغالزایی روستاییان فراهم کرده و نصب و راه اندازی هر دستگاه در هر کارگاه توانسته برای 3نفر به طور مستقیم و 5نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی کند.

احمدی با اشاره نقش خانواده در مسیر پر فراز و فرود گفت: اصلا تحمل نبوده در صورتی که سخت است اما دغدغه و هدف مقدس پشت این سختی ها تحمل را خوشایند می کرد.

 وی ادامه داد: وقتی همسرم تحلیل و بیان مسئله دارند افتخار کردم و دوست داشتم آنچه در توان دارم حمایتشان کنم که عملیاتی باشد و شعار گونه نباشد. سالهای قبل در فرآوری زرشک همکارشان بودم.

همسر آقای حسینی گفت: غیراز اینکه همسرم از ما اکثرا دور هستند مانند زنان در دوران دفاع مقدس ما صبر می کنیم و برایمان خوشایند است چون هدفش مقدس است.

وی بیان داشت:  امسال حجم کار وسیع بود و چون قبل از فصل زرشک همسرم دغدغه و التهاب داشتند من کارگاه پشتیبان را در دست گرفتم و باید تمام وقت حضور داشته باشم تا کار کارگاه های دیگر ارزیابی و بازار تغذیه شود و مدیریت روی مسائل است.

 

مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: بسیج سازندگی بعد از آن نیازی که در کشور ایجاد شد و برای هدایت حرکت های جهادی خودجوش در سال 79 با فرمان رهبری تشکیل شد.

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی همکار دولت برای اجرای پروژه ها با مشارکت مردم است افزود: اولویت برنامه های بسیج سازندگی در حوزه فعالیت های عمرانی و محرومیت زدایی در نقاط مختلف بر اساس ظرفیت دولتی و مصوبه مجلس و دولت است که برای کمک به دولت در اجرای طرحهای عمرانی و پروژه های  محرومیت زدایی و عمرانی مسئولیت دارد.

هنری گفت: بسیج سازندگی هدایت گروه های جهادی در برنامه های محرومیت زدایی و هدفمند کردن فعالیت های جهادی را برعهده دارد.

وی ادامه داد: بعد از سال 92 و ابلاغ سیاست های کلی اقتصادمقاومتی باتوجه به اینکه بسیج دغدغه های مردم را پیگیری می کند برنامه اشتغال روستایی و اقتصادمقاومتی در برنامه ها اضافه شد و ابتدا در تبیین مبانی اقتصادمقاومتی و سپس وارد مباحث اجرایی کار شدیم.

مسئول بسیج سازندگی استان افزود: با استفاده از ظرفیت های سازمان که گروه های جهادی جغرافیا محور، محله محور و تخصصی داریم و هر سال برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این گروه ها داریم.

وی بیان داشت: گروه های جهادی منطقه هدف مشخص دارند و در روستای محل خدمت خود 5سال متمرکز حضور پیدا می کنند و مشکلات را از کف میدان احصاء می کنند.

هنری خاطرنشان کرد: وقتی تاکید بر دو واژه جهادی و جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب و بیانیه رهبری خطاب به جهادگران داریم می طلبد کار را از کف میدان آغاز کنیم و مدیر جهادی وارد منطقه محروم می شود و نیروهایش را فراخوان می کند.

وی اظهار داشت: فرق کار جهادی در این است که برنامه ای که مبتنی بر آن روستا ایجاد می شود و با فعال کردن ظرفیت مردمی در روستا و هسته جهادی از نخبگان روستا شکل می گیرد و با ارتباط گیری با جهادگران و تسهیلگران در عرصه اشتغال و در راستای تقویت کار جمعی و استفاده بهینه از ظرفیت های منطقه انجام و نمونه های اشتغال ارائه می شود.

مسئول بسیج سازندگی استان گفت: یکی از برنامه های ما بکارگیری ظرفیت های نیروهای انسانی است و افرادی که در راستای رسته های مختلف شغلی کار می کنند به لحاظ تجربی و علمی کار کردند را شناسایی کردیم افرادی که دغدغه نظام را دارند و بحث های دانش بنیان را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آقای حسینی در زمینه  زرشک همکاری دارند تیم دانشگاهی برای پرورش طیور با ما همکاری دارند  زیرا روحیه بسیجی همراه با کار علمی ، دقیق، مشخص و با برنامه است. از این ظرفیت نخبگان که شناسایی می کنیم چطور برای استفاده مردم مناطق مختلف روستاها در تکمیل زنجیره ها استفاده کنیم.

هنری تصریح کرد: مشکلی که ما در زمینه اشتغال داریم تمرکز همه دستگاه ها، نهادها و بانک ها بر منابع اعتباری است در حالیکه وقتی ورود پیدا کنید به نقطه ای و به لحاظ فنی و تخصصی رسته شغلی برای تکمیل زنجیره ارزش بررسی کنیم ممکن است مشکل در زمینه دانش روستاییان، نهاده ها یا فروش باشد منابع اعتباری بخش خیلی کوچکی از کار است اما دغدغه اصلی را بر منابع اعتباری می گذاریم.

وی با بیان اینکه شناسایی نخبگان کار سختی است و اتصال به شبکه های مردمی کار سخت تری است. گفت: کار بسیج سازندگی تسهیلگری میدانی است وقتی حلقه ها را به هم وصل کند و مردم را پای کار بیاورد ما با شبکه سازی نیروی انسانی که بسیج در همه مناطق دارد شبکه سازی انجام می دهیم.

مسئول بسیج سازندگی استان افزود: کاری که در زمینه زرشک انجام شد  سال گذشته در قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کار را در روستایی تست کردیم و امسال دیدیم قابلیت توسعه به کل استان دارد و در همه شهرستانها که ظرفیت زرشک دارد بررسی شد و آن روستاها که برداشت زرشک بالا دارند و کنار هم بود از سه ماه قبل از برداشت محصول، دوره های آموزشی برای مردم برگزار شد و تبیین کردیم چطور می توانیم زرشک را به عنوان میوه تازه وارد بازار کنیم زیرا هنوز کاری در این زمینه نشده به وجود ارزش افزوده ای که دارد.

وی اظهار داشت: مشکل ما به بازار رساندن است و مدت زمان که به بازار برسانند به دلیل تازگی محصول سختی کار است و آموزش دادیم شبکه هایی را در روستاها و دستگاه ها را در روستاها مستقر کردیم این الگوی کار که بخواهیم دستگاه ها را کنار هم بگذاریم در مرکز در مجموعه کارگاهی آسان است اما   فرق کار ما این است که می خواهیم مردم را درگیر کار کنیم و تولید کننده در روستا خودش کار را ادامه دهد و شبکه ها از توزیع و بازار در هر شهرستان به هم متصل شدند.

وی متذکر شد: فرق کار با روش قبلی که زرشک را می خریدند با وعده و روی درخت می فروختند چون مجبور بودند جایی برای خشک کردن نداشتند در این روش با خرید تضمینی ظرف یک هفته پول پرداخت می شود زرشک تازه افزایش قیمت دارد و سهم بری عوامل تولید را دربرداشته است و برخی صاحب این دستگاه شدند و سال اول توانستند خریداری کنند قیمت آن 5 میلیون تومان شد و این مبلغی اندک برای اشتغال است.

هنری ادامه داد: خودم در دوران دانشجویی به کارهای علمی و دانش بنیان بودن کارها علاقه داشتم و در تلاش هستیم افرادی که ظرفیت دارند را شناسایی کنیم و جوانان نخبه و تاثیرگذار در رسته های مختلف شغلی می توانند کمک کنند و تا کنون به آنها میدان داده نشده چون کار ما گروهی است جمعیت جوان داریم و باعث شده کارهای خلاقانه در زمینه اشتغال که مردم را پای کار آورد؛ داشته باشیم.

(( در مورد بسیج سازندگی بیش از یک سازمان تشکیلاتی یک فرهنگ ملی و فراملی است آنچنان که انقلاب به سبب آن توسعه و تسریع یافته است.

اجرای 3هزار و 700پروژه محرومیت زدایی در استان طی 10 سال ، اعزام 4هزار و 750 گروه جهادی، راه اندازی مجمع خیرین جهادی در استان، ایجاد 3هزار و 200کارگاه اقتصادمقاومتی و کمک به بازاریابی و بازارسازی و تسهیلگری تولیدات روستایی در استان از اقداماتی است که توسط بسیج سازندگی استان انجام شده است.

امیدواریم با همت جوانان نخبه بسیجی و کوشا به سمتی برویم که کشور را در برابر جنگ جهانی تحریم مصون سازی کنیم که یکی از بهترین محورهای تحقق آرزو نگاه « ما » محور به جای من محور است.))

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها