خبرهای داغ:
مراسم گذشت اولیای دم از حکم قصاص با حضور رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در اسلام آباد غرب .
کد خبر: ۹۱۹۶۹۹۶
|
۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳

به گزارش خبرنگار  بسیج  از کرمانشاه، شهریورماه سال 89 بود که فردی به نام «قدرت سبزی» که در شغل خرید و فروش احشام سبک(چوبدار) بود به قصد خرید از یکی از روستاهای شهرستان اسلام‌آباد غرب خارج می‌شود.

بین راه، دو نفر به قصد ربودن پول‌های سبزی با وی درگیر می‌شوند، این چوبدار مبتلا به آسم بوده در همان لحظات نخست درگیری دچار خفگی  شده و جان خود را از دست می‌دهد.

قاتلین برای اینکه جسد پیدا نشود وی را در کوه‌های پشت دره تنگ‌خان منصور این شهرستان آتش می‌زنند و سپس دفن می‌کنند.

بعد از 24 ساعت خانواده مقتول نگران و به‌دنبال مقتول، به نزد قاتل که دیده شده بود با وی بیرون رفته، می‌روند؛ قاتل ابتدا انکار می‌کند وقتی عرصه را تنگ می‌بیند پا به فرار می‌گذارد که بلافاصله توسط مردم بازداشت و تحویل نیروی انتظامی داده می‌شود؛ بالاخره قاتل اقرار می‌کند و جسد بعد از 48 ساعت پیدا می‌شود.

پس از طی مراحل قانونی، حکم اعدام دو نفر صادر می‌شود که یکی از آن‌ها پول دیه را با کمک طائفه آماده می‌کند، ولی دیگری که نتوانسته رضایت خانواده مقتول را بگیرید با 50 سال سن، همچنان در زندان بسر می‌برد.

با گذشت نزدیک به 10 سال از این موضوع، بالاخره امروز در مراسمی با حضور توسلی‌زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، فرماندار و دیگر مسؤولان شهرستان مراسم صلح و سازش توسط ریش سفیدان و بزرگان شهر در مسجد جامع اسلام‌آباد غرب برگزار شد و بازماندگان مقتول بعد از 10 سال از قاتل گذشتند تا صلح و آشتی میان آن‌ها حکفرما شود.

خانواده و طائفه قاتل به خانواده و طائفه مقتول در راستای رفع کینه و حل اختلاف گل اهدا کردند و این‌گونه با کمک ریش‌سفیدان سازش بین دو خانواده سبزی و جعفری بعد از گذشت 10 سال برقرار شد.

رئیس دادگستری اسلام‌آباد غرب در حاشیه این مراسم، در گفت‌وگو با خبرنگار  بسیج  اظهار داشت: هدف از این مراسم برگزاری آئین مصالحه و اعلام گذشت است، خداوند در قرآن کریم رسول گرامی اسلام را سرمشق و الگویی نیکو معرفی فرموده‌اند که در طول تمام زندگی و رسالت خود گذشت کرده‌اند تا ما نیز اهل گذشت باشیم.

صادق عزیزی ادامه داد: مکه در زمان پیامبر به‌دست کفار اداره می‌شد و هم‌اکنون  نیز در دست کفار است، هم اکنون نیز رژیم منحوس آل‌سعود هم پیمان کفار و استکبار جهانی شده و دستشان به خون زنان و یمنی، سوری و عراقی آلوده است.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی ریاست قوه قضائیه بخشنامه‌ای درخصوص تقویت جایگاه اساسی شورای حل اختلاف بر مبنای اصلاح ذات‌البین ابلاغ فرموده، که در بند 6 این بخشنامه تاسیس شعبه ویژه صلح و سازش با ریش سفیدان، معتمدان محلی و متنفذان اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته بود.

عزیزی ادامه داد: در این راستا شعبه ویژه‌ای در شورای حل اختلاف شهرستان تاسیس شده که با دعوت از بزرگان وریش سفیدهای شهرستان ماموریت‌هایی به این بزرگان محول می‌شود که یکی از این ماموریت‌های خطیر، تلاش در مصالحه در بین خانواده‌های سبزی و جعفری در بخش حسن‌آباد شهرستان بود.

وی تصریح کرد: خاندان سبزی با تأسی از سیره حضرت رسول با خویشتن‌داری از حق قصاص خود گذشت کردند تا خانواده جعفری نیز داغدار از دست رفتن عزیزشان نباشند و چهار فرزند فرد محکوم به قصاص یتیم و بی‌سرپرست نشود.

رئیس دادگستری اسلام‌آباد غرب گفت: در تحقق این مصالحه در درجه اول از تقوا و خویشتن داری خانواده سبزی تقدیر می‌کنیم، ان‌شاءالله با تحقق این گذشت و سازش، انس و الفت بین هر دو خانواده برقرار شود و کینه و عداوت به فراموشی سپرده شود.
 
همانطور که امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: لذتی که در بخشش است در انتقام نیست، مراسم خون صلح یکی از آئین‌های خداپسندانه در استان کرمانشاه است که براساس آن خانواده مقتول از قاتل گذشت و او را به احترام ریش‌سفیدان عفو می‌کند.

ارسال نظرات