خبرهای داغ:
یادداشت/ نقش خانواده در اسیب زدایی جامعه از طلاق؛

والدین به جای دخالت در زندگی فرزندان، بزرگتری را یاد بگیرند

چه اتفاقی افتاده است که طلاق در جامعه ایران خصوصا در میان قشر تحصیل کرده درحال افزایش است.
کد خبر: ۹۱۹۷۴۳۳
|
۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، متاسفانه این روزها مسئله طلاق به یک نگرانی اجتماعی تبدیل شده است و هر روز به میزان آن افزوده می شود. سئوالی که این روزها مطرح می شود این است که چرا در جامعه سنتی ایران طلاق تا به این حد نبود و چه اتفاقی افتاده است که طلاق در جامعه ایران خصوصا در میان قشر تحصیل کرده درحال افزایش است.

در این میان باید نگاهی به جامعه سنتی ایران و نقش خانواده ها و بزرگان فامیل در قوام و استحکام خانواده های جدید و زندگی زوج های جوان انداخت. اگرچه جامعه سنتی هم خالی از آسیب نبود اما مشخصه ها و ویژگی هایی داشت که باعث قوام و استحکام خانواده ها می شد و کمتر موضوع طلاق در آن مطرح بود. یکی از این موارد دورهمی های فامیلی و میانداری بزرگترها برای استحکام خانواده های تازه بوجود آمده بود.

البته دراین میان خانواده هایی بیشتر قوام داشتند که ماجرای دخالت در آنها رنگ باخته بود و بیشتر از دخالت بزرگتری و ریش سفیدی و فرهنگ احترام متقابل در آنها شکل گرفته بود. موضوعی که این روزها در برخی خانواده ها جای آنرا دخالت به جای بزرگتری و بی احترامی جای احترام به بزرگترها را گرفته است.

به نظر می رسد این روند زمانی ترمیم خواهد یافت که خانواده ها درون خود به احترام به بزرگتر و همچنین رفتار عاقلانه از سوی بزرگترها را از بدو شکل گیری آن فرهنگ خانوادگی خود قرار دهند. متاسفانه زمانی که رشته های احترام میان اعضای خانواده گسسته می شود و فرهنگ خانواده تنزل پیدا می کند شاهد بروز مسائلی چون طلاق در آنها هستیم.

در این میان خانواده ها بایستی دختران و پسران را با وظایف آینده خود درون خانواده آشنا کنند. متاسفانه دیده می شود که پسران و دختران وقتی وارد زندگی می شوند با این وظایف آشنا نشده اند و تازه سعی می کنند درون خانواده تازه تاسیس خود این مسائل را یاد بگیرند که کار به آزمایش و خطا می انجامد و این موضوع خالی از آسیب نیست. این درحالی است که بزرگترها بایستی جوانان را با تجربیات خود آشنا کنند و آنان را با این سرمایه اجتماعی برای تشکیل خانواده آماده سازند. البته در روند شکل گیری خانواده های تازه تاسیس نیز حضور بزرگترها و راهنمایی آنها می تواند گره گشای بسیاری از مسائل باشد.

از سوی دیگر شاهد هستیم که فرهنگ احترام به بزرگترها در خانواده ها در حال رنگ باختن است. این موضوع یکی از فرهنگ های درستی است که در دین مبین اسلام نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. هر چقدر خانواده با فرهنگ احترام به بزرگترها رشد یابد استحکام و تداوم آن بیشتر خواهد شد.

بنابراین در این جهت از یک سو خانواده ها به جای دخالت بایستی فرهنگ بزرگتری را یاد بگیرند و جوانان را در جهت تداوم و استحکام زندگی شان راهنمایی و یاری دهند و از سوی دیگر جوانان نیز بایستی با فرهنگ احترام به بزرگترها رشد یابند و در ادامه زندگی از تجربیان آنان استفاده کنند.

طنین یاس - امیر حمزه نژاد

ارسال نظرات