خبرهای داغ:
آمار تجاوز و خشونت علیه زنان در کشوهای اروپایی حامی فمنیست به حدی بالا رفته است که به مرحله بحرانی قتل زنان کشیده شده.
کد خبر: ۹۱۹۷۷۳۰
|
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،آمارها و ارقام های نهادهای حقوقی بین المللی از بالا رفتن نرخ خشونت علیه زنان در کشورهایی خبر می دهد که خود را از حامیان حقوق زنان می دانند! میزان خشونت علیه زنان در این کشورها که عمدتاً اروپایی هستند به حدی است که می توان گفت: این مسئله مهم به عنوان یک بحران در اروپا قابل بررسی و پیگیری است به ویژه در کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان سوئد، شیلی ... که بودجه های کلان برای برابری جنسیتی صرف کرده و کنفرانس های زیادی در این خصوص برگزار می کنند.
در آلمان خانه به مکانی ناامن برای زنان تبدیل شده است و از هر ۳ زن یک زن قربانی خشونت خانگی می شود. بر طبق آمارها در هر ۵ دقیقه یک زن مورد تهدید و ضرب و شتم فیزیکی، آزار جنسی یا تجاوز جنسی قرار می گیرد.

طبق آمار وزارت کشور فرانسه، هر سه روز، یک زن در این کشور قربانی خشونت خانگی می شود و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بیش از یکصد زن فرانسوی در همین ارتباط جان باخته اند. «مارلن شیاپا» وزیر برابری جنسیتی (برابری زنان و مردان) فرانسه اعلام کرده است: سالانه ۲۲۰ هزار واقعه خشونت جسمی و یا جنسی زناشویی در این کشور به وقوع می پیوندد. این در حالی است که وزارت کشور فرانسه در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۲۱ قتل زنان در نتیجه خشونت خانگی را در این کشور اعلام کرده است.
وضعیت کشته شدن زنان در فرانسه به قدری نگران‌کننده شده است که رسانه‌ها مدام درباره آن می‌نویسند و گروه‌های مدافع حقوق زنان نیز کارزارهایی را برای مبارزه با این پدیده به راه انداخته‌اند. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در واکنش به اعتراضات صورت گرفته نسبت به خشونت علیه زنان در کشورش در توییتر می نویسد: «خانم‌ها، جمهوری فرانسه نتوانست از شما محافظت کند.» تحلیل‌گر لوموند معتقد است: از سال ۲۰۱۷ که هشتگ «می‌تو» (من هم همین‌طور) و «خوکت را لو بده» در دفاع از حقوق زنان در فرانسه به راه افتاد، آمار چنین خشونت‌هایی بیشتر شده است. لورن دوفوشه، خبرنگار لوموند با استناد به آمار همرسان شده در صفحه فیس‌بوکی کنشگران علیه زن‌کشی می‌نویسد که آمار زنان کشته شده در شش ماهه اول سال ۲۰۱۹ در حالی افزایش یافته که در سال ۲۰۱۸ در همین بازه زمانی ۶۴ نفر بوده است.
دانمارک دومین کشور اروپایی از لحاظ آمار "خشونت جنسی" علیه زنان است؛ گویی خشونت جنسی در دانمارک تبدیل به یک فرهنگ شده است و در حالی روز به‌روز در حال افزایش است که از سال ۲۰۱۷ به عنوان دومین کشور از لحاظ برابری جنسیتی در اروپا به حساب می‌آید.
سازمان عفو بین‌الملل در سال جاری میلادی گزارشی را تحت عنوان فرهنگ خشونت جنسی در دانمارک منتشر کرده است و دانمارک را در رده بالاترین میزان خشونت جنسی در اروپا فرار داده است. به گزارش خبرگزاری "ایندیپندنت" کشور دانمارک از لحاظ میزان خشونت جنسی در اروپا بعد از سوئد رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده است؛ وزارت دادگستری دانمارک در سال ۲۰۱۷ تخمین می‌زند که در سال، حدود ۵هزار و ۱۰۰ زن قربانی تجاوز جنسی می‌شوند؛ دانشگاه جنوبی دانمارک در سال ۲۰۱۹ در گزارشی این رقم را بیشتر می‌داند؛ به گفته‌ی کارشناسان این دانشگاه تعداد ۲۴ هزار زن در سال مورد آزار و اذیت جنسی از سوی مردان قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که جمعیت این کشور ۵,۸ میلیون نفر است!
چندی پیش هزاران زن در شیلی پرفرمنس رقص « تو متجاوز هستی » را که مدتی قبل توسط گروه فمنیستی last esis اجرا شده بود را در برابر استادیوم ملی سانتیاگو اجرا کردند. این ترانه و رقص پس از تحقیقات درباره تجاوز در شیلی آفریده شد و بخشی از یک نمایش فمینیستی بود اما پس از فوران اعتراضات اجتماعی در این کشور و گزارشهایی مبنی بر خشونت پلیس علیه زنان، گروه LasTesis تصمیم به اجرای عمومی آن گرفت. اکنون زنان در سراسر جهان از این ابتکار هنری الهام گرفته اند و برای نمونه در پاریس، بارسلونا، بوگوتا و مکزیکوسیتی گروههایی از زنان آنرا به اجرا گذاشته‌اند.
بر اساس داده‌های کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب، خشونت علیه زنان دست کم باعث کشته شدن ۳۵۲۹ زن در ۲۵ کشور در سال ۲۰۱۸ شده است.
تمام این اتفاقات در سالی رخ می دهد که سازمان ملل در روز جهانی « منع خشونت علیه زنان » تمرکز خود را بر مبارزه با تجاوز جنسی گذاشته است و مردم را به پیوستن به هشتک ( #جهان_را_نارنجی_کن) تشویق می کند.
آنچه در این گزارش بیش از هر چیز قابل توجه است نام کشورها و همچنین سبقه فعالیت های آنها در زمینه برابری جنسیتی در اروپا و حتی فعالیت های بین المللی آنها در این زمینه است. نکته قابل تأمل تر این است که در یک نتیجه معکوس هر چه فعالیت های فمنیستی بیشتر می شود آمار تجاوز، خشونت و ضرب و شتم علیه زنان در کشوها بالاتر رفته و هر چه اعتراضات به سبک فمنیستی در این زمینه بیشتر و بیشتر می شود باز هم نتیجه عکس داده و خشونت ها پُر رنگ تر و حتی به دلیل برخورداری از شکل و شمایل اعتراضات اجتماعی حالت سرکوب گری به خود می گیرد. به طوری که در اعتراضات اخیری که توسط زنان شیلی صورت گرفت و معترضان شرکت کننده در آن خواستار برابری اقتصادی بیشتری بودند از زمان آغاز در ماه اکتبر تاکنون به کشته شدن ۲۳ نفر و زخمی شدن ۵ هزار نفر انجامیده است.
اما سؤال اصلی اینجاست با وجود این حقایق تکان دهنده در خصوص عدم کارآرایی افکار فمنیستی که احقاق حقوق زنان پیشکش آن باشد حتی نتوانسته است زنان اروپایی را از ضرب و شتم و تجاوز جنسی رهایی بخشد، چگونه است که برخی از فمنیست های دولتی و حامیان آنها هنوز چشم امید بر این نسخه پوسیده دارند و از هر فرصتی برای تبلیغ دروغین آن و اجرایش در کشور استفاده می کنند .. به راستی تا به حال فمنیستی اینگونه به بیان شکست مفتضحانه این تفکر در جنگ جنسیتی که راه انداخته است، پرداخته ؟! و آیا روشنگری در این زمینه باز هم هوادان چشم و گوش بسته را به سمت این تفکر و دنیای خیالی اروپای مدافع حقوق زن می کشاند؟!

طنین یاس - منیره غلامی توکلی

ارسال نظرات