قاضی عتباتی گفت: دانشجویان باید در تمامی حوزه‌ها مطالبه گر باشند و مطالبات خود را به یک موضوع اختصاص ندهند که این مطالبه گری و آرمان گرایی و پیگیری ها برای مبارزه با فساد به دستگاه قضایی کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۹۱۹۷۷۴۰
|
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
دانشجویان مطالبه گر باشند/اخلال در روند کار قوه قضائیه پذیرفتنی نیست/ارگان‌های نظارتی کم کاری نکنند
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، ناصر عتباتی در اجتماع بزرگ دانشجویان بسیجی که به مناسبت روز دانشجو در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به فلسفه جنبش دانشجویی اشاره کرد و با انتقاد از تشکل‌های دانشجویی گفت: متاسفانه امروز جنبش دانشجویی با آرمان‌های خود که استقلال طلبی و عدالتخواهی است، فاصله گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود به روند جدید فعالیت‌های قوه قضائیه به خصوص در برخورد با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: بزرگترین افتخار قوه قضائیه در برهه فعلی برخورد با مفسدان بدون هیچ گونه ملاحظه است.

عتباتی با بیان اینکه قوه قضائیه کار پاکسازی را ابتدا از درون خود شروع کرد، گفت: این کار به همه نشان داد که مبارزه با مفاسد سبک و سنگین ندارد.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه امروز فراتر از تکلیف خود وارد میدان شده است، اظهار داشت: از سایر مجموعه‌ها انتظار می‌رود در کنار قوه قضائیه با نظارت بیشتر درونی به وظیفه و ماموریت ذاتی خود عمل کنند.

ارگان‌های نظارتی کم کاری نکنند

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کنترل تنظیم بازار و مبارزه با احتکار کار قوه قضائیه نیست، گفت: هرکدام از این‌ها سازمان‌های متولی خاص همراه با بودجه و امکانات خود را دارد، ولی به دلیل کم کاری‌های صورت گرفته، قوه قضائیه به جهت حمایت از مردم وارد مباحث شده و تا کنون پیشرو نیز بوده است.

وی با بیان اینکه ایجاد استغال و کمک به رونق تولید، سازمان متولی خاص خود را دارد گفت: این متولیان کجا هستند و تاکنون چه کاری در این خصوص انجام داده اند.

عتباتی سفر‌های رئیس قوه قضائیه به استان‌ها را یادآور شد و گفت: اولین اقدام حجت الاسلام رئیسی در سفر‌های استانی بازدید از واحد‌های تولیدی مسئله دار است تا با رسیدگی به آنها، واحد‌های تولیدی فوق به چرخه تولید و رونق کسب و کار بازگردند که این خود بیانگر عزم و اراده جدی قوه قضائیه در حل مشکلات مردم است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضائیی در امر رونق به تولید نیز اولین قوه‌ای بود که به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی لبیک گفت، اظهار داشت: برخی از دستگاه‌ها و نهاد‌ها مرتبط به جای حمایت و الگوبرداری از اقدامات قوه قضائیه در حال فرا افکنی در این خصوص هستند که تأسف انگیز است.

قوه قضائیه پیشرو در حل مشکلات مردم

رئیس کل دادگستری استان رادبیل در ادامه سخنان خود به مشکلات واحد‌های تولیدی اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از واحد‌های تولیدی اردبیل به دلیل مشکلات که اساس آن مبتنی بر بی تدبیری و سوء مدیریت است متوقف شده بود که با ورود قوه قضائییه به این جریان و شفاف سازی‌های لازم، بسیاری از آن‌ها به چرخه تولید بازگشتند.

وی از کارخانه ذوب آهن اردبیل به عنوان مهمترین واحد تولیدی استان نام برد و گفت: این کارخانه با حمایت‌های قوه قضائیه به چرخه تولید بازگشت و مدیرعامل آن برای قدردانی از قوه قضائیه جمعی از پرسنل مورد نیاز خود را از زندانیان آبرومند تامین کرد.

عتباتی به دومین واحد تولیدی متقاضی جذب پرسنل مورد نیاز از زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: رسیدگی به کار واحد‌های تولیدی و فراهم کردن شرایط بازگشت به چرخه تولید از جمله کار‌های حاکمیتی است و قوه قضائییه افتخار خدمت رسانی به مردم را دارد.

وی در ادامه سخنان خود از دانشجویان خواست تا با ورود به مسائل ذکرشده از مسئولان در خصوص مشکلات واحد‌های تولیدی مطالبهگری کرده و با پیگری هاس متداوم خود زمینه‌های حل مشکلات را فراهم کنند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل به دادگاه مفاسد نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مبارزه با فساد سرلوحه نظام است، گفت: خیلی از مردم کشور در این برهه به مبارزات قوه قضائیه با مفاسد آن هم در همه ابعاد آن امید بسته اند چراکه براحتی مشاهده می‌کنند پرونده‌های مهم و سنگینی در این خصوص در جای جای کشور نشکیل یافته و مجرمان بدون کوچکترین ملاحظه‌ای محکوم می‌شوند.

وی به اهمیت مراجع نظارتی اشاره کرد و گفت: اگر این مجموعه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها فعال بوده و به رصد لحظه‌ای می‌پرداختند، شاهد اختلاس‌های کلان در کشور نبودیم.

عتباتی در ادامه سخنان خود به ذکر نمونه‌ای از کشف سوء استفاده از بیت المال بر اثر عدم نظارت کافی متولیان پرداخت و گفت: استفاده جوان ۳۰ ساله در اردبیل از فرصت عدم نظارت بر اموال بیت المال و درآمد زایی دوهزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی از محل مواد اولیه پتروشیمی در نتیجه عدم نظارت در استان بود که با ورود قوه قضائیه پرونده فوق پیگیری و به سرانجام رسید.

وی با انتقاد از مسئولان مربوطه گفت: عدم نظارت کافی دستگاه‌های ذیربط در کنار خلاء‌های قانویی و سوءمدیریت، بستر‌های فساد را برای افراد دارای استعداد بزهکاری را فراهم می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در ادامه سخنان خود به بحث خصوصی سازی پرداخت و گفت: قوه قضائیه موافق بحث خصوصی سازی است و از ان حمایت می‌کند به شرط آنکه سیاستگذاری نیز درست و قانونی بوده و نظارت‌های کافی در این خصوص نیز انجام شود.

وی مباحث اتفاق افتاده در هپکوی اراک، ماشین سازی تبریز و کشت و صنعت مغان را یادآور شد و گفت: در همه موارد فوق مشکل اصلی در عدم نظارت کافی بوجود آمده است.

عتباتی مراجع نظارتی، سیستم تقنینی و نمایندگان مجلس را از عوامل موثر رکود در صنایع بزرگ کشور نام برد و گفت: اگر هریک از دستگاه‌ها به وظایف خود به دقت عمل کنند شاهد اتفاقات حاد در کشور نخواهیم بود.

وی به قضیه مجتمع گوشت اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: قرارداد رئیس سازمان خصوصی سازی وقت بر اساس قرارداد کار معین با وزارت اقتصاد بود که فرد مورد نظر در سال ۸۴ به همکاری خود پایان داده و در حالیکه در یک جایگاه رسمی قرار نداشت وارد مناقصه مجتمع گوشت اردبیل شد و پس از آن طی فرایندی دوباره با وزارت اقتصاد قرار بسته و به چرخه سابق برگشته بود.

وی عدم نظارت نمایندگان اردبیل در ان ماجرا را یادآور شد و گفت: اگر نظارت کافی و دقیق در این خصوص از طریق نمایندگان اردبیل در مجلس صورت می‌گرفت چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.

عتباتی به کشت و صنعت مغان نیز اشاره کرد و گفت: مجتمع کشت و صنعت طی مناقصه‌ای خصوصی سازی شد و در ابتدا به تیمی واگذار شده بود که افراد اصلی آن تیم به اتهام فساد اقتصادی تازه بازداشت شده بودند که بعد از پیگیری‌های متعدد مجموعه اجرایی و قضایی استان توسط قوه قضائیه معامله باطل شد.

وی به نحوه واگذاری کشت و صنعت به برنده دوم ماقصه نیز اشاره کرد و گفت: برنده دوم نیز مجموعه فوق را به ارزش یک هزار و هشتصدو بیست و شش میلیارد تومان خریداری کرده بود که در لحظه معامله ۱۰۰ میلیارد آن را واریز کرده و مقرر شده بود بعد از چند سال تنفس بقیه قیمت را طی ۱۲ سال قسط بندی پرداخت کند در حالی که به نظر ما قیمت کارشناسی شده درست نبوده و ارزش کشت و صنعت بسیار بیشتر از این‌ها است که بعد از ورود قوه قضائیه به بحث در حال ارزیابی مجدد توسط دیوان محاسبات هستیم.

عتباتی به تبیین اهمیت انتخاب مجلس قوی در خصوص اتخاذ سیاستگذاری و قانونگذاری درست پرداخت و گفت: اگر نظارت‌های نمایندگان دقیق و کافی صورت گیرد با چنین پرونده‌های پیچیده‌ای که با حق و حقوق مردم گره خورده است رو به رو نخواهیم شد.

انتخاب اصلح، مهمترین مطالبه دانشجویان از مردم شود

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به فرصت باقی مانده تا انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: دانشجویان وظیفه دارند تا با روشنگری و تبیین وظایف نمایندگان به مردم ضمن ایجاد حماسه سیاسی در پای صندوق‌های رأی، نمایندگان شایسته، اصلح و کاردان را روانه خانه ملت کنند تا حق مردم نیز احقاق شود.

اخلال در روند کار قوه قضائیه پذیرفتنی نیست

وی به اخلال برخی نمایندگان در روند پرونده‌های قضایی اشاره کرد و گفت: وقتی قوه قضائیه با قدرت تمام وارد میدان مبارز با مفاسد اقتصادی شد و راه فرار را بر آقازاده‌ها بست و آن‌ها با حبس‌های سنگین ۱۰ تا ۲۰ ساله مواجه شدند نمایندگان به جای پشتیبانی و حمایت از قوه قضائیه با استفاده از خلاء‌های قانونی طرح دو فوریتی تقلیل مجازات حبس تعزیری را به تصویب رساندند تا با حمایت از آقازاده ها، ان‌ها با تحمل نصف حبس خود دوباره به جریان بازگردند.

عتباتی با بیان اینکه شخصی که که داعیه مبارزه با فساد را دارد و خود را آرمانخواه و عدالتخواه معرفی می‌کند وقتی به خود می‌رسد جنجال سازی می‌کند و درصدد تقلیل محکومیت بر می‌اید، اظهار داشت: معلوم می‌شود که نیت وی درست نبوده و وی فقط به فکر منافع خود است تا مردم.

وی انتخاب آگاهانه مردم در انتخابات را خواستار شد و گفت: مردم در انتخاب‌های خود از روی علم و آگاهی دست به انتخاب بزنند چراکه در واقع سرنوشت ۴ ساله خود را رقم زده اند و در خوبی و بدی آن شریک هستند.

عتباتی به روند اخذ مالیات نیز انتقاد کرد و گفت: وقتی یک کارمند قبل از دریافت حقوق، مالیاتش پرداخت می‌شود، آیا درست است سرمایه داران کلان از دادن مالیات فرا کنند چراکه این تبعیض آشکار است و در این خصوص لازم است دانشجویان به مطالبه از مسئولان مربوط بپردازند.

وی به خلاء‌های قانونی در این مورد نیز اشاره کرد و گفت: در آیین دادرسی، دادرسی اختصاصی مبارزه با مفاسد وجود ندارد و همین خلاء موجب سوء استفاده برخی افراد می‌شود که در صورت وجود یک مجلس انقلابی و قوی این خلاء‌های قانونی برطرف شود شاهد سوء استفاده نخواهیم شد.

عتباتی با بیان اینکه دستگاه قضایی با کسی عقد اخوت ندارد اذعان داشت: در ماه‌های اخیر یک کانون فساد در آب منطقه‌ای استان اردبیل شناسایی و عوامل دستگیر شدند و حبس‌های سنگین و درازمدت صادر شده است.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل در پایان سخنان خود به نحوه مطالبه گری دانشجویان از مسئولین نیز اشاره کرد و از دانشجویان و عموم مردم خواست جهت ارائه گزارش‌های مبارزه با مفاسد، رانت خواری و ... با مراجعه به سامانه sajam.scpd.ir قوه قضائیه را در رسیدن به اهداف یاری کنند.
ارسال نظرات