خبرهای داغ:
معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس از ازدواج به عنوان اَبَرسیاست خانوادگی جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: متاسفانه ازدواج در حال "احتضار" است .
کد خبر: ۹۱۹۷۷۹۵
|
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،دکتر سینا کلهر، معاون پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نشست "حلقه سیاست خانواده" با اشاره به اهمیت جایگاه خانواده به عنوان امکان جمهوری اسلامی و امکان فرهنگ ایرانی و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نظام در مقایسه با دیگر کشورها، از کم‌توجهی کارگزاران به این نهاد گلایه کرد.

وی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها را شاید بتوان تنها سیاست خانواده‌محور نظام قلمداد کرد زیرا به سرپرست خانوار اعطا می‌شود، گفت: منطق بیانیه گام دوم انقلاب، رجوع به تجارب گام اول و یادگیری از آن‌ها برای برداشتن گام دوم است.

کلهر ادامه داد:ازدواج را اَبَرسیاست خانوادگی جمهوری اسلامی باید دانست اما متاسفانه ازدواج در حال احتضار است چرا که 13 تا 14 میلیون مجرد در کشور داریم؛ ازدواج وقتی عمومیت خواهد داشت که برای خانواده فضای مناسبی وجود داشته باشد که اکنون چنین نیست؛ در گذشته فشار اجتماعی و منزلت حاصل از ازدواج، جوان را به سمت ازدواج سوق می‌داد اما اکنون این فشار اجتماعی بر فرد مجرد وجود ندارد و از ازدواج نیز منزلت‌زدایی شده است.

وی با اشاره به آمار ازدواج سال 1397 متذکر شد: در کل جمعیتِ در سنّ ازدواج، پسران نزدیک به یک میلیون نفر، بیشتر از دختران هستند اما این پسرها در کدام بازه سنی‌ هستند، پسران مذکور در دو بازه سنی 20 -24 و 25-29 قرار دارند. 60 درصد پسران 20 تا 24 ساله، با دخترانِ یک گروه سنی پایین‌تر از خود ازدواج می‌کنند؛ پس اگر دختران می‌خواهند شانس بالای ازدواج داشته باشند باید در بازه‌های سنی 15 -19 و 20-24 ازدواج کنند؛ اخیراً عده‌ای می‌خواستند جلوی یکی از این بازه‌ها را با تصویب قانون «افزایش حداقل سن قانونی ازدواج» بگیرند! نکته اینجاست که از سن 35 سال به بعد، تعداد دختران بیشتر از پسران می‌شود! زیرا آن یک میلیون پسر اضافه‌، به صورت همگن در بازه‌های سنی پراکنده نشده‌اند و نیز پسران ایرانی تمایل به ازدواج با دختران گروه سنی پایین‌تر از خود دارند.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس دو متغیر مهم برای ازدواج را مسکن و شغل برشمرد که از همان پایان دوره مقطع ابتدایی باید آینده‌سازی شود.

وی بار اصلی تسهیل ازدواج را بر دوش دولت دانست و یادآور شد: سیاست جمهوری اسلامی در مواجهه با امر جنسی، در مدتی مدید، تغافل بوده و فضای حرکت جهانی هم ضد خانواده است؛ نظام به نحو شایسته مقاومت نکرده و اتفاقاً خواسته یا ناخواسته با آن سیاست‌ها همراه شده تا اینکه به نقطه بحرانی ازدواج رسیده است یعنی فقط 20 درصد از جوانان برای ازدواج اقدام می‌‌کنند!

کلهر با اشاره به قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: قانونی را نوشته‌اند که قصد اجرایش را نداشته‌اند! این قانون منابع مالی‌اش مشخص نیست و متولی خاصی هم ندارد؛ دو شرط ضروری برای هر قانون منبع مالی و ضمانت اجراست؛ اتفاقاً بعد از تصویب قانون تسهیل ازدواج، «مسکن مهر» و «صندوق مهر امام رضا (ع)» راه‌اندازی شد؛ اکنون باید مبتنی بر این تجارب، یک قانون کارآمد و عملیاتی تدوین کرد.

تسنیم

ارسال نظرات