تجارت ایمن با برنامه های جدید بانک سرمایه
ورورد اپلیکیشن ها در مراودات بانکی ، علاوه بر تسهیل ارتباطات بانکی، زمینه اقبال بیشتر مردم به شبکه بانکی را فراهم می آورد. ضمن آنکه استفاده از این اپلیکیشن ها در بهر مندی از رمز دوم پویا نیز قابل استفاده است.
کد خبر: ۹۱۹۷۹۹۶
|
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج؛ مقدمه: در بانکداری الکترونیکی، مشتری بدون حضور فیزیکی در بانک و با استفاده از واسطه‌های ایمن می‌تواند از خدمات بانکی برخوردار شود، به عبارتی استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکه و مخابرات در جهت انتقال منابع (پول) در سیستم بانکداری است. که این بخشی از شاخه‌های بانکداری الکترونیک شامل بانکداری اینترنتی، بانکداری مبتنی بر تلفن همراه، بانکداری تلفنی، بانکداری مبتنی بر دستگاه‌های خودپرداز، بانکداری مبتنی بر پایانه‌های فروشگاهی و پایانه‌های مبتنی بر شعبه‌های الکترونیکی می‌شود.

بانکداری الکترونیکی البته تهدیداتی هم دارد؛ سرقت اطلاعات بانکی از طریق ایجاد صفحه‌های مشابه درگاه‌های پرداخت الکترونیک بانک‌ها (phishing)، استفاده از ویروس‌ها و تروجان‌ها برای نصب برنامه‌های جاسوسی key loger ها روی کامپیوتر قربانی و استفاده از تجهیزات جانبی برای کپی کارت‌های بانکی از جمله مواردی است که می‌تواند بانکداری الکترونیکی را تهدید کند.

گزارش بسیج حاکی از آن است که لزوم دسترسی به بانکداری الکترونیک و سهل‌الوصول شدن خدمات برای مشتریان موضوع امنیت شبکه و خطرات ناشی از سوء استفاده های مالی در فضای مجازی را افزایش می دهد اما بانک‌ها با اجرای برنامه ها و نرم افزار های نوین می توانند ریسک این تراکنش های مالی را به حداقل برسانند.

از طرفی نیز با توجه به گسترش شیوه های پرداخت و لزوم استفاده از روشهای نوین و مقابله با سوء استفاده های احتمالی، بانک سرمایه در جهت افزایش امنیت تراکنش های بانکی خدمت نوینی ارائه داده است . این بانک چندی پیش با هدف صیانت از حساب مشتریان و ایجاد فضایی امن، اپلیکیشن موبایلی برنامک رمز ساز سرمایه را طراحی و در اختیار قرار داده است. در این راستا با بهره برداری از سامانه مذکور توسط مشتریان این بانک، امکان تولید رمز‌های پویا‌ و یکبار مصرف در تراکنش های مبتنی بر رمز دوم‌ کارت‌های نقدی سرمایه، فراهم خواهد شد.

همچنین عدم نیاز به پرداخت هزینه توسط مشتریان؛ عدم خرابی، اتمام باطری، مفقودی و... در مقایسه با مدل های سخت افزاری، امکان فعال سازی نرم افزار از طریق اینترنت بانک سرمایه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه بانک امنیت بیشتر در مقایسه با نرم‌افزار رمزساز مبتنی بر کدهای دستوری(USSD)؛ امکان دریافت رمز یکبار مصرف جهت ورود به اینترنت بانک و موبایل بانک سرمایه، سهولت در فرآیند نصب و راه‌اندازی از دیگر ویژگی های برنامک رمز ساز بانک سرمایه معرفی شده است.

مشتریان می توانند با مراجعه به اینترنت بانک سرمایه نسبت به فعال سازی رمز پویای کارت خود  از طریق انتخاب لینک فعال سازی برنامک رمز ساز،  انتخاب شماره کارتی که مایل به فعال شدن رمز دوم یکبار مصرف آن هستند، فعال سازی برنامک رمز ساز،دریافت  کد چهار رقمی پیامک شده به تلفن همراه یا کد QRCode  و استفاده از رمزهای یکبار مصرف تولید شده در تراکنش های اینترنتی اقدام کنند. همچنین مشتریان می توانند به صورت مستقیم به شعب بانک سرمایه برای فعال سازی برنامه رمز ساز مراجعه و به صورت رایگان از این خدمات  خدمات بهره مند شوند.

این بانک البته در اطلاعیه خود اعلام کرده است که مشتریان به‌منظور راهنمایی بیشتر در خصوص نصب و استفاده از برنامک رمز ساز سرمایه، می‌توانند راهنمای فعال‌سازی «برنامک رمز ساز سرمایه» را از صفحه مربوطه در سایت بانک سرمایه به نشانی www.sbank.ir/otp دریافت نموده یا با مرکز صدای سرمایه بانک سرمایه به شماره 4373-021 تماس حاصل فرمایند. لازم به ذکر است از آن جا که برای نصب این نرم افزار نیاز به دریافت کد چهاررقمی می باشد، لذا آن دسته از مشتریانی که مایل اند تا از صحت شماره موبایل اعلامی خود نزد بانک اطمینان یابند و یا شماره جدیدی را برای این منظور اعلام نمایند، می توانند به شعب بانک سرمایه مراجعه نموده و فرم مربوطه را تکمیل فرمایند.

 بدین ترتیب استفاده از روش های نوین علاوه بر اینکه رغبت مشتریان برای استفاده از خدمات بانکی را افزایش می دهد ، قدرت مانور بانک ها در حیطه خدمات بانکداری الکترونیک را بالا می برد. این البته آغاز راهی است که بانکداری نوین در کشور طی می کند. چه آنکه معرفی هر محصول، بی شک نقایص و کمبود هایی نیز به همراه دارد که باید در ادامه مسیر با طراحی های جدید تر نقاط کور و کمبود آن را شناخت و جبران کرد.

ارسال نظرات