سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از طرح ملی کاشت ۱۴ میلیون نهال در کشور ۱۴۰ هزار اصله است
کد خبر: ۹۱۹۸۱۹۴
|
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
ناظر عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در آئین کاشت نهال، از کاشت و احیای عرصه‌های طبیعی در سطحی به مساحت ۳۸۰ هکتار در استان کهگیلیویه و بویراحمد و ۵۲ هکتار در منطقه پایلوت شهرستان چرام خبر داد و گفت: در آذرماه امسال با اجرای طرح کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال در کشور، بیش از ۱۴۰ هزار اصله نهال در عرصه‌های قابل کشت استان کهگیلویه وبویراحمد غرس شد.
محمد علی فتاحی با اشاره به اینکه طرح درختکاری در استان کهگیلویه وبویراحمد در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ترویج فرهنگ منابع طبیعی، حفظ و احیای طبیعت و تبیین اهمیت آن اجرا شد افزود: این طرح پویشی مردمی است و در این طرح بیش از ۳۰۰ نفر از دوستداران محیط زیست به منظور احیا و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان چرام بذر کاشتند.
وی با بیان اینکه بیشترین بذر‌های کاشته شده در شهرستان چرام بادام کوهی است، اضافه کرد: اجرای این طرح با توجه به خشکیدگی وسیع رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی کشور به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم، خشکسالی و ... ایجاد شده است.
اجرای طرح بزرگ ۵۲ هکتاری نهال کاریِ همگانی در عرصه‌های منابع طبیعی چراممدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه ۱۴۰ هزار اصله نهال در این طرح تا پایان آذر در مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد غرس می‌شود، گفت: این طرح با مشارکت بسیجِ مردمی، داوطلبان هلال احمر و طبیعت دوستان در شهرستان‌های مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله گچساران، کهگیلویه، چرام و بویراحمد اجرا شد.
غلامحسین حکمتیان اصل با بیان اینکه در این طرح از گونه‌های جنگلی سازگار با منطقه مانند کنار، بلوط، زالزالک، گلابی وحشی و بنه غرس شد افزود: تاکنون ۳۷ هکتار جنگلِ دست کاشت شامل بلوط، بادام، کنار و سایر گونه‌های سازگار با آب و هوا در مناطق مختلف استان ایجاد شده است.
وی احیای جنگل ها، تلطیف هوا، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ایجاد محیطی مفرح را از مزایای اجرای این طرح برشمرد و اضافه کرد: این جنگل‌ها با بذرپاشی، کپه کاری، نهال کاری و انواع عملیات بیولوژیک در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است و تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پیاپی، بروز بیماری‌ها و حمله آفات از جمله خشکیدگی بلوط و شیوع آفت برگخوار بلوط سبب کاهش و تن
ارسال نظرات